Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

crex skrev:
Har försökt att söka utan resultat. Finns det något definitivt svar på om Y5CD kan laddas till 100% utan att det sabbar batteriet på samma sätt på andra batterier? När jag hade min S70D så kommunicerades det ju till och med från Tesla att man skulle undvika att gå över 80%.
Tänker du på LFP?
MYLR har konventionell kemi.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
crex
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 apr 2016 07:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av crex »

mikebike skrev:
crex skrev:
Har försökt att söka utan resultat. Finns det något definitivt svar på om Y5CD kan laddas till 100% utan att det sabbar batteriet på samma sätt på andra batterier? När jag hade min S70D så kommunicerades det ju till och med från Tesla att man skulle undvika att gå över 80%.
Tänker du på LFP?
MYLR har konventionell kemi.
Lite osäker faktiskt om jag ska vara ärlig. Vill bara minnas att jag läste (för ett bra tag sen) att MiC troligen skulle få batterier som var "sämre"/mindre men att de å andra sidan skulle gå att ladda till 100% istället. Vet även att jag drog det påståendet för en säljare när jag tittade på bilen i Segeltorp som typ nickade på huvudet men inte sa rakt ut "ja så är det". Men då tolkar jag ditt svar som att det är precis som innan, ladda max 80% vid normal användning och 100% i undantagsfall.
MY Performance, Midnight Cherry Red/svart, beställd 2023-04-22 (10 juni-30 juni EDD)
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Väntrum Model Y

Inlägg av TobbeTesla »

crex skrev:
mikebike skrev:
crex skrev:
Har försökt att söka utan resultat. Finns det något definitivt svar på om Y5CD kan laddas till 100% utan att det sabbar batteriet på samma sätt på andra batterier? När jag hade min S70D så kommunicerades det ju till och med från Tesla att man skulle undvika att gå över 80%.
Tänker du på LFP?
MYLR har konventionell kemi.
Lite osäker faktiskt om jag ska vara ärlig. Vill bara minnas att jag läste (för ett bra tag sen) att MiC troligen skulle få batterier som var "sämre"/mindre men att de å andra sidan skulle gå att ladda till 100% istället. Vet även att jag drog det påståendet för en säljare när jag tittade på bilen i Segeltorp som typ nickade på huvudet men inte sa rakt ut "ja så är det". Men då tolkar jag ditt svar som att det är precis som innan, ladda max 80% vid normal användning och 100% i undantagsfall.
Det gällde Model 3 Standard range MiC. Model Y Long range har konventionell kemi som sagt och ska laddas så nära 50% som möjligt för att maximera livslängd. Tesla rekommenderade tidigare 80%, numera rekommenderar de 90% tror jag det är fortfarande.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av micke_r »

Ja det är 90 % som gäller för daglig körning, man kan ju välja att hålla det lägre om man önskar. Det är samma kemi som andra long range bilar. Laddskärmen och appen visar vad som gäller och i bilarna med LFP batteri så finns ingen uppdelning mellan daglig och rese körning.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av micke_r »

kristera71 skrev:
ModelY20210918_122806.jpg
Så då kan jag också lämna väntrummet.
Min första Tesla tjohoo.
Bra bygg kvalitet - dom hade slut på vinterdäck så kommer få dom hemskickade i October enl Trosta.
Mjukvaran verkar lite gammal - kör på 2021.3.106 - måste kolla lite vilken mjukvara jag borde ha - har långt upp till huset så ingen WiFi vid garaget...
Har haft lite svårt att swipea fram förbruknings fönstret och parkerings sensorerna stängdes av och regenereringen reducerades men annars inga problem så väldigt nöjd än så länge :-)
Är själv lite bitter över att bilen inte kommer igång och uppdaterar men tydligen kan det dröja rejält i början innan första uppdatering kommer. I mitt fall funkar den dom den ska så ingen ko på isen.
epacke
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 sep 2021 15:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av epacke »

Tjena
Jag står i väntrummet och undrar hur lång tid det tog mellan att ni meddelades att ni blivit tilldelade en bil tills det blev leverans?

Beställde preciiiiiiiis efter de ställde om leverans från September till November och såg den här idag:


Fick upp hoppet iaf en gnutta då vi beställde en vit med svart interiör. :)
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Olten »

Levereras väl inga Teslor på tåg i Sverige, bilden är dock från Sverige
epacke
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 sep 2021 15:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av epacke »

Olten skrev:
Levereras väl inga Teslor på tåg i Sverige, bilden är dock från Sverige
Så tänkte jag med först men enligt tråden var filmen tagen i Hässleholm och jag tror inte det är bästa vägen till Norge. Inte säker dock. :)
Matte
Inlägg: 280
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Matte »

Nu har jag kört model Y i ett par veckor. Gick från model 3 2019. Vilket lyft! Allt känns bättre och nu känns det som en riktig bil och inte en leksak längre. Det enda dåliga jag kan komma är att man inte kan ställa in regen (eller?).

Som barnfamilj är det bättre plats i baksätet samt lättare att sätta in barnen. Bagageutrymmet är lättare att hantera till vardags(kanske svårare att trycka in saker på långfärd då jag misstänker luckan kan bli svårt att stänga).

Jag köpte även ett bagagegaller (https://www.byggshop.se/utomhus/tradgar ... /p-1057285) som tog en kvart att sätta dit. Rekommenderas om man tycker det är obehagligt med att det är öppet bak.
joppex
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 08:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av joppex »

Matte skrev:
Nu har jag kört model Y i ett par veckor. Gick från model 3 2019. Vilket lyft! Allt känns bättre och nu känns det som en riktig bil och inte en leksak längre. Det enda dåliga jag kan komma är att man inte kan ställa in regen (eller?).

Som barnfamilj är det bättre plats i baksätet samt lättare att sätta in barnen. Bagageutrymmet är lättare att hantera till vardags(kanske svårare att trycka in saker på långfärd då jag misstänker luckan kan bli svårt att stänga).

Jag köpte även ett bagagegaller (https://www.byggshop.se/utomhus/tradgar ... /p-1057285) som tog en kvart att sätta dit. Rekommenderas om man tycker det är obehagligt med att det är öppet bak.
Nice, skulle man kunna få en bild på gallret när det är monterat?
call3man
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 sep 2021 21:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av call3man »

Jahopp. Efter år av velande och månader av funderingar så klickades en Y hem igår kväll!

Nu har man lite ångest att man inte köpte Induction 20" och FSD (köpte uppgraderad autopilot). Funderar självklart på det större batteriet som bör komma i Q1 2022 men också att man tappar bonusen om bilen reggas efter nyår som det ser ut nu. Suck.

1. Tänker såhär om däck, bilen kommer när det är kallt så jag fixar bra däck som jag kränger på direkt på Gemini fälgarna och kör de som vinterdäck. Har god tid på mig att leta sommarfälgar, Vill ha 21" men förnuftet säger 19" Aero för ökad räckvidd.
2. Hur ska man tänka kring FSD? Välja till det innan leverans och hoppas att det blir något under de tre år man har bilen? Finns väl ingen som vet iofs men beta hit o dit, är inte det för amerikanska marknaden? Vad kostar FSD efter att man köpt uppgraderad autopilot?
3. Batteri, it is what it is. Orkar inte vänta mer. Y hade självklart varit ännu mer perfekt med 600 ish km.
4. Är det självklart att man får bonus om man reggar innan nyår? (Bonuspengarna är slut etc.)

Sista frågan, vilket försäkringsbolag ska man ha i Stockholm? Vi har IF på allt just nu och det har fungerat bra. Ni som vet, vad säger ni?

Tack,
Sjukt spännande!
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jobe83 »

Är det någon mer än mig som börjar komma på andra tankar när ni kommit på den usla maxlasten på 315kg?
Upptäckte det igår. Finns en tråd om det men tänkte om nån kännt sig tvingad att avboka pga det?
Så konstigt att en familj på 4 inte kan nyttja till tex skidsemester utan att behöva hyra utrustningen eller verkligen väga allt på våg.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Smygisen »

jobe83 skrev:
Är det någon mer än mig som börjar komma på andra tankar när ni kommit på den usla maxlasten på 315kg?
Upptäckte det igår. Finns en tråd om det men tänkte om nån kännt sig tvingad att avboka pga det?
Så konstigt att en familj på 4 inte kan nyttja till tex skidsemester utan att behöva hyra utrustningen eller verkligen väga allt på våg.
För egen del så blir det att köra med överlast. Risken att åka på böter för det lär vara väldigt små, så den ör jag beredd att ta.
Men det anmärkningsvärt att det är så låg vikt på maxlasten.
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jobe83 »

Smygisen skrev:
jobe83 skrev:
Är det någon mer än mig som börjar komma på andra tankar när ni kommit på den usla maxlasten på 315kg?
Upptäckte det igår. Finns en tråd om det men tänkte om nån kännt sig tvingad att avboka pga det?
Så konstigt att en familj på 4 inte kan nyttja till tex skidsemester utan att behöva hyra utrustningen eller verkligen väga allt på våg.
För egen del så blir det att köra med överlast. Risken att åka på böter för det lär vara väldigt små, så den ör jag beredd att ta.
Men det anmärkningsvärt att det är så låg vikt på maxlasten.
Vad händer vid ev olycka? Försäkring etc?
Svårt att påvisa överkast när after-Ski drycken hat runnit ut förvisso.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Smygisen »

jobe83 skrev:
Smygisen skrev:
jobe83 skrev:
Är det någon mer än mig som börjar komma på andra tankar när ni kommit på den usla maxlasten på 315kg?
Upptäckte det igår. Finns en tråd om det men tänkte om nån kännt sig tvingad att avboka pga det?
Så konstigt att en familj på 4 inte kan nyttja till tex skidsemester utan att behöva hyra utrustningen eller verkligen väga allt på våg.
För egen del så blir det att köra med överlast. Risken att åka på böter för det lär vara väldigt små, så den ör jag beredd att ta.
Men det anmärkningsvärt att det är så låg vikt på maxlasten.
Vad händer vid ev olycka? Försäkring etc?
Svårt att påvisa överkast när after-Ski drycken hat runnit ut förvisso.
Jag räknar helt enkelt med att det blir ett fåtal gånger, och väldigt lite övervikt för min egen del. Räknar jag bort frun och 2 barn i vikten så har jag ändå ca 150 lastvikt kvar. Jag borde sällan eller aldrig lasta mer än 50kg övervikt.
Så vid dom tillfällena får det bli till att chansa, eller åka med släpkärra :lol:
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jobe83 »

Smygisen skrev:
jobe83 skrev:
Smygisen skrev:
jobe83 skrev:
Är det någon mer än mig som börjar komma på andra tankar när ni kommit på den usla maxlasten på 315kg?
Upptäckte det igår. Finns en tråd om det men tänkte om nån kännt sig tvingad att avboka pga det?
Så konstigt att en familj på 4 inte kan nyttja till tex skidsemester utan att behöva hyra utrustningen eller verkligen väga allt på våg.
För egen del så blir det att köra med överlast. Risken att åka på böter för det lär vara väldigt små, så den ör jag beredd att ta.
Men det anmärkningsvärt att det är så låg vikt på maxlasten.
Vad händer vid ev olycka? Försäkring etc?
Svårt att påvisa överkast när after-Ski drycken hat runnit ut förvisso.
Jag räknar helt enkelt med att det blir ett fåtal gånger, och väldigt lite övervikt för min egen del. Räknar jag bort frun och 2 barn i vikten så har jag ändå ca 150 lastvikt kvar. Jag borde sällan eller aldrig lasta mer än 50kg övervikt.
Så vid dom tillfällena får det bli till att chansa, eller åka med släpkärra :lol:
Ja, det är någons 50kg över jag landar också och det, som du säger, några fåtal ggr per år.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Johan_YJ7 »

call3man skrev:
Sista frågan, vilket försäkringsbolag ska man ha i Stockholm? Vi har IF på allt just nu och det har fungerat bra. Ni som vet, vad säger ni?
Otrygg och Chansa var halva priset (6862) mot övriga jag kollade upp. Dock blev det lite otryggt i och med att erbjudandet dom skickade ut automatiskt kom 3 dagar efter prova-på försäkringen gått ut. Som tur är kan man läsa alla papper i "Dokument och fakturor" i mina sidor. Kanske räddar detta tipset någon.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
4fun
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 dec 2020 12:58

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av 4fun »

Hej,

Nu har jag kört min Model Y ett par dagar.
Det är min första elbil, så jag har inte jätte mycket att jämföra med. Spännane och skoj att köra en Tesla, riktigt fröjd :)
Dock är det väldigt bullrigt i bilen när man kör framför allt på motorvägen. Hade hoppas på att bilen var mycket mer ljudisolerad. (jag har standard fälgarna)

Mvh
4fun
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av dfa »

Ni som har koll, stämmer det att förmånsvärdet på en base Model Y är 4495kr/månad och för en base M3 LR 5699kr/ månad just nu?
Har kollat på skatteverkets sida, men hittar lite olika bud om förmånsvärdet på MY, men tänker att skatteverket borde väl ha korrekt information?

Edit: nej det gör det ju inte... 5 818 skalld det vara för en MY. Hade missat att klicka in att bilen registerades efter 1:a juli 2021.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tesla newbie »

Idag fick jag äntligen hämta ut bilen. Allting gick smidigt vid upphämtningen och jag har inget att anmärka på bilen, som är min första elbil. Nu gäller det bara att vänja sig vid elbilslivet. Tror inte jag kommer sakna att tanka…
epacke
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 sep 2021 15:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av epacke »

tesla newbie skrev:
Idag fick jag äntligen hämta ut bilen. Allting gick smidigt vid upphämtningen och jag har inget att anmärka på bilen, som är min första elbil. Nu gäller det bara att vänja sig vid elbilslivet. Tror inte jag kommer sakna att tanka…
Får man fråga vilket datum du beställde?
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tesla newbie »

Jag beställde direkt efter provkörning den 1:a september. Blev direkt matchad mot en bil som redan var på väg till Sverige.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ReNewAble »

Hämtade Model Y i Malmö igår. Riktigt fint bygge! Har en Model 3 sen innan och Model Y är definitivt bättre byggd.

Tesla Malmö gjorde ett bra jobb både i försäljningsprocessen och kommunikationen. Nu väntar jag bara på att de ska börja installera dragkrok så att bilen blir komplett.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av slugger75 »

ReNewAble skrev:
Hämtade Model Y i Malmö igår. Riktigt fint bygge! Har en Model 3 sen innan och Model Y är definitivt bättre byggd.

Tesla Malmö gjorde ett bra jobb både i försäljningsprocessen och kommunikationen. Nu väntar jag bara på att de ska börja installera dragkrok så att bilen blir komplett.
Kul att höra!

Tror du att installationen av dragkrok blir i år?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Hmm står ingen leveransmånad på Y ….
Skriv svar