Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Igår blev EDD uppskjuten i appen från 26-10:e dec till 3-17:e dec.

SMS:et var/är 28:e November till 12 December. Förväntar mig nästa ett SMS nu om leverans innan veckans slut.

Räknade lite igår att om jag hade börjat gå mot fabriken i Kina så hade jag kommit halvvägs (enligt Google Maps) nu på samma tid som det tar dom att transportera en bil till Sverige (från dagen jag fick VIN), ska bli intressant och se hur långt jag hinner gå innan bilen är på plats. :o ;)

Räknar jag dock med 2 mil om dagen så hade jag kommit ungefär ner till Hamburg just nu, kanske kunde ha hämtat bilen vid någon hamn istället :D
Model Y LR AWD -23
lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

Kom igen Malacca Highway - we believe in you!
Screenshot 2022-11-28 at 08.56.21.png
Hejhejhej
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jun 2022 01:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hejhejhej »

Anonym skrev:
Igår blev EDD uppskjuten i appen från 26-10:e dec till 3-17:e dec.

SMS:et var/är 28:e November till 12 December. Förväntar mig nästa ett SMS nu om leverans innan veckans slut.

Räknade lite igår att om jag hade börjat gå mot fabriken i Kina så hade jag kommit halvvägs (enligt Google Maps) nu på samma tid som det tar dom att transportera en bil till Sverige (från dagen jag fick VIN), ska bli intressant och se hur långt jag hinner gå innan bilen är på plats. :o ;)

Räknar jag dock med 2 mil om dagen så hade jag kommit ungefär ner till Hamburg just nu, kanske kunde ha hämtat bilen vid någon hamn istället :D
Samma här..
foo8ar
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 nov 2022 09:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av foo8ar »

Hejhejhej skrev:
Anonym skrev:
Igår blev EDD uppskjuten i appen från 26-10:e dec till 3-17:e dec.

SMS:et var/är 28:e November till 12 December. Förväntar mig nästa ett SMS nu om leverans innan veckans slut.

Räknade lite igår att om jag hade börjat gå mot fabriken i Kina så hade jag kommit halvvägs (enligt Google Maps) nu på samma tid som det tar dom att transportera en bil till Sverige (från dagen jag fick VIN), ska bli intressant och se hur långt jag hinner gå innan bilen är på plats.

Räknar jag dock med 2 mil om dagen så hade jag kommit ungefär ner till Hamburg just nu, kanske kunde ha hämtat bilen vid någon hamn istället


Samma här..

Jag gick från den "tydliga" leveransuppskattningen 24 November - 6 December tillbaka till "ovissheten" i Estimated Delivery: TBD
Är man dum som tillåter sig själv att bli misshandlad på det här viset?

/f
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

lindvalll skrev:
Kom igen Malacca Highway - we believe in you!
Screenshot 2022-11-28 at 08.56.21.png
Har blivit besviken så sjukt många ggr men håller hoppet uppe denna gång. Här kan man se skeppet live :)

https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 98/zoom:10
Model Y LR AWD -23
defend
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av defend »

Hejhejhej skrev:
Anonym skrev:
Igår blev EDD uppskjuten i appen från 26-10:e dec till 3-17:e dec.

SMS:et var/är 28:e November till 12 December. Förväntar mig nästa ett SMS nu om leverans innan veckans slut.

Räknade lite igår att om jag hade börjat gå mot fabriken i Kina så hade jag kommit halvvägs (enligt Google Maps) nu på samma tid som det tar dom att transportera en bil till Sverige (från dagen jag fick VIN), ska bli intressant och se hur långt jag hinner gå innan bilen är på plats. :o ;)

Räknar jag dock med 2 mil om dagen så hade jag kommit ungefär ner till Hamburg just nu, kanske kunde ha hämtat bilen vid någon hamn istället :D
Samma här..

