Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Melon Must »

Ni måste förstå att tidsuppskattningen på leverans beräknas visuellt med drönare som flyger över fabrikerna,om kameran registrerar din bil eller ett VIN som är nära så räknas tiden om. Tidigare så använde man gamla räkneverk som räknade antalet producerade bilar och hade otidsenliga excelfiler med beräkning på hur lång tid det skulle ta att producera en bil. Det funkade bra men det var en heltidstjänst för en människa som behövde göra det så det blir billigare så här. Numera så används även filmer från youtube så det kan bli lite konstiga tidsuppskattningar så här i början innan det är helt utvecklat, ni får ha lite tålamod.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pawweshark »

Lerumsexpressen skrev:
Ni får inte deppa ihop fullständigt!
Däremot så finns det en massa begagnade Y’s som nu blivit attraktivare när bonusar försvunnit för P och LR.
Så hade jag haft panik med en bil så hade en lågmilare med AMD och dragkrok gått att fiska in billigare än en ny med bonus avdrag (om man lägger ner samma tid som på att titta efter VIN och leveransdatum i appen)
Nja. Tro mig har letat och kan inte hitta några motsvarande bilar.
Då tänker jag på bil som med det lägre beställningspriset innan höjning, dragkrok och insynsskydd.

Skicka gärna länk i så fall
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

pawweshark skrev:
Lerumsexpressen skrev:
Ni får inte deppa ihop fullständigt!
Däremot så finns det en massa begagnade Y’s som nu blivit attraktivare när bonusar försvunnit för P och LR.
Så hade jag haft panik med en bil så hade en lågmilare med AMD och dragkrok gått att fiska in billigare än en ny med bonus avdrag (om man lägger ner samma tid som på att titta efter VIN och leveransdatum i appen)
Nja. Tro mig har letat och kan inte hitta några motsvarande bilar.
Då tänker jag på bil som med det lägre beställningspriset innan höjning, dragkrok och insynsskydd.

Skicka gärna länk i så fall
Är du seriöst intresserad - skicka ett PM.
Den har ju såklart inte noll mil på mätaren isåfall
Haft alla 3/Y
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

haha.. alltså, nu fick jag "Estimated delivery: Sep - Nov 2022"

Undrar om dom vet om att September 2022 redan har passerat? :lol:
Model Y LR AWD -23
granlundii
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av granlundii »

Anonym skrev:
haha.. alltså, nu fick jag "Estimated delivery: Sep - Nov 2022"

Undrar om dom vet om att September 2022 redan har passerat? :lol:
8-)
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pawweshark »

Galenskaperna i Teslas leveranslotteri fortsätter.
Idag fick jag slutfaktura och leveransdatum 2/11.
Några timmar senare kom en kreditfaktura på samma belopp.
Kollade i hidden VIN men där var inget nytt...
Kan nån förklara vad de håller på med?
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Sitt lugn i båten tills du fått spikat leveransdatum. Nån vecka innan det är dags
att hämta kan man börja kika på papperna där.

Innan dess är det ingen idé, det generas dokument som inte stämmer kors och tvärs. Men det brukar alltså ordna upp sig automagiskt. Bara vänta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
robinsxe
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 jun 2021 12:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av robinsxe »

Nån mer som är datumlös sen en vecka tillbaka? Beställde 9 april
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av perkabolo »

robinsxe skrev:
Nån mer som är datumlös sen en vecka tillbaka? Beställde 9 april
Yes. TBD. Kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska tolka det positivt eller negativt.. :roll:
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Hejhejhej
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jun 2022 01:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hejhejhej »

robinsxe skrev:
Nån mer som är datumlös sen en vecka tillbaka? Beställde 9 april
Samma här, jag har dock fått upp betalningsuppgifter på min sida. Som personen innan skrev, man vet inte hur man ska tolka det.
MYLR where art thou
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2022 21:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MYLR where art thou »

Hejhejhej skrev:
robinsxe skrev:
Nån mer som är datumlös sen en vecka tillbaka? Beställde 9 april
Samma här, jag har dock fått upp betalningsuppgifter på min sida. Som personen innan skrev, man vet inte hur man ska tolka det.
Samma även här. Beställde MYLR v/s 20” 19 april.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Hejhejhej skrev:
robinsxe skrev:
Nån mer som är datumlös sen en vecka tillbaka? Beställde 9 april
Samma här, jag har dock fått upp betalningsuppgifter på min sida. Som personen innan skrev, man vet inte hur man ska tolka det.
Har du fått upp betalningsuppgifter är du matchad mot en bil och VIN kommer snart samt SMS.

Fick samma på kontot, ringde och dom sa du är matchad grattis.
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tiimpan »

Dfokr skrev:
Hejhejhej skrev:
robinsxe skrev:
Nån mer som är datumlös sen en vecka tillbaka? Beställde 9 april
Samma här, jag har dock fått upp betalningsuppgifter på min sida. Som personen innan skrev, man vet inte hur man ska tolka det.
Har du fått upp betalningsuppgifter är du matchad mot en bil och VIN kommer snart samt SMS.

Fick samma på kontot, ringde och dom sa du är matchad grattis.

Hur ser det ut med betalningsuppgifter? (Bild)
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Tiimpan skrev:
Dfokr skrev:
Hejhejhej skrev:
robinsxe skrev:
Nån mer som är datumlös sen en vecka tillbaka? Beställde 9 april
Samma här, jag har dock fått upp betalningsuppgifter på min sida. Som personen innan skrev, man vet inte hur man ska tolka det.
Har du fått upp betalningsuppgifter är du matchad mot en bil och VIN kommer snart samt SMS.

Fick samma på kontot, ringde och dom sa du är matchad grattis.

Hur ser det ut med betalningsuppgifter? (Bild)
Så här ser det ut. Har dock betalat redan (BG betalning kontant).

Du kan inte missa det när du loggar in och går till bilens sida på kontot så står det betalning.

Detta kan så klart variera beroende på betalsätt man valt. Det är nog få som cashar bilen likt mig så det ser kanske annorlunda ur för er med DNB finans osv.
Screenshot_20221008-111205_Samsung Internet.jpg
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tiimpan »

Dfokr skrev:
Tiimpan skrev:
Dfokr skrev:
Hejhejhej skrev:
robinsxe skrev:
Nån mer som är datumlös sen en vecka tillbaka? Beställde 9 april
Samma här, jag har dock fått upp betalningsuppgifter på min sida. Som personen innan skrev, man vet inte hur man ska tolka det.
Har du fått upp betalningsuppgifter är du matchad mot en bil och VIN kommer snart samt SMS.

Fick samma på kontot, ringde och dom sa du är matchad grattis.

Hur ser det ut med betalningsuppgifter? (Bild)
Så här ser det ut. Har dock betalat redan (BG betalning kontant).

Du kan inte missa det när du loggar in och går till bilens sida på kontot så står det betalning.

Detta kan så klart variera beroende på betalsätt man valt. Det är nog få som cashar bilen likt mig så det ser kanske annorlunda ur för er med DNB finans osv.
Jag pratade med Tesla om just detta. I Malmö hävdar dom att det inte spelar någon roll så länge allt är klart med finansbolaget eller motsvarande.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Ja precis det jag menade var hur hemsidan såg ut när betalningsrutan dök upp för mig. Betalningssätt tror jag knappast påverkar chansen att få en bil.

Om något skulle kontant betalning vara den mest riskabla för Tesla kan jag tro. DNB finans samt Leasing är ganska solklart att dom gör sin del men att en privatperson överför typ 800 000 kr är inte lika självklart i alla fall :).
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tiimpan »

Dfokr skrev:
Ja precis det jag menade var hur hemsidan såg ut när betalningsrutan dök upp för mig. Betalningssätt tror jag knappast påverkar chansen att få en bil.

Om något skulle kontant betalning vara den mest riskabla för Tesla kan jag tro. DNB finans samt Leasing är ganska solklart att dom gör sin del men att en privatperson överför typ 800 000 kr är inte lika självklart i alla fall :).
Okej. Men jag har fått betalningsuppgifter men är inte matchad mot en bil dock.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pawweshark »

i onsdags blev jag matchad med VIN nummer, fick slutfaktura och sen kredit på samma dag :shock:
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av vampyren »

Nu beställde jag min. Mycket velande fram o tillbaka. Hade en Kia Ev6 som var helt ok men kändes bara inte rätt med flera små saker som tillslut blev för mycket.
Har iof beställt en modell S sen förra året men det är inte ens klart om de levereras i år så nu slog jag till och beställde modell Y som är rymligare så jag tror denna blir bättre i slutändan.
Det enda jag inte gillar är att man har ingen dashboard men det kanske man glömmer efter ett tag (hoppas jag).

Blev en performance svart. Ska foliera det till borstad grå :) ser riktigt cool ut.
Typ denna:

Vet ni om nya modell Y tillverkas si Tyskland? verkar som det är högre kvalitet än de som kommer från Kina...

Ska man vara rädd att kvalitén ska vara så här: (lite mörkrädd för det priset)
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

vampyren skrev:
Nu beställde jag min. Mycket velande fram o tillbaka. Hade en Kia Ev6 som var helt ok men kändes bara inte rätt med flera små saker som tillslut blev för mycket.
Har iof beställt en modell S sen förra året men det är inte ens klart om de levereras i år så nu slog jag till och beställde modell Y som är rymligare så jag tror denna blir bättre i slutändan.
Det enda jag inte gillar är att man har ingen dashboard men det kanske man glömmer efter ett tag (hoppas jag).

Blev en performance svart. Ska foliera det till borstad grå :) ser riktigt cool ut.
Typ denna:

Vet ni om nya modell Y tillverkas si Tyskland? verkar som det är högre kvalitet än de som kommer från Kina...

Ska man vara rädd att kvalitén ska vara så här: (lite mörkrädd för det priset)
Yes MYP tillverkas just nu bara i Berlin. Däremot är Kina högre byggkvalitet då dom byggt galet många fler bilar samt att Kina har en mycket bredare erfarenhet av småpill och detaljer i produktionen.

En polare som jobbar med service inom Tesla säger att dom får in en hel del Berlinbilar med panelgaps och andra slarvfel. Kina inte lika vanligt tydligen håller Kinabilarna högst byggkvalitet.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dfokr skrev:
Yes MYP tillverkas just nu bara i Berlin. /...
Är du säker på det? Har för mig att jag nyligen läst i andra inlägg här på forumet att MYP för Europa för närvarande tillverkas både i Berlin och Kina... Har de fått igång så mycket produktion i Berlin att de inte längre behöver importera MYP från Kina?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

SwedishAdvocate skrev:
Dfokr skrev:
Yes MYP tillverkas just nu bara i Berlin. /...
Är du säker på det? Har för mig att jag nyligen läst i andra inlägg här på forumet att MYP för Europa för närvarande tillverkas både i Berlin och Kina... Har de fått igång så mycket produktion i Berlin att de inte längre behöver importera MYP från Kina?
MYP är vad jag vet enbart Berlin. Kina levererar MYLR som vanligt? Tror ej det ändrats vad jag vet. Men som sagt oavsett om det är Kina haee jag tagit det än Berlin för byggkvalitens skull.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

vampyren skrev:
Nu beställde jag min. Mycket velande fram o tillbaka. Hade en Kia Ev6 som var helt ok men kändes bara inte rätt med flera små saker som tillslut blev för mycket.
Har iof beställt en modell S sen förra året men det är inte ens klart om de levereras i år så nu slog jag till och beställde modell Y som är rymligare så jag tror denna blir bättre i slutändan.
Det enda jag inte gillar är att man har ingen dashboard men det kanske man glömmer efter ett tag (hoppas jag).

Blev en performance svart. Ska foliera det till borstad grå :) ser riktigt cool ut.
Typ denna: /...
Har ju själv ingen aning, men har hört att vinyl-wrap inte ser så coolt ut i verkligheten. Det ser riktigt bra och häftigt ut på Youtube och i annan rörlig bild, men IRL så syns en hel del 'skavanker' som rörlig bild döljer rätt bra... Det skyddar t.ex. inte mot stenskott som riktig PPF (Paint Protection Film) och kan tydligen ta rejält med tid att ta bort. Och använder man inte tillräckligt med värme från t.ex. en värmepistol när man tar bort en vinyl-wrap så är risken hög för att man även kommer dra av en hel del 'fläckar' av klarlack – inte bara på en Tesla utan på vilken annan bil som helst...

Se t.ex:

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av La_Jungla »

Berlin tillverkar både MY P och MY LR. Jag tror att man garanterat får en Berlin-bil om man beställer Performance, då de körde igång den produktionen tidigare. Long Range vet jag inte om de har fått igång tillverkningen tillräckligt att bara leverera Berlin-bilar, men jag skulle tro att man får en tysk bil om man beställer Long Range med.

Gällande byggkvalitet så kan man ju tänka sig att den är bättre i Kina, då de har hållt på ett tag. Det är ju alltid mer fel på bilarna från en ny fabrik. Men jag inbillar mig att kvaliteten på bilarna från Berlin är god. Man får ju förstås granska bilen när man tar emot den. Är något tokigt så får de ju lösa det...
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Andersen »

La_Jungla skrev:
Berlin tillverkar både MY P och MY LR. Jag tror att man garanterat får en Berlin-bil om man beställer Performance, då de körde igång den produktionen tidigare. Long Range vet jag inte om de har fått igång tillverkningen tillräckligt att bara leverera Berlin-bilar, men jag skulle tro att man får en tysk bil om man beställer Long Range med.

Gällande byggkvalitet så kan man ju tänka sig att den är bättre i Kina, då de har hållt på ett tag. Det är ju alltid mer fel på bilarna från en ny fabrik. Men jag inbillar mig att kvaliteten på bilarna från Berlin är god. Man får ju förstås granska bilen när man tar emot den. Är något tokigt så får de ju lösa det...
Jag VET att P bara levereras från Berlin. Jag VET också att kapaciteten just nu är <2000 P och LR i veckan, och bara vita och svarta med svart interiör. Målet är 5000 bilar i veckan till årskiftet (rimligen Q1 2023).

Jag VET också att andra färger på LR än har dröjt, och att uppskattningen för P i annat än vitt eller svart är Q1 eller tom Q2 2023 för ordrar som lagts så tidigt som 2021.

Om jag ska komma med killgissningar, om än initierade, så kommer Berlin inte kunna rampa tillverkningen tillräckligt för att förse Europa (och Taiwan!) med tillräckligt många LR i år, och säkert inte under första halvåret 2023 heller. Många LR kommer därför komma från Kina, och definitivt de i andra färger.

Så vill du öka chansen få en tysk MY LR, köp svart eller vit med svart interiör. Vill du hellre ha en Kina, välj en annan kulör eller en med vit inredning.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Skriv svar