Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

tomten22
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 maj 2022 15:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tomten22 »

Beställde också MYLR vit/svart/20” pga tidigare leverans, högre markfrigång, längre räckvidd, mer gummi på hjulen, lägre förmånsvärde och billigare försäkring efter år 3. I mars var inte fabriken i Tyskland igång ännu och jag vill inte ha en av de första bilarna som rullar av bandet.

Beställde i början av mars med edd maj och har fortfarande maj som edd.
Senast redigerad av tomten22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Nikohm skrev:
Ingen som har Vin i källkoden ännu ?

Såg nu att UK börjar få VIN. Å tror inte dom får från Glovis så då är det ju Theben eller RCC å dom har redan börjat ge ut. Kolla era källkoder för nu drar det ihop sig :shock: :shock:
Kollar frekvent =)
Beställde 5 mars, så hoppas få en från Glovis Splendor
MYP 22 - vit lack / svart inredning
JohanHar
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 apr 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JohanHar »

Beställde i slutet av mars, MYLR vit/vit 20", Maj som EDD ännu
Alexander01
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 apr 2022 11:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Alexander01 »

JohanHar skrev:
Beställde i slutet av mars, MYLR vit/vit 20", Maj som EDD ännu
En vecka kvar nu (samma för mig) upp till bevis Tesla:)
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Om man tittar på detta forum så verkar absolut majoriteten av alla som beställde MYLR, 20" med EDD Maj fortfarande ha Maj (inkl. mig)

Kan inte påstå att jag känner som förstagångsköpare av Tesla att dom sköter kommunikation och denna hantering på ett bra sätt. Legacy-bilmärken matchar order mot bil långt tidigare för att kunna ha koll och säkerställa att det finns tracking hela vägen. Tesla verkar mest bara producera bilar på löpande band och sen skiter man lite i vilken ordning kunderna beställde, för det finns alltid kunder. Vilket såklart är smart från ett Tesla-perspektiv men väldigt dåligt från ett kundperspektiv då vi alla sitter här och inte fattar om vi får bilen eller inte innan semestrarna.
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
Tollow
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 jan 2022 12:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tollow »

Britterna verkar fått VIN och majoriteten har beställt i Mars/April och kört svart/svart eller Svart/Vit och 19". Men de kör ju högerstyrt, så de går kanske en annan kö.
Men enl ryktena så ska inte Glovis ha några högerstyrda bilar. Vilket i förlägningen (utan att måla fan på väggen) att har vi inte fått vin änn, så lär vi nog inte få något från Glovis.

Och då kan vi nog säga adjö till Juni leverans ö.h.t.
Man är som många andra lagom less när man lagt till extra pengar för att få maj som leverans (men pandemi och krig ja) men inte ett ord från Tesla. Och de ser en inte som en kund förrens man fått ett vin. För det är de som de säger "Inte förrens du fått ett vin kan vi kommentera mer".

Jag har "gaderat" mig med leverans från annat märke efter sommaren om inte Tesla kan leverera innan semestern, för jag tänker inte krångla, när de inte ens kan återkoppla på ett snyggt sätt.
Sen har de öppnat sina laddstationer som va lite av dealbreakern för mig...

Aja, som sagt, inte måla fan...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Nu dök det upp ett Finance Contract Agreement på min sida. Ingen VIN i källkoden dock, men något händer.. hur ser det ut för er andra?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tollow
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 jan 2022 12:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tollow »

jonasl skrev:
Nu dök det upp ett Finance Contract Agreement på min sida. Ingen VIN i källkoden dock, men något händer.. hur ser det ut för er andra?
Sorry to burst your bubble, men jag fick de för 1 vecka sen typ. Men ingen skillnad, men något kanske händer?
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

jonasl skrev:
Nu dök det upp ett Finance Contract Agreement på min sida. Ingen VIN i källkoden dock, men något händer.. hur ser det ut för er andra?
Det hade jag typ två veckor efter order, tror egentligen bara det betyder att köpet är godkänt av banken som lånar ut pengarna
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Fast det fick jag ju OK på i februari. Jag vill gärna tro att det betyder något :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Har också haft mitt financial i flera veckor..
Står fortfarande Maj på min.. Har aldrig ändrats..

