Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Det är dessutom helt OK att gå ner i hastighetsklassning på vinterdäcken här i Svea Rike.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Model Y Performance
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 jan 2022 01:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Model Y Performance »

Smög sig in ett litet fel ovan, det är 240km/h och inte 250km/h som gäller för LR. Men som sagt känns det inte som att det spelar så stor roll i Sverige vid dom hastigheterna. Jag kommer försöka få Geminis på min MYP.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Model Y Performance skrev:
Smög sig in ett litet fel ovan, det är 240km/h och inte 250km/h som gäller för LR. Men som sagt känns det inte som att det spelar så stor roll i Sverige vid dom hastigheterna. Jag kommer försöka få Geminis på min MYP.
Dubbdäcken Hakka 10 EV som Tesla säljer till LR har hastighetsindex T = 190 km/h

Funkar T på LR så funkar det på P också.
Model Y P
Model S P
Model S P
S20
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 jan 2022 18:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av S20 »

Hej på er!
Det var dags för mig att välja ny förmånsbil och min vana trogen så gick jag på känsla och bara beställde en. Pallar inte med ångesten att vela fram och tillbaka så jag brukar beställa och sedan gå och oroa mig i efterhand istället :)

Hur som haver. Beställde idag en Model Y Long range med någon slags gråsilver färg. Det stod beräknad leverans februari vilket nästan lät för bra för att vara sant så jag började googla runt lite och hamnade således på det här forumet. Började läsa runt i den här tråden men blev inte klok på vad som ”gäller”. Sedan såg jag också att det var massa snack om nya batterier, så här kommer mina frågor.

En tesla Y beställd idag 20/1 med prel leverans i februari. Kan jag räkna med att få den i februari? Om inte så när typ?

Det där nya batteriet som det talas om, kan jag räkna med att få det?

Tack på förhand alla entusiaster!
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av il_concorde »

S20 skrev:
Hej på er!
Det var dags för mig att välja ny förmånsbil och min vana trogen så gick jag på känsla och bara beställde en. Pallar inte med ångesten att vela fram och tillbaka så jag brukar beställa och sedan gå och oroa mig i efterhand istället :)

Hur som haver. Beställde idag en Model Y Long range med någon slags gråsilver färg. Det stod beräknad leverans februari vilket nästan lät för bra för att vara sant så jag började googla runt lite och hamnade således på det här forumet. Började läsa runt i den här tråden men blev inte klok på vad som ”gäller”. Sedan såg jag också att det var massa snack om nya batterier, så här kommer mina frågor.

En tesla Y beställd idag 20/1 med prel leverans i februari. Kan jag räkna med att få den i februari? Om inte så när typ?

Det där nya batteriet som det talas om, kan jag räkna med att få det?

Tack på förhand alla entusiaster!
Du kan räkna med att du får bilen feb/mars men det är inte garanterat! I annat fall blir det Maj skulle jag gissa på.

Ja du kommer att få det nya batteriet och en massa annat nytt som kommer i denna batchen.
S20
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 jan 2022 18:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av S20 »

il_concorde skrev:
S20 skrev:
Hej på er!
Det var dags för mig att välja ny förmånsbil och min vana trogen så gick jag på känsla och bara beställde en. Pallar inte med ångesten att vela fram och tillbaka så jag brukar beställa och sedan gå och oroa mig i efterhand istället :)

Hur som haver. Beställde idag en Model Y Long range med någon slags gråsilver färg. Det stod beräknad leverans februari vilket nästan lät för bra för att vara sant så jag började googla runt lite och hamnade således på det här forumet. Började läsa runt i den här tråden men blev inte klok på vad som ”gäller”. Sedan såg jag också att det var massa snack om nya batterier, så här kommer mina frågor.

En tesla Y beställd idag 20/1 med prel leverans i februari. Kan jag räkna med att få den i februari? Om inte så när typ?

Det där nya batteriet som det talas om, kan jag räkna med att få det?

Tack på förhand alla entusiaster!
Du kan räkna med att du får bilen feb/mars men det är inte garanterat! I annat fall blir det Maj skulle jag gissa på.

