Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

Jag lurar på att beställa nu awd med drag. Är det så att ni som beställde i höstas har ett fast pris på 50.000 mindre än om jag beställer nu?
Jag vet bara att jag vill ha en Y - men blir inte klok på när man skall beställa. Och självklart tar det emot att be 50k mer än vad andra betalar.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

pejvic skrev:
Jag lurar på att beställa nu awd med drag. Är det så att ni som beställde i höstas har ett fast pris på 50.000 mindre än om jag beställer nu?
Jag vet bara att jag vill ha en Y - men blir inte klok på när man skall beställa. Och självklart tar det emot att be 50k mer än vad andra betalar.
Hoppade du inte på tåget i höstas så är det bara att hosta upp ännu mer pengar nu om du vill ha en Model Y.
Precis som jag gjort :evil:

Jag väntade på dragkroken innan jag ville trycka på beställknappen för jag var övertygad att det skulle bli som med Model 3.
Nu i efterhand kan man bara konstatera att det var helt fel.

Det enda som skulle kunna göra att de som beställer idag får samma pris som de som beställt tidigt, är om valutan ändras drastiskt så att priset på Model Y går ner i Sverige. Då konfigurerar man bara om bilen och får det nya lägre priset, men behåller sin plats i kön.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

Nicke Nyfiken skrev:
pejvic skrev:
Jag lurar på att beställa nu awd med drag. Är det så att ni som beställde i höstas har ett fast pris på 50.000 mindre än om jag beställer nu?
Jag vet bara att jag vill ha en Y - men blir inte klok på när man skall beställa. Och självklart tar det emot att be 50k mer än vad andra betalar.
Hoppade du inte på tåget i höstas så är det bara att hosta upp ännu mer pengar nu om du vill ha en Model Y.
Precis som jag gjort :evil:

Jag väntade på dragkroken innan jag ville trycka på beställknappen för jag var övertygad att det skulle bli som med Model 3.
Nu i efterhand kan man bara konstatera att det var helt fel.

Det enda som skulle kunna göra att de som beställer idag får samma pris som de som beställt tidigt, är om valutan ändras drastiskt så att priset på Model Y går ner i Sverige. Då konfigurerar man bara om bilen och får det nya lägre priset, men behåller sin plats i kön.

Eller om någon vill överlåta sitt köp, kanske någon här i gruppen. Mot betalning? Går det att ta över någons köp?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Tror det kan hända en hel del med pris och tillgängliga modeller innan de börjar levereras, så man ska nog inte stressa upp sig nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Gustafsson »

Varför ska man beställa redan nu ? När det gällde modell 3 spelade det ju ingen roll för leveransdatum trots att folk köat väldigt länge. Tror man priset ökar ? Jag tänker att det med tiden kommer fler val som kan vara intressanta och att man låser sig till en konfiguration som blir omodern inom väntetiden.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Gustafsson skrev:
Varför ska man beställa redan nu ?
För att skydda sig mot prisökningar.

De som beställde i höstas har ett pris runt 40-50.000:- lägre, än de som beställer nu. Det kan bli ännu mer skillnad innan det är dags för leveranser.

Du är inte låst till konfigurationen du gjort vid beställningen. Den går att ändra.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Gustafsson skrev:
Varför ska man beställa redan nu ?
För att skydda sig mot prisökningar.

De som beställde i höstas har ett pris runt 40-50.000:- lägre, än de som beställer nu. Det kan bli ännu mer skillnad innan det är dags för leveranser.

Du är inte låst till konfigurationen du gjort vid beställningen. Den går att ändra.
Men då uppdateras priset också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Gustafsson skrev:
Varför ska man beställa redan nu ?
För att skydda sig mot prisökningar.

De som beställde i höstas har ett pris runt 40-50.000:- lägre, än de som beställer nu. Det kan bli ännu mer skillnad innan det är dags för leveranser.

Du är inte låst till konfigurationen du gjort vid beställningen. Den går att ändra.
Men då uppdateras priset också...
Precis, som förhoppningsvis då gått ner. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Gustafsson skrev:
Varför ska man beställa redan nu ?
För att skydda sig mot prisökningar.

De som beställde i höstas har ett pris runt 40-50.000:- lägre, än de som beställer nu. Det kan bli ännu mer skillnad innan det är dags för leveranser.

Du är inte låst till konfigurationen du gjort vid beställningen. Den går att ändra.
Men då uppdateras priset också...
Precis, som förhoppningsvis då gått ner. :D
Pfft. Nu har ni låst in det höga priset FOREVER! Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Gustafsson skrev:
Varför ska man beställa redan nu ?
För att skydda sig mot prisökningar.

De som beställde i höstas har ett pris runt 40-50.000:- lägre, än de som beställer nu. Det kan bli ännu mer skillnad innan det är dags för leveranser.

Du är inte låst till konfigurationen du gjort vid beställningen. Den går att ändra.
Men då uppdateras priset också...
Precis, som förhoppningsvis då gått ner. :D
Pfft. Nu har ni låst in det höga priset FOREVER! Bild
:lol: :lol: :lol:
Knappast!
Model Y P
Model S P
Model S P
Sealord
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 apr 2016 18:50
Ort: Ekerö

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sealord »

taliz skrev:
Sealord skrev:
Har länge velat ha en Tesla och model Y trodde jag skulle passa vår familj. Har en Ioniq Electric nu som tyvärr är alldeles för liten för vår familj och för dålig räckvidd, speciellt med tanke på att vi kör mellan Stockholm och Åre en hel del. Efter all försening för model Y i Europa, har jag nu cancellerat denna order och lagt in en ny på en Volvo XC60 T6 twin engine. Så nu går vi ifrån elbil till hybrid. Ska bli skönt att kunna köra lite hur man vill utan att planera efter laddstopp, samtidigt som man kör på el i närområdet. Dock lång väntetid på XC60 också, men här räknar vi några månader och inte år.
Varför inte en Model 3 så länge? De är betydligt större än många tror. Lastar nog ungefär som en XC60.
Andrahandsvärdet bör också stå sig betydligt bättre än en dyr hybrid.

Sen är väl inte Y försenad heller. Har väl alltid stått 2021 på beställningssidan?
Har testat model 3 och jag är inget fan av brevlådeinkastet till bagageutrymmet. Dessutom sitter man alldeles för långt ner och vill sitta högre, därav SUV. Baksätet är heller ingen hit.

Jag hade räknat med leverans i början av 2021, men nu verkar det inte bli leverans förrän mycket senare. Och så länge orkar jag inte vänta.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Sealord skrev:
taliz skrev:
Sealord skrev:
Har länge velat ha en Tesla och model Y trodde jag skulle passa vår familj. Har en Ioniq Electric nu som tyvärr är alldeles för liten för vår familj och för dålig räckvidd, speciellt med tanke på att vi kör mellan Stockholm och Åre en hel del. Efter all försening för model Y i Europa, har jag nu cancellerat denna order och lagt in en ny på en Volvo XC60 T6 twin engine. Så nu går vi ifrån elbil till hybrid. Ska bli skönt att kunna köra lite hur man vill utan att planera efter laddstopp, samtidigt som man kör på el i närområdet. Dock lång väntetid på XC60 också, men här räknar vi några månader och inte år.
Varför inte en Model 3 så länge? De är betydligt större än många tror. Lastar nog ungefär som en XC60.
Andrahandsvärdet bör också stå sig betydligt bättre än en dyr hybrid.

Sen är väl inte Y försenad heller. Har väl alltid stått 2021 på beställningssidan?
Har testat model 3 och jag är inget fan av brevlådeinkastet till bagageutrymmet. Dessutom sitter man alldeles för långt ner och vill sitta högre, därav SUV. Baksätet är heller ingen hit.

Jag hade räknat med leverans i början av 2021, men nu verkar det inte bli leverans förrän mycket senare. Och så länge orkar jag inte vänta.
Beggad X då? Bild
Tror som sagt andrahandsvärdet kommer vara katastrof på pluginer om några år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

Jag håller med.

Andrahandsvärdet är helt sjukt på model 3. Det är HELT GRATIS att köra den om man håller sig under 1500 mil per år. OCH har den på bolaget.
Så har jag räknat på mitt andrahandsvärde iallafall, baserat på verkliga sålda 3or nu i vår.

Att ha en model3 helt gratis måste ändå vara avgörande för valet av bil. Håller med om brevlådeinkastet, men jag står ut när det är gratis att äga.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av micke_r »

pejvic skrev:
Jag håller med.

Andrahandsvärdet är helt sjukt på model 3. Det är HELT GRATIS att köra den om man håller sig under 1500 mil per år. OCH har den på bolaget.
Så har jag räknat på mitt andrahandsvärde iallafall, baserat på verkliga sålda 3or nu i vår.

Att ha en model3 helt gratis måste ändå vara avgörande för valet av bil. Håller med om brevlådeinkastet, men jag står ut när det är gratis att äga.
Det är säkert om inte gratis så väldigt billigt att köra model 3 just nu men frågan är hur länge det håller i sig. Företagsleasing är normalt 36 månader och om tre år lär inte andrahandsvärdet vara så extremt. Då lär det gå att få tag på Model 3, y och andra elbilar med någorlunda rimliga leveranstider. En populär dieselkombi har kanske 40-45 % kvar på värdet efter 3 år. Model 3 kanske 55-60 % eller tom mer?
marr1977
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 apr 2020 18:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av marr1977 »

Slog till efter ett antal veckors funderande, blev en ganska "plain-vanilla"-variant.

Long Range med fyrhjulsdrift
Pearl White
19" Gemini Wheels
Helsvart premiuminteriör
Interiör med fem säten
Autopilot
Dragkrog

740 780 kr

Tänkte leasa den på företaget. Som jag förstår det har Tesla en (flera) "föredragna partners". Någon som vet vilka dessa institut är?
Model Y Long Range AWD, Pearl White, beställd 2020-05-17
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

DNB
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
JRob
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jan 2020 23:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JRob »

taliz skrev:
Sealord skrev:
taliz skrev:
Sealord skrev:
Har länge velat ha en Tesla och model Y trodde jag skulle passa vår familj. Har en Ioniq Electric nu som tyvärr är alldeles för liten för vår familj och för dålig räckvidd, speciellt med tanke på att vi kör mellan Stockholm och Åre en hel del. Efter all försening för model Y i Europa, har jag nu cancellerat denna order och lagt in en ny på en Volvo XC60 T6 twin engine. Så nu går vi ifrån elbil till hybrid. Ska bli skönt att kunna köra lite hur man vill utan att planera efter laddstopp, samtidigt som man kör på el i närområdet. Dock lång väntetid på XC60 också, men här räknar vi några månader och inte år.
Varför inte en Model 3 så länge? De är betydligt större än många tror. Lastar nog ungefär som en XC60.
Andrahandsvärdet bör också stå sig betydligt bättre än en dyr hybrid.

Sen är väl inte Y försenad heller. Har väl alltid stått 2021 på beställningssidan?
Har testat model 3 och jag är inget fan av brevlådeinkastet till bagageutrymmet. Dessutom sitter man alldeles för långt ner och vill sitta högre, därav SUV. Baksätet är heller ingen hit.

Jag hade räknat med leverans i början av 2021, men nu verkar det inte bli leverans förrän mycket senare. Och så länge orkar jag inte vänta.
Beggad X då? Bild
Tror som sagt andrahandsvärdet kommer vara katastrof på pluginer om några år.
Jag måste stämma in på samma bana som några andra här. Jag är i samma sits med familjesituation. Självklart otroligt glad när jag till slut beställde MY (inte minst tack vare pepp från alla här i forumet :D ). Men som vi redan varit inne på tidigare, om nu väntan blir sommar 2021+ då är det svårt att sitta o hålla på i3:an så länge även fast jag älskar den haha! Var dessutom i ett showroom för ett par månader sen. Ville höra mig för, känna av MY-stämning. Men fick tillbaks att jag "borde kolla på M3, får gärna provköra och titta på finansieringsförslag" ... Mao. kändes som hon ville styra bort mig från MY och mot en M3, då hon också betonade TIDIGAST 2021. Sen vet kanske inte hon mer än vi andra egentligen men alla fall.

Det fick mig börja tänka i PHEV tankar, gillar nya fyrhjulsdrivna Peugeot 3008. Förbannat snygg och ändå trevlig att köra. Men jag ramlar hela tiden tillbaks till tankar om att PHEVs bara är dumheter. Sämsta av två världar; komplicerade förbränningsmotorer + tunga batterier med svaga elmotorer som bara ger 5 mil/laddning = dålig investering.

Så vart hamnar man??? Begagnad i-Pace är het kandidat just nu. Borde väl ha fallit i pris något? Nån som har erfarenhet av Jaggan? Törs man fråga :D ?? Vet att det här är en tråd fyllt med förväntansfulla MY-reservation holders!
BMW i3 94ah -16, platinum silver
Model Y LR, Pärlvit m. dragkrok beställd
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippe »

micke_r skrev:
pejvic skrev:
Jag håller med.

Andrahandsvärdet är helt sjukt på model 3. Det är HELT GRATIS att köra den om man håller sig under 1500 mil per år. OCH har den på bolaget.
Så har jag räknat på mitt andrahandsvärde iallafall, baserat på verkliga sålda 3or nu i vår.

Att ha en model3 helt gratis måste ändå vara avgörande för valet av bil. Håller med om brevlådeinkastet, men jag står ut när det är gratis att äga.
Det är säkert om inte gratis så väldigt billigt att köra model 3 just nu men frågan är hur länge det håller i sig. Företagsleasing är normalt 36 månader och om tre år lär inte andrahandsvärdet vara så extremt. Då lär det gå att få tag på Model 3, y och andra elbilar med någorlunda rimliga leveranstider. En populär dieselkombi har kanske 40-45 % kvar på värdet efter 3 år. Model 3 kanske 55-60 % eller tom mer?
Sådär har man sagt länge. Om x antal månader, då kommer det att finnas gott om elbilar, både teslor och andra märken, så vänta bara.....

Än har det inte slagit in, men visst, förr eller senare gör det kanske det.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Zalman3 »

For Europe, it means potential buyers are going to have to wait until Gigafactory Berlin is up and running, which right now is planned for the summer of 2021.
https://electrek.co/2020/05/19/tesla-el ... i-model-y/

Det pratas om att Gigafactory Berlin börjar tillverka Tesla Y nästa sommar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Pontus »

pejvic skrev:
Jag håller med.

Andrahandsvärdet är helt sjukt på model 3. Det är HELT GRATIS att köra den om man håller sig under 1500 mil per år. OCH har den på bolaget.
Så har jag räknat på mitt andrahandsvärde iallafall, baserat på verkliga sålda 3or nu i vår.

Att ha en model3 helt gratis måste ändå vara avgörande för valet av bil. Håller med om brevlådeinkastet, men jag står ut när det är gratis att äga.
Helt gratis? Då måste du köra många tjänstemil om du skall tjäna igen skatten på förmånsvärdet och den sänkta lönen som kommer av kostnaderna som företaget tar.
1000 mil ger en ersättning av 9500 kr till samma kostnad för bolaget och du får typ 7000 kr kvar efter soppan är betald som lön hade du fått 3500 kr så vinsten är ca 3500 kr per 1000 mil.
Bilen kostar ca 5600 kr mån och av det pengar du får tillbaka för det höga andrahandsvärdet kan du få kanske 1800 kr efter skatt i genomsnitt per. Så då måste du köra in 3800 kr/mån dvs du måste då köra drygt 1000 mil per månad för att det ska bli "gratis" jämfört med att bara ta ut pengarna som lön.
Låter mycket med 300 mil/vecka i tjänsten.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
JRob
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jan 2020 23:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JRob »

Zalman3 skrev:
For Europe, it means potential buyers are going to have to wait until Gigafactory Berlin is up and running, which right now is planned for the summer of 2021.
https://electrek.co/2020/05/19/tesla-el ... i-model-y/

Det pratas om att Gigafactory Berlin börjar tillverka Tesla Y nästa sommar.
Japp då va det väl bekräftat tyvärr. Skickas inte över nåt på förhand. Trist! Fördelen är väl att det lär bli billigare som sagt.
BMW i3 94ah -16, platinum silver
Model Y LR, Pärlvit m. dragkrok beställd
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
For Europe, it means potential buyers are going to have to wait until Gigafactory Berlin is up and running, which right now is planned for the summer of 2021.
https://electrek.co/2020/05/19/tesla-el ... i-model-y/

Det pratas om att Gigafactory Berlin börjar tillverka Tesla Y nästa sommar.
Undrar vad electrek har som källa på sommaren 2021?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kenjon »

Beställde en LR, kan ju inte vänta hur länge som helst på Berlinfabriken. Får se om de skeppar från USA även om de är "sämre" (lack t ex). Europamodellerna borde ju få rattvärme! Närapå skandal att det inte finns på en bil för över 700 000 (Model 3 performance). Och avbländbar backspegel, som har funnit på i stort sett alla bilar de senaste 30 åren (minst).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PapaM »

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... this-month

Nu börjar MY exporteras, även om det bara är till Kanada. Hur var det med M3, hur långt efter Kanada kom den till Sverige? Vill ju gärna tro att det ändå finns ett litet hopp om att man inte behöver vänta på Giga Berlin...
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

kenjon skrev:
Beställde en LR, kan ju inte vänta hur länge som helst på Berlinfabriken. Får se om de skeppar från USA även om de är "sämre" (lack t ex). Europamodellerna borde ju få rattvärme! Närapå skandal att det inte finns på en bil för över 700 000 (Model 3 performance). Och avbländbar backspegel, som har funnit på i stort sett alla bilar de senaste 30 åren (minst).
Om din bil inte bländar av, lägg ett ärende på service.
014247A2-4E5A-4F47-B350-45A4F8F1C98B.jpeg
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar