Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Maw »

Arashmg skrev:
Idag ringde jag min kontakt på tesla (fd kollega till släkting. Då jag var irriterad över att vännen som bokat sin MYP fått EDd 24-3 juni. Jag frågade hur de kommer sig att de fortfarande står prel. Lev maj 2022. De var samma historia kring Shanghai. Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige och leveranserna för maj kullen är slutet på Juni. Men hen nämnde även att de är lättare att få tag på MYP så de slutade med att jag la in en beställning på de även. Vi får la se vad som kommer först och om kontakten hjälper.

Vilken hade ni valt om de var en månads skillnad. Hade ni väntat på MYP.
Jag har en MYLR men hade lätt valt en MYP istället om jag köpt nu. MYP är tystare, mer komfortabel, snabbare och den lilla merkostnaden kommer säkert tillbaka i andrahandsvärdet när det är dags att byta nästa gång. Lycka till med valet :)
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

Video av Horizon Leader som lastas i Shanghai. Tycker mig se några 20” där… :)

TeslaHalmstad
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 maj 2022 22:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TeslaHalmstad »

Min Model Y historia.
Beställde i slutet av mars.
Får upp leverans i maj.
Fick höra om lockdown ett par dagar senare.
Ringde Tesla Malmö och får svaret: inga problem båten är redan lastad så den kommer under maj.
Jag sålde min bil som planerat den 16 maj.
Ringde Tesla Malmö igen innan jag sålde bilen samma svar igen inga problem.
Med fyra arbetsdagar kvar i maj den 25 maj ringer jag igen och nu får man svaret att det ingen som kunnat lova dig leverans i maj och det nu är mitten till slutet av juni som gäller.
Mitt byte till Tesla börjar inte bra.
Jag börjar nu förstå att alla negativa clickbait inlägg om Tesla har en viss sanning eller är helt sanna.
En skärpning från Teslas sida behövs.
Bilen jag beställde var Model Y long range 20” vit med svart inredning.

På mitt Tesla konto idag 26 maj står det fortfarande leverans i maj.

Jag har nu i slutet av maj ringt ett par gånger till och en gång fick jag svaret av en trevlig tjej att: Alla som tackar nej till leverans då går inte dens bil till nästa i kön utan hamnar som lagerbil där den som är snabbast att klicka hem den får den. Jag säger till henne att det är ju helt absurd och du hör väl själv hur dumt det låter.

Vid nästa samtal pratade jag med en trevlig kille då jag nämner förra samtalet och då säger han samma sak som jag sa, det stämmer inte och du hör väl själv hur dumt det låter. ???

Nu sitter jag här den 1 juni utan min sålda bil och utan min model y som skulle komma i maj månad.
Senast redigerad av TeslaHalmstad, redigerad totalt 2 gång.
Was TH now MH
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

not_sure skrev:
Video av Horizon Leader som lastas i Shanghai. Tycker mig se några 20” där… :)

Kunde de inte köra med bakluckan öppen, så man fick se om det satt en hatthylla där... :D
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »



Lite info i väntan på.. ')
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

TeslaHalmstad skrev:
Min Model Y historia.
Beställde i slutet av mars.
Ringde Tesla Malmö igen innan jag sålde bilen samma svar igen inga problem.
Med fyra arbetsdagar kvar i maj den 25 maj ringer jag igen och nu får man svaret att det ingen som kunnat lova dig leverans i maj och det nu är mitten till slutet av juni som gäller. .

På mitt Tesla konto idag 26 maj står det fortfarande leverans i maj.
Ytterligare ett tecken på att SA inte har någon bättre information än vi och att de dessutom verkar få lov att dra vilka historier som helst för kunder.
Jag beställde själv första veckan i mars och hade liknande information från Tesla Malmö.
Står också leverans i maj i min app.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Maw »

CLi skrev:
Ytterligare ett tecken på att SA inte har någon bättre information än vi och att de dessutom verkar få lov att dra vilka historier som helst för kunder.
Jag beställde själv första veckan i mars och hade liknande information från Tesla Malmö.
Står också leverans i maj i min app.
Edter en del kontakter med SA det här året så får jag känslan att Teslas försäljare går på ungefär samma typ av säljkurs som säljarna på Mediamarkt :)
strandteslan
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 mar 2022 20:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av strandteslan »

TeslaHalmstad skrev:
Min Model Y historia.
Beställde i slutet av mars.
Får upp leverans i maj.
Fick höra om lockdown ett par dagar senare.
Ringde Tesla Malmö och får svaret: inga problem båten är redan lastad så den kommer under maj.
Jag sålde min bil som planerat den 16 maj.
Ringde Tesla Malmö igen innan jag sålde bilen samma svar igen inga problem.
Med fyra arbetsdagar kvar i maj den 25 maj ringer jag igen och nu får man svaret att det ingen som kunnat lova dig leverans i maj och det nu är mitten till slutet av juni som gäller.
Mitt byte till Tesla börjar inte bra.
Jag börjar nu förstå att alla negativa clickbait inlägg om Tesla har en viss sanning eller är helt sanna.
En skärpning från Teslas sida behövs.
Bilen jag beställde var Model Y long range 20” vit med svart inredning.

På mitt Tesla konto idag 26 maj står det fortfarande leverans i maj.
Exakt samma story för mig, fast de sa tom att "-du måste välja 20" LR och inte Performance och gör du det så kan den tom. komma tidigare än maj.." Så sålde min bil i april.

Står fortfarande Maj, inget VIN osv
Vit/Svart/20"

Har mycket bra insikt inom fordonsindustrin så förstår utmaningarna globalt, men tycker ändå det är sjukt dåligt av Tesla att inte informera mer, lite som att man antingen inte vet själva eller att strategin är att dölja det man vet.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lurkern »

Fick höra samma sak i typ April men var inte intresserad av en MYLR efter provkörningen pga fjädringen. Än mindre med ett tum större fälgar.
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Melon Must »

Hur långt i förväg får man bekräftat på riktigt att bilen är på väg och hur lång tid har man att hämta ut bilen? Vill inte sälja den gamla bilen nu om man riskerar bli utan bil på semestern…
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Melon Must skrev:
Hur långt i förväg får man bekräftat på riktigt att bilen är på väg och hur lång tid har man att hämta ut bilen? Vill inte sälja den gamla bilen nu om man riskerar bli utan bil på semestern…
Brukar komma VIN när båten går in i Adenviken cirka. Det är någon vecka innan du får leverans i Sverige uppskattningsvis. Eftersom Tesla nog får tajt med leveranserna har du nog inget stort spann i dagar att hämta.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
WindMaster
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 maj 2022 10:58

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av WindMaster »

Hej!

Jag överväger att lägga en beställning på en Model Y. Det är ju tydligt att bilbranchen har stora logistikutmaningar och att man får vara mentalt förberedd för att leveransdatum är osäkert. Mot bakgrund av detta, vilken info får man av Tesla under väntetiden? Får man någon uppdatering ang beräknat leveransdatum mellan beställning och leverans?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av NEO »

WindMaster skrev:
Hej!

Jag överväger att lägga en beställning på en Model Y. Det är ju tydligt att bilbranchen har stora logistikutmaningar och att man får vara mentalt förberedd för att leveransdatum är osäkert. Mot bakgrund av detta, vilken info får man av Tesla under väntetiden? Får man någon uppdatering ang beräknat leveransdatum mellan beställning och leverans?
Varierar, allt från ständiga uppdateringar till ingenting. Bara beställa och ställa sig i lotterikön :D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

CLi skrev:
Brukar komma VIN när båten går in i Adenviken cirka. Det är någon vecka innan du får leverans i Sverige uppskattningsvis. Eftersom Tesla nog får tajt med leveranserna har du nog inget stort spann i dagar att hämta.
Korrekt svar är kanske, ibland, ibland inte. Men man kan inte lita på att något stämmer förrän man har leverans inboakd och även då kan det skjutas framåt eller bakåt .
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Persgate
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 maj 2022 19:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Persgate »

Beställde en Svart/Svart MYP 16/5 och då var uppskattad leverans Augusti - Oktober. 23/5 fick jag ett SMS av Tesla där de undra om jag kunde tänkta mig att ta en bil utan fabriksmonterad dragkrok och skulle då få bilen levererad under detta kvartal. Kollade mitt Tesla konto idag och nu är den uppskattade leveransen 27/5 - 3/6! :D :D :D
Är det någon som vet hur långt innan leverans man ska betala kontantinsatsen?
Tesla MYP -22
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av eizzmar »

Persgate skrev:
Beställde en Svart/Svart MYP 16/5 och då var uppskattad leverans Augusti - Oktober. 23/5 fick jag ett SMS av Tesla där de undra om jag kunde tänkta mig att ta en bil utan fabriksmonterad dragkrok och skulle då få bilen levererad under detta kvartal. Kollade mitt Tesla konto idag och nu är den uppskattade leveransen 27/5 - 3/6! :D :D :D
Är det någon som vet hur långt innan leverans man ska betala kontantinsatsen?
Kontantinsatsen ska vara betalt minst en vecka innan leverans. Sen ska du skicka in ett kvitto/bevis på att betalningen är genomförd till din kontakt på Tesla alternativt visa upp beviset på leveransdagen. :)
I vissa fall har de gått bra med att betala kontantinsatsen närmare inpå, men en vecka är det som står på Teslas hemsida i alla fall.
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av acorn »

Osäkert om det betyder något men har under dagen fått uppdaterar från Maj till 1a till 15e juni på min MYLR. Inget VIN i källkod eller andra förändringar. För MYP har det inte skett något.
Användarvisningsbild
Tesla420
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 jul 2020 23:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesla420 »

Fick precis VIN på LR:)
Står leverans beräknas 2-9juli..
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2022 17:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Guldstrand »

Tesla420 skrev:
Fick precis VIN på LR:)
Står leverans beräknas 2-9juli..
Trevligt! När beställde du samt spec?
Väntar ivrigt själv!
Användarvisningsbild
Tesla420
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 jul 2020 23:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesla420 »

Guldstrand skrev:
Tesla420 skrev:
Fick precis VIN på LR:)
Står leverans beräknas 2-9juli..
Trevligt! När beställde du samt spec?
Väntar ivrigt själv!

LR blå med vita säten, beställd -19 (skjutit på leveransen i väntan på Berlin men tröttnade).
Undrar vilken båt den befinner sig på, men flera borde väl få VIN närmaste dagarna. Använde Chrome Vin finder så kom popup automatiskt.
Berguv
Inlägg: 108
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Berguv »

Fick precis bekräftat 2-9 juli.

Röd, svart, 19”, beställde typ 15/3

Såååå. Någon som vet något om bonusen?:D
Upnorth
Inlägg: 24
Blev medlem: 27 maj 2022 17:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Upnorth »

Fick också datum framflyttat från september till början av Juli. Intressant om dom nu har förseningar. När kan man man anta att bilen registreras?
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikohm »

Bonusen skiter då tesla i att den tar slut
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 maj 2022 17:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Guldstrand »

Berguv skrev:
Fick precis bekräftat 2-9 juli.

Röd, svart, 19”, beställde typ 15/3

Såååå. Någon som vet något om bonusen?:D

Bekräftat med Vin?
Jaccco
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 maj 2022 15:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jaccco »

Samma här, precis bekräftat med VIN. 2-9 juli! :)
Vit/Svart LR 19”, beställd 10 mars.

Bara hoppas att detta stämmer nu…
Skriv svar