Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DanneLKPG »

“Äntligen”. Du beställde ju nyss. :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mr S »

DanneLKPG skrev:
“Äntligen”. Du beställde ju nyss. :lol:
:)
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
TobRide
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 nov 2021 17:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TobRide »

Fick idag VIN och slutfaktura med preliminärt leveransdatum 8 december.
Beställde 10 november.
Snabba ryck!
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Slutfaktura med REGNR damp ner idag :-) nu känns de som de närmar sig!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av martinot »

Mr S skrev:
Äntligen kom VIN o slutfaktura. Lev runt jul! :)
Härligt! Grattis!! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mr S »

martinot skrev:
Mr S skrev:
Äntligen kom VIN o slutfaktura. Lev runt jul! :)
Härligt! Grattis!! :D
Tack!
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Misbehave
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 nov 2021 14:38

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Misbehave »

TobRide skrev:
Fick idag VIN och slutfaktura med preliminärt leveransdatum 8 december.
Beställde 10 november.
Snabba ryck! Bild
Härligt! Vad för färg och tillval?
Beställde själv 3:e november och har blivit matchad med en bil, men har inte fått någon slutfaktura eller leveransdatum... :(
Användarvisningsbild
TobRide
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 nov 2021 17:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TobRide »

Misbehave skrev:
TobRide skrev:
Fick idag VIN och slutfaktura med preliminärt leveransdatum 8 december.
Beställde 10 november.
Snabba ryck! Bild
Härligt! Vad för färg och tillval?
Beställde själv 3:e november och har blivit matchad med en bil, men har inte fått någon slutfaktura eller leveransdatum... :(
Helt standard vit med svart inredning.
Så kanske extra lättmatchad.
Användarvisningsbild
zerkano
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2020 13:49
Ort: Botkyrka

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av zerkano »

13 oktober beställt
Hämtning bokad den 2 dec
Ingen faktura än
Vin erhållen
Svart med vinterdäck
Tesla Model Y LR
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
Användarvisningsbild
MichaelKnight
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 nov 2021 17:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MichaelKnight »

Jag beställde 7e november. Har fortfarande inte fått officiellt vin-nummer (endast genom källkod), slutfaktura eller reg-nummer. Vet bara via telefon att min model Y är beräknad komma 9e december. Finns det något sätt jag kan kolla upp reg-nummer baserat på VIN?

Ser att andra har beställt senare än jag och redan fått slutfaktura, datum etc. Spänningen är olidlig! :-D Det är en vit model y med svart interiör och vinterdäck.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av slugger75 »

Hur resonerar ni som har beställt Y?

Hoppas ni att det kommer en dragkrok, eller klarar ni er utan?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jahapp »

slugger75 skrev:
Hur resonerar ni som har beställt Y?

Hoppas ni att det kommer en dragkrok, eller klarar ni er utan?
Håller tummarna för dragkrok.
Användarvisningsbild
DomPe
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 nov 2021 16:45
Ort: Uppsala

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DomPe »

slugger75 skrev:
Hur resonerar ni som har beställt Y?

Hoppas ni att det kommer en dragkrok, eller klarar ni er utan?
Håller tummarna hårt och blundar :roll:
2023 Tesla Model Y Performance Quicksilver - Leverans 9/5 Södertälje hamn
2021 Tesla Model Y LR Midnight
2019 Tesla Model 3 LR Midnight
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mr S »

Det kommer komma en krok, det har jag i alla fall intalat mig. Använder krok tre gånger varje sommar, så skulle den inte komma är det ingen katastrof.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Lars+
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 okt 2020 12:12
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lars+ »

MichaelKnight skrev:
Finns det något sätt jag kan kolla upp reg-nummer baserat på VIN?
I samband med lossning i Zeebrugge förregistrerar Tesla Sverige bilarna till Transportstyrelsen och får registreringsnummer. När dessa data blir tillgängliga från TS kan man söka på VIN hos Car.info och få fram registreringsnumret.
Tesla Model Y LR Blå/Svart/19” -21 (Väntar på drag)
BMW i3 REX 60 Ah Grå -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Rane
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 jan 2016 00:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rane »

