Har försökt att söka utan resultat. Finns det något definitivt svar på om Y5CD kan laddas till 100% utan att det sabbar batteriet på samma sätt på andra batterier? När jag hade min S70D så kommunicerades det ju till och med från Tesla att man skulle undvika att gå över 80%.
Har försökt att söka utan resultat. Finns det något definitivt svar på om Y5CD kan laddas till 100% utan att det sabbar batteriet på samma sätt på andra batterier? När jag hade min S70D så kommunicerades det ju till och med från Tesla att man skulle undvika att gå över 80%.
Tänker du på LFP?
MYLR har konventionell kemi.
Lite osäker faktiskt om jag ska vara ärlig. Vill bara minnas att jag läste (för ett bra tag sen) att MiC troligen skulle få batterier som var "sämre"/mindre men att de å andra sidan skulle gå att ladda till 100% istället. Vet även att jag drog det påståendet för en säljare när jag tittade på bilen i Segeltorp som typ nickade på huvudet men inte sa rakt ut "ja så är det". Men då tolkar jag ditt svar som att det är precis som innan, ladda max 80% vid normal användning och 100% i undantagsfall.
MY Performance, Midnight Cherry Red/svart, beställd 2023-04-22 (10 juni-30 juni EDD)
Har försökt att söka utan resultat. Finns det något definitivt svar på om Y5CD kan laddas till 100% utan att det sabbar batteriet på samma sätt på andra batterier? När jag hade min S70D så kommunicerades det ju till och med från Tesla att man skulle undvika att gå över 80%.
Tänker du på LFP?
MYLR har konventionell kemi.
Lite osäker faktiskt om jag ska vara ärlig. Vill bara minnas att jag läste (för ett bra tag sen) att MiC troligen skulle få batterier som var "sämre"/mindre men att de å andra sidan skulle gå att ladda till 100% istället. Vet även att jag drog det påståendet för en säljare när jag tittade på bilen i Segeltorp som typ nickade på huvudet men inte sa rakt ut "ja så är det". Men då tolkar jag ditt svar som att det är precis som innan, ladda max 80% vid normal användning och 100% i undantagsfall.
Det gällde Model 3 Standard range MiC. Model Y Long range har konventionell kemi som sagt och ska laddas så nära 50% som möjligt för att maximera livslängd. Tesla rekommenderade tidigare 80%, numera rekommenderar de 90% tror jag det är fortfarande.
Ja det är 90 % som gäller för daglig körning, man kan ju välja att hålla det lägre om man önskar. Det är samma kemi som andra long range bilar. Laddskärmen och appen visar vad som gäller och i bilarna med LFP batteri så finns ingen uppdelning mellan daglig och rese körning.
Så då kan jag också lämna väntrummet.
Min första Tesla tjohoo.
Bra bygg kvalitet - dom hade slut på vinterdäck så kommer få dom hemskickade i October enl Trosta.
Mjukvaran verkar lite gammal - kör på 2021.3.106 - måste kolla lite vilken mjukvara jag borde ha - har långt upp till huset så ingen WiFi vid garaget...
Har haft lite svårt att swipea fram förbruknings fönstret och parkerings sensorerna stängdes av och regenereringen reducerades men annars inga problem så väldigt nöjd än så länge
Är själv lite bitter över att bilen inte kommer igång och uppdaterar men tydligen kan det dröja rejält i början innan första uppdatering kommer. I mitt fall funkar den dom den ska så ingen ko på isen.
Nu har jag kört model Y i ett par veckor. Gick från model 3 2019. Vilket lyft! Allt känns bättre och nu känns det som en riktig bil och inte en leksak längre. Det enda dåliga jag kan komma är att man inte kan ställa in regen (eller?).
Som barnfamilj är det bättre plats i baksätet samt lättare att sätta in barnen. Bagageutrymmet är lättare att hantera till vardags(kanske svårare att trycka in saker på långfärd då jag misstänker luckan kan bli svårt att stänga).
Nu har jag kört model Y i ett par veckor. Gick från model 3 2019. Vilket lyft! Allt känns bättre och nu känns det som en riktig bil och inte en leksak längre. Det enda dåliga jag kan komma är att man inte kan ställa in regen (eller?).
Som barnfamilj är det bättre plats i baksätet samt lättare att sätta in barnen. Bagageutrymmet är lättare att hantera till vardags(kanske svårare att trycka in saker på långfärd då jag misstänker luckan kan bli svårt att stänga).
Jahopp. Efter år av velande och månader av funderingar så klickades en Y hem igår kväll!
Nu har man lite ångest att man inte köpte Induction 20" och FSD (köpte uppgraderad autopilot). Funderar självklart på det större batteriet som bör komma i Q1 2022 men också att man tappar bonusen om bilen reggas efter nyår som det ser ut nu. Suck.
1. Tänker såhär om däck, bilen kommer när det är kallt så jag fixar bra däck som jag kränger på direkt på Gemini fälgarna och kör de som vinterdäck. Har god tid på mig att leta sommarfälgar, Vill ha 21" men förnuftet säger 19" Aero för ökad räckvidd.
2. Hur ska man tänka kring FSD? Välja till det innan leverans och hoppas att det blir något under de tre år man har bilen? Finns väl ingen som vet iofs men beta hit o dit, är inte det för amerikanska marknaden? Vad kostar FSD efter att man köpt uppgraderad autopilot?
3. Batteri, it is what it is. Orkar inte vänta mer. Y hade självklart varit ännu mer perfekt med 600 ish km.
4. Är det självklart att man får bonus om man reggar innan nyår? (Bonuspengarna är slut etc.)
Sista frågan, vilket försäkringsbolag ska man ha i Stockholm? Vi har IF på allt just nu och det har fungerat bra. Ni som vet, vad säger ni?
Är det någon mer än mig som börjar komma på andra tankar när ni kommit på den usla maxlasten på 315kg?
Upptäckte det igår. Finns en tråd om det men tänkte om nån kännt sig tvingad att avboka pga det?
Så konstigt att en familj på 4 inte kan nyttja till tex skidsemester utan att behöva hyra utrustningen eller verkligen väga allt på våg.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Är det någon mer än mig som börjar komma på andra tankar när ni kommit på den usla maxlasten på 315kg?
Upptäckte det igår. Finns en tråd om det men tänkte om nån kännt sig tvingad att avboka pga det?
Så konstigt att en familj på 4 inte kan nyttja till tex skidsemester utan att behöva hyra utrustningen eller verkligen väga allt på våg.
För egen del så blir det att köra med överlast. Risken att åka på böter för det lär vara väldigt små, så den ör jag beredd att ta.
Men det anmärkningsvärt att det är så låg vikt på maxlasten.
Är det någon mer än mig som börjar komma på andra tankar när ni kommit på den usla maxlasten på 315kg?
Upptäckte det igår. Finns en tråd om det men tänkte om nån kännt sig tvingad att avboka pga det?
Så konstigt att en familj på 4 inte kan nyttja till tex skidsemester utan att behöva hyra utrustningen eller verkligen väga allt på våg.
För egen del så blir det att köra med överlast. Risken att åka på böter för det lär vara väldigt små, så den ör jag beredd att ta.
Men det anmärkningsvärt att det är så låg vikt på maxlasten.
Vad händer vid ev olycka? Försäkring etc?
Svårt att påvisa överkast när after-Ski drycken hat runnit ut förvisso.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Är det någon mer än mig som börjar komma på andra tankar när ni kommit på den usla maxlasten på 315kg?
Upptäckte det igår. Finns en tråd om det men tänkte om nån kännt sig tvingad att avboka pga det?
Så konstigt att en familj på 4 inte kan nyttja till tex skidsemester utan att behöva hyra utrustningen eller verkligen väga allt på våg.
För egen del så blir det att köra med överlast. Risken att åka på böter för det lär vara väldigt små, så den ör jag beredd att ta.
Men det anmärkningsvärt att det är så låg vikt på maxlasten.
Vad händer vid ev olycka? Försäkring etc?
Svårt att påvisa överkast när after-Ski drycken hat runnit ut förvisso.
Jag räknar helt enkelt med att det blir ett fåtal gånger, och väldigt lite övervikt för min egen del. Räknar jag bort frun och 2 barn i vikten så har jag ändå ca 150 lastvikt kvar. Jag borde sällan eller aldrig lasta mer än 50kg övervikt.
Så vid dom tillfällena får det bli till att chansa, eller åka med släpkärra
Är det någon mer än mig som börjar komma på andra tankar när ni kommit på den usla maxlasten på 315kg?
Upptäckte det igår. Finns en tråd om det men tänkte om nån kännt sig tvingad att avboka pga det?
Så konstigt att en familj på 4 inte kan nyttja till tex skidsemester utan att behöva hyra utrustningen eller verkligen väga allt på våg.
För egen del så blir det att köra med överlast. Risken att åka på böter för det lär vara väldigt små, så den ör jag beredd att ta.
Men det anmärkningsvärt att det är så låg vikt på maxlasten.
Vad händer vid ev olycka? Försäkring etc?
Svårt att påvisa överkast när after-Ski drycken hat runnit ut förvisso.
Jag räknar helt enkelt med att det blir ett fåtal gånger, och väldigt lite övervikt för min egen del. Räknar jag bort frun och 2 barn i vikten så har jag ändå ca 150 lastvikt kvar. Jag borde sällan eller aldrig lasta mer än 50kg övervikt.
Så vid dom tillfällena får det bli till att chansa, eller åka med släpkärra
Ja, det är någons 50kg över jag landar också och det, som du säger, några fåtal ggr per år.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Sista frågan, vilket försäkringsbolag ska man ha i Stockholm? Vi har IF på allt just nu och det har fungerat bra. Ni som vet, vad säger ni?
Otrygg och Chansa var halva priset (6862) mot övriga jag kollade upp. Dock blev det lite otryggt i och med att erbjudandet dom skickade ut automatiskt kom 3 dagar efter prova-på försäkringen gått ut. Som tur är kan man läsa alla papper i "Dokument och fakturor" i mina sidor. Kanske räddar detta tipset någon.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Nu har jag kört min Model Y ett par dagar.
Det är min första elbil, så jag har inte jätte mycket att jämföra med. Spännane och skoj att köra en Tesla, riktigt fröjd
Dock är det väldigt bullrigt i bilen när man kör framför allt på motorvägen. Hade hoppas på att bilen var mycket mer ljudisolerad. (jag har standard fälgarna)
Ni som har koll, stämmer det att förmånsvärdet på en base Model Y är 4495kr/månad och för en base M3 LR 5699kr/ månad just nu?
Har kollat på skatteverkets sida, men hittar lite olika bud om förmånsvärdet på MY, men tänker att skatteverket borde väl ha korrekt information?
Edit: nej det gör det ju inte... 5 818 skalld det vara för en MY. Hade missat att klicka in att bilen registerades efter 1:a juli 2021.
Idag fick jag äntligen hämta ut bilen. Allting gick smidigt vid upphämtningen och jag har inget att anmärka på bilen, som är min första elbil. Nu gäller det bara att vänja sig vid elbilslivet. Tror inte jag kommer sakna att tanka…
Idag fick jag äntligen hämta ut bilen. Allting gick smidigt vid upphämtningen och jag har inget att anmärka på bilen, som är min första elbil. Nu gäller det bara att vänja sig vid elbilslivet. Tror inte jag kommer sakna att tanka…
Hämtade Model Y i Malmö igår. Riktigt fint bygge! Har en Model 3 sen innan och Model Y är definitivt bättre byggd.
Tesla Malmö gjorde ett bra jobb både i försäljningsprocessen och kommunikationen. Nu väntar jag bara på att de ska börja installera dragkrok så att bilen blir komplett.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Hämtade Model Y i Malmö igår. Riktigt fint bygge! Har en Model 3 sen innan och Model Y är definitivt bättre byggd.
Tesla Malmö gjorde ett bra jobb både i försäljningsprocessen och kommunikationen. Nu väntar jag bara på att de ska börja installera dragkrok så att bilen blir komplett.
Kul att höra!
Tror du att installationen av dragkrok blir i år?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5