Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Peter Andersson »

Malt1 skrev:
chip skrev:
Någon som hoppas på leverans från Tyskland?
Nej det hoppas jag verkligen inte. Skulle inte vilja ha en bil som är först ut från en helt ny icke-inkörd fabrik. Som gjort för att de ska bli massa problem. Nästa bilbyte om några år så!
Elon fick ju frågan när man ska köpa en bil i en upprampning.
Har svarade, antingen de första bilarna, då man kontrollerar noga, eller så när man kört ett tag och får rutin.
Sämst var tydligen mellanläget, då man snabbt ökar produktionen.

Allmänt brukar man ju säga att bilen blir bättre över tid.
Och att den sista årsmodell är bäst ur kvalitetssynpunkt, men börjar bli omodern rent tekniskt.
Användarvisningsbild
TeslaY
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 okt 2021 11:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TeslaY »

Äntligen upphämtning MY lr 7/12 i Umeå ser fram emot detta.
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av raven1976 »

TeslaY skrev:
Äntligen upphämtning MY lr 7/12 i Umeå ser fram emot detta.
Härligt! Har du långt att köra sedan? Jag fick ju köra i snöslask och regn till Sundsvall. Kamerorna hade stora problem med kalibreringen. Det tog mig ända till Övik innan det gick att använda farthållaren överhuvud taget.
Grattis till nya bilen! Hoppas du blir nöjd!
Användarvisningsbild
guinness
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 sep 2017 09:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av guinness »

Svårt att kalibrera kamerorna perfekt, vart hittar jag en motorväg med 5 filer ?
0E4C0112-FF1D-42A2-847C-3A48C4CF0A68.jpeg
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Estockholmo!
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nils944 »

När fick ni sms om leveransdatum?
Jag beställde MY den 1:a nov. och fick fakturan den 3:e nov med preliminärt leveransdatum den 9:e dec. i Göteborg (Mölndal). Jag såg på car.info att bilen blev förregistrerad den 29:e nov. På mitt Tesla konto står der att slutbetalning ska ske minst en vecka innan, men jag skulle vilja få ett fast leveransdatum innan jag skickar över pengarna.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PapaM »

Min granne hämtade sin Y idag i Trosta. Kanonfin och inget att anmärka på. Är klasskillnad mot min faceliftade M3 jag hämtade i dec förra året. Kommunistdiktaturen levererar! Känner mig helt lugn inför min upphämtning på fredag.

Dock - för er som ska åka en bit så får ni ställa in er på att dom inte laddar upp till mer än 30% pga leveranstrycket.
MYP svart/svart -23
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dafro »

Malt1 skrev:
Estockholmo!
Finns väl inte 5-filigt där ens, lär ju menas i den riktining man kör.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
r82
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 09 apr 2014 17:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av r82 »

Kymlingelänken/E18/E4, ett par kilometer innan Järva krog, södergående.
85D #88123 matt brun metallic (2015-2019), väntar på Y LR
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dafro »

Check, har jag missat!
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrOCM »

Dafro skrev:
Malt1 skrev:
Estockholmo!
Finns väl inte 5-filigt där ens, lär ju menas i den riktining man kör.
Jodå, det finns sträckor på E4, både södergående och norrgående som har 5 filer. Det är dock knappast tillräckligt långa sträckor för att AP ska kalibreras.

Får väl se hur det går att kalibrera AP när jag ska åka hem till Sundsvall från Sthlm efter bilhämtning om ca en vecka. Här uppe är det definitivt inte snöfritt nog för att AP ska kunna kalibrera sig mha väglinjer. Hur långt söderut det sträcker sig har jag ingen aning om. Det kan ju dessutom förvärras ytterligare under den kommande veckan. Får kanske vänta till våren innan AP kan kalibrera sig ordentligt... :P
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
peter_nemeth
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 nov 2021 16:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av peter_nemeth »

Fick leveransboknings-SMS tidigare idag 7:e. Har min bil på GRAND DAHLIA. Kunde välja 20-22 december för leverans i Stockholm-Trosta.
Grand Dahlia är i västra Medelhavet för tillfället, och beräknad att anlända Southhampton den 11:e och Zeebrügge den 12:e december. Gissningar är att det tar en dag extra pga det dåliga vädret just nu.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Lastbil påväg söderut i höjd med Mellbystrand
Såg fasiken även två lastbilar fulla med I-Pace , inte varje dag!
Användarvisningsbild
rksmagnus
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 dec 2021 16:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av rksmagnus »

Någon som vet varför det är förseningar av ut-leveranser i Malmö?
Fick besked idag när jag mejlade dem att det är väder-relaterade förseningar som gör att de stoppat alla leveranser.. :(

"Då vi upplevt förseningar på mer eller mindre alla bilar under den senaste veckan så har inbokningarna av upphämtningar behövt pausas tills dess att vi har en mer pålitlig estimering"
Finemang
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 dec 2021 19:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Finemang »

Jag har turen att kunna få ta ut en MY snart. Dock har den inte de hjul jag vill ha.
Finns det någon som är intresserad av nya 20” induction hjul. Som idag har original gemini hjul 19” att byta och givetvis betala mellanskillnad.
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Finemang skrev:
Jag har turen att kunna få ta ut en MY snart. Dock har den inte de hjul jag vill ha.
Finns det någon som är intresserad av nya 20” induction hjul. Som idag har original gemini hjul 19” att byta och givetvis betala mellanskillnad.

