Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

perkabolo skrev:
Jag har samma - "orderStatus":"BOOKED","orderSubstatus":"_Z"" fortfarande Leverans Maj och ingen detaljerade kommunikation.
Daniel R skrev:
CLi skrev:
Om ni använder denna länken så ser ni väldigt enkelt om ni fått VIN eller ej, utan att behöva gräva i koden. Ni måste först logga in på ert Tesla-konto.

https://www.tesla.com/teslaaccount/oxp- ... ser-orders
2C33F319-3158-4C8D-89D3-E17AB0BC528A_4_5005_c.jpeg
”vin":null

Ser också: "orderStatus":"BOOKED","orderSubstatus":"_Z". Vad kan det betyda? Vad har ni andra?
står samma, Ylr står juli på levernas i app och konto.
lootam
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 apr 2022 17:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lootam »

Sad, Just read from other fourm, a likely Tesla carrier ship, RCC Europe, which is expected to arrive Zeebrugge in mid-Jun, just broken down in the middle of the ocean, and will be back to S.Korean to repair. The schedule of calling Zeebrugge is postponed to 27-June......
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikohm »

lootam skrev:
Sad, Just read from other fourm, a likely Tesla carrier ship, RCC Europe, which is expected to arrive Zeebrugge in mid-Jun, just broken down in the middle of the ocean, and will be back to S.Korean to repair. The schedule of calling Zeebrugge is postponed to 27-June......
Just read that and that’s just what we need :shock: :lol:
aero
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 maj 2022 19:36
Ort: Dalarna

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av aero »

lootam skrev:
Sad, Just read from other fourm, a likely Tesla carrier ship, RCC Europe, which is expected to arrive Zeebrugge in mid-Jun, just broken down in the middle of the ocean, and will be back to S.Korean to repair. The schedule of calling Zeebrugge is postponed to 27-June......
Vad säger man, allt som kan gå fel kommer att gå fel? :roll:
lootam
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 apr 2022 17:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lootam »

aero skrev:
lootam skrev:
Sad, Just read from other fourm, a likely Tesla carrier ship, RCC Europe, which is expected to arrive Zeebrugge in mid-Jun, just broken down in the middle of the ocean, and will be back to S.Korean to repair. The schedule of calling Zeebrugge is postponed to 27-June......
Vad säger man, allt som kan gå fel kommer att gå fel? :roll:
That ship said likely carries teslas for NorthWest Europe..... :lol:
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

Vad är oddsen…

Först Morning Peace som gick sönder igår och fick vända. Idag RCC Europe…
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av termosen »

Sebastian+ skrev:
Vad är oddsen…

Först Morning Peace som gick sönder igår och fick vända. Idag RCC Europe…
Sabotage
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

Om man får vara lite konspiratorisk.

Tror ni tesla medvetet skiter i Q2 och låter det gå till historien för att sedan göra ett gyllene Q3?
aero
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 maj 2022 19:36
Ort: Dalarna

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av aero »

Sebastian+ skrev:
Om man får vara lite konspiratorisk.

Tror ni tesla medvetet skiter i Q2 och låter det gå till historien för att sedan göra ett gyllene Q3?
Så pass konspiratorisk att de saboterar båtarna? Eller något lindrigare? :lol:
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

Det är väl inte bekräftat att RCC Europe behöver repareras? Bara att den har stannat för närvarande, men inte varför.

Morning Peace är däremot bekräftat påväg till Sydkorea för reparationer. Den är dock inte tippad att ha några Teslor ombord.

Förövrigt är det inte heller bekräftat att det finns Teslor på RCC Europe heller, men det är mer sannolikt.
lootam
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 apr 2022 17:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lootam »

not_sure skrev:
Det är väl inte bekräftat att RCC Europe behöver repareras? Bara att den har stannat för närvarande, men inte varför.

Morning Peace är däremot bekräftat påväg till Sydkorea för reparationer. Den är dock inte tippad att ha några Teslor ombord.

Förövrigt är det inte heller bekräftat att det finns Teslor på RCC Europe heller, men det är mer sannolikt.
My bad.
Mixed Morning Peace and RCC Europe.
Yes, Morning Peace is confirmed broken. RCC Europe is spin in the ocean, if it's broke? Likely, but not confirmed.
Cross fingures.
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

aero skrev:
Sebastian+ skrev:
Om man får vara lite konspiratorisk.

Tror ni tesla medvetet skiter i Q2 och låter det gå till historien för att sedan göra ett gyllene Q3?
Så pass konspiratorisk att de saboterar båtarna? Eller något lindrigare? :lol:
Haha! Nä tänkte i så fall att Tesla bett dom vända/avvakta och att dom inte gått sönder då.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lurkern »

Honkan skrev:
Tror regeringen tar beslut enligt förslaget och det ända som händer är att Transportstyrelsen får ta bort alla ansökningar över 700 000 från den 1 Juli , så ser mörkt ut…
Låter lite väl laglöst så här ett valår. Men jag är ju biased som hoppas det förlängs året ut.

Tror det kommer höjas till 800k. Får ju inte ens en Skoda längre för 700k.
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

Sebastian+ skrev:
Om man får vara lite konspiratorisk.

Tror ni tesla medvetet skiter i Q2 och låter det gå till historien för att sedan göra ett gyllene Q3?
Inte en chans, dom kommer pusha så hårt de bara kan för att få ut så mycket det går under Q2 :)

Däremot kan det nog bli så att Q3 blir lite annorlunda än vanligt. Normalt sett exporteras produktionen under andra halvan av kvartalet medan första halvan säljs lokalt, men nu när flera stora städer i Kina är nedstängda så blir det antagligen svårt att leverera som vanligt inhemskt, och då kommer förmodligen mer gå på export istället, och då även under första halvan av Q3. Förutsatt att man får igång produktionen i tillräckligt hög grad förstås.
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lindstromer »

Lurkern skrev:
Honkan skrev:
Tror regeringen tar beslut enligt förslaget och det ända som händer är att Transportstyrelsen får ta bort alla ansökningar över 700 000 från den 1 Juli , så ser mörkt ut…
Låter lite väl laglöst så här ett valår. Men jag är ju biased som hoppas det förlängs året ut.

Tror det kommer höjas till 800k. Får ju inte ens en Skoda längre för 700k.
Tänk på att det är många som vill att det sänks eller tas bort helt, du blidkar helt enkelt en viss typ av väljare genom att inte "dela ut mina pengar till någon rik milljömupp som köper tesla, det får vi vanliga aldrig råd med". :roll: ;)

Problemet är att vänstersidan vill sänka för att det är mest jante/"rättvist". Högern vill ta bort det för att istället sänka skatten på diesel osv. :( :?
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lurkern »

Vet någon om nästa chans till ändring är till årsskiftet, eller om de lika gärna kan rycka gränsen till 1 Augusti istället?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LarsL »

Lindstromer skrev:
Tänk på att det är många som vill att det sänks eller tas bort helt, du blidkar helt enkelt en viss typ av väljare genom att inte "dela ut mina pengar till någon rik milljömupp som köper tesla, det får vi vanliga aldrig råd med". :roll: ;)

Problemet är att vänstersidan vill sänka för att det är mest jante/"rättvist". Högern vill ta bort det för att istället sänka skatten på diesel osv. :( :?
Huvudet på spiken! Ena sidan vill bara ge bidrag till diesel och bensin till ”vanligt folk” och andra sidan vill inte gynna höginkomsttagare. Finns det något vettigt parti kvar idag? Eller har alla blivit extremister och populister?
Arashmg
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 maj 2022 20:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Arashmg »

Idag ringde jag min kontakt på tesla (fd kollega till släkting. Då jag var irriterad över att vännen som bokat sin MYP fått EDd 24-3 juni. Jag frågade hur de kommer sig att de fortfarande står prel. Lev maj 2022. De var samma historia kring Shanghai. Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige och leveranserna för maj kullen är slutet på Juni. Men hen nämnde även att de är lättare att få tag på MYP så de slutade med att jag la in en beställning på de även. Vi får la se vad som kommer först och om kontakten hjälper.

Vilken hade ni valt om de var en månads skillnad. Hade ni väntat på MYP.
C4F08DF2-4AD0-4F32-A05C-02B488619FD9.jpeg
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Arashmg skrev:
Idag ringde jag min kontakt på tesla (fd kollega till släkting. Då jag var irriterad över att vännen som bokat sin MYP fått EDd 24-3 juni. Jag frågade hur de kommer sig att de fortfarande står prel. Lev maj 2022. De var samma historia kring Shanghai. Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige och leveranserna för maj kullen är slutet på Juni. Men hen nämnde även att de är lättare att få tag på MYP så de slutade med att jag la in en beställning på de även. Vi får la se vad som kommer först och om kontakten hjälper.

Vilken hade ni valt om de var en månads skillnad. Hade ni väntat på MYP.
Jag hoppas din kontakt har rätt. För egen del är jag helt ok med att få min MYLR i slutet av juni. Önskar att man bara man visste hur troligt det är då min semester börjar direkt i juli. Känner inget större behov av att ha Performance över LR, men det verkar ju vara många som beställt båda för att se vilken som kommer först. Får hoppas många tar P så jag trillar framåt i kön, om det nu fungerar så? :)
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

Arashmg skrev:
Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige
Detta är empiriskt falskt eftersom kunder i UK och flera länder i Europa har börjat få VINs, men ingen i Sverige än så länge.
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

not_sure skrev:
Arashmg skrev:
Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige
Detta är empiriskt falskt eftersom kunder i UK och flera länder i Europa har börjat få VINs, men ingen i Sverige än så länge.
Varför det? Vi har ju inte ens ratten på samma ställe som UK. Vi delar inte bilar med dem. Varför skulle de inte kunna vara så att den första båten innehåller bilar avsedda för södra Europa och några till UK, medan den andra båten som dockar i Belgien prioriterar norra Europa? Inte helt orimligt.
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Arashmg skrev:
Idag ringde jag min kontakt på tesla (fd kollega till släkting. Då jag var irriterad över att vännen som bokat sin MYP fått EDd 24-3 juni. Jag frågade hur de kommer sig att de fortfarande står prel. Lev maj 2022. De var samma historia kring Shanghai. Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige och leveranserna för maj kullen är slutet på Juni. Men hen nämnde även att de är lättare att få tag på MYP så de slutade med att jag la in en beställning på de även. Vi får la se vad som kommer först och om kontakten hjälper.

Vilken hade ni valt om de var en månads skillnad. Hade ni väntat på MYP.
Din kontakt fabulerar sannolikt, SA verkar ha ungefär samma info som vi har. Kvartalets första batch gick till Sydeuropa, så det visar att Sverige inte är prioriterat. Om två veckor är det dags för nästa båtlast att börja få VIN, vi får väl se då.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LarsL »

CLi skrev:
Arashmg skrev:
Idag ringde jag min kontakt på tesla (fd kollega till släkting. Då jag var irriterad över att vännen som bokat sin MYP fått EDd 24-3 juni. Jag frågade hur de kommer sig att de fortfarande står prel. Lev maj 2022. De var samma historia kring Shanghai. Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige och leveranserna för maj kullen är slutet på Juni. Men hen nämnde även att de är lättare att få tag på MYP så de slutade med att jag la in en beställning på de även. Vi får la se vad som kommer först och om kontakten hjälper.

Vilken hade ni valt om de var en månads skillnad. Hade ni väntat på MYP.
Din kontakt fabulerar sannolikt, SA verkar ha ungefär samma info som vi har. Kvartalets första batch gick till Sydeuropa, så det visar att Sverige inte är prioriterat. Om två veckor är det dags för nästa båtlast att börja få VIN, vi får väl se då.
Men hen lyckades kanske sälja en MYP ;)
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

Highfoot skrev:
not_sure skrev:
Arashmg skrev:
Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige
Detta är empiriskt falskt eftersom kunder i UK och flera länder i Europa har börjat få VINs, men ingen i Sverige än så länge.
Varför det? Vi har ju inte ens ratten på samma ställe som UK. Vi delar inte bilar med dem. Varför skulle de inte kunna vara så att den första båten innehåller bilar avsedda för södra Europa och några till UK, medan den andra båten som dockar i Belgien prioriterar norra Europa? Inte helt orimligt.
Vad spelar det för roll var ratten sitter? Tar fortfarande lika mycket produktionskapacitet och båtutrymme i anspråk.

De VINs som har allokerats hittills verkar främst vara från första båten (Glovis Splendor till Koper) och tredje båten (RCC Europe till UK). Några VINs har även dykt upp i Tyskland, vilket skulle kunna vara från andra båten (Theben till Zeebrugge). Det visar på att VINs från alla tre båtar har börjat allokeras.

Allokeringsprocessen verkar fortfarande pågå dock, så det kanske börjar poppa upp även i Sverige de närmsta dagarna. Om det inte gör det så finns sannolikt inga svenska bilar finns på nån av de tre första båtarna.

I vilket fall är det tydligt att Sverige inte prioriteras (och varför skulle det?). Det utesluter ju dock inte att vi får våra bilar innan sista juni. En till båt (Horizon Leader) avgår idag, och det finns fortfarande tid.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Lindstromer skrev:
Tänk på att det är många som vill att det sänks eller tas bort helt, du blidkar helt enkelt en viss typ av väljare genom att inte "dela ut mina pengar till någon rik milljömupp som köper tesla, det får vi vanliga aldrig råd med". :roll: ;)

Problemet är att vänstersidan vill sänka för att det är mest jante/"rättvist". Högern vill ta bort det för att istället sänka skatten på diesel osv. :( :?
Huvudet på spiken! Ena sidan vill bara ge bidrag till diesel och bensin till ”vanligt folk” och andra sidan vill inte gynna höginkomsttagare. Finns det något vettigt parti kvar idag? Eller har alla blivit extremister och populister?
Problemet man har att lösa är ju att malus-intäkterna inte räcker till bonus till alla. Man behöver minska utgifterna på något sätt. Det är där knuten sitter. Bonus/malus är inte finansierad av pengar utifrån systemet.
Skriv svar