Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Sealord
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 apr 2016 18:50
Ort: Ekerö

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sealord »

taliz skrev:
Sealord skrev:
Har länge velat ha en Tesla och model Y trodde jag skulle passa vår familj. Har en Ioniq Electric nu som tyvärr är alldeles för liten för vår familj och för dålig räckvidd, speciellt med tanke på att vi kör mellan Stockholm och Åre en hel del. Efter all försening för model Y i Europa, har jag nu cancellerat denna order och lagt in en ny på en Volvo XC60 T6 twin engine. Så nu går vi ifrån elbil till hybrid. Ska bli skönt att kunna köra lite hur man vill utan att planera efter laddstopp, samtidigt som man kör på el i närområdet. Dock lång väntetid på XC60 också, men här räknar vi några månader och inte år.
Varför inte en Model 3 så länge? De är betydligt större än många tror. Lastar nog ungefär som en XC60.
Andrahandsvärdet bör också stå sig betydligt bättre än en dyr hybrid.

Sen är väl inte Y försenad heller. Har väl alltid stått 2021 på beställningssidan?
Har testat model 3 och jag är inget fan av brevlådeinkastet till bagageutrymmet. Dessutom sitter man alldeles för långt ner och vill sitta högre, därav SUV. Baksätet är heller ingen hit.

Jag hade räknat med leverans i början av 2021, men nu verkar det inte bli leverans förrän mycket senare. Och så länge orkar jag inte vänta.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Sealord skrev:
taliz skrev:
Sealord skrev:
Har länge velat ha en Tesla och model Y trodde jag skulle passa vår familj. Har en Ioniq Electric nu som tyvärr är alldeles för liten för vår familj och för dålig räckvidd, speciellt med tanke på att vi kör mellan Stockholm och Åre en hel del. Efter all försening för model Y i Europa, har jag nu cancellerat denna order och lagt in en ny på en Volvo XC60 T6 twin engine. Så nu går vi ifrån elbil till hybrid. Ska bli skönt att kunna köra lite hur man vill utan att planera efter laddstopp, samtidigt som man kör på el i närområdet. Dock lång väntetid på XC60 också, men här räknar vi några månader och inte år.
Varför inte en Model 3 så länge? De är betydligt större än många tror. Lastar nog ungefär som en XC60.
Andrahandsvärdet bör också stå sig betydligt bättre än en dyr hybrid.

Sen är väl inte Y försenad heller. Har väl alltid stått 2021 på beställningssidan?
Har testat model 3 och jag är inget fan av brevlådeinkastet till bagageutrymmet. Dessutom sitter man alldeles för långt ner och vill sitta högre, därav SUV. Baksätet är heller ingen hit.

Jag hade räknat med leverans i början av 2021, men nu verkar det inte bli leverans förrän mycket senare. Och så länge orkar jag inte vänta.
Beggad X då? Bild
Tror som sagt andrahandsvärdet kommer vara katastrof på pluginer om några år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

Jag håller med.

Andrahandsvärdet är helt sjukt på model 3. Det är HELT GRATIS att köra den om man håller sig under 1500 mil per år. OCH har den på bolaget.
Så har jag räknat på mitt andrahandsvärde iallafall, baserat på verkliga sålda 3or nu i vår.

Att ha en model3 helt gratis måste ändå vara avgörande för valet av bil. Håller med om brevlådeinkastet, men jag står ut när det är gratis att äga.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av micke_r »

pejvic skrev:
Jag håller med.

Andrahandsvärdet är helt sjukt på model 3. Det är HELT GRATIS att köra den om man håller sig under 1500 mil per år. OCH har den på bolaget.
Så har jag räknat på mitt andrahandsvärde iallafall, baserat på verkliga sålda 3or nu i vår.

Att ha en model3 helt gratis måste ändå vara avgörande för valet av bil. Håller med om brevlådeinkastet, men jag står ut när det är gratis att äga.
Det är säkert om inte gratis så väldigt billigt att köra model 3 just nu men frågan är hur länge det håller i sig. Företagsleasing är normalt 36 månader och om tre år lär inte andrahandsvärdet vara så extremt. Då lär det gå att få tag på Model 3, y och andra elbilar med någorlunda rimliga leveranstider. En populär dieselkombi har kanske 40-45 % kvar på värdet efter 3 år. Model 3 kanske 55-60 % eller tom mer?
marr1977
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 apr 2020 18:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av marr1977 »

Slog till efter ett antal veckors funderande, blev en ganska "plain-vanilla"-variant.

Long Range med fyrhjulsdrift
Pearl White
19" Gemini Wheels
Helsvart premiuminteriör
Interiör med fem säten
Autopilot
Dragkrog

740 780 kr

Tänkte leasa den på företaget. Som jag förstår det har Tesla en (flera) "föredragna partners". Någon som vet vilka dessa institut är?
Model Y Long Range AWD, Pearl White, beställd 2020-05-17
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

DNB
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
JRob
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jan 2020 23:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JRob »

taliz skrev:
Sealord skrev:
taliz skrev:
Sealord skrev:
Har länge velat ha en Tesla och model Y trodde jag skulle passa vår familj. Har en Ioniq Electric nu som tyvärr är alldeles för liten för vår familj och för dålig räckvidd, speciellt med tanke på att vi kör mellan Stockholm och Åre en hel del. Efter all försening för model Y i Europa, har jag nu cancellerat denna order och lagt in en ny på en Volvo XC60 T6 twin engine. Så nu går vi ifrån elbil till hybrid. Ska bli skönt att kunna köra lite hur man vill utan att planera efter laddstopp, samtidigt som man kör på el i närområdet. Dock lång väntetid på XC60 också, men här räknar vi några månader och inte år.
Varför inte en Model 3 så länge? De är betydligt större än många tror. Lastar nog ungefär som en XC60.
Andrahandsvärdet bör också stå sig betydligt bättre än en dyr hybrid.

Sen är väl inte Y försenad heller. Har väl alltid stått 2021 på beställningssidan?
Har testat model 3 och jag är inget fan av brevlådeinkastet till bagageutrymmet. Dessutom sitter man alldeles för långt ner och vill sitta högre, därav SUV. Baksätet är heller ingen hit.

Jag hade räknat med leverans i början av 2021, men nu verkar det inte bli leverans förrän mycket senare. Och så länge orkar jag inte vänta.
Beggad X då? Bild
Tror som sagt andrahandsvärdet kommer vara katastrof på pluginer om några år.
Jag måste stämma in på samma bana som några andra här. Jag är i samma sits med familjesituation. Självklart otroligt glad när jag till slut beställde MY (inte minst tack vare pepp från alla här i forumet :D ). Men som vi redan varit inne på tidigare, om nu väntan blir sommar 2021+ då är det svårt att sitta o hålla på i3:an så länge även fast jag älskar den haha! Var dessutom i ett showroom för ett par månader sen. Ville höra mig för, känna av MY-stämning. Men fick tillbaks att jag "borde kolla på M3, får gärna provköra och titta på finansieringsförslag" ... Mao. kändes som hon ville styra bort mig från MY och mot en M3, då hon också betonade TIDIGAST 2021. Sen vet kanske inte hon mer än vi andra egentligen men alla fall.

Det fick mig börja tänka i PHEV tankar, gillar nya fyrhjulsdrivna Peugeot 3008. Förbannat snygg och ändå trevlig att köra. Men jag ramlar hela tiden tillbaks till tankar om att PHEVs bara är dumheter. Sämsta av två världar; komplicerade förbränningsmotorer + tunga batterier med svaga elmotorer som bara ger 5 mil/laddning = dålig investering.

Så vart hamnar man??? Begagnad i-Pace är het kandidat just nu. Borde väl ha fallit i pris något? Nån som har erfarenhet av Jaggan? Törs man fråga :D ?? Vet att det här är en tråd fyllt med förväntansfulla MY-reservation holders!
BMW i3 94ah -16, platinum silver
Model Y LR, Pärlvit m. dragkrok beställd
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippe »

micke_r skrev:
pejvic skrev:
Jag håller med.

Andrahandsvärdet är helt sjukt på model 3. Det är HELT GRATIS att köra den om man håller sig under 1500 mil per år. OCH har den på bolaget.
Så har jag räknat på mitt andrahandsvärde iallafall, baserat på verkliga sålda 3or nu i vår.

Att ha en model3 helt gratis måste ändå vara avgörande för valet av bil. Håller med om brevlådeinkastet, men jag står ut när det är gratis att äga.
Det är säkert om inte gratis så väldigt billigt att köra model 3 just nu men frågan är hur länge det håller i sig. Företagsleasing är normalt 36 månader och om tre år lär inte andrahandsvärdet vara så extremt. Då lär det gå att få tag på Model 3, y och andra elbilar med någorlunda rimliga leveranstider. En populär dieselkombi har kanske 40-45 % kvar på värdet efter 3 år. Model 3 kanske 55-60 % eller tom mer?
Sådär har man sagt länge. Om x antal månader, då kommer det att finnas gott om elbilar, både teslor och andra märken, så vänta bara.....

Än har det inte slagit in, men visst, förr eller senare gör det kanske det.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Zalman3 »

For Europe, it means potential buyers are going to have to wait until Gigafactory Berlin is up and running, which right now is planned for the summer of 2021.
https://electrek.co/2020/05/19/tesla-el ... i-model-y/

Det pratas om att Gigafactory Berlin börjar tillverka Tesla Y nästa sommar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Pontus »

pejvic skrev:
Jag håller med.

Andrahandsvärdet är helt sjukt på model 3. Det är HELT GRATIS att köra den om man håller sig under 1500 mil per år. OCH har den på bolaget.
Så har jag räknat på mitt andrahandsvärde iallafall, baserat på verkliga sålda 3or nu i vår.

Att ha en model3 helt gratis måste ändå vara avgörande för valet av bil. Håller med om brevlådeinkastet, men jag står ut när det är gratis att äga.
Helt gratis? Då måste du köra många tjänstemil om du skall tjäna igen skatten på förmånsvärdet och den sänkta lönen som kommer av kostnaderna som företaget tar.
1000 mil ger en ersättning av 9500 kr till samma kostnad för bolaget och du får typ 7000 kr kvar efter soppan är betald som lön hade du fått 3500 kr så vinsten är ca 3500 kr per 1000 mil.
Bilen kostar ca 5600 kr mån och av det pengar du får tillbaka för det höga andrahandsvärdet kan du få kanske 1800 kr efter skatt i genomsnitt per. Så då måste du köra in 3800 kr/mån dvs du måste då köra drygt 1000 mil per månad för att det ska bli "gratis" jämfört med att bara ta ut pengarna som lön.
Låter mycket med 300 mil/vecka i tjänsten.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
JRob
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jan 2020 23:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JRob »

Zalman3 skrev:
For Europe, it means potential buyers are going to have to wait until Gigafactory Berlin is up and running, which right now is planned for the summer of 2021.
https://electrek.co/2020/05/19/tesla-el ... i-model-y/

Det pratas om att Gigafactory Berlin börjar tillverka Tesla Y nästa sommar.
Japp då va det väl bekräftat tyvärr. Skickas inte över nåt på förhand. Trist! Fördelen är väl att det lär bli billigare som sagt.
BMW i3 94ah -16, platinum silver
Model Y LR, Pärlvit m. dragkrok beställd
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
For Europe, it means potential buyers are going to have to wait until Gigafactory Berlin is up and running, which right now is planned for the summer of 2021.
https://electrek.co/2020/05/19/tesla-el ... i-model-y/

Det pratas om att Gigafactory Berlin börjar tillverka Tesla Y nästa sommar.
Undrar vad electrek har som källa på sommaren 2021?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kenjon »

Beställde en LR, kan ju inte vänta hur länge som helst på Berlinfabriken. Får se om de skeppar från USA även om de är "sämre" (lack t ex). Europamodellerna borde ju få rattvärme! Närapå skandal att det inte finns på en bil för över 700 000 (Model 3 performance). Och avbländbar backspegel, som har funnit på i stort sett alla bilar de senaste 30 åren (minst).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PapaM »

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... this-month

Nu börjar MY exporteras, även om det bara är till Kanada. Hur var det med M3, hur långt efter Kanada kom den till Sverige? Vill ju gärna tro att det ändå finns ett litet hopp om att man inte behöver vänta på Giga Berlin...
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

kenjon skrev:
Beställde en LR, kan ju inte vänta hur länge som helst på Berlinfabriken. Får se om de skeppar från USA även om de är "sämre" (lack t ex). Europamodellerna borde ju få rattvärme! Närapå skandal att det inte finns på en bil för över 700 000 (Model 3 performance). Och avbländbar backspegel, som har funnit på i stort sett alla bilar de senaste 30 åren (minst).
Om din bil inte bländar av, lägg ett ärende på service.
014247A2-4E5A-4F47-B350-45A4F8F1C98B.jpeg
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kenjon »

Är inte den funktionen borttagen förra året? Eller är det bara på de yttre speglarna...?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

PapaM skrev:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... this-month

Nu börjar MY exporteras, även om det bara är till Kanada. Hur var det med M3, hur långt efter Kanada kom den till Sverige? Vill ju gärna tro att det ändå finns ett litet hopp om att man inte behöver vänta på Giga Berlin...
Hopper är det sista som överger...

Finns inget som tyder på att Model Y kommer exporteras till Europa, tvärtom. USA och Kanada är en bil marknad med samma krav. Europa en annan marknad och bilarna mellan marknaderna skiljer sig åt. Det är så inte enbart laddningen utan även tex lyktor.

Tesla vill få upp produktion i Giga Berlin så fort som bara är möjligt. De verkar räknar med ungefär ett år från nu vilket dock är ett par månader längre tid än vad det tog i Kina. Jag tror inte vi kommer få se några bilar till försäljning förrän typ augusti 2021 tyvärr.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

kenjon skrev:
Är inte den funktionen borttagen förra året? Eller är det bara på de yttre speglarna...?
Citatet är från senaste ägarhandboken och talar om manuell justering av spegeln. De yttre justeras elektriskt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kenjon »

Inte justering, avbländning. Tidigare kunde man se på glaset (på de yttre) att de hade avbländning, det tror jag är borttaget.
Måste ut och kolla inatt...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Var det inte ngt om att SR saknade det?
Min M3P från maj 2019 bländar av iaf. Blir noterbart mörka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

kenjon skrev:
Inte justering, avbländning. Tidigare kunde man se på glaset (på de yttre) att de hade avbländning, det tror jag är borttaget.
Måste ut och kolla inatt...
Ursäkta, men läs en gång till. Antingen har du för bråttom, är inte läskunnig eller vill du inte ändra på en felaktig uppfattning.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kenjon »

Jag vet inte vad du menar. Men jag har en 2020 M3P, och en jobbar kompis har en 2019. på hans ytterbackspeglar kan man se att de är avbländbara, det syns inte på mina. Jag tror man såg en linje på glaset eller något, kommer inte ihåg. Men jag kan kolla upp det.
Och självklart är jag läskunnig, onödigt påhopp!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

kenjon skrev:
Jag vet inte vad du menar. Men jag har en 2020 M3P, och en jobbar kompis har en 2019. på hans ytterbackspeglar kan man se att de är avbländbara, det syns inte på mina. Jag tror man såg en linje på glaset eller något, kommer inte ihåg. Men jag kan kolla upp det.
Och självklart är jag läskunnig, onödigt påhopp!
F’låt, det lät drygare än det var menat, men jag tror vi missuppfattat varandra. Jag backar tyst ut ur rummet....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
ISUE4U
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 mar 2019 11:12

V8 ljud i min tesla 3,

Inlägg av ISUE4U »

Hej, se bifogade video men den coolaste ljudanläggningen för Tesla 3 från Miltek Sport


Någon som har installerat detta i sin Tesla 3 i Sverige?
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Finns inget som tyder på att Model Y kommer exporteras till Europa, tvärtom. USA och Kanada är en bil marknad med samma krav. Europa en annan marknad och bilarna mellan marknaderna skiljer sig åt. Det är så inte enbart laddningen utan även tex lyktor.
Vad är det som skiljer på lyktorna? Det är ju dynamiskt helljus som inte är tillåtet i usa men det är väl mjukvara? Har model3 ens funktionen? Kommer den på modelY?
Skriv svar