Lars+ skrev:
MichaelKnight skrev:
Finns det något sätt jag kan kolla upp reg-nummer baserat på VIN?
I samband med lossning i Zeebrugge förregistrerar Tesla Sverige bilarna till Transportstyrelsen och får registreringsnummer. När dessa data blir tillgängliga från TS kan man söka på VIN hos Car.info och få fram registreringsnumret.
Låter rimligt. Verkar vara någon eftersläpning iom att jag och andra verkar ha svårt att söka på våra VIN trots att det är typ en vecka till upphämtning. Om det sker redan när bilarna landar nere i Zeebrugge borde informationen snart finnas om Tesla ska hinna få upp bilarna i tid.

Men, kollar man statistiken på car.info över nyregistreringar i föregående leveranskvartal verkar det ske väldigt nära inpå leveransdatum om Tesla är konsekvent under kvartalen (leveranser sista veckan i månaden två och lite löpande under månad tre). Enligt car.info började det registreras bilar först kring 25/8-27/8.
När började leveranserna ske förra kvartalet?
Screenshot_20211120-225347_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av hakon18 »

slugger75 skrev:
Hur resonerar ni som har beställt Y?

Hoppas ni att det kommer en dragkrok, eller klarar ni er utan?
Jag håller på min reservation tills dragkroken finns att beställa.
Användarvisningsbild
Big_Birger
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 nov 2021 22:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Big_Birger »

Beställde en MY Long Range, Midnight Silver med svart klädsel 15 oktober. 9/11 fick jag sms och kunde då boka leveransdag 3/12. Väntar med spänning på fakturan. Tänkte beställa egna vinterdäck och har bokat "Ditec Ceramic Ultra"-behandling på bilen samma dag vi hämtar den. Dragkrok får det bli eftermontering på. Försöker bilda mig en uppfattning vilka mattor som behövs, och hur vi ska göra med vår 35 kg Golden Retriever i bagageutrymmet. Takräcke kommer att behövas.

När det gäller upphämtning av bilen är det lite märkligt att man får träff på "Trosta Park AB (ej Tesla)" vid sökning på adressen i Google Maps. :D
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jahapp »

Big_Birger skrev:
När det gäller upphämtning av bilen är det lite märkligt att man får träff på "Trosta Park AB (ej Tesla)" vid sökning på adressen i Google Maps. :D
Haha. Ja, de har nog haft många virriga Tesla-upphämtare där. Gick att söka på Tesla Leveranscenter för att hitta rätt.

Tesla Leveranscenter (Trosta Park)
Trosta 181, 195 93 Märsta, Sweden
077-588 80 36
https://goo.gl/maps/HsSsyF7vUuD6DGbYA
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

Jag har sammanställt Transportstyrelsens uppgifter om Model Y. Vi får in nya uppgifter ungefär 1 gång i veckan där nästa tillfälle är tisdagen den 23:e november.

Lite förklaringar till bilden:
pre_count = Antalet nya förregistrerade fordon den dagen. Förregistrering innebär att bilen kommit in i Transportstyrelsens register och fått regnr.
reg_count = Antalet registrerade fordon för den dagen. Registrerad innebär att bilen satts i trafik och alltså är i ägo hos den som skall ha den (kan ju vara Tesla själva så klart för demofordon men annars är den i kunds ägo nu).
store_count = Antalet fordon som är förregistrerade men ej registrerade. Det händer att fordon förregistreras men faktiskt aldrig når ut till kund. Kanske visas de i ett showroom, hamnade på verkstaden eller såldes i ett annat land istället. D.v.s. man får ta den här siffran med en nypa salt och med tiden byggs den sakta upp med fordon som antagligen inte kommer att levereras (i Sverige).
avg_days = Antalet dagar i genomsnitt mellan förregistreringsdatum och registreringsdatum för den dagen.
model_y_deliveries.png
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Rane
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 jan 2016 00:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rane »

Franz skrev:
Jag har sammanställt Transportstyrelsens uppgifter om Model Y. Vi får in nya uppgifter ungefär 1 gång i veckan där nästa tillfälle är tisdagen den 23:e november.

Lite förklaringar till bilden:
pre_count = Antalet nya förregistrerade fordon den dagen. Förregistrering innebär att bilen kommit in i Transportstyrelsens register och fått regnr.
reg_count = Antalet registrerade fordon för den dagen. Registrerad innebär att bilen satts i trafik och alltså är i ägo hos den som skall ha den (kan ju vara Tesla själva så klart för demofordon men annars är den i kunds ägo nu).
store_count = Antalet fordon som är förregistrerade men ej registrerade. Det händer att fordon förregistreras men faktiskt aldrig når ut till kund. Kanske visas de i ett showroom, hamnade på verkstaden eller såldes i ett annat land istället. D.v.s. man får ta den här siffran med en nypa salt och med tiden byggs den sakta upp med fordon som antagligen inte kommer att levereras (i Sverige).
avg_days = Antalet dagar i genomsnitt mellan förregistreringsdatum och registreringsdatum för den dagen.
model_y_deliveries.png
Ok, då blir det tydligare. Ni visar mao reg_count som Nyregistrerade. Kan man som privatperson söka hos Transportstyrelsen på VIN för att se förregistrerad info?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

Rane skrev:
Franz skrev:
Jag har sammanställt Transportstyrelsens uppgifter om Model Y. Vi får in nya uppgifter ungefär 1 gång i veckan där nästa tillfälle är tisdagen den 23:e november.

Lite förklaringar till bilden:
pre_count = Antalet nya förregistrerade fordon den dagen. Förregistrering innebär att bilen kommit in i Transportstyrelsens register och fått regnr.
reg_count = Antalet registrerade fordon för den dagen. Registrerad innebär att bilen satts i trafik och alltså är i ägo hos den som skall ha den (kan ju vara Tesla själva så klart för demofordon men annars är den i kunds ägo nu).
store_count = Antalet fordon som är förregistrerade men ej registrerade. Det händer att fordon förregistreras men faktiskt aldrig når ut till kund. Kanske visas de i ett showroom, hamnade på verkstaden eller såldes i ett annat land istället. D.v.s. man får ta den här siffran med en nypa salt och med tiden byggs den sakta upp med fordon som antagligen inte kommer att levereras (i Sverige).
avg_days = Antalet dagar i genomsnitt mellan förregistreringsdatum och registreringsdatum för den dagen.
model_y_deliveries.png
Ok, då blir det tydligare. Ni visar mao reg_count som Nyregistrerade. Kan man som privatperson söka hos Transportstyrelsen på VIN för att se förregistrerad info?
Transportstyrelsen ger ingen möjlighet att söka på VIN. Men det kommer alltså nya uppgifter till Car.info en gång i veckan så på tisdag kan du plötsligt söka på ett gäng nya VIN och då, förhoppningsvis, få ut regnr. Med regnr kan du sedan även söka hos Transportstyrelsen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Lastbil med blandad 3 och Y påväg söderut i höjd med Halmstad :lol: nu är det nära för folket i Malmö!
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av raven1976 »

Imorgon kl 14 får jag hämta bilen i Umeå! Beställd 7/10 Vit med svart klädsel och vinterdäck. Ska bli skoj! :)
Användarvisningsbild
Pbodarve
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2021 11:16
Ort: Jönköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Pbodarve »

Ni som redan hämtat era nya Y, levererades dem fulladdade eller ungefär hur laddning hade dem när ni hämtade dem?
Skriv svar