Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Melon Must skrev:
Hur långt i förväg får man bekräftat på riktigt att bilen är på väg och hur lång tid har man att hämta ut bilen? Vill inte sälja den gamla bilen nu om man riskerar bli utan bil på semestern…
Brukar komma VIN när båten går in i Adenviken cirka. Det är någon vecka innan du får leverans i Sverige uppskattningsvis. Eftersom Tesla nog får tajt med leveranserna har du nog inget stort spann i dagar att hämta.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
WindMaster
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 maj 2022 10:58

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av WindMaster »

Hej!

Jag överväger att lägga en beställning på en Model Y. Det är ju tydligt att bilbranchen har stora logistikutmaningar och att man får vara mentalt förberedd för att leveransdatum är osäkert. Mot bakgrund av detta, vilken info får man av Tesla under väntetiden? Får man någon uppdatering ang beräknat leveransdatum mellan beställning och leverans?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av NEO »

WindMaster skrev:
Hej!

Jag överväger att lägga en beställning på en Model Y. Det är ju tydligt att bilbranchen har stora logistikutmaningar och att man får vara mentalt förberedd för att leveransdatum är osäkert. Mot bakgrund av detta, vilken info får man av Tesla under väntetiden? Får man någon uppdatering ang beräknat leveransdatum mellan beställning och leverans?
Varierar, allt från ständiga uppdateringar till ingenting. Bara beställa och ställa sig i lotterikön :D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

CLi skrev:
Brukar komma VIN när båten går in i Adenviken cirka. Det är någon vecka innan du får leverans i Sverige uppskattningsvis. Eftersom Tesla nog får tajt med leveranserna har du nog inget stort spann i dagar att hämta.
Korrekt svar är kanske, ibland, ibland inte. Men man kan inte lita på att något stämmer förrän man har leverans inboakd och även då kan det skjutas framåt eller bakåt .
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Persgate
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 maj 2022 19:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Persgate »

Beställde en Svart/Svart MYP 16/5 och då var uppskattad leverans Augusti - Oktober. 23/5 fick jag ett SMS av Tesla där de undra om jag kunde tänkta mig att ta en bil utan fabriksmonterad dragkrok och skulle då få bilen levererad under detta kvartal. Kollade mitt Tesla konto idag och nu är den uppskattade leveransen 27/5 - 3/6! :D :D :D
Är det någon som vet hur långt innan leverans man ska betala kontantinsatsen?
Tesla MYP -22
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av eizzmar »

Persgate skrev:
Beställde en Svart/Svart MYP 16/5 och då var uppskattad leverans Augusti - Oktober. 23/5 fick jag ett SMS av Tesla där de undra om jag kunde tänkta mig att ta en bil utan fabriksmonterad dragkrok och skulle då få bilen levererad under detta kvartal. Kollade mitt Tesla konto idag och nu är den uppskattade leveransen 27/5 - 3/6! :D :D :D
Är det någon som vet hur långt innan leverans man ska betala kontantinsatsen?
Kontantinsatsen ska vara betalt minst en vecka innan leverans. Sen ska du skicka in ett kvitto/bevis på att betalningen är genomförd till din kontakt på Tesla alternativt visa upp beviset på leveransdagen. :)
I vissa fall har de gått bra med att betala kontantinsatsen närmare inpå, men en vecka är det som står på Teslas hemsida i alla fall.
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av acorn »

Osäkert om det betyder något men har under dagen fått uppdaterar från Maj till 1a till 15e juni på min MYLR. Inget VIN i källkod eller andra förändringar. För MYP har det inte skett något.
Användarvisningsbild
Tesla420
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 jul 2020 23:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesla420 »

Fick precis VIN på LR:)
Står leverans beräknas 2-9juli..
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2022 17:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Guldstrand »

Tesla420 skrev:
Fick precis VIN på LR:)
Står leverans beräknas 2-9juli..
Trevligt! När beställde du samt spec?
Väntar ivrigt själv!
Användarvisningsbild
Tesla420
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 jul 2020 23:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesla420 »

Guldstrand skrev:
Tesla420 skrev:
Fick precis VIN på LR:)
Står leverans beräknas 2-9juli..
Trevligt! När beställde du samt spec?
Väntar ivrigt själv!

LR blå med vita säten, beställd -19 (skjutit på leveransen i väntan på Berlin men tröttnade).
Undrar vilken båt den befinner sig på, men flera borde väl få VIN närmaste dagarna. Använde Chrome Vin finder så kom popup automatiskt.
Berguv
Inlägg: 108
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Berguv »

Fick precis bekräftat 2-9 juli.

Röd, svart, 19”, beställde typ 15/3

Såååå. Någon som vet något om bonusen?:D
Upnorth
Inlägg: 24
Blev medlem: 27 maj 2022 17:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Upnorth »

Fick också datum framflyttat från september till början av Juli. Intressant om dom nu har förseningar. När kan man man anta att bilen registreras?
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikohm »

Bonusen skiter då tesla i att den tar slut
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2022 17:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Guldstrand »

Berguv skrev:
Fick precis bekräftat 2-9 juli.

Röd, svart, 19”, beställde typ 15/3

Såååå. Någon som vet något om bonusen?:D

Bekräftat med Vin?
Jaccco
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 maj 2022 15:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jaccco »

Samma här, precis bekräftat med VIN. 2-9 juli! :)
Vit/Svart LR 19”, beställd 10 mars.

Bara hoppas att detta stämmer nu…
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Berguv skrev:
Fick precis bekräftat 2-9 juli.

Röd, svart, 19”, beställde typ 15/3

Såååå. Någon som vet något om bonusen?:D
Grattis! Lite bittert för oss som beställde innan dig och valde 20" för att få snabbare leverans
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikohm »

CLi skrev:
Berguv skrev:
Fick precis bekräftat 2-9 juli.

Röd, svart, 19”, beställde typ 15/3

Såååå. Någon som vet något om bonusen?:D
Grattis! Lite bittert för oss som beställde innan dig och valde 20" för att få snabbare leverans
Då fanns ju tydligen 19” dom kanske har stort lager på 20” så var ett bra sätt att bli av med lite 20” snabbt. Känns lite surt! Samt att bonusen blir väldigt osäker :cry:
IsKub
Inlägg: 54
Blev medlem: 29 mar 2022 08:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av IsKub »

CLi skrev:
Berguv skrev:
Fick precis bekräftat 2-9 juli.

Röd, svart, 19”, beställde typ 15/3

Såååå. Någon som vet något om bonusen?:D
Grattis! Lite bittert för oss som beställde innan dig och valde 20" för att få snabbare leverans

Nu är man optimistisk, men verkar som att de som hade färger (utom vit) har fått vin idag?
Jag vill också påminna om ni kan uppdatera våran dokument med era nya leveranstider, kul att ha statistik :)
Användarvisningsbild
mrdn
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 okt 2021 14:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mrdn »

Ja denna cirkus är knappast rättvis, jag beställde den 11 maj, vit/vit 19" utlämning i Norrköping efter att folk här på forat sett att båtarna lastas med 19" inte 20"

Fick idag1-15 juni som uppskattat datum och har fått vin.

Spännande!
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Melon Must »

Borde ha min inom fyra dagar, står fortfarande maj på min.
Användarvisningsbild
Swoosh
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 maj 2022 08:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Swoosh »

Som många andra så beställde jag en vit/svart 20” 18 Mars (estimerat Maj) då jag tänkte att det skulle gå snabbast.

Den 12 April så beställde jag ytterligare en vit/svart 19” (estimerad leverans Juli) bara för att helgardera ifall den med 19” av någon konstig anledning skulle komma före.

Nu fick jag VIN på 19” med 2-9 Juli leverans… Så förmodar att det blir den om jag inte får VIN och snabbare leverans på min 20” som fortfarande säger Maj :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Fick godkänna Tesla Vision och samma datum som er andra. Bara är hoppas på att inte bonusen hinner ändras..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2022 17:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Guldstrand »

Nu börjar ju lite Vins rulla in. Ni som får vin och datum. Har ni lust att slänga ut spec på bil/fälg samt beställningsdatum?
MalleK
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 maj 2022 10:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MalleK »

20” Grå Lr beställt 20220306 lev 11-25 juni fick precis VIN i koden på inloggningen.
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Det är väl bara att inse att de flesta av oss som beställt 20" är körda helt enkelt. Skulle aldrig ha bytt från 19"...

Beställt en Vit/svart LR 20" - 26/3.
Skriv svar