Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kristera71
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 26 jul 2021 14:10
Ort: Åkersberga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kristera71 »

jonasl skrev:
Du får meddelande om ny mjukvara även utan wifi - men för att ladda ner vill bilen ha uppkoppling.
Ok tack - fick aldrig nått meddelande. Ringde om fel med parkeringsassistenten som slår av hela tiden - teknikern informerade att en mjukvaru uppdatering hade hängt och han pushade ut ny mjukvara och sa att imorgon borde jag ha den annars får jag ringa igen så får se om den laddar ner över premium connectivity eller om jag måste dela data från telefon.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

Såg idag den första model Y här i Bollnäs :) en röd….
(Har säkert sett någon mer men utan att veta om det :lol: )
Tror jag gillar den bättre än 3:an iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Jeltsin
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 sep 2021 13:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jeltsin »

Jag sitter väntrummet men har inte bråttom. Tanken är att köra befintlig bil nåt år till och helt klart tills Berlin med 4680 finns tillgänglig. Så min fråga är nog hur länge jag kan behålla platsen och om det finns risk för att man hamnar "sist i kön" om man inte hämtar inom viss tid? (hittar olika svar på frågan)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

Nog finns det en risk att hamna sist i kön men å andra sidan så har nog inte den platsen
någon som helst betydelse, ungefär som när 3:an kom eller precis nu för dom första model Y…
Det kan säkert diffa några veckor men då mest beroende på vilken konfiguration man vill ha (om
ens det).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Enda orsaken till att "sitta still i båten" är om det blir drastiska prisförändringar åt fel håll, tänker jag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DanneLKPG »

Bjelke skrev:
Nog finns det en risk att hamna sist i kön men å andra sidan så har nog inte den platsen
någon som helst betydelse, ungefär som när 3:an kom eller precis nu för dom första model Y…
Det kan säkert diffa några veckor men då mest beroende på vilken konfiguration man vill ha (om
ens det).
Ja det har varit exakt samma med Kina Model Y. Sett ett par arga inlägg från vissa som förhandsbokade tidigt och ändå fick sina bilar efter folk som spontanköpt (OCH samma konfiguration!). Även om det bara rör sig om ett par veckor. :mrgreen:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Peter Andersson »

När bygger det ett liknande utlämningsställe i Sverige?

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tellus »

Peter Andersson skrev:
När bygger det ett liknande utlämningsställe i Sverige?

Det där skulle platsa bredvid Porsche center e18/e20 Örebro
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

Snäppet över Trosta iaf :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
crex
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 apr 2016 07:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av crex »

Har försökt att söka utan resultat. Finns det något definitivt svar på om Y5CD kan laddas till 100% utan att det sabbar batteriet på samma sätt på andra batterier? När jag hade min S70D så kommunicerades det ju till och med från Tesla att man skulle undvika att gå över 80%.
MY Performance, Midnight Cherry Red/svart, beställd 2023-04-22 (10 juni-30 juni EDD)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

crex skrev:
Har försökt att söka utan resultat. Finns det något definitivt svar på om Y5CD kan laddas till 100% utan att det sabbar batteriet på samma sätt på andra batterier? När jag hade min S70D så kommunicerades det ju till och med från Tesla att man skulle undvika att gå över 80%.
Tänker du på LFP?
MYLR har konventionell kemi.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
crex
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 apr 2016 07:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av crex »

mikebike skrev:
crex skrev:
Har försökt att söka utan resultat. Finns det något definitivt svar på om Y5CD kan laddas till 100% utan att det sabbar batteriet på samma sätt på andra batterier? När jag hade min S70D så kommunicerades det ju till och med från Tesla att man skulle undvika att gå över 80%.
Tänker du på LFP?
MYLR har konventionell kemi.
Lite osäker faktiskt om jag ska vara ärlig. Vill bara minnas att jag läste (för ett bra tag sen) att MiC troligen skulle få batterier som var "sämre"/mindre men att de å andra sidan skulle gå att ladda till 100% istället. Vet även att jag drog det påståendet för en säljare när jag tittade på bilen i Segeltorp som typ nickade på huvudet men inte sa rakt ut "ja så är det". Men då tolkar jag ditt svar som att det är precis som innan, ladda max 80% vid normal användning och 100% i undantagsfall.
MY Performance, Midnight Cherry Red/svart, beställd 2023-04-22 (10 juni-30 juni EDD)
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Väntrum Model Y

Inlägg av TobbeTesla »

crex skrev:
mikebike skrev:
crex skrev:
Har försökt att söka utan resultat. Finns det något definitivt svar på om Y5CD kan laddas till 100% utan att det sabbar batteriet på samma sätt på andra batterier? När jag hade min S70D så kommunicerades det ju till och med från Tesla att man skulle undvika att gå över 80%.
Tänker du på LFP?
MYLR har konventionell kemi.
Lite osäker faktiskt om jag ska vara ärlig. Vill bara minnas att jag läste (för ett bra tag sen) att MiC troligen skulle få batterier som var "sämre"/mindre men att de å andra sidan skulle gå att ladda till 100% istället. Vet även att jag drog det påståendet för en säljare när jag tittade på bilen i Segeltorp som typ nickade på huvudet men inte sa rakt ut "ja så är det". Men då tolkar jag ditt svar som att det är precis som innan, ladda max 80% vid normal användning och 100% i undantagsfall.
Det gällde Model 3 Standard range MiC. Model Y Long range har konventionell kemi som sagt och ska laddas så nära 50% som möjligt för att maximera livslängd. Tesla rekommenderade tidigare 80%, numera rekommenderar de 90% tror jag det är fortfarande.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av micke_r »

Ja det är 90 % som gäller för daglig körning, man kan ju välja att hålla det lägre om man önskar. Det är samma kemi som andra long range bilar. Laddskärmen och appen visar vad som gäller och i bilarna med LFP batteri så finns ingen uppdelning mellan daglig och rese körning.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av micke_r »

kristera71 skrev:
ModelY20210918_122806.jpg
Så då kan jag också lämna väntrummet.
Min första Tesla tjohoo.
Bra bygg kvalitet - dom hade slut på vinterdäck så kommer få dom hemskickade i October enl Trosta.
Mjukvaran verkar lite gammal - kör på 2021.3.106 - måste kolla lite vilken mjukvara jag borde ha - har långt upp till huset så ingen WiFi vid garaget...
Har haft lite svårt att swipea fram förbruknings fönstret och parkerings sensorerna stängdes av och regenereringen reducerades men annars inga problem så väldigt nöjd än så länge :-)
Är själv lite bitter över att bilen inte kommer igång och uppdaterar men tydligen kan det dröja rejält i början innan första uppdatering kommer. I mitt fall funkar den dom den ska så ingen ko på isen.
epacke
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 sep 2021 15:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av epacke »

Tjena
Jag står i väntrummet och undrar hur lång tid det tog mellan att ni meddelades att ni blivit tilldelade en bil tills det blev leverans?

Beställde preciiiiiiiis efter de ställde om leverans från September till November och såg den här idag:


Fick upp hoppet iaf en gnutta då vi beställde en vit med svart interiör. :)
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Olten »

Levereras väl inga Teslor på tåg i Sverige, bilden är dock från Sverige
epacke
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 sep 2021 15:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av epacke »

Olten skrev:
Levereras väl inga Teslor på tåg i Sverige, bilden är dock från Sverige
Så tänkte jag med först men enligt tråden var filmen tagen i Hässleholm och jag tror inte det är bästa vägen till Norge. Inte säker dock. :)
Matte
Inlägg: 280
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Matte »

Nu har jag kört model Y i ett par veckor. Gick från model 3 2019. Vilket lyft! Allt känns bättre och nu känns det som en riktig bil och inte en leksak längre. Det enda dåliga jag kan komma är att man inte kan ställa in regen (eller?).

Som barnfamilj är det bättre plats i baksätet samt lättare att sätta in barnen. Bagageutrymmet är lättare att hantera till vardags(kanske svårare att trycka in saker på långfärd då jag misstänker luckan kan bli svårt att stänga).

Jag köpte även ett bagagegaller (https://www.byggshop.se/utomhus/tradgar ... /p-1057285) som tog en kvart att sätta dit. Rekommenderas om man tycker det är obehagligt med att det är öppet bak.
joppex
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 08:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av joppex »

Matte skrev:
Nu har jag kört model Y i ett par veckor. Gick från model 3 2019. Vilket lyft! Allt känns bättre och nu känns det som en riktig bil och inte en leksak längre. Det enda dåliga jag kan komma är att man inte kan ställa in regen (eller?).

Som barnfamilj är det bättre plats i baksätet samt lättare att sätta in barnen. Bagageutrymmet är lättare att hantera till vardags(kanske svårare att trycka in saker på långfärd då jag misstänker luckan kan bli svårt att stänga).

Jag köpte även ett bagagegaller (https://www.byggshop.se/utomhus/tradgar ... /p-1057285) som tog en kvart att sätta dit. Rekommenderas om man tycker det är obehagligt med att det är öppet bak.
Nice, skulle man kunna få en bild på gallret när det är monterat?
call3man
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 sep 2021 21:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av call3man »

Jahopp. Efter år av velande och månader av funderingar så klickades en Y hem igår kväll!

Nu har man lite ångest att man inte köpte Induction 20" och FSD (köpte uppgraderad autopilot). Funderar självklart på det större batteriet som bör komma i Q1 2022 men också att man tappar bonusen om bilen reggas efter nyår som det ser ut nu. Suck.

1. Tänker såhär om däck, bilen kommer när det är kallt så jag fixar bra däck som jag kränger på direkt på Gemini fälgarna och kör de som vinterdäck. Har god tid på mig att leta sommarfälgar, Vill ha 21" men förnuftet säger 19" Aero för ökad räckvidd.
2. Hur ska man tänka kring FSD? Välja till det innan leverans och hoppas att det blir något under de tre år man har bilen? Finns väl ingen som vet iofs men beta hit o dit, är inte det för amerikanska marknaden? Vad kostar FSD efter att man köpt uppgraderad autopilot?
3. Batteri, it is what it is. Orkar inte vänta mer. Y hade självklart varit ännu mer perfekt med 600 ish km.
4. Är det självklart att man får bonus om man reggar innan nyår? (Bonuspengarna är slut etc.)

Sista frågan, vilket försäkringsbolag ska man ha i Stockholm? Vi har IF på allt just nu och det har fungerat bra. Ni som vet, vad säger ni?

Tack,
Sjukt spännande!
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jobe83 »

Är det någon mer än mig som börjar komma på andra tankar när ni kommit på den usla maxlasten på 315kg?
Upptäckte det igår. Finns en tråd om det men tänkte om nån kännt sig tvingad att avboka pga det?
Så konstigt att en familj på 4 inte kan nyttja till tex skidsemester utan att behöva hyra utrustningen eller verkligen väga allt på våg.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Smygisen »

jobe83 skrev:
Är det någon mer än mig som börjar komma på andra tankar när ni kommit på den usla maxlasten på 315kg?
Upptäckte det igår. Finns en tråd om det men tänkte om nån kännt sig tvingad att avboka pga det?
Så konstigt att en familj på 4 inte kan nyttja till tex skidsemester utan att behöva hyra utrustningen eller verkligen väga allt på våg.
För egen del så blir det att köra med överlast. Risken att åka på böter för det lär vara väldigt små, så den ör jag beredd att ta.
Men det anmärkningsvärt att det är så låg vikt på maxlasten.
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jobe83 »

Smygisen skrev:
jobe83 skrev:
Är det någon mer än mig som börjar komma på andra tankar när ni kommit på den usla maxlasten på 315kg?
Upptäckte det igår. Finns en tråd om det men tänkte om nån kännt sig tvingad att avboka pga det?
Så konstigt att en familj på 4 inte kan nyttja till tex skidsemester utan att behöva hyra utrustningen eller verkligen väga allt på våg.
För egen del så blir det att köra med överlast. Risken att åka på böter för det lär vara väldigt små, så den ör jag beredd att ta.
Men det anmärkningsvärt att det är så låg vikt på maxlasten.
Vad händer vid ev olycka? Försäkring etc?
Svårt att påvisa överkast när after-Ski drycken hat runnit ut förvisso.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Smygisen »

jobe83 skrev:
Smygisen skrev:
jobe83 skrev:
Är det någon mer än mig som börjar komma på andra tankar när ni kommit på den usla maxlasten på 315kg?
Upptäckte det igår. Finns en tråd om det men tänkte om nån kännt sig tvingad att avboka pga det?
Så konstigt att en familj på 4 inte kan nyttja till tex skidsemester utan att behöva hyra utrustningen eller verkligen väga allt på våg.
För egen del så blir det att köra med överlast. Risken att åka på böter för det lär vara väldigt små, så den ör jag beredd att ta.
Men det anmärkningsvärt att det är så låg vikt på maxlasten.
Vad händer vid ev olycka? Försäkring etc?
Svårt att påvisa överkast när after-Ski drycken hat runnit ut förvisso.
Jag räknar helt enkelt med att det blir ett fåtal gånger, och väldigt lite övervikt för min egen del. Räknar jag bort frun och 2 barn i vikten så har jag ändå ca 150 lastvikt kvar. Jag borde sällan eller aldrig lasta mer än 50kg övervikt.
Så vid dom tillfällena får det bli till att chansa, eller åka med släpkärra :lol:
Skriv svar