Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nogo »

Dfokr skrev:
Någon som hämtat ut en MYLR med vita säten på senaste?
Beställde en 29 april och hämtade ut 20 juni. Svart/vit med 19".
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Nogo skrev:
Dfokr skrev:
Någon som hämtat ut en MYLR med vita säten på senaste?
Beställde en 29 april och hämtade ut 20 juni. Svart/vit med 19".
Tack för input!

Beställde 4 april vit/vit med 20", senaste datumet jag fick nu är 1-17 november. Dom mer eller mindre lovade maj-juni om jag tog vit bil och 20" fälgarna.

Nåväl kul att höra att någon faktiskt fått en bil med vit interiör!
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pawweshark »

Dagens dragning i Tesla lotteriet.
Nitlott igen :evil:
Ännu en gång flyttat EDD nu Jan 2023 till mars 2023.
Dvs samma datum som om man beställer idag.
Med den här takten så är vi snart uppe i ett års leveranstid.
RN 1171 beställd 16maj
Sv/Sv 19"
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nogo »

Dfokr skrev:
Nogo skrev:
Dfokr skrev:
Någon som hämtat ut en MYLR med vita säten på senaste?
Beställde en 29 april och hämtade ut 20 juni. Svart/vit med 19".
Tack för input!

Beställde 4 april vit/vit med 20", senaste datumet jag fick nu är 1-17 november. Dom mer eller mindre lovade maj-juni om jag tog vit bil och 20" fälgarna.

Nåväl kul att höra att någon faktiskt fått en bil med vit interiör!
Den vita är värd varenda krona i tillägg. Har en M3P också med svart interiör och det är stor skillnad enligt mig. Kommer aldrig köpa en med svart interiör igen om det skulle bli fler Teslas.

Eftersom jag visste hur lite teslas SA kan så lyssnade jag inte på deras snack om 20" utan tog det som vi ville ha och det lönade sig.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Nogo skrev:
Dfokr skrev:
Nogo skrev:
Dfokr skrev:
Någon som hämtat ut en MYLR med vita säten på senaste?
Beställde en 29 april och hämtade ut 20 juni. Svart/vit med 19".
Tack för input!

Beställde 4 april vit/vit med 20", senaste datumet jag fick nu är 1-17 november. Dom mer eller mindre lovade maj-juni om jag tog vit bil och 20" fälgarna.

Nåväl kul att höra att någon faktiskt fått en bil med vit interiör!
Den vita är värd varenda krona i tillägg. Har en M3P också med svart interiör och det är stor skillnad enligt mig. Kommer aldrig köpa en med svart interiör igen om det skulle bli fler Teslas.

Eftersom jag visste hur lite teslas SA kan så lyssnade jag inte på deras snack om 20" utan tog det som vi ville ha och det lönade sig.
Känner samma med min blivande bil, suttit många gånger i teslor med vit interiör och det är en helt annan dimension än svart. Längtar!

Gällande fälgar var du smart där :). Dock älskar jag 20" dom säljer så mig behövde dom ej sälja på dom, men blev klart gladare när dom sa att 20" var prio med leveransdatum. Oh well...
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Är inte instrumentbrädan vit, på den vita? Då speglas väl den upp i vindrutan? Vet hur det ser ut om jag lägger ett vitt papper på instrumentbrädan på min gamla bil, men borde testa det på min Y.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

wannabee skrev:
Är inte instrumentbrädan vit, på den vita? Då speglas väl den upp i vindrutan? Vet hur det ser ut om jag lägger ett vitt papper på instrumentbrädan på min gamla bil, men borde testa det på min Y.
Jodå vissa klagar på att den reflekterar i rutan i vissa vinklar. Kört en Model 3 och X med vit interör och aldrig märkt av eller stört mig på det :). Värsta fall byter man färg på panelen bara. Alcantara kör många för att matcha resten av interören exempelvis.
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Uppskjuten leverans igen... Fan va trött man blir, väntat i 4-5 månader nu redan. Blivit lovad leverans av SA vid 2 tillfällen redan inkl. ett "garanterat" leveransfönster i september

EDD Januari-Mars 2023

Beställer jag en ny idag med samma spec, EDD December-Februari
Model Y LR AWD -23
Vintersladd
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2022 15:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vintersladd »

Beställt MYP Vit med svart interiör i början av september.
Hemsidan sa december - februari då precis som nu så blir intressant att se vad det blir i verkligheten. Räknar kallt med att det blir tidigast i februari efter att ha läst tråden här.
Borde bli tillverkad i Tyskland i alla fall.
MYP V/S best 6/9
defend
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av defend »

Samma här har fått en ny EDD Januari-Mars 2023 tidigare lovad leverans i Augusti/September. Men dom på Tesla Sverige har ingen aning när vi får leverans så det är lönlöst att fråga dom.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Lita inte på något appen säger. Det kan komma snabbare men troligtvis kommer man få vänta ännu längre. Beställde 4 april och väntar fortfarande, nu säger appen 1-17 november och före det var det dec-feb 2023.

Jag har slutat hoppas på magi och att Tesla ska leverera enligt appen. Förväntar mig leverans tidigast februari.
tubstr
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 sep 2022 19:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tubstr »

pawweshark skrev:
Dagens dragning i Tesla lotteriet.
Nitlott igen :evil:
Ännu en gång flyttat EDD nu Jan 2023 till mars 2023.
Dvs samma datum som om man beställer idag.
Med den här takten så är vi snart uppe i ett års leveranstid.
RN 1171 beställd 16maj
Sv/Sv 19"
Du är inte ensam.... :(
MYLR Vit/svar/19" gemini
Beställde i början av Juni. SMS under sommarn om aug/sept, svarade ja, sedan har EDD åkt runt allt från leverans typ nu (mitten september) till nu från i söndags, jan-mar 2023.
Samma utmaning även i Norge, verkar som att jättemånga (alla?) som beställt tidigt i somras har fått EDD puttat över nyår.

Enligt tyska Tesla-youtubekanaler, så är ryktet att flera större hyrbilsfirmor har blivit prioriterade före privatpersoner.

EDD har alltid uppdateras på söndagar för mig, är det samma för er?
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av perkabolo »

Samma situation och ja söndagar (kanske lördag i något fall).

MYLR Vit Svart 19" Beställd i April med 20" för leverans i Maj. Ändrad till 19" när jag insåg att det inte skulle komma innan bonusen försvann.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ErikHallq »

Sådär, då har jag beställt en (eller strax åtminstone när all admin är klar) vit Model Y LR med svart inredning och 20" hjulen. Byter från min Model 3 LR med drag från mars 2021 eftersom då beg marknaden är så galen och mitt restvärde är betydligt lägre (företagsleasing). Inte hängt med i tråden men som jag förstår så är dec-feb optimistisk tyvärr, eller är det just 19" som är de som dröjer?
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

ErikHallq skrev:
Sådär, då har jag beställt en (eller strax åtminstone när all admin är klar) vit Model Y LR med svart inredning och 20" hjulen. Byter från min Model 3 LR med drag från mars 2021 eftersom då beg marknaden är så galen och mitt restvärde är betydligt lägre (företagsleasing). Inte hängt med i tråden men som jag förstår så är dec-feb optimistisk tyvärr, eller är det just 19" som är de som dröjer?
Om du åker på samma nitlott som alla andra här kan du förvänta dig leverans nästa år runt april skulle jag tro. Själv väntar jag sedan april och lär vänta till februari eller dylikt.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

tubstr skrev:
pawweshark skrev:
Dagens dragning i Tesla lotteriet.
Nitlott igen :evil:
Ännu en gång flyttat EDD nu Jan 2023 till mars 2023.
Dvs samma datum som om man beställer idag.
Med den här takten så är vi snart uppe i ett års leveranstid.
RN 1171 beställd 16maj
Sv/Sv 19"
Du är inte ensam.... :(
MYLR Vit/svar/19" gemini
Beställde i början av Juni. SMS under sommarn om aug/sept, svarade ja, sedan har EDD åkt runt allt från leverans typ nu (mitten september) till nu från i söndags, jan-mar 2023.
Samma utmaning även i Norge, verkar som att jättemånga (alla?) som beställt tidigt i somras har fått EDD puttat över nyår.