Ja du kommer att få det nya batteriet och en massa annat nytt som kommer i denna batchen.
Härligt, tack för snabb återkoppling!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Maw »

il_concorde skrev:
S20 skrev:
Hej på er!
Det var dags för mig att välja ny förmånsbil och min vana trogen så gick jag på känsla och bara beställde en. Pallar inte med ångesten att vela fram och tillbaka så jag brukar beställa och sedan gå och oroa mig i efterhand istället :)

Hur som haver. Beställde idag en Model Y Long range med någon slags gråsilver färg. Det stod beräknad leverans februari vilket nästan lät för bra för att vara sant så jag började googla runt lite och hamnade således på det här forumet. Började läsa runt i den här tråden men blev inte klok på vad som ”gäller”. Sedan såg jag också att det var massa snack om nya batterier, så här kommer mina frågor.

En tesla Y beställd idag 20/1 med prel leverans i februari. Kan jag räkna med att få den i februari? Om inte så när typ?

Det där nya batteriet som det talas om, kan jag räkna med att få det?

Tack på förhand alla entusiaster!
Du kan räkna med att du får bilen feb/mars men det är inte garanterat! I annat fall blir det Maj skulle jag gissa på.

Ja du kommer att få det nya batteriet och en massa annat nytt som kommer i denna batchen.
Är du säker på det? Högre lastvikt med mera skulle väl kunna gälla enbart Berlintillverkade bilar?

Edit: fast det nya batteriet och snabbare processor verkar komma redan nu. Men det var ju en lista på andra saker som skulle kunna vara Berlin-specifika.
DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DrSnuggles »

Plockade ut min Y i slutet på december och var helnöjd... iaf tills dess att det började pratas om större batteri, snabbare processor, laminerade bakrutor mm... Fan, det där vill jag ju också ha, missade jag allt det här med en batch bara...skit också, tänkte jag. Men så hörde jag av mig till en bilhandlare som gav mig ett bud så att jag tom gick liiite plus (!) så jag sålde och nu sitter jag här i väntrummet igen och väntar på min nya Y! :D Grym bil, kan inte tänka mig något annat märke längre!
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

DrSnuggles skrev:
Plockade ut min Y i slutet på december och var helnöjd... iaf tills dess att det började pratas om större batteri, snabbare processor, laminerade bakrutor mm... Fan, det där vill jag ju också ha, missade jag allt det här med en batch bara...skit också, tänkte jag. Men så hörde jag av mig till en bilhandlare som gav mig ett bud så att jag tom gick liiite plus (!) så jag sålde och nu sitter jag här i väntrummet igen och väntar på min nya Y! :D Grym bil, kan inte tänka mig något annat märke längre!
Haha wtf
Ge mig nummer, ska kränga min med :lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

DrSnuggles skrev:
Plockade ut min Y i slutet på december och var helnöjd... iaf tills dess att det började pratas om större batteri, snabbare processor, laminerade bakrutor mm... Fan, det där vill jag ju också ha, missade jag allt det här med en batch bara...skit också, tänkte jag. Men så hörde jag av mig till en bilhandlare som gav mig ett bud så att jag tom gick liiite plus (!) så jag sålde och nu sitter jag här i väntrummet igen och väntar på min nya Y! :D Grym bil, kan inte tänka mig något annat längre!
Gick du plus fast att klimatbonusen brinner inne?
Då måste bilhandlaren betalt mer för den än en ny kostar.

Grymt! :D
Model Y P
Model S P
Model S P
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av vigge50 »

Låter ju otroligt bra att du fick mer för bilen än vad den kostar nu, hoppas handlaren på att hans kunder tror att Tesla har samma problem som andra tillverkare med väldigt långa leveranstider?

En sak dock, frågan är dock hur det blir med bonusen för bilar som beställs nu, om pengarna redan är tjingade för i år så får man hoppas att det skjuts in extra pengar. Vågar man räkna med det?
DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DrSnuggles »

Nicke Nyfiken skrev:
DrSnuggles skrev:
Plockade ut min Y i slutet på december och var helnöjd... iaf tills dess att det började pratas om större batteri, snabbare processor, laminerade bakrutor mm... Fan, det där vill jag ju också ha, missade jag allt det här med en batch bara...skit också, tänkte jag. Men så hörde jag av mig till en bilhandlare som gav mig ett bud så att jag tom gick liiite plus (!) så jag sålde och nu sitter jag här i väntrummet igen och väntar på min nya Y! :D Grym bil, kan inte tänka mig något annat längre!
Gick du plus fast att klimatbonusen brinner inne?
Då måste bilhandlaren betalt mer för den än en ny kostar.

Grymt! :D
Yes, verkar vara ett jävla sug....fattar det inte, de ligger ute för över 800 hos handlarna...
DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DrSnuggles »

vigge50 skrev:
Låter ju otroligt bra att du fick mer för bilen än vad den kostar nu, hoppas handlaren på att hans kunder tror att Tesla har samma problem som andra tillverkare med väldigt långa leveranstider?

En sak dock, frågan är dock hur det blir med bonusen för bilar som beställs nu, om pengarna redan är tjingade för i år så får man hoppas att det skjuts in extra pengar. Vågar man räkna med det?
Visst, risken finns att bonusen uteblir eller skärs ner men min bedömning är att det inte blir så. Men om jag har fel så har jag ju helt klart gjort bort mig! :roll: :lol:
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Fått slutfaktura och vin osv nu
Hur kollar jag vilken båt osv den är på?
Sen kunde man tyda vissa grejer från VIN beroende på siffror och nummer, kan någon vänligen länka den sidan
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av R2_m3 »

BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
The Gentleman
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 dec 2021 09:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av The Gentleman »

Dexter86 skrev:
Fått slutfaktura och vin osv nu
Hur kollar jag vilken båt osv den är på?
Sen kunde man tyda vissa grejer från VIN beroende på siffror och nummer, kan någon vänligen länka den sidan
Fick också slutfaktura nu och beräknad leverans mellan 8 och 22 februari. Var ser man VIN?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

The Gentleman skrev:
Dexter86 skrev:
Fått slutfaktura och vin osv nu
Hur kollar jag vilken båt osv den är på?
Sen kunde man tyda vissa grejer från VIN beroende på siffror och nummer, kan någon vänligen länka den sidan
Fick också slutfaktura nu och beräknad leverans mellan 8 och 22 februari. Var ser man VIN?
På slutfakturan

Vilken var sidan man kunde tracka sitt vin o se vilken båt den är på da ?
Användarvisningsbild
Sandalninjan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 nov 2021 16:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sandalninjan »

Så kom äntligen slutfakturan och VIN, Leverans 17 februari :D 8-)
någon som vet var man kan söka på VIn mer än https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo då den inte verkar att vara där.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Sandalninjan skrev:
Så kom äntligen slutfakturan och VIN, Leverans 17 februari :D 8-)
någon som vet var man kan söka på VIn mer än https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo då den inte verkar att vara där.
Har du aktivt fått välja 17 feb?

Vad har du beställt för nån?

Edit: såg att jag också hade 17
Troligtvis satt ett datum i mitten av spannet
Användarvisningsbild
Sandalninjan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 nov 2021 16:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sandalninjan »

ja 17 feb är ju bara preliminärt, hoppas på ännu tidigare :)
Beställde 23november så precis efter för att få leverans innan jul.
, Vit LR med svarta säten , nu är frågan om jag behöver köpa vinterdäck här nere i skåne...
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SomTam »

På min LR står det leverans mellan 8-22 feb
Användarvisningsbild
Sandalninjan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 nov 2021 16:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sandalninjan »

Det står 17 Feb på slutfakturan och 9-23 feb när jag loggar in på frontsidan.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Har också 9-23
Två skepp skulle anlända typ 6-8e
Och två runt 12e

Har upphämtning Malmö
Måste också fixa däck , drygt kränga på i februari sen till sommar igen 1,5mån senare :roll: :cry:
Användarvisningsbild
Sandalninjan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 nov 2021 16:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sandalninjan »

Dexter86 skrev:
Har också 9-23
Två skepp skulle anlända typ 6-8e
Och två runt 12e

Har upphämtning Malmö
Måste också fixa däck , drygt kränga på i februari sen till sommar igen 1,5mån senare :roll: :cry:
Jag är i samma sits, ska också hämta i Malmö, vet inte om jag ska kränga på nya vinterdäck på befintliga hjul och köpa nya sommarhjul...
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Sandalninjan skrev:
Dexter86 skrev:
Har också 9-23
Två skepp skulle anlända typ 6-8e
Och två runt 12e

Har upphämtning Malmö
Måste också fixa däck , drygt kränga på i februari sen till sommar igen 1,5mån senare :roll: :cry:
Jag är i samma sits, ska också hämta i Malmö, vet inte om jag ska kränga på nya vinterdäck på befintliga hjul och köpa nya sommarhjul...
Jag skiftar tills jag sliter sönder båda, sen får jag ta ställning till om det blir några andra 19” framöver till sommarn
Skriv svar