Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippe »

wannabee skrev:
Att det står Juli hos mig och en del andra, är inte det väldigt ovanligt hos Tesla att leverera bilar då, de brukar ju normalt vilja leverera bilen samma kvartal som den tillverkas och det kan väl omöjligen ske om inte bilen typ tillverkas i Berlin.

Om man nu verkligen skulle få bilen i juli (kvartal 3) så lär den ju inte ha någon dragkrok, då den typ stått på en båt under månadsskiftet.

Finns det någon logiskt gångbar förklaring till att 19" fälgar plötsligt hamnade i Juli som leveransmånad?

Elon lär ju inte bli glad om båtarna kommer fram i Juni men att distributionen är så långsam att de inte hinner få ut dem till kunden under Juni.
Jo det är ovanligt att leverera bilar i början av kvartalet i Sverige och Europa. Men samtidigt är det kanske inga normala tider med otroligt hårda pandemirestriktioner i Kina kvar, krig i Ukraina m.m.
Model Y LR.
Model S70D
Jaccco
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 maj 2022 15:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jaccco »

frippe skrev:
wannabee skrev:
Att det står Juli hos mig och en del andra, är inte det väldigt ovanligt hos Tesla att leverera bilar då, de brukar ju normalt vilja leverera bilen samma kvartal som den tillverkas och det kan väl omöjligen ske om inte bilen typ tillverkas i Berlin.

Om man nu verkligen skulle få bilen i juli (kvartal 3) så lär den ju inte ha någon dragkrok, då den typ stått på en båt under månadsskiftet.

Finns det någon logiskt gångbar förklaring till att 19" fälgar plötsligt hamnade i Juli som leveransmånad?

Elon lär ju inte bli glad om båtarna kommer fram i Juni men att distributionen är så långsam att de inte hinner få ut dem till kunden under Juni.
Jo det är ovanligt att leverera bilar i början av kvartalet i Sverige och Europa. Men samtidigt är det kanske inga normala tider med otroligt hårda pandemirestriktioner i Kina kvar, krig i Ukraina m.m.
frippe skrev:
wannabee skrev:
Att det står Juli hos mig och en del andra, är inte det väldigt ovanligt hos Tesla att leverera bilar då, de brukar ju normalt vilja leverera bilen samma kvartal som den tillverkas och det kan väl omöjligen ske om inte bilen typ tillverkas i Berlin.

Om man nu verkligen skulle få bilen i juli (kvartal 3) så lär den ju inte ha någon dragkrok, då den typ stått på en båt under månadsskiftet.

Finns det någon logiskt gångbar förklaring till att 19" fälgar plötsligt hamnade i Juli som leveransmånad?

Elon lär ju inte bli glad om båtarna kommer fram i Juni men att distributionen är så långsam att de inte hinner få ut dem till kunden under Juni.
Jo det är ovanligt att leverera bilar i början av kvartalet i Sverige och Europa. Men samtidigt är det kanske inga normala tider med otroligt hårda pandemirestriktioner i Kina kvar, krig i Ukraina m.m.
Det skriver jag ju under på, att det är speciella tider och att leveranser kan ske lite när som pga detta. Men jag har haft juli sen beställning i början av mars, så juli var ju planerat redan då. Jag har svårt att tro att det beror på rådande omständigheter i världen och att man förutsåg detta redan då.

Så jag tänker också att det är lite ovanligt att man börjat ge estimerad leverans första månaden i kvartalet redan i mars. Antingen var detta redan då fel, eller så har man tänkt om logistiken och planerar att leverera bilar mer kontinuerligt. Eller tänker jag fel? :roll:
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Jaccco skrev:
frippe skrev:
Antingen var detta redan då fel, eller så har man tänkt om logistiken och planerar att leverera bilar mer kontinuerligt. Eller tänker jag fel? :roll:
Jag tror att du läser in för mycket, EDD är helt enkelt meningslöst, det indikerar antagligen inte ens vilket kvartal du kan förvänta dig leverans.
Fråga din Tesla-SA, personen kommer med största sannolikhet också anse att det är helt värdelös information.
Problemet med Teslas urusla information är att det driver folk till spekulation som i sin tur driver frustration.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

När det står en månad verkar det möjligen kunna indikera kvartal - för mig stod det ju april från början men SA var väldigt tydlig med att det inte stämde utan att jag skulle räkna med sex sista veckorna i Q2. Och det var ändå innan corona-shutdown och ukrainakrig.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
drunkenCoder
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 apr 2022 13:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av drunkenCoder »

Förra veckan försvann mina levdatum 22-30 juni)
Nu står bara EDD Maj. :cry:

Har någon här fått en leverans? Isåfall, när skedde sista leveransen?
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikohm »

drunkenCoder skrev:
Förra veckan försvann mina levdatum 22-30 juni)
Nu står bara EDD Maj. :cry:
:lol: :lol:
Har någon här fått en leverans? Isåfall, när skedde sista leveransen?
När nån får så lär
Det höras
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Nikohm skrev:
drunkenCoder skrev:
Förra veckan försvann mina levdatum 22-30 juni)
Nu står bara EDD Maj. :cry:
:lol: :lol:
Har någon här fått en leverans? Isåfall, när skedde sista leveransen?
När nån får så lär
Det höras
Ingen har fått MYLR i maj. De första båtarna precis har åkt från Kina för Q2. Det är bara MY Performance som levererats till kund i och med att de bilarna kommer direkt från Berlin.
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Highfoot skrev:
De första båtarna precis har åkt från Kina för Q2.
Nja, Glovis Splendor är framme i Slovenien första juni, den har varit på väg i en dryg vecka redan.
Theben ska vara framme i Zeebrugge 14 juni.

Jag har ingen aning hur lång tid det tar från båt till leverans dock.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
JohanHar
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 apr 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JohanHar »

Foto taget ca kl 1939 ikväll söndag, kring 20 blandade Y och 3. I Umeå
IMG_20220522_190941.jpg
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

JohanHar skrev:
Foto taget ca kl 1939 ikväll söndag, kring 20 blandade Y och 3. I Umeå
Antar att det är MYP?

Men det är ju märkligt om det fanns flera nya M3. Ser bara en M3 på bilden. Var det fler?
JohanHar
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 apr 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JohanHar »

Sebastian+ skrev:
JohanHar skrev:
Foto taget ca kl 1939 ikväll söndag, kring 20 blandade Y och 3. I Umeå
Antar att det är MYP?

Men det är ju märkligt om det fanns flera nya M3. Ser bara en M3 på bilden. Var det fler?
Ja det va flera, det jag kunde se va P
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Det rör på sig, Glovis Splendor ser ut att hålla schemat med Koper i Slovenien 1/6 och Theben till Zeebrugge 14/6:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/6727830/
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Leo »

Båten som går till Koper i Slovenien. Har Tesla tagit bilar till Sverige därifrån tidigare eller är det bara en förhoppning om ett halvt mirakel i dessa tider att de ska börja göra det nu? :? (Vilka marknader/länder har tidigare annars fått bilar från Koper tro?)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Nikola56
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 mar 2022 09:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikola56 »

Två österrikare i tyska forumet har fått chassinummer och faktura nu. Österrike ligger ju granne med Slovenien men det borde ju hända saker även i Sverige snart.

Båda hade 19" och hade fått leveransfönstret flyttat tidigare.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Erxon »

Kan bara lägga in att idag på förmiddagen så såg jag 10 st trailers med mestadels svarta MY på väg norrut på E4 mot Stockholm
4 av dessa är jag säkra på att de skulle till Trosta då jag såg dem där.
matjo690
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av matjo690 »

Erxon skrev:
Kan bara lägga in att idag på förmiddagen så såg jag 10 st trailers med mestadels svarta MY på väg norrut på E4 mot Stockholm
4 av dessa är jag säkra på att de skulle till Trosta då jag såg dem där.
Inte MYP då möjligen?
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

Leo skrev:
Båten som går till Koper i Slovenien. Har Tesla tagit bilar till Sverige därifrån tidigare eller är det bara en förhoppning om ett halvt mirakel i dessa tider att de ska börja göra det nu? :? (Vilka marknader/länder har tidigare annars fått bilar från Koper tro?)

Ja min M3 kom så i september.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Erxon »

matjo690 skrev:
Erxon skrev:
Kan bara lägga in att idag på förmiddagen så såg jag 10 st trailers med mestadels svarta MY på väg norrut på E4 mot Stockholm
4 av dessa är jag säkra på att de skulle till Trosta då jag såg dem där.
Inte MYP då möjligen?
Möjligen, de hade en större läpp i bak, men jag är inte insatt i detaljerna på MYP
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

Nikola56 skrev:
Två österrikare i tyska forumet har fått chassinummer och faktura nu. Österrike ligger ju granne med Slovenien men det borde ju hända saker även i Sverige snart.

Båda hade 19" och hade fått leveransfönstret flyttat tidigare.
Vet du när dom hade beställt?
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Nikola56 skrev:
Två österrikare i tyska forumet har fått chassinummer och faktura nu. Österrike ligger ju granne med Slovenien men det borde ju hända saker även i Sverige snart.

Båda hade 19" och hade fått leveransfönstret flyttat tidigare.
Samma sak hävdas fför ett gäng rumänska kunder
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikohm »

Känns som antalet bilar till Sverige inte blir många tyvärr! Österrike-Rumänien börjat få tilldelat nu så blir sjukt intressant men ni i mars kan nog hoppas men vi i April ska nog ha en jävla röta alltså !!
Användarvisningsbild
mro
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 maj 2022 20:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mro »

Tesla Umeå idag ca kl 1500
b.jpg
a.jpg
Model Y Performance Pearl White/Black 2022
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av linx »

Har precis lagt en beställning på svart MYP. Håller alla min tummar att den levereras innan slutet av juni då en bilresa till Berlin är inbokad den 2 juli och vill helst inte köra min M3LR då den är lite för liten för oss (2 barn och 3 vuxna, varav 2 vuxna har höftproblem).
Upphämtning Trosta/Arlanda.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 mar 2022 11:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sladden »

Denna passerades i lördags vid 16-snåret strax norr om Norrköping (norrgående givetvis)
20220521_160431.jpg
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Sladden skrev:
Denna passerades i lördags vid 16-snåret strax norr om Norrköping (norrgående givetvis)
Ytterligare en transport med MYP..

Det nästan väller in svarta MYP nu och någon enstaka vit..
Skriv svar