Enligt tyska Tesla-youtubekanaler, så är ryktet att flera större hyrbilsfirmor har blivit prioriterade före privatpersoner.

EDD har alltid uppdateras på söndagar för mig, är det samma för er?
Mitt datum har ändrats oftast på vardagar, ibland mitt på dagen och senast ändrades det en fredag runt 19 tiden på kvällen. Finns ingen logik eller system för det. Du kan lika gärna skriva några random datum lägga det i en hatt och dra en lapp varannan vecka, det ger dig samma precision som appen.
tubstr
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 sep 2022 19:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tubstr »

Fick precis meddelande från min "Virtual Tesla Advisor" Alice att alla leveranser i Sverige kommer att ske utomhus på grund av att Teslas lokaler i Sverige är för små och efterfrågan av bilar för stor.

Såhär skriver Alice: "Alla våra leveranscenter har som riktlinjer att leverera samtliga bilar utomhus. Detta då det är stora volymer som levereras som inte kommer att få plats inomhus." :shock: :o :(

Det verkar enligt mig helt barockt att dom tvingar sina kunder att ta leverans av en bil som nästan kostar EN MILJON KRONOR utomhus i svenskt vinterväder (regn/snö/kyla/blåst).
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

tubstr skrev:
Fick precis meddelande från min "Virtual Tesla Advisor" Alice att alla leveranser i Sverige kommer att ske utomhus på grund av att Teslas lokaler i Sverige är för små och efterfrågan av bilar för stor.

Såhär skriver Alice: "Alla våra leveranscenter har som riktlinjer att leverera samtliga bilar utomhus. Detta då det är stora volymer som levereras som inte kommer att få plats inomhus." :shock: :o :(

Det verkar enligt mig helt barockt att dom tvingar sina kunder att ta leverans av en bil som nästan kostar EN MILJON KRONOR utomhus i svenskt vinterväder (regn/snö/kyla/blåst).
Yes men så har det varit ett bra tag. Många som tar emot bilen får den något dammig/smutsig både exteriört och interiört vilket kan göra det ännu svårare att kontrollera efter skador på plats, exempelvis repor och stenskott. Blir väldigt problematiskt att hävda när du kört hem bilen att repan eller stenskottet ej kom till under färden hem. Sedan finns bekymret med att dom som får bilen polerad innan leverans upptäcker repor efter den dåliga rekonden som är gjord av firman Tesla använt innan leverans. Så vad vissa föröskt göra är att be Tesla att inte tvätta, polera eller rekonda bilen inför leverans så att dom kan lämna in den till en kapabel firma som fixar alla småfel och rengöring.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pawweshark »

perkabolo skrev:
Samma situation och ja söndagar (kanske lördag i något fall).
Exakt samma för mig, oftast sker ändringen på helgen.....
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Zalman3 »

Vill du verkligen ha blå stolar i din Tesla?
Screenshot_20220921-232830_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av termosen »

Zalman3 skrev:
Vill du verkligen ha blå stolar i din Tesla?
Screenshot_20220921-232830_Chrome.jpg
Nej
Model Y LR
Model S 100D -18
tubstr
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 sep 2022 19:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tubstr »

Så, vilka leveranscentra i Sverige har störst lokaler/utrymme i leveranshallen?
Var är det störst chans att man trots "gällande rutin om leverans utomhus" ändå kan få ta leverans inomhus?

Trosta Park/Arlanda?
Norrköping?

:?: :?: :?:
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

tubstr skrev:
Så, vilka leveranscentra i Sverige har störst lokaler/utrymme i leveranshallen?
Var är det störst chans att man trots "gällande rutin om leverans utomhus" ändå kan få ta leverans inomhus?

Trosta Park/Arlanda?
Norrköping?

:?: :?: :?:
Inte Trosta i alla fall, de har inte levererat inomhus på väldigt länge
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FStaake »

Jag hämtade inomhus i Norrköping i slutet av augusti.
Även nästa bil kommer hämtas där.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3614
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Hämtade ute i Norrköping i Juni men de hade en del bilar för leverans även inne.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar