Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

JRob
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jan 2020 23:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JRob »

Zalman3 skrev:
For Europe, it means potential buyers are going to have to wait until Gigafactory Berlin is up and running, which right now is planned for the summer of 2021.
https://electrek.co/2020/05/19/tesla-el ... i-model-y/

Det pratas om att Gigafactory Berlin börjar tillverka Tesla Y nästa sommar.
Japp då va det väl bekräftat tyvärr. Skickas inte över nåt på förhand. Trist! Fördelen är väl att det lär bli billigare som sagt.
BMW i3 94ah -16, platinum silver
Model Y LR, Pärlvit m. dragkrok beställd
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
For Europe, it means potential buyers are going to have to wait until Gigafactory Berlin is up and running, which right now is planned for the summer of 2021.
https://electrek.co/2020/05/19/tesla-el ... i-model-y/

Det pratas om att Gigafactory Berlin börjar tillverka Tesla Y nästa sommar.
Undrar vad electrek har som källa på sommaren 2021?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kenjon »

Beställde en LR, kan ju inte vänta hur länge som helst på Berlinfabriken. Får se om de skeppar från USA även om de är "sämre" (lack t ex). Europamodellerna borde ju få rattvärme! Närapå skandal att det inte finns på en bil för över 700 000 (Model 3 performance). Och avbländbar backspegel, som har funnit på i stort sett alla bilar de senaste 30 åren (minst).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PapaM »

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... this-month

Nu börjar MY exporteras, även om det bara är till Kanada. Hur var det med M3, hur långt efter Kanada kom den till Sverige? Vill ju gärna tro att det ändå finns ett litet hopp om att man inte behöver vänta på Giga Berlin...
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

kenjon skrev:
Beställde en LR, kan ju inte vänta hur länge som helst på Berlinfabriken. Får se om de skeppar från USA även om de är "sämre" (lack t ex). Europamodellerna borde ju få rattvärme! Närapå skandal att det inte finns på en bil för över 700 000 (Model 3 performance). Och avbländbar backspegel, som har funnit på i stort sett alla bilar de senaste 30 åren (minst).
Om din bil inte bländar av, lägg ett ärende på service.
014247A2-4E5A-4F47-B350-45A4F8F1C98B.jpeg
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kenjon »

Är inte den funktionen borttagen förra året? Eller är det bara på de yttre speglarna...?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

PapaM skrev:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... this-month

Nu börjar MY exporteras, även om det bara är till Kanada. Hur var det med M3, hur långt efter Kanada kom den till Sverige? Vill ju gärna tro att det ändå finns ett litet hopp om att man inte behöver vänta på Giga Berlin...
Hopper är det sista som överger...

Finns inget som tyder på att Model Y kommer exporteras till Europa, tvärtom. USA och Kanada är en bil marknad med samma krav. Europa en annan marknad och bilarna mellan marknaderna skiljer sig åt. Det är så inte enbart laddningen utan även tex lyktor.

Tesla vill få upp produktion i Giga Berlin så fort som bara är möjligt. De verkar räknar med ungefär ett år från nu vilket dock är ett par månader längre tid än vad det tog i Kina. Jag tror inte vi kommer få se några bilar till försäljning förrän typ augusti 2021 tyvärr.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

kenjon skrev:
Är inte den funktionen borttagen förra året? Eller är det bara på de yttre speglarna...?
Citatet är från senaste ägarhandboken och talar om manuell justering av spegeln. De yttre justeras elektriskt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kenjon »

Inte justering, avbländning. Tidigare kunde man se på glaset (på de yttre) att de hade avbländning, det tror jag är borttaget.
Måste ut och kolla inatt...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Var det inte ngt om att SR saknade det?
Min M3P från maj 2019 bländar av iaf. Blir noterbart mörka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

kenjon skrev:
Inte justering, avbländning. Tidigare kunde man se på glaset (på de yttre) att de hade avbländning, det tror jag är borttaget.
Måste ut och kolla inatt...
Ursäkta, men läs en gång till. Antingen har du för bråttom, är inte läskunnig eller vill du inte ändra på en felaktig uppfattning.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kenjon »

Jag vet inte vad du menar. Men jag har en 2020 M3P, och en jobbar kompis har en 2019. på hans ytterbackspeglar kan man se att de är avbländbara, det syns inte på mina. Jag tror man såg en linje på glaset eller något, kommer inte ihåg. Men jag kan kolla upp det.
Och självklart är jag läskunnig, onödigt påhopp!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

kenjon skrev:
Jag vet inte vad du menar. Men jag har en 2020 M3P, och en jobbar kompis har en 2019. på hans ytterbackspeglar kan man se att de är avbländbara, det syns inte på mina. Jag tror man såg en linje på glaset eller något, kommer inte ihåg. Men jag kan kolla upp det.
Och självklart är jag läskunnig, onödigt påhopp!
F’låt, det lät drygare än det var menat, men jag tror vi missuppfattat varandra. Jag backar tyst ut ur rummet....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
ISUE4U
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 mar 2019 11:12

V8 ljud i min tesla 3,

Inlägg av ISUE4U »

Hej, se bifogade video men den coolaste ljudanläggningen för Tesla 3 från Miltek Sport


Någon som har installerat detta i sin Tesla 3 i Sverige?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Finns inget som tyder på att Model Y kommer exporteras till Europa, tvärtom. USA och Kanada är en bil marknad med samma krav. Europa en annan marknad och bilarna mellan marknaderna skiljer sig åt. Det är så inte enbart laddningen utan även tex lyktor.
Vad är det som skiljer på lyktorna? Det är ju dynamiskt helljus som inte är tillåtet i usa men det är väl mjukvara? Har model3 ens funktionen? Kommer den på modelY?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av bylund »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Finns inget som tyder på att Model Y kommer exporteras till Europa, tvärtom. USA och Kanada är en bil marknad med samma krav. Europa en annan marknad och bilarna mellan marknaderna skiljer sig åt. Det är så inte enbart laddningen utan även tex lyktor.
Vad är det som skiljer på lyktorna? Det är ju dynamiskt helljus som inte är tillåtet i usa men det är väl mjukvara? Har model3 ens funktionen? Kommer den på modelY?
Åtminstone:
Lägre tillåten ljusstyrka i Europa om man inte har strålkastarspolning.
Annan färg på blinkers (jag tror dock att orange är tillåtet även i USA, vet inte om USA-teslor har det, eller blinkande bromsljus bak).
Krav på dimljus bak i Europa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Finns inget som tyder på att Model Y kommer exporteras till Europa, tvärtom. USA och Kanada är en bil marknad med samma krav. Europa en annan marknad och bilarna mellan marknaderna skiljer sig åt. Det är så inte enbart laddningen utan även tex lyktor.
Vad är det som skiljer på lyktorna? Det är ju dynamiskt helljus som inte är tillåtet i usa men det är väl mjukvara? Har model3 ens funktionen? Kommer den på modelY?
Åtminstone:
Lägre tillåten ljusstyrka i Europa om man inte har strålkastarspolning.
Annan färg på blinkers (jag tror dock att orange är tillåtet även i USA, vet inte om USA-teslor har det, eller blinkande bromsljus bak).
Krav på dimljus bak i Europa.
Låter ju ändå som möjligt att fixa ljusstyrka med mjukvara på dagens moderna LED-strålkastare.
Orange blinkers är tillåtet i US.
Så man har andra baklampor i US eller är dimbakljus helt förbjudet i US?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av bylund »

Åtminstone Model S har där två backljus, medan de här har ett backljus och ett dimljus. Men om det måste vara så vet jag inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mati »

Om det ändå kräver en hårdvaruanpassning för europeiska bilar så kan de väl lika väl installera strålkastarspolning och därmed få möjlighet till bättre ljusstyrka. Och när de ändå gör det så skulle det sitta fint med matrix-LED strålkastare också (som inte är tillåtna i USA). Just belysningen är tyvärr Teslas svaga punkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jerker »

Strålkastarna på min 3:a är fantastiskt mycket bättre än de som sitter i Zoen. Men de var å andra sidan skandalöst dåliga. Fattar inte hur de kunde bli godkända.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Finns inget som tyder på att Model Y kommer exporteras till Europa, tvärtom. USA och Kanada är en bil marknad med samma krav. Europa en annan marknad och bilarna mellan marknaderna skiljer sig åt. Det är så inte enbart laddningen utan även tex lyktor.
Vad är det som skiljer på lyktorna? Det är ju dynamiskt helljus som inte är tillåtet i usa men det är väl mjukvara? Har model3 ens funktionen? Kommer den på modelY?
Åtminstone:
Lägre tillåten ljusstyrka i Europa om man inte har strålkastarspolning.
Annan färg på blinkers (jag tror dock att orange är tillåtet även i USA, vet inte om USA-teslor har det, eller blinkande bromsljus bak).
Krav på dimljus bak i Europa.
Låter ju ändå som möjligt att fixa ljusstyrka med mjukvara på dagens moderna LED-strålkastare.
Orange blinkers är tillåtet i US.
Så man har andra baklampor i US eller är dimbakljus helt förbjudet i US?
Har för mig det måste vara orange glas på blinkers fram i USA. I Europa går det bra om det är vitt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Om det ändå kräver en hårdvaruanpassning för europeiska bilar så kan de väl lika väl installera strålkastarspolning och därmed få möjlighet till bättre ljusstyrka. Och när de ändå gör det så skulle det sitta fint med matrix-LED strålkastare också (som inte är tillåtna i USA). Just belysningen är tyvärr Teslas svaga punkt.
...har också hört det. Och kanske ärde skräp på S och X, men på min 3’a är det riktigt bra ljus. Bättre än LED på eGolfen och xenon på Octavian.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Jepp, riktigt bra ljus på 3an. Y får väl samma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

Bild

Jahapp. Där ser man. Kan man hoppas på julen 2021?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mickep »

Vad betyder igelkotten? Är det en ordlek för något? Hedge-hog?
Skriv svar