Möjlighet att fakturera mellanskillnaden? Företag till företag alltså.
Finemang
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 dec 2021 19:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Finemang »

Malt1 skrev:
Finemang skrev:
Jag har turen att kunna få ta ut en MY snart. Dock har den inte de hjul jag vill ha.
Finns det någon som är intresserad av nya 20” induction hjul. Som idag har original gemini hjul 19” att byta och givetvis betala mellanskillnad.

Möjlighet att fakturera mellanskillnaden? Företag till företag alltså.

Nej tyvärr. Privatperson.
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jahapp »

Finemang skrev:
Jag har turen att kunna få ta ut en MY snart. Dock har den inte de hjul jag vill ha.
Finns det någon som är intresserad av nya 20” induction hjul. Som idag har original gemini hjul 19” att byta och givetvis betala mellanskillnad.
Vad blir mellanskillnaden?
Finemang
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 dec 2021 19:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Finemang »

Jahapp skrev:
Finemang skrev:
Jag har turen att kunna få ta ut en MY snart. Dock har den inte de hjul jag vill ha.
Finns det någon som är intresserad av nya 20” induction hjul. Som idag har original gemini hjul 19” att byta och givetvis betala mellanskillnad.
Vad blir mellanskillnaden?
Jahapp skrev:
Finemang skrev:
Jag har turen att kunna få ta ut en MY snart. Dock har den inte de hjul jag vill ha.
Finns det någon som är intresserad av nya 20” induction hjul. Som idag har original gemini hjul 19” att byta och givetvis betala mellanskillnad.
Vad blir mellanskillnaden?

Ja dom kostar 24000kr i tillägg på beställningen.
Sen beror det ju på hur bra dina Gemini fälgar är och hur däcken är.

Så har du som jag ny hjul så behöver jag 24’
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrOCM »

MrOCM skrev:
Fortfarande lite högt blodtryck över vinterdäckssituationen.... :( :cry:
Blodtrycket har nu sjunkit en hel del. Trots Teslas problem med att leverera vinterhjul gjorde jag tydligen beställningen i tillräcklig tid för nu har de faktiskt dykt upp. SC Upplands Väsby har tom levererat dem till Trosta så att de kan sitta på bilen redan vid avhämtning. Nu kan jag sluta stressa över hur vinterhjulsproblemet ska lösas. Nu återstår bara väntan på slutlig bekräftelse på bokad leverans (dvs på måndag - jag blev tyvärr tvingad att boka om min ursprungliga leveranstid på lördag) eller om det blir försenat som för många andra. Håller tummarna...
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PapaM »

Fick detta SMS precis. Hämtar på fredag.

Tesla-uppdatering: På grund av globala produktionsutmaningar som påverkar bilbranschen kan din {model} sakna USB-C-portar och trådlös laddning vid upphämtningen. Du kommer kunna ladda din telefon från USB-C-portarna som finns baktill på centerkonsolen. När delar finns tillgängliga kommer vi att boka en servicetid för eftermontering av USB-C-portarna och den trådlösa laddningen. Installationen tar endast 10 minuter och kan bokas in på din hemadress.
MYP svart/svart -23
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tslaqqq »

Där har vi kanske en ganska stor anledning till att produktionen var i underkant av folks skyhöga förväntningar i November.
Jag hämtade min MY i måndags och den har alla USB-C portar på plats, men för att undvika för många såna här saker så kan man ju ana att Tesla inte kört för fullt!
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrOCM »

PapaM skrev:
Fick detta SMS precis. Hämtar på fredag.

Tesla-uppdatering: På grund av globala produktionsutmaningar som påverkar bilbranschen kan din {model} sakna USB-C-portar och trådlös laddning vid upphämtningen. Du kommer kunna ladda din telefon från USB-C-portarna som finns baktill på centerkonsolen. När delar finns tillgängliga kommer vi att boka en servicetid för eftermontering av USB-C-portarna och den trådlösa laddningen. Installationen tar endast 10 minuter och kan bokas in på din hemadress.
Fick också samma sms. Uppenbarligen är det något som gått fel i utskicket eftersom {model} borde vara ersatt med "Model Y" i vårt fall men det är väl kanske en skitsak. Att det var problem med USB-C-portar är ingen direkt nyhet. Det har det ju snackats om länge. Det tråkiga var att man sitter som på nålar för att få bekräftelse på att bokad leverans kommer att ske (dvs utan ytterligare försening) och när man fick ett Tesla-SMS hoppades man att det var det beskedet som kom, och så var det "bara" ett sms med info man i princip redan kände till. Får sitta på nålarna ett tag till då... :P
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Misbehave
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 nov 2021 14:38

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Misbehave »

MYLR vit/vit 19" beställd den 3:e november, matchad 18:e november.

Fick SMS idag, leverans bokad 10:e (!) december kl. 15:20 i Trosta. Samtidigt som jag blev glatt överraskad så blev jag även lite förvånad över att man inte ens får två dagars varsel?
Bilen kommer på sommardäck och Euromaster som jag har planerat besöka i Kista måste stänga 16:00 då hela deras kedja har julbord just denna fredagen, snacka om flyt!

Hade räknat med lite framförhållning från Tesla, minst en vecka i alla fall.
Blir att ringa dem imorgon för att se om det går att ändra tid på fredag alt. flytta till någon dag nästa vecka...
liquidmonkey
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 feb 2020 22:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av liquidmonkey »

hur många ska hämta bilen från Norrköping imorgon (torsdag)?

dom ringde ikväll och sa biltransport är i Malmö och försenad.
kan hämta MY LR kanske på fredag nu...
Skriv svar