Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Dragkroks-paket minsann.
Ser ut att vara betydligt enklare att montera än på Model 3.
Horisontellt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av micke_r »

leftrustle skrev:
flamman skrev:
mikebike skrev:
I den svenska shopen finns inte ens en avdelning för Y.
Vad menar du? Denna finns ju:
https://shop.tesla.com/sv_se/category/b ... or/model-y
Den måste kommit till i helgen, såg inte den jag heller i fredags.
Hittade inte den heller idag men den finns inte med bild mitt på sidan, däremot i menyn uppe till höger (på mobil).
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

flamman skrev:
mikebike skrev:
I den svenska shopen finns inte ens en avdelning för Y.
Vad menar du? Denna finns ju:
https://shop.tesla.com/sv_se/category/b ... or/model-y
Sedär, men några lastbågar ser jag inte.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Credde »

taliz skrev:
Dragkroks-paket minsann.
Ser ut att vara betydligt enklare att montera än på Model 3.
Horisontellt.
Tyvärr står det kommer snart.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Rydan
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 sep 2019 16:34
Ort: Kalmar

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rydan »

Beställningssidan för MY visar tonade bakrutor, kommer den med fabrikstoning? Beställningssidan för M3 visar ej så och den kommer utan toning.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lakke »

Rydan skrev:
Beställningssidan för MY visar tonade bakrutor, kommer den med fabrikstoning? Beställningssidan för M3 visar ej så och den kommer utan toning.
Ja dom ska va tonade som jag hört iaf. Även lyktorna fram är tonade på MYP
Model Y performance
Användarvisningsbild
Drost
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 jul 2021 16:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Drost »

Jaegaern skrev:
Fortfarande ingen som beställt vit exteriör, svart interiör som fått prel.leveransdatum?
Jag beställde min 2020-01-07 och det börjar ju kännas lite jobbigt att se andra som beställt betydligt senare redan ha fått slutfaktura och leveransdatum.
Betyder det faktum att man inte fått leveransdatum än att man kommer att få leverans efter de som redan fått leveransdatum eller tror ni att man fortfarande har en chans att få sin bil bland de första i Sverige? Väntan börjar bli svår nu.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av heldiggrisen »

Drost skrev:
Jaegaern skrev:
Fortfarande ingen som beställt vit exteriör, svart interiör som fått prel.leveransdatum?
Jag beställde min 2020-01-07 och det börjar ju kännas lite jobbigt att se andra som beställt betydligt senare redan ha fått slutfaktura och leveransdatum.
Betyder det faktum att man inte fått leveransdatum än att man kommer att få leverans efter de som redan fått leveransdatum eller tror ni att man fortfarande har en chans att få sin bil bland de första i Sverige? Väntan börjar bli svår nu.
5 sits Long range med svart interiör?
Användarvisningsbild
Drost
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 jul 2021 16:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Drost »

heldiggrisen skrev:
Drost skrev:
Jaegaern skrev:
Fortfarande ingen som beställt vit exteriör, svart interiör som fått prel.leveransdatum?
Jag beställde min 2020-01-07 och det börjar ju kännas lite jobbigt att se andra som beställt betydligt senare redan ha fått slutfaktura och leveransdatum.
Betyder det faktum att man inte fått leveransdatum än att man kommer att få leverans efter de som redan fått leveransdatum eller tror ni att man fortfarande har en chans att få sin bil bland de första i Sverige? Väntan börjar bli svår nu.
5 sits Long range med svart interiör?
Japp. Det missade jag att skriva. Vit med svart interiör. Standard fälgar. Allt standard men med FSD.
Sparar de alla såna standardbilar till sist?
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Johan_YJ7 »

Drost skrev:
heldiggrisen skrev:
Drost skrev:
Jaegaern skrev:
Fortfarande ingen som beställt vit exteriör, svart interiör som fått prel.leveransdatum?
Jag beställde min 2020-01-07 och det börjar ju kännas lite jobbigt att se andra som beställt betydligt senare redan ha fått slutfaktura och leveransdatum.
Betyder det faktum att man inte fått leveransdatum än att man kommer att få leverans efter de som redan fått leveransdatum eller tror ni att man fortfarande har en chans att få sin bil bland de första i Sverige? Väntan börjar bli svår nu.
5 sits Long range med svart interiör?
Japp. Det missade jag att skriva. Vit med svart interiör. Standard fälgar. Allt standard men med FSD.
Sparar de alla såna standardbilar till sist?
Man ska väl egentligen inte spekulera, men några tankar/rykten som jag sett:
* Tesla föredrar att leverera dyrare bilar först, vilket möjligen också innebär nyare före äldre reservationer med tidigare lägre priser.
* Färgglada bilarna är dyrare, men kanske också svårare att kränga i Kina, kanske är hyllvärmare som kommer :lol:
* Vit är standardfärgen så majoriteten kanske är dom bilarna, längre kö.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jaegaern »

Johan_YJ7 skrev:
Jaegaern skrev:
Fortfarande ingen som beställt vit exteriör, svart interiör som fått prel.leveransdatum?
Inte vad jag sett

2020-01-09
RN1102...
Vit LR, Svart interiör, Induction Wheels
Hmmm.

RN1136.. här.

Mailade med Tesla Norrköping igår. Bad om att få veta lite mer noggrant om ett datum. De försäkrade mig om att det är massor med båtar påväg från China, med model Y på. Och en av dessa är min. Beräknad leverans i slutet av september.

Så får väl leva i limbo ett tag till!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
kingstreet
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 feb 2021 19:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kingstreet »

Jaegaern skrev:
Johan_YJ7 skrev:
Jaegaern skrev:
Fortfarande ingen som beställt vit exteriör, svart interiör som fått prel.leveransdatum?
Inte vad jag sett

2020-01-09
RN1102...
Vit LR, Svart interiör, Induction Wheels
Hmmm.

RN1136.. här.

Mailade med Tesla Norrköping igår. Bad om att få veta lite mer noggrant om ett datum. De försäkrade mig om att det är massor med båtar påväg från China, med model Y på. Och en av dessa är min. Beräknad leverans i slutet av september.

Så får väl leva i limbo ett tag till!

har du fått slutfaktura med prell-datum? eller har du oxå "Vi håller på att upprätta din faktura och kommer att kontakta dig för att ordna med din slutbetalning."

jag har beställt en svart, svart interiör & 20" däck. Har dunkat in alla betalningsuppgifter - men inte fått något datum/faktura.
Börjar bli lite frustrerad :)
Användarvisningsbild
Drost
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 jul 2021 16:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Drost »

Johan_YJ7 skrev:
Drost skrev:
heldiggrisen skrev:
Drost skrev:
Jaegaern skrev:
Fortfarande ingen som beställt vit exteriör, svart interiör som fått prel.leveransdatum?
Jag beställde min 2020-01-07 och det börjar ju kännas lite jobbigt att se andra som beställt betydligt senare redan ha fått slutfaktura och leveransdatum.
Betyder det faktum att man inte fått leveransdatum än att man kommer att få leverans efter de som redan fått leveransdatum eller tror ni att man fortfarande har en chans att få sin bil bland de första i Sverige? Väntan börjar bli svår nu.
5 sits Long range med svart interiör?
Japp. Det missade jag att skriva. Vit med svart interiör. Standard fälgar. Allt standard men med FSD.
Sparar de alla såna standardbilar till sist?
Man ska väl egentligen inte spekulera, men några tankar/rykten som jag sett:
* Tesla föredrar att leverera dyrare bilar först, vilket möjligen också innebär nyare före äldre reservationer med tidigare lägre priser.
* Färgglada bilarna är dyrare, men kanske också svårare att kränga i Kina, kanske är hyllvärmare som kommer :lol:
* Vit är standardfärgen så majoriteten kanske är dom bilarna, längre kö.
Spekulera är väl det enda man kan göra tyvärr för man får ju ingen info från Tesla. :(
Jag har ju valt till FSD för dyra pengar som är ren vinst för dem så det är ju inte den billigaste bilen jag valt.

Jag fick faktiskt precis ett telefonsamtal från Tesla! Hon undrade om jag var intresserad av leverans av bilen. Hon hade ingen anteckning om att jag hade meddelat dem det. Trots att jag förberett allt och bara väntar på min slutfaktura.
Jag hade haft lite kontakt med en annan kille tidigare som nu (såklart) har gått på semester men han hade tydligen missat den lilla detaljen.
Hon pratade om leverans i september men då sa att jag hade förväntat mig leverans i slutet av augusti. Men hon menade att för henne var det samma sak. Det var leverans i Q3. Och hon hade ingen kontroll över när min bil skulle levereras utan det var ett annat team nån annanstans som sysslade med matchning av bilar. Hon trodde att det skulle ta nån vecka eller så innan jag skulle få min slutfaktura.
Så nu är det bara att börja om min väntan igen och hoppas på en tidig leverans.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av micke_r »

Jag fick bekräftelse på beställningen med en estimering om leverans i november. :o ridå... Det stämmer säkert inte, det ska ju komma många båtar runt september. Får se vad svenska tesla säger om det, en LR grå, beställd 30/6 gäller det.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

micke_r skrev:
Jag fick bekräftelse på beställningen med en estimering om leverans i november. :o ridå... Det stämmer säkert inte, det ska ju komma många båtar runt september. Får se vad svenska tesla säger om det, en LR grå, beställd 30/6 gäller det.
Det är ungefär då jag kan tänka mig att byta bil. Förhoppningsvis finns det dragkrok och takräcke tillgängligt då, och lägenhetsrenoveringen är avslutad så att vi kan flytta tillbaks.
Min är också en grå LR. Beställd i oktober 2020.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Fernwilter
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 jul 2021 00:17
Ort: Göteborg

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fernwilter »

Blev i eftermiddags uppringd av nån från Tesla som frågade om jag ville ha leverans och sa att det var slutet av agusti eller början av november.
Beställde en vit med svart inreding och standard hjul, RN1132..... , lade min reservation i februari 2020.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av micke_r »

mikebike skrev:
micke_r skrev:
Jag fick bekräftelse på beställningen med en estimering om leverans i november. :o ridå... Det stämmer säkert inte, det ska ju komma många båtar runt september. Får se vad svenska tesla säger om det, en LR grå, beställd 30/6 gäller det.
Det är ungefär då jag kan tänka mig att byta bil. Förhoppningsvis finns det dragkrok och takräcke tillgängligt då, och lägenhetsrenoveringen är avslutad så att vi kan flytta tillbaks.
Min är också en grå LR. Beställd i oktober 2020.
Passande. Fick svar av Tesla att det troligen var extra hängslen och livrem från Holland, det fanns bilar kvar i september att matcha mot.
Motti
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 jul 2021 16:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Motti »

Fernwilter skrev:
Blev i eftermiddags uppringd av nån från Tesla som frågade om jag ville ha leverans och sa att det var slutet av agusti eller början av november.
Beställde en vit med svart inreding och standard hjul, RN1132..... , lade min reservation i februari 2020.
Och nyss blev det äntligen min tur under samma premisser. Matchningen har dock inte skett så inget spikat datum för leverans än.
kingstreet
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 feb 2021 19:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kingstreet »

Motti skrev:
Fernwilter skrev:
Blev i eftermiddags uppringd av nån från Tesla som frågade om jag ville ha leverans och sa att det var slutet av agusti eller början av november.
Beställde en vit med svart inreding och standard hjul, RN1132..... , lade min reservation i februari 2020.
Och nyss blev det äntligen min tur under samma premisser. Matchningen har dock inte skett så inget spikat datum för leverans än.
När la du order? :)

färg, interiör, däck?

grattis till matchning!
Motti
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 jul 2021 16:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Motti »

kingstreet skrev:
Motti skrev:
Fernwilter skrev:
Blev i eftermiddags uppringd av nån från Tesla som frågade om jag ville ha leverans och sa att det var slutet av agusti eller början av november.
Beställde en vit med svart inreding och standard hjul, RN1132..... , lade min reservation i februari 2020.
Och nyss blev det äntligen min tur under samma premisser. Matchningen har dock inte skett så inget spikat datum för leverans än.
När la du order? :)

färg, interiör, däck?

grattis till matchning!
Uhm, la ordern i februari 2020. Vit med svart inredning och standard hjul. Jag är som sagt inte matchad än så inget VIN eller leveransdatum. Men tack ändå! ;)
kingstreet
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 feb 2021 19:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kingstreet »

Motti skrev:
kingstreet skrev:
Motti skrev:
Fernwilter skrev:
Blev i eftermiddags uppringd av nån från Tesla som frågade om jag ville ha leverans och sa att det var slutet av agusti eller början av november.
Beställde en vit med svart inreding och standard hjul, RN1132..... , lade min reservation i februari 2020.
Och nyss blev det äntligen min tur under samma premisser. Matchningen har dock inte skett så inget spikat datum för leverans än.
När la du order? :)

färg, interiör, däck?

grattis till matchning!
Uhm, la ordern i februari 2020. Vit med svart inredning och standard hjul. Jag är som sagt inte matchad än så inget VIN eller leveransdatum. Men tack ändå! ;)
AAh - sorry, läste lite fort :D tar tillbaka allt.
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Johan_YJ7 »

Motti skrev:
Fernwilter skrev:
Blev i eftermiddags uppringd av nån från Tesla som frågade om jag ville ha leverans och sa att det var slutet av agusti eller början av november.
Beställde en vit med svart inreding och standard hjul, RN1132..... , lade min reservation i februari 2020.
Och nyss blev det äntligen min tur under samma premisser. Matchningen har dock inte skett så inget spikat datum för leverans än.
Samma här.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av grenhall »

Jag beställde en mc-red den 23/7 - 2021 och ringde Tesla igår och fick informationen att mitten av september är beräknat lev. datum. Dock är jag inte matchad än så han bad mig återkomma om en till två veckor för att få mer exakt datum.

Sålde min X igår så jag ska ordna en tillfällig bil men hade varit skönt att få den så fort som möjligt.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av dhogborg »

grenhall skrev:
Jag beställde en mc-red den 23/7 - 2021 och ringde Tesla igår och fick informationen att mitten av september är beräknat lev. datum. Dock är jag inte matchad än så han bad mig återkomma om en till två veckor för att få mer exakt datum.

Sålde min X igår så jag ska ordna en tillfällig bil men hade varit skönt att få den så fort som möjligt.
Tack! Väldigt gött att få sporadiska uppdateringar av detta slaget, så slipper jag ringa dem var och varannan dag! ;)
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Eastmannen
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 jul 2021 20:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Eastmannen »

Spännande att följa uppdateringarna som ni gör.

Själv har lade jag en beställning på en MY LR 20 tums fälgar, svart med vit interiör. Och uppgraderad autopilot.

Status är också "Vi håller på att upprätta din faktura och kommer att kontakta dig..."
Beställningen lade jag i mars 2020.

Vid kontakter med Tesla säger de - uppskattat leveranstid är slutet på augusti - mitten av september.
LR Svart.png
Skriv svar