Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

frely
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 feb 2020 12:42
Ort: Sollentuna

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frely »

Några spekulationer om eventuell leveransstart i Sverige? Vågar man hoppas på innan årsskiftet? Och, hur troligt är det att man, inom kort, kommer kunna reservera för motsvarande "100 USD Non-refundable" även här? Sitter också med fingret på pre-order knappen. :)
Grimlos
elbilist
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Grimlos »

frely skrev:
Några spekulationer om eventuell leveransstart i Sverige? Vågar man hoppas på innan årsskiftet? Och, hur troligt är det att man, inom kort, kommer kunna reservera för motsvarande "100 USD Non-refundable" även här? Sitter också med fingret på pre-order knappen. :)
Eftersom elbils-incitamentet nu är helt slut för Tesla i USA så blir det säkert mer intressant att sälja internationellt. Men tror det beror helt på efterfrågan och att man faktiskt får igång leveranserna snabbare än för M3.

Om M3 och MY kommer dela kapacitet kan det rentav bli färre bilar som säljs till Europa 2020. Jag tror faktiskt Giga Berlin är det stora hoppet för europeiska marknaden.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
JRob
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jan 2020 23:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JRob »

frely skrev:
Några spekulationer om eventuell leveransstart i Sverige? Vågar man hoppas på innan årsskiftet? Och, hur troligt är det att man, inom kort, kommer kunna reservera för motsvarande "100 USD Non-refundable" även här? Sitter också med fingret på pre-order knappen. :)
Jahopp! verkar inte som vi har något val då bra tuta o köra I guess :D Så fort jag får en lucka idag så ska knappen tryckas!
Också tvekat på specsen. AWD var given från början och nu finns ju inget val längre så den är ju lätt :P Va länge inne på Deep Blue men vettefan, den vita har vuxit på mig. Speciellt efter spy-bilderna som cirkulerat. Tycker den vita ser jävligt bra ut med den "nya" kroppen och nya Gemini-fälgarna.

FSD va också given för mig... men här har jag nog ändra mig. Kanske räcker Autopiloten som den är. Är mest intresserad av att den kör mig i stop n go trafik och den får gärna ta all motorvägskörning. Annars är det ju kul att köra själv också nu när man ändå ska lägga så mycket pengar på det haha!

Eller va säger ni, hur har ni resonerat och beställt? Hur många år bort är FSD rent juridiskt o är det inte bättre att köpa till när den dagen kommer??? Känns ju inte som jag vill betala 66 lax för summon på parkeringen! Så lat är jag inte :D
BMW i3 94ah -16, platinum silver
Model Y LR, Pärlvit m. dragkrok beställd
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tobberoth »

JRob skrev:
frely skrev:
Några spekulationer om eventuell leveransstart i Sverige? Vågar man hoppas på innan årsskiftet? Och, hur troligt är det att man, inom kort, kommer kunna reservera för motsvarande "100 USD Non-refundable" även här? Sitter också med fingret på pre-order knappen. :)
Jahopp! verkar inte som vi har något val då bra tuta o köra I guess :D Så fort jag får en lucka idag så ska knappen tryckas!
Också tvekat på specsen. AWD var given från början och nu finns ju inget val längre så den är ju lätt :P Va länge inne på Deep Blue men vettefan, den vita har vuxit på mig. Speciellt efter spy-bilderna som cirkulerat. Tycker den vita ser jävligt bra ut med den "nya" kroppen och nya Gemini-fälgarna.

FSD va också given för mig... men här har jag nog ändra mig. Kanske räcker Autopiloten som den är. Är mest intresserad av att den kör mig i stop n go trafik och den får gärna ta all motorvägskörning. Annars är det ju kul att köra själv också nu när man ändå ska lägga så mycket pengar på det haha!

Eller va säger ni, hur har ni resonerat och beställt? Hur många år bort är FSD rent juridiskt o är det inte bättre att köpa till när den dagen kommer??? Känns ju inte som jag vill betala 66 lax för summon på parkeringen! Så lat är jag inte :D
FSD ger knappt någonting i dagsläget, speciellt inte i europa. Argumentet brukar vara att när väl FSD kommer så kommer tillägget bli väldigt dyrt, men frågan är om någon seriöst tror att riktig FSD kommer bli en grej i Europa ens inom fem år. Så frågan är ju då, borde man inte skippa FSD och lägga sina 60 000 i teslaaktier istället? Blir FSD verkligen en grej lär aktierna öka så mycket att man får sin FSD gratis på vinsten ändå. Stop n go hanterar vanlig autopilot hur bra som helst, motorvägskörning också förutsatt att du inte känner att du måste köra om hela tiden (då kan det bli meckigt att stänga av och sätta på autopiloten igen för varje omkörning).
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av hakon18 »

Jag har också stått i valet och kvalet att trycka på knappen. Dock vill jag först ha en officiell bekräftelse på att det blir dragkrok samt invänta vad som framkommer på Teslas batterievent i april.
Angående leveransstart i Sverige, början av 2021 har det väl varit sagt sedan lanseringen i våras, och då var det ju även sagt hösten 2020 i Nordamerika. Den är ju som bekant tidigarelagd med ett halvår, vilket borde kunna generera några månaders tidigarelagd leverans även hit?

Vad kan förresten en försäkring tänkas hamna på? Antagligen mer än M3, men är 10-20% dyrare en rimlig gissning?
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skee »

hakon18 skrev:
Jag har också stått i valet och kvalet att trycka på knappen. Dock vill jag först ha en officiell bekräftelse på att det blir dragkrok samt invänta vad som framkommer på Teslas batterievent i april.
Angående leveransstart i Sverige, början av 2021 har det väl varit sagt sedan lanseringen i våras, och då var det ju även sagt hösten 2020 i Nordamerika. Den är ju som bekant tidigarelagd med ett halvår, vilket borde kunna generera några månaders tidigarelagd leverans även hit?

Vad kan förresten en försäkring tänkas hamna på? Antagligen mer än M3, men är 10-20% dyrare en rimlig gissning?
IMG_20200221_215728.jpg
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skee »

Då vart det dags, bara Performance modeller till ägare i USA.
FB_IMG_1582614963583.jpg
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

Coolt! :)
Och helt väntat :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Gustafsson »

Y är helt klart en tänkbar efterträdare till min S. Ska bli mycket spännande att se IRL.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippe »

Gustafsson skrev:
Y är helt klart en tänkbar efterträdare till min S. Ska bli mycket spännande att se IRL.
Ser också en Y som det naturliga valet vid ersättning av vår s. Men vill känna, klämma och provköra först innan jag lägger en beställning.
Och, ska vara med drag för det är det enda jag saknar med vår s.

Förutom lite högre laddeffekt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3615
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Dilemma: Nuvarande leasing går ut om ett år. Då vill jag köra elbil, helst en MY. Jag måste dock ha dragkrok och behöver/har inte råd med mer än motsvarande en SR+.

Känns som att den bilen ligger minst två år bort. :(

Räknar man med att behålla bilen i ett gäng år så blir det riktigt hygglig ekonomi i MY jämfört med motsvarande fossil.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

frely skrev:
Några spekulationer om eventuell leveransstart i Sverige? Vågar man hoppas på innan årsskiftet? Och, hur troligt är det att man, inom kort, kommer kunna reservera för motsvarande "100 USD Non-refundable" även här? Sitter också med fingret på pre-order knappen. :)
Model Y har inte samma reservation som Model 3 hade innan produktion började. Man lägger egentligen en beställning och inte en reservation och detta har man kunnat göra under längre tid. Beloppet som ska betalas är på 15000 kr vilka är helt återbetalbara. Det är bara att gå in på Tesla.com och påbörja beställningen nu så ser du detta. Du behöver inte slutföra beställningen om du inte vill lägga en dock så kan man alltid ångra beställningen. Jag tror att det är korrekt info som står på sidan, dvs att produktion påbörjas i början av 2021.
ModelYOrder.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av B99 »

Den ser så jäkla stor ut på bilderna som dyker upp, börjar nästan överväga att byta till en 3:a istället. Har ju dock en tidig beställning med det låga priset, hmm
JRob
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jan 2020 23:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JRob »

Då har det börjat rulla på sig med leveranser och de första reviewsen på Youtube. Va tycker ni so far???
Dragkroken var väl den största besvikelsen hittills annars tycker jag MY levererat vad som utlovats verkar det som!

Det blev en knapptryckning och beställning till sist ;) Vit, Gemini-fälg, standard AP = ganska basic mao. men tycker den är fin asså!... även fast Midnight sliver metallic så jäkligt snygg ut på nån video jag såg.

Vad tror ni om leverans nu när corona slagit också, får vi vänta till nästa sommar?? :(
BMW i3 94ah -16, platinum silver
Model Y LR, Pärlvit m. dragkrok beställd
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pefreli »

Om de lagt in rattvärme skulle jag bytt min 3:a till en Y. :P

Gillar dock värmepumpen, men frågan är om räckvidden ändå inte är bättre med en 3:a på vintern.

Sen är jag lite besviken på fronten på Y som jag tyckte såg riktigt bra ut på den version som Elon tidigare visat upp på releasen.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av markuswesterberg »

Förlåt om detta diskuterats i tråden redan men orkade inte läsa igenom hela tråden. Hur är det med priset om man förbeställt nu. Kan slutpriset ändras även om man inte gör någon ändring?
frely
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 feb 2020 12:42
Ort: Sollentuna

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frely »

Beställt enligt signatur nu.

När jag la beställningen gick betalningen först inte igenom vilket resulterade i två RN på mitt konto (varav ett obetalt), någon som vet om man måste åtgärda det eller löser det sig automagiskt?
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tobiaslej »

Tänkte lägga en beställning nu. Vet ngn om det är ok att lägga beställningen exv privat, för att senare välja om man vill genomföra köpet i sitt företag istället?
Model 3 SR+
Model Y Performance
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mickep »

Risken att beställa nu är att man inte får dragkrok.(och inte kan välja sr+). Priset kommer förändras och bestäms när bilen skall produceras.
I usa går bilen till kunderna nu. Men tror att det kommer bli som med model3 att när de väl kommer skeppa till Europa/Sverige kommer tidpunkten när man beställde ha mindre betydelse.
Rent objektivt tror jag att model y är en bättre bil än model 3. Definitivt mycket bättre än de första som rullade av bandet när model3 byggdes.
(Baserar på monros isärtagning)
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ville9 »

Funderar fortfarande på priset.
Vi som har beställt en Y har ju lite olika priser i våra bekräftelser pga att priserna ändras då och då.

Får vi behålla vårt gamla billigare pris vid leverans?
Ingen verkar veta 100%.

Men, hur är det för de i USA som tagit leverans?
Antar att de haft olika ingångspriser också?
Eller det kanske legat statiskt still där? Någon som vet?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Till slut kom dragkroken som jag gått och väntat på så länge.
Så nu är en Model Y beställd. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av R2_m3 »

Samma här, dragkroken fick mig att beställa.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

ville9 skrev:
Funderar fortfarande på priset.
Vi som har beställt en Y har ju lite olika priser i våra bekräftelser pga att priserna ändras då och då.

Får vi behålla vårt gamla billigare pris vid leverans?
Ingen verkar veta 100%.

Men, hur är det för de i USA som tagit leverans?
Antar att de haft olika ingångspriser också?
Eller det kanske legat statiskt still där? Någon som vet?
Vet inte priset i USA men för Model Y så är det ju inga reservationer som görs utan beställningar. Så länge beställningen inte ändras så gäller den med det pris du har vad jag fattar det som utifrån de svar som kommer från Tesla. Ändras beställningen så uppdateras priset men inte annars verkar det som.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av RagWal »

Svenssons skrev:
ville9 skrev:
Funderar fortfarande på priset.
Vi som har beställt en Y har ju lite olika priser i våra bekräftelser pga att priserna ändras då och då.

Får vi behålla vårt gamla billigare pris vid leverans?
Ingen verkar veta 100%.

Men, hur är det för de i USA som tagit leverans?
Antar att de haft olika ingångspriser också?
Eller det kanske legat statiskt still där? Någon som vet?
Vet inte priset i USA men för Model Y så är det ju inga reservationer som görs utan beställningar. Så länge beställningen inte ändras så gäller den med det pris du har vad jag fattar det som utifrån de svar som kommer från Tesla. Ändras beställningen så uppdateras priset men inte annars verkar det som.
Så var det med min M3-beställning iaf. När dragkroken kom till så var jag tvungen att uppdatera beställningen med något högre grundpris. Kunde fortfarande valt lägre pris men utan krok. Dyr krok blev det. Just nu ser det ut att en ändring i konfigen blir grisigt dyr på Y för tidiga beställare. Kan ju fortsatt hoppas att Tesla inkluderar krok i CoC och erbjuder eftermontage eller att priserna går ner närmare leverans. Annars får man blunda en liten stund när priset visas eller bara hålla tummen på rätt ställe på kontraktet så man inte ser det.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nu går det att köpa takräcke till Model Y också.

91 cm mellan lastbågarna.

Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar