Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Aang
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 okt 2021 21:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Aang »

raven1976 skrev:
Aang skrev:
Nu är jag förvisso lite besatt av att få veta leveransdatum, jag kollar varje morgon och varje kväll.
Efter flera dagar utan besked, så blev det ändring idag i Tesla webbsidan. Nu står det december som leveransmånad för bilar som beställs nu (LR).
Jag vill tro att detta är följden av en verklighet att de nu vet att det finns tillräckligt med produktion för alla orders-on-the-books

Vågar jag nu hoppas på att bilen kommer :)
När beställde du?
1 oktober. Då stod det november som leveransmånad.
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Jag beställde också 1a oktober och har fått svar från min Sales Agent att bilen troligtvis kommer i slutet på november-mitten på december. Så det är tyvärr ett tag kvar verkar det som… :-(
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flipmac »

Malt1 skrev:
Jag beställde också 1a oktober och har fått svar från min Sales Agent att bilen troligtvis kommer i slutet på november-mitten på december. Så det är tyvärr ett tag kvar verkar det som… :-(
Frågan brukar komma upp regelbundet i denna och andra trådar. Eftersom Tesla levererar efter samma mönster med importerade bilar (än så änge) så brukar det vara sista veckan i kvartalets andra månad och sedan genom hela kvartalets sista månad.

Grattis till fint val av bil!
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
eDrive
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 dec 2019 22:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av eDrive »

Inga leveranser av bilar från Giga Berlin i år även om produktionen kommer igång. :(
Vit/Svart Model Y Performance med FSD. Beställd mars 2021
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flipmac »

eDrive skrev:
Inga leveranser av bilar från Giga Berlin i år även om produktionen kommer igång. :(
Det har väl varit ganska uppenbart länge?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bruno »

eDrive skrev:
Inga leveranser av bilar från Giga Berlin i år även om produktionen kommer igång. :(
Källa?

Har Elon ändrat sig redan?
jimborr
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 okt 2021 13:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jimborr »

Lade beställning igår på en MY i Malmö, fick reda på leverans i December vilket är ok med tanke på att Skoda (som jag kollde på också) har mellan 3-12 månader där 12 är mer troligt.

Går från en KIA Sorento 2016 som slukar alldeles för mycket diesel, dags att fylla på med solel i tanken istället.
eDrive
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 dec 2019 22:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av eDrive »

Bruno skrev:
eDrive skrev:
Inga leveranser av bilar från Giga Berlin i år även om produktionen kommer igång. :(
Källa?

Har Elon ändrat sig redan?
Info kommer från gårdagens "earnings conference call" samt
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... arly-2022/
Vit/Svart Model Y Performance med FSD. Beställd mars 2021
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bruno »

Tackar :)
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av hakon18 »

eDrive skrev:
Inga leveranser av bilar från Giga Berlin i år även om produktionen kommer igång. :(
Har man redan väntat i 1,5 år så kan man nog vänta ett tag till (och samtidigt hoppas på en prissänkning efter nyår) :roll:
eDrive
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 dec 2019 22:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av eDrive »

Har väntat sedan 2019 på en Model Y Performance, så väntan i sig är inte det stora problemet. :D
Men osäkerheten angående ev. prisförändringar och förändringar i elbilsbidrag kan göra en månads väntan väldigt dyr.... :(
Vit/Svart Model Y Performance med FSD. Beställd mars 2021
Aang
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 okt 2021 21:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Aang »

29 nov preliminärt, och har fått ett VIN nummer, nu räknar jag dagarna :D
eDrive
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 dec 2019 22:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av eDrive »

Model Y hanging out in Giga Texas :D
Bild
Bild
Vit/Svart Model Y Performance med FSD. Beställd mars 2021
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Aang skrev:
29 nov preliminärt, och har fått ett VIN nummer, nu räknar jag dagarna :D

Snyggt! Och du beställde 1a oktober? Det gjorde jag med men har inte fått något ännu. Vad beställde du för specifikationer? :-)
Aang
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 okt 2021 21:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Aang »

Malt1 skrev:
Aang skrev:
29 nov preliminärt, och har fått ett VIN nummer, nu räknar jag dagarna :D

Snyggt! Och du beställde 1a oktober? Det gjorde jag med men har inte fått något ännu. Vad beställde du för specifikationer? :-)
Lång range, inget tillägg
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Aang skrev:
Malt1 skrev:
Aang skrev:
29 nov preliminärt, och har fått ett VIN nummer, nu räknar jag dagarna :D

Snyggt! Och du beställde 1a oktober? Det gjorde jag med men har inte fått något ännu. Vad beställde du för specifikationer? :-)
Lång range, inget tillägg
Allright! Jag beställde samma fast med enda tillägget att den är svart ist för vit som är standard. Får se när jag får något pling i appen då!
Aang
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 okt 2021 21:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Aang »

Malt1 skrev:
Aang skrev:
Malt1 skrev:
Aang skrev:
29 nov preliminärt, och har fått ett VIN nummer, nu räknar jag dagarna :D

Snyggt! Och du beställde 1a oktober? Det gjorde jag med men har inte fått något ännu. Vad beställde du för specifikationer? :-)
Lång range, inget tillägg
Allright! Jag beställde samma fast med enda tillägget att den är svart ist för vit som är standard. Får se när jag får något pling i appen då!
Lycka till ;) det bådar gott att det börjar bli leverans!
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Ni som köper på denna sidan årsskiftet, av ren nyfikenhet, hur resonerar ni att ta den nu vs efter nyår där vi Troligtvis, inte helt 100 alltså, kommer se en prissänkning u 700 spärren som också den troligtvis lär röstas igenom!?
Skulle kunna tänka dom tom kan sänka så dyraste färgen går att hamna u 700’, det spelrummet bör dom väl ha.
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Old_O »

Ja eller så får dom som väntar på lägre priser en MYSR istället. Finns ju mycket i omvärlden som talar för prishöjningar rent generellt.
=========
MYP-Pilot
Aang
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 okt 2021 21:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Aang »

Dexter86 skrev:
Ni som köper på denna sidan årsskiftet, av ren nyfikenhet, hur resonerar ni att ta den nu vs efter nyår där vi Troligtvis, inte helt 100 alltså, kommer se en prissänkning u 700 spärren som också den troligtvis lär röstas igenom!?
Skulle kunna tänka dom tom kan sänka så dyraste färgen går att hamna u 700’, det spelrummet bör dom väl ha.
När Tesla nu har så mycket beställningar så har jag svårt att se att priserna sänks bara i Sverige.
Dessutom när priserna höjts förra veckan i USA.
Så jag tror inte vi ser Tesla sänka priserna (i Sverige) på model Y, de har inte direkt svårt att kränga ut bilar
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Vill jag vänta ett par månader till för att potentiellt spara 20tkr?

Jag har svarat nej på den frågan. Hehe :lol:
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DanneLKPG »

Dexter86 skrev:
Ni som köper på denna sidan årsskiftet, av ren nyfikenhet, hur resonerar ni att ta den nu vs efter nyår där vi Troligtvis, inte helt 100 alltså, kommer se en prissänkning u 700 spärren som också den troligtvis lär röstas igenom!?
Skulle kunna tänka dom tom kan sänka så dyraste färgen går att hamna u 700’, det spelrummet bör dom väl ha.
Känns inte värt att vänta tills nästa år om man ändå tänkt köpa en MIC. Ska man vänta så är det för Berlin-varianten.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
m1e
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 okt 2021 10:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av m1e »

Beställde en LR i standardutförande 13/9 och har nu fått VIN samt prel leverans 28/11! Som om inte väntan var påfrestande nog redan :lol:

Första elbilen så är oerhört förväntansfull. Nu blir det till att klicka hem vinterhjul och tillbehör!
Jeltsin
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 sep 2021 13:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jeltsin »

Dexter86 skrev:
Ni som köper på denna sidan årsskiftet, av ren nyfikenhet, hur resonerar ni att ta den nu vs efter nyår där vi Troligtvis, inte helt 100 alltså, kommer se en prissänkning u 700 spärren som också den troligtvis lär röstas igenom!?
Skulle kunna tänka dom tom kan sänka så dyraste färgen går att hamna u 700’, det spelrummet bör dom väl ha.
Resonerar att risken för att betala 70 k mer efter nyår ser ut att bli högre för var dag som går. Enligt en säljare hos Tesla är det Europeiska HK i Holland som avgör prissättning även i Sverige. Hög efterfrågan i i Europa som vi delar pott med och höjda priser i USA gör mig högst tveksam till prissänkning. Samtidigt blir det en stor konkurrensfördel för övriga som ligger under 700 kr spärren...

(Beställning lagd 22 September och inte fått leveransdatum)
Användarvisningsbild
Lars+
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 okt 2020 12:12
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lars+ »

Familjen har haft en BMW i3 som extrabil under drygt fyra år vilket fungerat utmärkt så när det var dags att byta den dieselbrännande SUVen var det självklart att titta på en fullstor elbil som får dra släp och kan åka långt. Efter en rigorös marknadsundersökning blev det till slut min favoritkandidat Tesla Model Y LR AWD som beställdes 04 oktober.

Vi ville ha metalliclack och gillar blått så det blev blå färg ute och svart inne (efter att ha övervägt vitt), komfort och ekonomi styrde till Gemini-hjulen, tyckte inte körfältsbyte var värt nästan 40 000 så vi avstod uppgraderad autopilot, och kostnaden för total självkörningsförmåga får vi inte tillbaka om tre-fyra år. Dragkrok är däremot avgörande för oss så det känns ärligt talat inget vidare att den inte fanns att få monterad före leverans. Malmö valde vi som upphämtningsplats då det är lite närmare hemmet än Norrköping…

I förrgår 25 oktober dök det upp en ”Slutfaktura” på kontot, med ett chassinummer och 07 december som preliminärt upphämtningsdatum, igår hittade jagf dessutom två nya fakturor; dels ”Final Invoice 2” som var en kreditfaktura på tusenlappen från beställningen, och dels ”Final Invoice 3” som tycktes vara identisk med den första slutfakturan bortsett från att det preliminära leveransdatumet nu var 25 november.

Har nu klickat hem vinterdäck, valde Continental Viking Contact 7 före Nokian Hakkapeliitta R3 utifrån senaste däcktestet i Vi Bilägare och recensioner av nöjda användare, samt inte minst p.g.a. många Teslaägare verkar tycka att R3 är bullriga och instabila.

Antar att det nu bara är att avvakta att Tesla Malmö hör av sig för att boka ett leveranstillfälle och sätta samman en checklista för leveransundersökningen?
Tesla Model Y LR Blå/Svart/19” -21 (Väntar på drag)
BMW i3 REX 60 Ah Grå -16 (Såld)
Skriv svar