Samma för mig med
jofferson
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 apr 2022 13:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jofferson »

jofferson skrev:
lindvalll skrev:
Där fallerade min teori om att leveransteamet sitter och skickar SMSen med 0,8 promille under västen på AWn på fredagar…

…såvida de inte beter sig så i Sthlm. :D
Hoppas att det kan börja skickas Sms till oss på tisdag… Malacca Highway ankommer S-Tälje 30/11. Sherness-Zeebrugge-Södertälje tack!
Nya bud……Det ser ut som det blir Schelde Highway som kommer med de Barcelona-dumpade bilarna (& andra färskare bilar ;) ) till Södertälje (Trosta/Norrk). ETA 4/12…
MYLR AWD Svart/svart 20" 2022
jofferson
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 apr 2022 13:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jofferson »

Nya bud……Det ser ut som det blir Schelde Highway som kommer med de Barcelona-dumpade bilarna (& andra färskare bilar ;) ) till Södertälje (Trosta/Norrk). ETA 4/12…[/quote]

Tror inte Malacca Highway har några Teslas då den inte stannade i Zeebrugge…
Schelde kör Teslas Zeebrugge-Dublin ”i vanliga fall”. Här är länken till S-Tälje hamn. https://www.soeport.se/ankommande-fartyg/
MYLR AWD Svart/svart 20" 2022
lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

jofferson skrev:
Nya bud……Det ser ut som det blir Schelde Highway som kommer med de Barcelona-dumpade bilarna (& andra färskare bilar ;) ) till Södertälje (Trosta/Norrk). ETA 4/12…
Tror inte Malacca Highway har några Teslas då den inte stannade i Zeebrugge…
Schelde kör Teslas Zeebrugge-Dublin ”i vanliga fall”. Här är länken till S-Tälje hamn. https://www.soeport.se/ankommande-fartyg/[/quote]

Jo då, den stannande väl där och sen vidare till två olika tyska hamnar innan den satte kurs mot Sverige. Rätta mig gärna om jag har fel. Våra bilar visar sig säkert inte åka med på någon utav dem utan åker kälke till Grönland för att sedan transporteras med helikopter till Kiruna och godståg till Södertälje.
MYLR where art thou
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2022 21:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MYLR where art thou »

Lite leveransinfo för min bil som ska lämnas ut i Göteborg. Pratade med Tesla idag. De kunde/ville inte lämna ut någon info ang vilken båt bilen är på, men bilen skulle komma till Tesla på måndag eller tisdag nästa vecka. Leverans senare samma vecka eller under nästkommande. De sa att sms för att boka leverans borde gå ut till mig snart.

Kanske är det fler här inne med liknande förutsättningar..?

MYLR v/s 20”, RN1169…, beställd i mitten av april. Jag har haft EDD 29 nov-13 dec i appen bra länge. Enligt sms 28 nov-12 dec sedan 11 november.
robinsxe
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 jun 2021 12:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av robinsxe »

MYLR where art thou skrev:
Lite leveransinfo för min bil som ska lämnas ut i Göteborg. Pratade med Tesla idag. De kunde/ville inte lämna ut någon info ang vilken båt bilen är på, men bilen skulle komma till Tesla på måndag eller tisdag nästa vecka. Leverans senare samma vecka eller under nästkommande. De sa att sms för att boka leverans borde gå ut till mig snart.

Kanske är det fler här inne med liknande förutsättningar..?

MYLR v/s 20”, RN1169…, beställd i mitten av april. Jag har haft EDD 29 nov-13 dec i appen bra länge. Enligt sms 28 nov-12 dec sedan 11 november.
Haha sjukt, har exakt samma som dig fast 19" då och s/s. Tack för denna uppdatering, kanske ses vid upphämtningen :D
lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

Lite uppdatering kring Barcabilarna. Pratade med Tesla och de lyckas inte ”pinga” bilen och få GPS-kontakt vilket enligt Tesla brukar innebära att bilen är till havs. I deras system kunde de se att bilen är prellad att komma till Trosta den 3/12. Borde inte våra bilar vara på Malacca Highway ändå tro? Om de ska åka med Schelde så borde de sett att bilen fortfarande är i Zeebrugge.
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

lindvalll skrev:
Lite uppdatering kring Barcabilarna. Pratade med Tesla och de lyckas inte ”pinga” bilen och få GPS-kontakt vilket enligt Tesla brukar innebära att bilen är till havs. I deras system kunde de se att bilen är prellad att komma till Trosta den 3/12. Borde inte våra bilar vara på Malacca Highway ändå tro? Om de ska åka med Schelde så borde de sett att bilen fortfarande är i Zeebrugge.
Den anländer ikväll vid 20:00 så tänker att i morgon borde ett SMS komma om leverans (ifall bilarna är där). Står iaf att dom skickar ut SMS när sista transport påbörjas vilket borde vara i morgon.

Så får vi inget SMS Onsdag-Torsdag denna vecka så tror jag inte att våra bilar står på Malacca Highway :cry:
Model Y LR AWD -23
lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

Den som lever får se! Skulle inte förvåna mig om ”Barcabilarna” visar sig vara en myt.
richardryderstedt
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 dec 2018 19:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av richardryderstedt »

Anonym skrev:
lindvalll skrev:
Lite uppdatering kring Barcabilarna. Pratade med Tesla och de lyckas inte ”pinga” bilen och få GPS-kontakt vilket enligt Tesla brukar innebära att bilen är till havs. I deras system kunde de se att bilen är prellad att komma till Trosta den 3/12. Borde inte våra bilar vara på Malacca Highway ändå tro? Om de ska åka med Schelde så borde de sett att bilen fortfarande är i Zeebrugge.
Den anländer ikväll vid 20:00 så tänker att i morgon borde ett SMS komma om leverans (ifall bilarna är där). Står iaf att dom skickar ut SMS när sista transport påbörjas vilket borde vara i morgon.

Så får vi inget SMS Onsdag-Torsdag denna vecka så tror jag inte att våra bilar står på Malacca Highway :cry:

JA nu håller vi alla tummar som går!! Hoppas hoppas att man får sin lilla bil snart :-)
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Domenix »

richardryderstedt skrev:
Anonym skrev:
lindvalll skrev:
Lite uppdatering kring Barcabilarna. Pratade med Tesla och de lyckas inte ”pinga” bilen och få GPS-kontakt vilket enligt Tesla brukar innebära att bilen är till havs. I deras system kunde de se att bilen är prellad att komma till Trosta den 3/12. Borde inte våra bilar vara på Malacca Highway ändå tro? Om de ska åka med Schelde så borde de sett att bilen fortfarande är i Zeebrugge.
Den anländer ikväll vid 20:00 så tänker att i morgon borde ett SMS komma om leverans (ifall bilarna är där). Står iaf att dom skickar ut SMS när sista transport påbörjas vilket borde vara i morgon.

Så får vi inget SMS Onsdag-Torsdag denna vecka så tror jag inte att våra bilar står på Malacca Highway :cry:

JA nu håller vi alla tummar som går!! Hoppas hoppas att man får sin lilla bil snart :-)
Håller tummarna för er också xD. Det ser mörkt ut för mig dock, fortfarande "ej bekräftad", varken vin eller leveransfönster. Släppt hoppet om att få bilarna innan jul xD
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Basutbud
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 okt 2022 13:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Basutbud »

MYLR where art thou skrev:
Lite leveransinfo för min bil som ska lämnas ut i Göteborg. Pratade med Tesla idag. De kunde/ville inte lämna ut någon info ang vilken båt bilen är på, men bilen skulle komma till Tesla på måndag eller tisdag nästa vecka. Leverans senare samma vecka eller under nästkommande. De sa att sms för att boka leverans borde gå ut till mig snart.

Kanske är det fler här inne med liknande förutsättningar..?

MYLR v/s 20”, RN1169…, beställd i mitten av april. Jag har haft EDD 29 nov-13 dec i appen bra länge. Enligt sms 28 nov-12 dec sedan 11 november.
Tack för info. Samma förutsättningar fast s/s. Upphämtning nästa vecka skulle passa bra i mitt schema..
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Scania »

Tog äntligen tag i saken och beställde min första Tesla igår kväll.

LR svart/svart 20’ och vinterdäck.
RN1181

Hur har det varit gällande uppdaterad fjädring för er som plockat ut LR senaste tiden? Bryr mig inte så mycket om USS eller baksätens låtstöd, men fjädringen och ljudnivån vore jäkligt härligt om man fick uppdaterade versionerna av.

Sen är det ändå otroligt komiskt att Tesla fortfarande innan lagd beställning anger Nov-januari som preliminär leveranstid så länge man väljer vissa specs (min var en sån). Jag vågar nog ändå säga att den kommer inte komma fram i november.
Model Y Performance Quicksilver 2023.
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Malacca highway ankom till Södertälje imorse vid 06:39 istället för igår vid 20:00 som var ETA.

Då får vi hoppas vi får se några SMS idag eller i morgon då :roll:
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ErikHallq »

Scania skrev:
Tog äntligen tag i saken och beställde min första Tesla igår kväll.

LR svart/svart 20’ och vinterdäck.
RN1181

Hur har det varit gällande uppdaterad fjädring för er som plockat ut LR senaste tiden? Bryr mig inte så mycket om USS eller baksätens låtstöd, men fjädringen och ljudnivån vore jäkligt härligt om man fick uppdaterade versionerna av.

Sen är det ändå otroligt komiskt att Tesla fortfarande innan lagd beställning anger Nov-januari som preliminär leveranstid så länge man väljer vissa specs (min var en sån). Jag vågar nog ändå säga att den kommer inte komma fram i november.
Jag kan bara jämföra med en LR jag körde för 6 månader sedan hos Tesla samt min M3LR -21. Men jag upplever som att fjädringen är betydligt bättre på denna än provbilen samt min Model 3. Så den bör vara uppdaterad. Hämtade ut min förra veckan, en MYLR vit/svart 20". Enligt VIN en 2022 modell med USS, jag fick nog en av de sista 22orna. Har svårt att tro att någon nu skulle få en "äldre" bil med den gamla fjädringen nu :) Så du kan vara lugn på den fronten.

angående ljudnivå är den i "tesla-klass". Det låter mer än vad man hade önskat på motorväg, men det är inte en dealbreaker för mig. Lite skillnad mot min Model 3, men mest ett annat ljud, sitter inte lika nära marken.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Tror inte ljuddämpningen uppdaterats på Model Y under tiden den levererats i Sverige?

Upplever vår Model Y som rätt tyst ändå. Ännu tystare nu med friktionsdäcken. 22:a uthämtad vid halvårsskiftet i år. Har aldrig hatthyllan i.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
Tror inte ljuddämpningen uppdaterats på Model Y under tiden den levererats i Sverige?

Upplever vår Model Y som rätt tyst ändå. Ännu tystare nu med friktionsdäcken. 22:a uthämtad vid halvårsskiftet i år. Har aldrig hatthyllan i.
Inte ljuddämpningen, däremot hjulupphängningen.
Jag upplever min Q1 2022 Model Y som tystare än min gamla Q4 2020 Model 3 på motorväg, men betydligt "skramligare" i låg hastighet på sämre väg och över farthinder mm.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Absolut, det är extremt stor skillnad på Y 2022 och 3 från 2020 som vi också körde innan. På alla sätt och vis.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Johan-noob
Inlägg: 89
Blev medlem: 31 mar 2022 12:34
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Johan-noob »

Vet inte om detta är något att prata om men det låter intressant.
Det gäller detta klipp ca 3:20 in så början han prata om att man kan hämta sin bil direkt på fabriken om man har den möjligheten, eftersom Tesla de har svårt att leverera saknar transporter.
https://www.youtube.com/watch?v=Bzn4k9jOUQk
schrute
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 nov 2022 18:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av schrute »

Johan-noob skrev:
Vet inte om detta är något att prata om men det låter intressant.
Det gäller detta klipp ca 3:20 in så början han prata om att man kan hämta sin bil direkt på fabriken om man har den möjligheten, eftersom Tesla de har svårt att leverera saknar transporter.
https://www.youtube.com/watch?v=Bzn4k9jOUQk
Är ju inte alltför besvärligt att köra hem från Berlin till Skåne, kan man passa på att handla på vägen hem också :)
Frågan är hur det blir med all importhantering dock.
Skriv svar