Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Eric W
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 okt 2022 21:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Eric W »

Ni som hämtat ut era bilar och för dem av er som valt finansiering, godkände ni avtalet INNAN ni såg bilen och gick igenom den eller direkt efter ni kollat igenom bilen? Blir spammad av DNB att godkänna men hämtar upp min bil senare i eftermiddag så nyfiken på hur ni gjort :D

Med vänlig hälsning,
Eric
Användarvisningsbild
migato
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 nov 2022 16:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av migato »

Eric W skrev:
Ni som hämtat ut era bilar och för dem av er som valt finansiering, godkände ni avtalet INNAN ni såg bilen och gick igenom den eller direkt efter ni kollat igenom bilen? Blir spammad av DNB att godkänna men hämtar upp min bil senare i eftermiddag så nyfiken på hur ni gjort :D

Med vänlig hälsning,
Eric
Kan man betala in kontantinsatsen utan att godkänna avtalet? Antar att du måste ha betalat kontantisatsen och att den ska vara inne hos Tesla innan du kan godkänna avtalet?
foo8ar
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 nov 2022 09:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av foo8ar »

Mycket skumt,

Inga SMS överhuvudtaget och ingen kommunikation från Tesla.
Jag får träff på car.info på "mitt" VIN och bekräftat på Transportstyrelsen som en svart MYP.
Bilen är registrerad 2022-12-02 på Tesla (TM Sweden AB).

Är den redan här eller vad tror ni?

/f
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Baretta »

Åhhh nu hittar även jag vår MYP på car.info!!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

lindvalll skrev:
Verkar nu även gå att söka på sitt VIN på http://www.car.info. Har fått ett gammalt reg.nr. som en gång tillhört en gammal Seat :evil:. Helvete.
:lol: Seat lugnt i båten bara…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Eric W
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 okt 2022 21:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Eric W »

migato skrev:
Eric W skrev:
Ni som hämtat ut era bilar och för dem av er som valt finansiering, godkände ni avtalet INNAN ni såg bilen och gick igenom den eller direkt efter ni kollat igenom bilen? Blir spammad av DNB att godkänna men hämtar upp min bil senare i eftermiddag så nyfiken på hur ni gjort :D

Med vänlig hälsning,
Eric
Kan man betala in kontantinsatsen utan att godkänna avtalet? Antar att du måste ha betalat kontantisatsen och att den ska vara inne hos Tesla innan du kan godkänna avtalet?
Absolut, slutbetalningen är reggad och bokad sedan länge. Men undrade lite om ni signerade finansavtalet innan ni såg bilen eller inte.
Användarvisningsbild
YKC
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 mar 2021 00:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av YKC »

Vår MYP som ska hämtas i Trosta nästa vecka är en återvunnen Audi A4, 1.6, Sedan, 101hk, Årsm. 2000, 27187 mil. RIP.
Sustainability mao :lol:
[
lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

Wolfram skrev:
lindvalll skrev:
Verkar nu även gå att söka på sitt VIN på http://www.car.info. Har fått ett gammalt reg.nr. som en gång tillhört en gammal Seat :evil:. Helvete.
Innebär det att bilen finns i Sverige?
Nej inte nödvändigtvis tror jag. Bilar kan förregistreras också.
lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

För de som undrar om ni har/inte har parkeringssensorer verkar det vara specificerat i den detaljerade registrerings-informationen på car.info. Hoppas datan stämmer bara...

Min bil är tillverkad 27/9 (Barca-batchen som rest jorden runt 4 ggr nu)
Screenshot 2022-12-08 at 15.05.03.png
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

lindvalll skrev:
För de som undrar om ni har/inte har parkeringssensorer verkar det vara specificerat i den detaljerade registrerings-informationen på car.info. Hoppas datan stämmer bara...

Min bil är tillverkad 27/9 (Barca-batchen som rest jorden runt 4 ggr nu)
Screenshot 2022-12-08 at 15.05.03.png
Eftersom det står att den har regnsensorer så skulle jag inte lita på den datan. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tubstr
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 sep 2022 19:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tubstr »

Ehh?

Har inte fått något SMS om leverans. MEN appen är uppdaterad med leveransdatum, tid och plats.
Har andra haft samma upplevelse? DVS att inte få nått SMS, MEN att appen är uppdaterad?

RN11744XXXX
Senast redigerad av tubstr, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Jag skulle inte åka dit utan att ha fått ett SMS att svara på. Kolla med dem på chatten eller maila din Sales Advisor (Alt VirtualSalesSE@tesla.com om du inte har varit i kontakt med dem tidigare) för att verifiera, säger jag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
tubstr
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 sep 2022 19:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tubstr »

jonasl skrev:
Jag skulle inte åka dit utan att ha fått ett SMS att svara på. Kolla med dem på chatten eller maila din Sales Advisor (Alt VirtualSalesSE@tesla.com om du inte har varit i kontakt med dem tidigare) för att verifiera, säger jag.
Absolut! Tänker inte "skojjåka 25 mil" för att sedan inte få nån bil.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

De bilar som det smsas om nu eller som nyss levererats. Kommer de med dragkrok direkt eller är det något som får eftermonteras om några månader?
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Westtech
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mar 2020 16:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Westtech »

malmer skrev:
De bilar som det smsas om nu eller som nyss levererats. Kommer de med dragkrok direkt eller är det något som får eftermonteras om några månader?
Enligt säljaren på Tesla kommer kina-bilarna med kroken monterad från fabrik.
supasoulfighter
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 jul 2022 21:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av supasoulfighter »

Westtech skrev:
malmer skrev:
De bilar som det smsas om nu eller som nyss levererats. Kommer de med dragkrok direkt eller är det något som får eftermonteras om några månader?
Enligt säljaren på Tesla kommer kina-bilarna med kroken monterad från fabrik.
Jag hämtade ut min Kina-byggda LR den 24e Nov från Trosta och den hade inte kroken monterad, men kom med i bakluckan. Dock hade den USS och är klassad som 2023 års modell :)
Westtech
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mar 2020 16:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Westtech »

supasoulfighter skrev:
Westtech skrev:
malmer skrev:
De bilar som det smsas om nu eller som nyss levererats. Kommer de med dragkrok direkt eller är det något som får eftermonteras om några månader?
Enligt säljaren på Tesla kommer kina-bilarna med kroken monterad från fabrik.
Jag hämtade ut min Kina-byggda LR den 24e Nov från Trosta och den hade inte kroken monterad, men kom med i bakluckan. Dock hade den USS och är klassad som 2023 års modell :)
Ja, ok man kan märka på ord om man vill :) Vad bra att du fick USS!
Det är ju en avtagbar dragkrok på våra bilar. Jag har även en MYP som det är eftermoterat på. Dock ska ju krockbalken bak bytas mot en dragkrokbalk och så lite elektronik ska in. Enligt säljare så ska detta redan vara gjort i fabrik på kinabilarna. På min MYP byggd i juni så fick allt eftermonteras då det inte ens gick att beställa med bilen på den tiden.
supasoulfighter
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 jul 2022 21:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av supasoulfighter »

Westtech skrev:
supasoulfighter skrev:
Westtech skrev:
malmer skrev:
De bilar som det smsas om nu eller som nyss levererats. Kommer de med dragkrok direkt eller är det något som får eftermonteras om några månader?
Enligt säljaren på Tesla kommer kina-bilarna med kroken monterad från fabrik.
Jag hämtade ut min Kina-byggda LR den 24e Nov från Trosta och den hade inte kroken monterad, men kom med i bakluckan. Dock hade den USS och är klassad som 2023 års modell :)
Ja, ok man kan märka på ord om man vill :) Vad bra att du fick USS!
Det är ju en avtagbar dragkrok på våra bilar. Jag har även en MYP som det är eftermoterat på. Dock ska ju krockbalken bak bytas mot en dragkrokbalk och så lite elektronik ska in. Enligt säljare så ska detta redan vara gjort i fabrik på kinabilarna. På min MYP byggd i juni så fick allt eftermonteras då det inte ens gick att beställa med bilen på den tiden.
Ah ok. Inte meningen att märka på ord :) Har själv inte kollat närmare på dragkroken så tackar för info. Men betyder det att man sätta dit den själv då antar jag.
Westtech
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mar 2020 16:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Westtech »

supasoulfighter skrev:
Westtech skrev:
supasoulfighter skrev:
Westtech skrev:
malmer skrev:
De bilar som det smsas om nu eller som nyss levererats. Kommer de med dragkrok direkt eller är det något som får eftermonteras om några månader?
Enligt säljaren på Tesla kommer kina-bilarna med kroken monterad från fabrik.
Jag hämtade ut min Kina-byggda LR den 24e Nov från Trosta och den hade inte kroken monterad, men kom med i bakluckan. Dock hade den USS och är klassad som 2023 års modell :)
Ja, ok man kan märka på ord om man vill :) Vad bra att du fick USS!
Det är ju en avtagbar dragkrok på våra bilar. Jag har även en MYP som det är eftermoterat på. Dock ska ju krockbalken bak bytas mot en dragkrokbalk och så lite elektronik ska in. Enligt säljare så ska detta redan vara gjort i fabrik på kinabilarna. På min MYP byggd i juni så fick allt eftermonteras då det inte ens gick att beställa med bilen på den tiden.
Ah ok. Inte meningen att märka på ord :) Har själv inte kollat närmare på dragkroken så tackar för info. Men betyder det att man sätta dit den själv då antar jag.
Stämmer bra.
Du monterar kroken när du har behov och tar bort när du är klar.
Trevlig helg! :)
jofferson
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 apr 2022 13:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jofferson »

4ABFDE01-0E1D-465A-850E-954DE0081AB8.jpeg
Paus i fotbollen och passar på att kolla myshiptracking.com för ovanlighetens skull…..
Ser att dryga 2 månaders båttransport och 5:e sista benet är strax avklarad. Schelde Highway lägger till bredvid Malacca Highway i Scania/VW-land.
Trevlig helg på er!
MYLR AWD Svart/svart 20" 2022
Basutbud
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 okt 2022 13:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Basutbud »

Eric W skrev:
Ni som hämtat ut era bilar och för dem av er som valt finansiering, godkände ni avtalet INNAN ni såg bilen och gick igenom den eller direkt efter ni kollat igenom bilen? Blir spammad av DNB att godkänna men hämtar upp min bil senare i eftermiddag så nyfiken på hur ni gjort :D

Med vänlig hälsning,
Eric
Godkände DNB på förmiddagen, hämtade bilen på eftermiddagen.
Hejhejhej
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jun 2022 01:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hejhejhej »

Jag ska hämta ut min MYLR nästa vecka, vet att man ska kontrollera en del grejer när man hämtar upp bilen.

Hur noga kommer ni kontrollera? Kommer ni använda checklista?
Hejhejhej
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jun 2022 01:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hejhejhej »

Hejhejhej skrev:
Jag ska hämta ut min MYLR nästa vecka, vet att man ska kontrollera en del grejer när man hämtar upp bilen.

Hur noga kommer ni kontrollera? Kommer ni använda checklista?
Hittade denna förresten, dock är den på engelska: https://teslaprep.glideapp.io/dl/d0a5f4
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

defend skrev:
ErikHallq skrev:
defend skrev:
Jag fick ett sms från tesla i morse igen om att jag kunde få Tesla Direct med andra ord få bilen hemkörd och måste svara inom 8 timmar, det vill jag inte ha. Så jag ringde Tesla och frågande om min bil var i Sverige då jag måste svara inom 8 timmar, svaret var tyvärr nej. Tesla kan inte säga var bilen är förutom att den är i Europa och väntar på att fraktas samt att dom har logistikproblem så det lär vara fler bilar än min som sitter fast.
Nyfiken fråga, varför skulle man inte vilja ha bilen hemkörd?
För att det står att dom har en försäkring men den täcker inte stenskott, det är helt idiotiskt men så är det
Om det är glasförsäkring kan ju stenskottet lika gärna uppstått när du kör första svängen.
defend
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av defend »

Fredrik j skrev:
defend skrev:
ErikHallq skrev:
defend skrev:
Jag fick ett sms från tesla i morse igen om att jag kunde få Tesla Direct med andra ord få bilen hemkörd och måste svara inom 8 timmar, det vill jag inte ha. Så jag ringde Tesla och frågande om min bil var i Sverige då jag måste svara inom 8 timmar, svaret var tyvärr nej. Tesla kan inte säga var bilen är förutom att den är i Europa och väntar på att fraktas samt att dom har logistikproblem så det lär vara fler bilar än min som sitter fast.
Nyfiken fråga, varför skulle man inte vilja ha bilen hemkörd?
För att det står att dom har en försäkring men den täcker inte stenskott, det är helt idiotiskt men så är det
Om det är glasförsäkring kan ju stenskottet lika gärna uppstått när du kör första svängen.
Självklart så kan det blir så men då har jag min egna försäkring som täcker stenskott. Så hur ska du göra när Tesla levererar din bil med ett stenskott i framrutan som inte täcks av deras försäkring ljuga och anmäla det senare när du har din egna försäkring som täcker skadan. Jag anser att det är en skit tjänst eftersom den inte körs ut med en helförsäkring och inte nog med det man ska betal 795kr för det.
Skriv svar