Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Choke »

themax skrev:
Idag har jag varit in till Tesla och meddelat att jag skjuter upp matchningen till Q2 (hade fått slutfaktura nu). Så om någon har beställt en vit/svart/19” utan vinterdäck så kan ni hålla utkik efter slutfaktura på kontot om några dagar. Kanske dyker ”min” bil upp där.

Anledningarna är tre; har ännu inte sett dragkroken dyka upp, vill inte hämta en bil på sommardäck i februari och vår Model 3 tuffar på alldeles utmärkt och även om den närmar sig 14000 mil så ser vi inget behov att byta nu av den anledningen.
När beställde du?
Hoppas jag får "ärva" din :-) Jag beställde mitten av November

Har du en Model 3 som du är nöjd med så kan det vara klokt att vänta - kanske till en Berlinleverans :-)
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

Choke skrev:
themax skrev:
Idag har jag varit in till Tesla och meddelat att jag skjuter upp matchningen till Q2 (hade fått slutfaktura nu). Så om någon har beställt en vit/svart/19” utan vinterdäck så kan ni hålla utkik efter slutfaktura på kontot om några dagar. Kanske dyker ”min” bil upp där.

Anledningarna är tre; har ännu inte sett dragkroken dyka upp, vill inte hämta en bil på sommardäck i februari och vår Model 3 tuffar på alldeles utmärkt och även om den närmar sig 14000 mil så ser vi inget behov att byta nu av den anledningen.
När beställde du?
Hoppas jag får "ärva" din :-) Jag beställde mitten av November

Har du en Model 3 som du är nöjd med så kan det vara klokt att vänta - kanske till en Berlinleverans :-)
Beställde sommaren 2020 … Men eftersom det tog ett tag för Tesla att upptäcka att jag hade dragkrok på beställningen så blev det klart först i november. Då hann jag inte matchas före jul.

Berlin spelar inte så stor roll för mig. Och då de tycks börja med Performance därifrån lär det dröja ända.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Waymoot »

Fick detta SMS idag.
Blev nöjd att se att de nu gjort en färdig process för att få vänta på Berlin modellen.
Jag har ju bara LR modellen på beställning så kan få vänta lite längre.

Stora frågan är nu bara om 4680 versionen hinner komma ut så man vet skillnaden mellan 2170 (Berlin) och 4680 (Austin) modellerna.
Screenshot_20220124-163106.jpg
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Vart fan är mitt sms !!!!!!!!!!!!!
Har ju fått slutfaktura o allt

Eller du kanske inte varit matchad innan så dök det upp en som någon sket i kanske ?
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SomTam »

Har en LR svart beställd lev 8-22 feb jag just bytte beställning till MYP. Kanske var den :p
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Dexter86 skrev:
Vart fan är mitt sms !!!!!!!!!!!!!
Har ju fått slutfaktura o allt

Eller du kanske inte varit matchad innan så dök det upp en som någon sket i kanske ?
Jag har inte ens fått slutfaktura. :cry:

Å andra sidan vill jag inte ha min bil förrän månadsskiftet februari/mars.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Exit_gas
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 jan 2022 22:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Exit_gas »

Hej! Hoppas ni ursäktar en väldigt dum fråga.. Vad är grejen med Berlin vs Kina? Är det en kvalitetsfråga eller att något annat är uppdaterat som kommer därifrån?
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Waymoot »

Exit_gas skrev:
Hej! Hoppas ni ursäktar en väldigt dum fråga.. Vad är grejen med Berlin vs Kina? Är det en kvalitetsfråga eller att något annat är uppdaterat som kommer därifrån?
Detta är en jättestor grej att svara på men jag skall försöka.
  1. Hellre Tysk kvalitet än ge (mer) pengar till Kina.
  2. Man kommer få "nya senaste designen" med ett bärande batteripaket (högre tjänstevikt även med 2170 p.g.a. bättre bromsar?)
  3. Vill man vänta på 4680 får man kanske mindre vikt och förhoppningsfullt även längre räckvidd.
  4. Får garanterat AMD Ryzen processor.
  5. Med nya designen får man även: Li 12-volts batteri, dubbla laminerade fönster även bak, Aluminiumgjuten framdel, 82Kwh batteripaket. plus alla förbättringar vi inte ens känner till.
  6. Man vill inte ha bilen mitt i vintern utan kan ändå vänta ett par månader till.
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Det mesta tycks komma även på kinabilarna förutom gigacasting (just nu!), och 4680 tycks ligga en bit framåt i tiden. Ryzen är väl i princip verifierat att alla bilar som levereras 2022 ska ha oavsett fabrik.

Jag har skjutit min leverans till Q2 vilket enligt min SA ska betyda maj, så jag hoppas på en så sen bil som möjligt men ändå få möjlighet till miljöbilspremien. Tror inte det kommer levereras några tysktillverkade bilar förutom P innan dess.

Men allt är ju i vanlig ordning spekulationer.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Tuggback
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 feb 2021 14:04
Ort: Lund
Referralkod: ts.la/lars20265

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tuggback »

DeltaUV skrev:
Hej alla!

Beställde en MY (Vit/svart/19" med vinterdäck) den 8/12 -21 genom Autoplan. Personalbil genom jobbet.

När kan jag förvänta mig en matchning av bil? Kommer jag bli meddelad eller kommer Autoplan få all kommunikation?


Någon som har koll?
Jag har också beställt via Autoplan och frågade därför min kontakt på Tesla om orden. 2 citat ifrån mailet jag fick nedan.
"Denna bilen kommer du inte åt via websidan, däremot så kommer den synas i appen när du loggar in med den epost du mailar ifrån (dock först i samband med leverans). "
"Eventuellta förändringar kommuniceras via Tesla-kontot och därav blir det i detta fallet lite svårare för dig att få informationen om det är så att något förändras."

Så det besta är nog att kolla med din sales advisor på Tesla.
Tesla Model Y Performance svart
Siverklev
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 jan 2022 15:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Siverklev »

Hittade lite intressant info i en video:
Om du får ditt VIN-nummer kan du se vart den tillverkats genom att titta på de tre första bokstäverna:
XP7... - Berlin
5YG... - Fremont
LRW... - Shanghai

Beställde min LR vit/vit utan vinterdäck i mars-21, men har skjutit upp leveransen hittills. Som jag förstått är det fartyg på väg hit från Shanghai med bilar som ska levereras i februari. Hoppas på en Berlinbyggd, men har gett upp tanken på 4680 som jag tror kommer dra ut på tiden.. Om Panasonic ska börja tillverka 4680-batterierna 2023 (nyhet på Avanza 24/1-22) lär det väl knappast komma några Eu-tillverkade 4680-bilar innan dess om man inte importerar själv från Texas..

Mycket hänger ju också på vad de börjar med för modell i Berlin.. Många pratar om att MYP kommer tillverkas där, men det finns inget som jag sett som säger att det är den de ska börja med, bara att lev ska ske i mars.. Men som sagt, spekulationer och förhoppningar.. :)

Gillar SMS:et du fick @Waymoot - kan bara hoppas på ett liknande..

Stör mig också på att man måste eftermontera dragkroken då det betyder att det inte hamnar i leasingen.. Å andra sidan blir det ju 3 års mindre skatt på förmånsvärdet för den, så man sparar ju några tusenlappar om man har pengarna att eftermontera den direkt.
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasperh »

Waymoot skrev:
Fick detta SMS idag.
Blev nöjd att se att de nu gjort en färdig process för att få vänta på Berlin modellen.
Jag har ju bara LR modellen på beställning så kan få vänta lite längre.

Stora frågan är nu bara om 4680 versionen hinner komma ut så man vet skillnaden mellan 2170 (Berlin) och 4680 (Austin) modellerna.

Ahh perfekt, beställde precis en LR (yay!) men vill vänta på att få den från Berlin. Då behöver man inte kontakta Tesla utan bara vänta på sms med andra ord?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

jonasperh skrev:
Waymoot skrev:
Fick detta SMS idag.
Blev nöjd att se att de nu gjort en färdig process för att få vänta på Berlin modellen.
Jag har ju bara LR modellen på beställning så kan få vänta lite längre.

Stora frågan är nu bara om 4680 versionen hinner komma ut så man vet skillnaden mellan 2170 (Berlin) och 4680 (Austin) modellerna.

Ahh perfekt, beställde precis en LR (yay!) men vill vänta på att få den från Berlin. Då behöver man inte kontakta Tesla utan bara vänta på sms med andra ord?
Har du beställt nyligen utgår nog systemet från att det är en kinesbil du beställt.
Vi som beställt 2020 eller tidigare har ju trott att vi beställt en tysk MY och därför blir vi kontaktade. Jag blev kontaktad både i augusti och i november.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Maw »

jonasperh skrev:
Waymoot skrev:
Fick detta SMS idag.
Blev nöjd att se att de nu gjort en färdig process för att få vänta på Berlin modellen.
Jag har ju bara LR modellen på beställning så kan få vänta lite längre.

Stora frågan är nu bara om 4680 versionen hinner komma ut så man vet skillnaden mellan 2170 (Berlin) och 4680 (Austin) modellerna.

Ahh perfekt, beställde precis en LR (yay!) men vill vänta på att få den från Berlin. Då behöver man inte kontakta Tesla utan bara vänta på sms med andra ord?
Enklast är nog att kontakta Tesla och berätta att du vill bli matchad mot en MiG. Enligt den SA jag haft kontakt med så ska det gå bra att lägga det villkoret till beställningen.
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasperh »

Maw skrev:
jonasperh skrev:
Waymoot skrev:
Fick detta SMS idag.
Blev nöjd att se att de nu gjort en färdig process för att få vänta på Berlin modellen.
Jag har ju bara LR modellen på beställning så kan få vänta lite längre.

Stora frågan är nu bara om 4680 versionen hinner komma ut så man vet skillnaden mellan 2170 (Berlin) och 4680 (Austin) modellerna.

Ahh perfekt, beställde precis en LR (yay!) men vill vänta på att få den från Berlin. Då behöver man inte kontakta Tesla utan bara vänta på sms med andra ord?
Enklast är nog att kontakta Tesla och berätta att du vill bli matchad mot en MiG. Enligt den SA jag haft kontakt med så ska det gå bra att lägga det villkoret till beställningen.
Ok, tack för infon! Då gör jag det.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

Maw skrev:
Enligt den SA jag haft kontakt med så ska det gå bra att lägga det villkoret till beställningen.
Jag hade det undantaget tidigare (reserverade tidigt 2020) men tog bort det. Så det är riktigt att man kan lägga till det villkoret.

Jag tog bort det efter att ha provkört en MIC – ser inte att kvaliteten skulle kunna bli så mycket bättre från Berlin-Brandenburg jämfört med Shanghai. Kanske om tre år när det är dags att byta bil igen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
The Gentleman
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 dec 2021 09:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av The Gentleman »

Den som väntar på Berlin för det nya batteriets skull verkar få vänta.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... for-tesla/
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av hanseman »

The Gentleman skrev:
Den som väntar på Berlin för det nya batteriets skull verkar få vänta.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... for-tesla/
Sedan gammalt!
Jjkalla
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jjkalla »

hanseman skrev:
The Gentleman skrev:
Den som väntar på Berlin för det nya batteriets skull verkar få vänta.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... for-tesla/
Sedan gammalt!
Visst - 4680 bättre konstruktion, men "bara" +16% räckvidd som eventuellt kommer sänkas för att matcha mot 2170, dock längre laddtid på 4680 om än marginellt. Inte revolutionerade (än), men bättre.
Användarvisningsbild
The Gentleman
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 dec 2021 09:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av The Gentleman »

hanseman skrev:
The Gentleman skrev:
Den som väntar på Berlin för det nya batteriets skull verkar få vänta.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... for-tesla/
Sedan gammalt!
Jag brukar vara sen på bollen :lol:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av HelectriC »

themax skrev:
Maw skrev:
Enligt den SA jag haft kontakt med så ska det gå bra att lägga det villkoret till beställningen.
Jag hade det undantaget tidigare (reserverade tidigt 2020) men tog bort det. Så det är riktigt att man kan lägga till det villkoret.

Jag tog bort det efter att ha provkört en MIC – ser inte att kvaliteten skulle kunna bli så mycket bättre från Berlin-Brandenburg jämfört med Shanghai. Kanske om tre år när det är dags att byta bil igen.
Är väl kanske inte kvaliteten på bilen som är huvudargumentet för att inte vilja ha MiC. Handlar väl mer om just landet Kina och att försöka undvika att sponsra det landet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av markuswesterberg »

Ingen mer som fått VIN ännu?
Användarvisningsbild
emiliooo
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 15 nov 2021 10:16
Ort: Göteborg

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av emiliooo »

Jag fick mitt VIN för någon vecka sedan. Beställde i början av november och får leverans nu i mitten av februari. Blå MY LR, svart inredning, vinterdäck.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

markuswesterberg skrev:
Ingen mer som fått VIN ännu?
Jag har inte ens fått slutfaktura eller preliminärt leveransdatum. :cry:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Choke »

markuswesterberg skrev:
Ingen mer som fått VIN ännu?
Inte fått vin eller slutfaktura. Försökt komma i kontakt med säljaren men det är knäpptyst.
Beställt en vit/svart Model y LR till Trosta. Beställning gjord mitten november
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Skriv svar