När jag ringde tesla, sa han att i deras system stod det maj-juni på min LR och juni-juli på min MYP.

Jag vet inte i vilket system han tittade dock..

Någon som fått bekräftat att det kommer hatthylla på kommande LR?
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

Ilduce77 skrev:
Någon som fått bekräftat att det kommer hatthylla på kommande LR?
Nej, men tydligen har det funnits ett tag på bilar som sålts i Kina, men inte de som exporterats. Antar att det dyker upp på de exporterade rätt vad det är, men ingen vet nog förrän någon tagit emot en sådan bil.
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Om ni använder denna länken så ser ni väldigt enkelt om ni fått VIN eller ej, utan att behöva gräva i koden. Ni måste först logga in på ert Tesla-konto.

https://www.tesla.com/teslaaccount/oxp- ... ser-orders
2C33F319-3158-4C8D-89D3-E17AB0BC528A_4_5005_c.jpeg
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
Rokt
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 maj 2022 07:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rokt »

CLi skrev:
Om ni använder denna länken så ser ni väldigt enkelt om ni fått VIN eller ej, utan att behöva gräva i koden. Ni måste först logga in på ert Tesla-konto.

https://www.tesla.com/teslaaccount/oxp- ... ser-orders
2C33F319-3158-4C8D-89D3-E17AB0BC528A_4_5005_c.jpeg
Tack, det var bekvämt. Men ack sådan besvikelse...
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Rokt skrev:
CLi skrev:
Om ni använder denna länken så ser ni väldigt enkelt om ni fått VIN eller ej, utan att behöva gräva i koden. Ni måste först logga in på ert Tesla-konto.

https://www.tesla.com/teslaaccount/oxp- ... ser-orders
2C33F319-3158-4C8D-89D3-E17AB0BC528A_4_5005_c.jpeg
Tack, det var bekvämt. Men ack sådan besvikelse...
Kollar säkert en gång i veckan, Null för hela slanten :(
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
Rokt
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 maj 2022 07:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rokt »

Anonym skrev:
Rokt skrev:
CLi skrev:
Om ni använder denna länken så ser ni väldigt enkelt om ni fått VIN eller ej, utan att behöva gräva i koden. Ni måste först logga in på ert Tesla-konto.

https://www.tesla.com/teslaaccount/oxp- ... ser-orders
2C33F319-3158-4C8D-89D3-E17AB0BC528A_4_5005_c.jpeg
Tack, det var bekvämt. Men ack sådan besvikelse...
Kollar säkert en gång i veckan, Null för hela slanten :(
Det var imponerande sällan :P
JohanHar
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 apr 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JohanHar »

Rokt skrev:
Anonym skrev:
Rokt skrev:
CLi skrev:
Om ni använder denna länken så ser ni väldigt enkelt om ni fått VIN eller ej, utan att behöva gräva i koden. Ni måste först logga in på ert Tesla-konto.

https://www.tesla.com/teslaaccount/oxp- ... ser-orders
2C33F319-3158-4C8D-89D3-E17AB0BC528A_4_5005_c.jpeg
Tack, det var bekvämt. Men ack sådan besvikelse...
Kollar säkert en gång i veckan, Null för hela slanten :(
Det var imponerande sällan :P
20 ggr per dag kanske, minst :D
IsKub
Inlägg: 54
Blev medlem: 29 mar 2022 08:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av IsKub »

Annars finns det några tillägg till webbläsare som visar vin utan att titta i någon kod, här ett exempel för Firefox

https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... er-status/

Detta fick jag reda på från den engelska forumet. Fuknar fint! Men är såklart besviken varje gång man loggar in... :cry: Kan inte maj ta slut snart så slipper man se Maj 2022...!
Användarvisningsbild
BAG
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 14 nov 2016 13:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av BAG »

JohanHar skrev:
Honkan skrev:
Har också mailat till miljödepartementet om det finns någon ny info när beslut tas om nytt tak för bonus, svaret var NEJ samt att det kommer ske en torsdag då beslut fattas i regeringen, ärendet kommer synas på onsdagen dagen innan.
Om nu Transportstyrelsen behöver svar innan den sista Maj så lär det väl bli nästa vecka då.

over and out!
Nästa vecka, torsdag är röd dag...antar regeringen är ledig :)
Inget på regeringens ärendeförteckning inför morgondagens 25/5 regeringssammanträde rörande tak för bonus (Dnr M2022/00498).
Då får vi hoppas på att Transportstyrelsens remissvar innebär att de hele skjuts upp till den 1/1 -23
MY LR lev 2022-06-29
Porsche 911 SC -80
Philippeb
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 mar 2022 09:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Philippeb »

Smidigt tillägg till Chrome
Screenshot 2022-05-24 at 18.07.27.png
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Fick detta svar, samma svar varje gång man frågar.
De estimerade förväntade leveransfönstret som du kan förvänta dig är just nu innan sista Juni detta kvartal, det är just fabriknedstängningen som påverkat ökade leveranstider för Model Y ifrån Kina. Du kommer få SMS samt uppdateringar på ditt Teslakonto när det börjar närma sig leverans och ni blivit matchade emot en fysisk bil.
Fortfarande väldigt svårt att förstå att tesla inte matchar order mot bil tidigare i processen än att vänta tills båten eller senare. Är ju en väldigt stor skillnad om jag får bilen 30:e juni eller 1:a juni. Man vill ju planera sin semester lite iaf
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippe »

Anonym skrev:
Fick detta svar, samma svar varje gång man frågar.
De estimerade förväntade leveransfönstret som du kan förvänta dig är just nu innan sista Juni detta kvartal, det är just fabriknedstängningen som påverkat ökade leveranstider för Model Y ifrån Kina. Du kommer få SMS samt uppdateringar på ditt Teslakonto när det börjar närma sig leverans och ni blivit matchade emot en fysisk bil.
Fortfarande väldigt svårt att förstå att tesla inte matchar order mot bil tidigare i processen än att vänta tills båten eller senare. Är ju en väldigt stor skillnad om jag får bilen 30:e juni eller 1:a juni. Man vill ju planera sin semester lite iaf
Är väl inte så knepigt att planera. Planera efter vad du har nu, inte vad du kan ha vid en eventuell senare tidpunkt.
När du vet att bilen finns i landet och du fått en leveranstidpunkt för hämtning, då kan du planera för annat.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
angarok
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 apr 2019 10:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av angarok »

BAG skrev:
JohanHar skrev:
Honkan skrev:
Har också mailat till miljödepartementet om det finns någon ny info när beslut tas om nytt tak för bonus, svaret var NEJ samt att det kommer ske en torsdag då beslut fattas i regeringen, ärendet kommer synas på onsdagen dagen innan.
Om nu Transportstyrelsen behöver svar innan den sista Maj så lär det väl bli nästa vecka då.

over and out!
Nästa vecka, torsdag är röd dag...antar regeringen är ledig :)
Inget på regeringens ärendeförteckning inför morgondagens 25/5 regeringssammanträde rörande tak för bonus (Dnr M2022/00498).
Då får vi hoppas på att Transportstyrelsens remissvar innebär att de hele skjuts upp till den 1/1 -23
Jag ser inte någon ärendeförteckning alls för imorgon, bara den för förra veckan?
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av anna__ »

angarok skrev:
BAG skrev:
JohanHar skrev:
Honkan skrev:
Har också mailat till miljödepartementet om det finns någon ny info när beslut tas om nytt tak för bonus, svaret var NEJ samt att det kommer ske en torsdag då beslut fattas i regeringen, ärendet kommer synas på onsdagen dagen innan.
Om nu Transportstyrelsen behöver svar innan den sista Maj så lär det väl bli nästa vecka då.

over and out!
Nästa vecka, torsdag är röd dag...antar regeringen är ledig :)
Inget på regeringens ärendeförteckning inför morgondagens 25/5 regeringssammanträde rörande tak för bonus (Dnr M2022/00498).
Då får vi hoppas på att Transportstyrelsens remissvar innebär att de hele skjuts upp till den 1/1 -23
Jag ser inte någon ärendeförteckning alls för imorgon, bara den för förra veckan?
https://www.regeringen.se/arendeforteck ... a-21-2022/
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skabb1 »

Spännande kring taket på bonusen.
Men att regeringen kör över myndigheter - konstigare saker har väl hänt...
Skriv svar