Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

torbenqq
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 jun 2022 23:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av torbenqq »

Hämtar min vita Y LR som jag beställde 16 mars på söndag.

Ska bli trist å bli av med 3-raketen men men.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LarsL »

Tesla420 skrev:
Hej, har upphämtning nästa vecka och landar ca 2h innan. Någon som vet hur flexibla Trosta park är? Har dem något nummer som man kan nå dem på?
Har du fått SMS och introduktioner på Teslas sida? För mig verkar det bli en helt kontaktlös upphämtning denna gång om jag förstår rätt. Så frågan om jag skulle kunna hämta tidigare beror ju på om jag får tillgång till bilen i appen tidigare, inte för att jag behöver eller vill. Bilen borde ju vara färdig ett bra tag innan du ska vara där så på det sättet inget problem. Jobbiga blir väl om du hittar något fel på bilen, då kan det ju ta tid särskilt om du är där tidigt.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

LarsL skrev:
Tesla420 skrev:
Hej, har upphämtning nästa vecka och landar ca 2h innan. Någon som vet hur flexibla Trosta park är? Har dem något nummer som man kan nå dem på?
Har du fått SMS och introduktioner på Teslas sida? För mig verkar det bli en helt kontaktlös upphämtning denna gång om jag förstår rätt. Så frågan om jag skulle kunna hämta tidigare beror ju på om jag får tillgång till bilen i appen tidigare, inte för att jag behöver eller vill. Bilen borde ju vara färdig ett bra tag innan du ska vara där så på det sättet inget problem. Jobbiga blir väl om du hittar något fel på bilen, då kan det ju ta tid särskilt om du är där tidigt.
Har också typ kontaktlös upphämtning och reser rätt tidigt för att vara säker på att hinna och kunna ta något senare och ändå hinna typ..

Så gör nog ett försök före min bokade tid.

Nån skrev tidigare i tråden att hans bil var upplåst så den gick att komma in i. Man vill ju inte göra leveransgodkännandet innan man granskar bilen in och utvändigt. De skriver ju att man ska ha appen installerad i sin telefon, men har för mig någon skrivit att det kan ta någon timme upp till en dag innan bilen syns i appen? Då kan man ju inte ladda på Tesla om man inte har tillräcklig laddning för att ta sig hem?

Så här står det hos Tesla
Din Tesla kopplas automatiskt till appen på leveransdagen.
Nyckelkorten ligger väl i bilen antar jag. Men gissar att bilen inte går att köra innan man skrivit på leveransgodkännandet? Tippar på att det är detta som gör att appen kopplad automatiskt till bilen.

Jag räknar inte med att få någon bekräftelse innan jag åker för att hämta bilen, med tanke på att jag ska hämta på Måndag och de antagligen inte jobbar dagen före i Göteborg (men däremot gör de det på Trosta) så det är väl ungefär 50% risk att jag får vända hem typ halvvägs eller senare med oförrättat ärende..
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 4 gång.
Are1980
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 apr 2022 23:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Are1980 »

Mindre än ett dygn nu innan min upphämtningstid men har inte fått denna bekräftad ännu. Har endast fått två sms. Hur sent inpå brukar Tesla höra av sig?
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Andersen »

Obekräftade uppgifter: "NEWS: Multiple reports are coming in about cancelled MIG Model Y Performance deliveries in Europe. The deliveries were scheduled for as early as today. New delivery dates are no earlier than mid July. There is a critical fault with the drive unit and a part needs replacing"
https://tff-forum.de/t/myp-1hj-ausliefe ... n/203203/6
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tellus »

Andersen skrev:
Obekräftade uppgifter: "NEWS: Multiple reports are coming in about cancelled MIG Model Y Performance deliveries in Europe. The deliveries were scheduled for as early as today. New delivery dates are no earlier than mid July. There is a critical fault with the drive unit and a part needs replacing"
https://tff-forum.de/t/myp-1hj-ausliefe ... n/203203/6
Bad news, jag postar det i MYP tråden också
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Gunnergard1337
Inlägg: 49
Blev medlem: 05 jun 2022 17:36
Ort: Gbg
Referralkod: ts.la/mattias431869

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Gunnergard1337 »

Har upphämtning i gbg i morgon så jag hoppas verkligen att de jobbar då...
Are1980
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 apr 2022 23:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Are1980 »

Hoppas de jobbar i Sthlm också, kommer sätta mig i en taxi vid 9-tiden imorgon för ca en timmes resa
sccreech
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 maj 2022 22:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av sccreech »

Körde förbi SC i Malmö, 4 bilar som lastade av MYLR. Tyvärr såg jag inte om det fanns MYP på uppställningsplatsen där bilarna lastades av.


Sent from my iPhone using Tapatalk
saabajohan
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 jun 2022 13:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av saabajohan »

sccreech skrev:
Körde förbi SC i Malmö, 4 bilar som lastade av MYLR.
Vit/svart 19” ?

Upphämtning onsdag, får hoppas det är en av dem då…
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tillsynsmannen »

Jaha, hämtade min röda/svarta med 20-tums hjul i Trosta i förmiddags. Allt gick smidigt, på några minuter hade jag nyckelkorten och kunde göra en kontroll av bilen innan avfärd. Allt OK, 41% laddning, så det räcker en bit. Laddade till 80 % i Breddens supercgarger. Nu ska man bara bekanta sig med inställningar och liknande. Holy macaroni vilken bil!
Philippeb
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 mar 2022 09:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Philippeb »

Hämtade min LR MY idag på Trosta.
50% laddning
D43B028D-17CF-44D9-8079-4D00F26FABD7.jpeg
sccreech
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 maj 2022 22:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av sccreech »

saabajohan skrev:
sccreech skrev:
Körde förbi SC i Malmö, 4 bilar som lastade av MYLR.
Vit/svart 19” ?

Upphämtning onsdag, får hoppas det är en av dem då…
Det var en blandning, en hel del vita och en hel del svarta, det var full aktivitet så jag ville inte vara för närgången och inspektera.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne80
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 feb 2022 13:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Danne80 »

Skönt att läsa att det är hyfsad SOC på bilen när man hämtar. Har runt 10-11mil till närmsta supercharger om jag inte vill ta omvägar hem.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Danne80 skrev:
Skönt att läsa att det är hyfsad SOC på bilen när man hämtar. Har runt 10-11mil till närmsta supercharger om jag inte vill ta omvägar hem.
46% soc på min..
LasseKongo
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 okt 2019 17:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LasseKongo »

Danne80 skrev:
Skönt att läsa att det är hyfsad SOC på bilen när man hämtar. Har runt 10-11mil till närmsta supercharger om jag inte vill ta omvägar hem.
Jag hade nog runt 48-49% när jag hämtade min i torsdags.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

LasseKongo skrev:
Danne80 skrev:
Skönt att läsa att det är hyfsad SOC på bilen när man hämtar. Har runt 10-11mil till närmsta supercharger om jag inte vill ta omvägar hem.
Jag hade nog runt 48-49% när jag hämtade min i torsdags.
Min hade 90%. Torsdag em. Norrköping MYLR
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bruno »

Walker skrev:
LasseKongo skrev:
Danne80 skrev:
Skönt att läsa att det är hyfsad SOC på bilen när man hämtar. Har runt 10-11mil till närmsta supercharger om jag inte vill ta omvägar hem.
Jag hade nog runt 48-49% när jag hämtade min i torsdags.
Min hade 90%. Torsdag em. Norrköping MYLR
Vår oxå i onsdags Norrköping :)
kittlos
Inlägg: 21
Blev medlem: 28 maj 2022 06:55

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kittlos »

Hur tar man sig enklast ut till Trosta utan bil från stan? Kollektivt, eller taxi? Hur gör ni?
Användarvisningsbild
Danne80
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 feb 2022 13:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Danne80 »

Ilduce77 skrev:
46% soc på min..
LasseKongo skrev:
Jag hade nog runt 48-49% när jag hämtade min i torsdags.
Walker skrev:
Min hade 90%. Torsdag em. Norrköping MYLR
Tack för svaren! Verkar som det inte ska vara några större problem då.
LasseKongo
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 okt 2019 17:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LasseKongo »

kittlos skrev:
Hur tar man sig enklast ut till Trosta utan bil från stan? Kollektivt, eller taxi? Hur gör ni?
Drog pendeln till upplandsväsby för att slippa trafiken och tog sen en taxi därifrån . Sen kom ju dock inte ubern så jag fick skitstressigt men fick tag i en taxi Sthlm. Kanske 20 min från upplandsväsby till Trosta . Billigare iallafall än taxi från stan
Användarvisningsbild
Grodan
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 apr 2022 09:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Grodan »

Pendel till väsby sen buss till trosta.
Användarvisningsbild
Yoque
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 11 maj 2022 13:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Yoque »

Nu är det snart bara ett dygn kvar tills jag ska hämta min MY jag har dock inte fått den slutgiltiga bekräftelsen på mitt sms. Hur har det varit för er andra som hämtat fick ni bekräftelsen eller åkte ni och hämtade ändå?
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Waymoot »

Skall hämta min MYLR i eftermiddag på Trosta.
Fick SMS i morse med regnummer (yay, ett jättebra "traditionellt" nummer) samt att jag skulle godkänna leveransen på mitt Tesla konto. (har redan betalt allting klart).

Hittar dock ingenting att godkänna när jag surfar in och kollar?

Skall man vänta tills "alldeles innan" och stå med mobilen och godkänna på plats efter att man sett/godkänt bilen eller?
För jag kommer ju inte in i den innan jag godkänt, men ser inget att godkänna just nu på kontot.

/Glad men lite nervös och paranoid
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Waymoot skrev:
Skall hämta min MYLR i eftermiddag på Trosta.
Fick SMS i morse med regnummer (yay, ett jättebra "traditionellt" nummer) samt att jag skulle godkänna leveransen på mitt Tesla konto. (har redan betalt allting klart).

Hittar dock ingenting att godkänna när jag surfar in och kollar?

Skall man vänta tills "alldeles innan" och stå med mobilen och godkänna på plats efter att man sett/godkänt bilen eller?
För jag kommer ju inte in i den innan jag godkänt, men ser inget att godkänna just nu på kontot.

/Glad men lite nervös och paranoid
Fick också sms idag, men var 'lite' tidig så bilen var inte klar ännu. De ska skicka ett sms till när bilen är klar att hämta sa de. Ser inte heller någonstans att godkänna leveransen, i app eller konto.
Var en massa bilar här i Gtb och en långtradare hade precis lämnat när jag kom och en lastade av när jag gick. De flesta hade inga skyltar och hade skyddstejp och överdrag på sätena kvar. De flesta Y hade 20" fälgar.

Är det någon som vet om det följer med någon usb kabel? Behöver en för att ladda mobilen.
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar