Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

Jack Straw skrev:
Uppdatering. Nu står det ”Uppsk leverans: slutet av 2021” för Model Y på Teslas svenska hemsida.
Även kvartalsrapporten säger detta. Det är alltså en försening på uppåt halvåret mot planerna som presenterades när Model Y presenterades i mars 2019.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Zalman3 »

Jack Straw skrev:
Uppdatering. Nu står det ”Uppsk leverans: slutet av 2021” för Model Y på Teslas svenska hemsida.
4680 batterierna verkar strula.

Kanske Kina MY ramlar in till Europa i slutet av året.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ReNewAble »

Svenssons skrev:
Jack Straw skrev:
Uppdatering. Nu står det ”Uppsk leverans: slutet av 2021” för Model Y på Teslas svenska hemsida.
Även kvartalsrapporten säger detta. Det är alltså en försening på uppåt halvåret mot planerna som presenterades när Model Y presenterades i mars 2019.
Behöver ju inte betyda att produktions och leveransstart är försenad. De har väl ett antal order redan att beta av så jag är snarare förvånad att de fortfarande bedömer att de kan leverera en ny order i 2021.

Det kommer ju vara ett relativt begränsat antal bilar som de kan producera i 2021. Jag killgissar på 20-30.000 bilar.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hmpftfhdns »

ReNewAble skrev:
Svenssons skrev:
Jack Straw skrev:
Uppdatering. Nu står det ”Uppsk leverans: slutet av 2021” för Model Y på Teslas svenska hemsida.
Även kvartalsrapporten säger detta. Det är alltså en försening på uppåt halvåret mot planerna som presenterades när Model Y presenterades i mars 2019.
Behöver ju inte betyda att produktions och leveransstart är försenad. De har väl ett antal order redan att beta av så jag är snarare förvånad att de fortfarande bedömer att de kan leverera en ny order i 2021.

Det kommer ju vara ett relativt begränsat antal bilar som de kan producera i 2021. Jag killgissar på 20-30.000 bilar.
Texten i kvartalsrapporten är inte helt tydlig:
In Europe, buildout of Gigafactory Berlin is continuing to move forward, with production and deliveries remaining on track for late 2021. Machinery for paint, stamping, castings, etc., continues to be moved into the building. In the meantime, we will continue to increase import volumes to Europe.
Det går att tolka det här hur som helst egentligen -- oklart vad den sista meningen betyder för Model Y. Att skicka från Kina tar 3 månader (iaf för BMW).
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Melon Must »

Jack Straw skrev:
Uppdatering. Nu står det ”Uppsk leverans: slutet av 2021” för Model Y på Teslas svenska hemsida.
Om man tittar på drönarfilmer från byggarbetet som nyfikna tyskar lägger upp pp youtube så är det inte särskilt förvånande. Känns även helt otroligt om de hinner bygga klart och starta upp produktionen i år när man ser bilderna.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tellus »

Pris model 3 vs Y, US vs Sverige

Model 3 Long range, USD 48 000
Model 3 Performance, USD 57 000
Model Y Long range, USD 51 000
Model Y Performance, USD 61 000

Model 3 Long range, SEK 620 000
Model 3 Performance, SEK 690 000
Model Y Long range, SEK 720 000
Model Y Performance, SEK 770 000

Ser ut som priserna på Y kommer sänkas rejält efter de första hämtat ut :D

Exempelvis är Y long range 6000 USD billigare vs 3 Performance i USA, men i Sverige är Y long range 30000 SEK dyrare!
Y LR borde ner minst ~ 60 000 kr och performance minst ~ 30 000 kr
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Tellus skrev:
Pris model 3 vs Y, US vs Sverige

Model 3 Long range, USD 48 000
Model 3 Performance, USD 57 000
Model Y Long range, USD 51 000
Model Y Performance, USD 61 000

Model 3 Long range, SEK 620 000
Model 3 Performance, SEK 690 000
Model Y Long range, SEK 720 000
Model Y Performance, SEK 770 000

Ser ut som priserna på Y kommer sänkas rejält efter de första hämtat ut :D

Exempelvis är Y long range 6000 USD billigare vs 3 Performance i USA, men i Sverige är Y long range 30000 SEK dyrare!
Y LR borde ner minst ~ 60 000 kr och performance minst ~ 30 000 kr
Ja, man kan alltid hoppas. 100' i skillnad mellan M3 och MY är ju helt galet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av icreate »

Borde inte 4680-batteriet också sänka kostnaden för Tesla, och därmed priset?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

icreate skrev:
Borde inte 4680-batteriet också sänka kostnaden för Tesla, och därmed priset?
Tillverkningskostnad och pris till konsument har ingen direkt koppling.
Sedan kan Tesla välja mellan att behålla annonserade prestanda och en lägre batterikostnad, eller använda de nya batterierna för att ge bilarna bättre prestanda.
Jag hoppas att MY EU får minst lika lång räckvidd som nuvarande M3, gärna även samma acc.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av hakon18 »

Hmpftfhdns skrev:
Texten i kvartalsrapporten är inte helt tydlig:
In Europe, buildout of Gigafactory Berlin is continuing to move forward, with production and deliveries remaining on track for late 2021. Machinery for paint, stamping, castings, etc., continues to be moved into the building. In the meantime, we will continue to increase import volumes to Europe.
Det går att tolka det här hur som helst egentligen -- oklart vad den sista meningen betyder för Model Y. Att skicka från Kina tar 3 månader (iaf för BMW).
Har också funderat mycket på vad sista meningen egentligen innebär. Är det ökad export av alla modeller (inklusive Y) eller bara de som redan säljs här (dvs ej Y)? Det nämns ju i sammanhanget med Giga Berlin, som inledningsvis enbart ska producera Model Y, vilket talar för det. Skulle det som plåster på såren av att man skjuter upp de planerade leveranserna (för andra gången) vara möjligt att få en Kina- eller Fremont-tillverkad Model Y några månader innan leveranserna från Berlin kör igång? Uppskattad leverans-texten på hemsidan talar dock emot det.
Personligen tror jag inte det blir några Model Y i Europa före Giga Berlin. Men skulle så ändå bli fallet kommer jag starkt överväga att ta en sådan, även om det innebär en "lite sämre" version än de som kommer tillverkas i Giga Berlin. Desperationen börjar ta över...
Användarvisningsbild
FAberg
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 mar 2021 20:58
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FAberg »

hakon18 skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Texten i kvartalsrapporten är inte helt tydlig:
In Europe, buildout of Gigafactory Berlin is continuing to move forward, with production and deliveries remaining on track for late 2021. Machinery for paint, stamping, castings, etc., continues to be moved into the building. In the meantime, we will continue to increase import volumes to Europe.
Det går att tolka det här hur som helst egentligen -- oklart vad den sista meningen betyder för Model Y. Att skicka från Kina tar 3 månader (iaf för BMW).
Har också funderat mycket på vad sista meningen egentligen innebär. Är det ökad export av alla modeller (inklusive Y) eller bara de som redan säljs här (dvs ej Y)? Det nämns ju i sammanhanget med Giga Berlin, som inledningsvis enbart ska producera Model Y, vilket talar för det. Skulle det som plåster på såren av att man skjuter upp de planerade leveranserna (för andra gången) vara möjligt att få en Kina- eller Fremont-tillverkad Model Y några månader innan leveranserna från Berlin kör igång? Uppskattad leverans-texten på hemsidan talar dock emot det.
Personligen tror jag inte det blir några Model Y i Europa före Giga Berlin. Men skulle så ändå bli fallet kommer jag starkt överväga att ta en sådan, även om det innebär en "lite sämre" version än de som kommer tillverkas i Giga Berlin. Desperationen börjar ta över...
Normalt kör jag på "köp det du behöver när du behöver det" men just i det här fallet väntar jag gärna. Med de antydda förbättringarna - längre räckvid, förenklad tillverkningsprocess med förhoppningsvis bättre passform som resultat, billigare (hoppas), helt nya färger - misstänker jag att Berlin-Yn kommer att skaka om lite.
MY LR med drag beställd mars -21
X75D 2017
YLR 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Jag börjar bli skeptisk. Nu börjar konkurrenterna dyka upp i Europa - Enyaq, ID4, Ioniq 5... hade de plockat in bilar från USA eller Kina så hade de kunnat sälja en hel del bilar redan nu för det pris som är aktuellt i nuläget. Om ett år kommer det finnas en helt annan konkurrens. Börjar bli väldigt sugen på Ioniq 5 själv faktiskt..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Börjar bli väldigt sugen på Ioniq 5 själv faktiskt..
Bara att beställa! :D

Med lite tur kan du sälja om 1-2 år utan några större förluster. Tror det kan bli en populär modell.

Har du/ni någon elbil i dagsläget?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
Jag börjar bli skeptisk. Nu börjar konkurrenterna dyka upp i Europa - Enyaq, ID4, Ioniq 5... hade de plockat in bilar från USA eller Kina så hade de kunnat sälja en hel del bilar redan nu för det pris som är aktuellt i nuläget. Om ett år kommer det finnas en helt annan konkurrens. Börjar bli väldigt sugen på Ioniq 5 själv faktiskt..
Vilket förhoppningsvis betyder att Tesla sänker priserna på MY (också).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter »

Mycket talar för att Model Y blir den bästa kvalitetsbyggda Teslan fram till nu.
Mega Casting gör ju att det blir 1 del istället för typ 70 monterade delar till bakre delen av bilen.
Har inte koll på främre delarna just nu.
Men hela bottenplattan kommer bestå av endast 3 delar sägs det.
Det innebär att passformen för yttre kaross delarna borde passa perfekt.
Model 3 kommer säker bli byggd så längre fram också.
Tillverkningskostnad blir billigare och förhoppningsvis för oss köpare också.
När det gäller batteri teknik och drivlinor är ju Tesla bland de bästa.
Jag kan mycket väl tänka mig en Model Y
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

martinot skrev:
jonasl skrev:
Börjar bli väldigt sugen på Ioniq 5 själv faktiskt..
Med lite tur kan du sälja om 1-2 år utan några större förluster. Tror det kan bli en populär modell.

Har du/ni någon elbil i dagsläget?
Ingen bil alls sen en månad tillbaka faktiskt efter att leasingen tog slut. Har suktat efter en Tesla sen de dök upp dock och bokade 3 vid lanseringen, avbokade när vi hunnit få två barn till när de började levereras i Sverige. Beställde en nu i mars men bytte till en Y efter att ha velat till tusen och prövat barnstolar och grejer i andras bilar.

Vi använder inte bilen alls till vardags men åker en hel del längre resor och har kört 1500-2000 mil om året senaste åren, så att långresor fungerar är A och O. Stockholm-Dalarna, Skåne, Härnösand, Åre är vanliga resor.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter »

jonasl skrev:
martinot skrev:
jonasl skrev:
Börjar bli väldigt sugen på Ioniq 5 själv faktiskt..
Med lite tur kan du sälja om 1-2 år utan några större förluster. Tror det kan bli en populär modell.

Har du/ni någon elbil i dagsläget?
Ingen bil alls sen en månad tillbaka faktiskt efter att leasingen tog slut. Har suktat efter en Tesla sen de dök upp dock och bokade 3 vid lanseringen, avbokade när vi hunnit få två barn till när de började levereras i Sverige. Beställde en nu i mars men bytte till en Y efter att ha velat till tusen och prövat barnstolar och grejer i andras bilar.

Vi använder inte bilen alls till vardags men åker en hel del längre resor och har kört 1500-2000 mil om året senaste åren, så att långresor fungerar är A och O. Stockholm-Dalarna, Skåne, Härnösand, Åre är vanliga resor.
Med 2st barn i familjen också så tror jag Model Y är det perfekta valet.
Jag hade köpt direkt utan att tveka.
Säker på att du blir nöjd.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Dexter skrev:
Med 2st barn i familjen också så tror jag Model Y är det perfekta valet.
Jag hade köpt direkt utan att tveka.
Säker på att du blir nöjd.
Två barn till, vi hade ett redan när jag bokade den första så det är totalt tre. Väldigt få bilar är gjorda för att alltid köra fem tyvärr, men vår yngsta är två så det ska nog funka. Vår senaste bil hade tre separat justerbara stolar i baksätet som var lika breda, det var väldigt smidigt.

Y är inte bredare i baksätet men verkar upplevas som rymligare eftersom sätet är högre och takhöjden bättre. Läste om någon som föredrog den före X med tre i baksätet eftersom X är så låg på mittplatsen..

Jag räknar med att det blir en Y ändå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter »

jonasl skrev:
Dexter skrev:
Med 2st barn i familjen också så tror jag Model Y är det perfekta valet.
Jag hade köpt direkt utan att tveka.
Säker på att du blir nöjd.
Två barn till, vi hade ett redan när jag bokade den första så det är totalt tre. Väldigt få bilar är gjorda för att alltid köra fem tyvärr, men vår yngsta är två så det ska nog funka. Vår senaste bil hade tre separat justerbara stolar i baksätet som var lika breda, det var väldigt smidigt.

Y är inte bredare i baksätet men verkar upplevas som rymligare eftersom sätet är högre och takhöjden bättre. Läste om någon som föredrog den före X med tre i baksätet eftersom X är så låg på mittplatsen..

Jag räknar med att det blir en Y ändå.
M3 faller bort där direkt.
Hur blir det när barnen blir större räcker det med MY ?
5 vuxna?
7 sits modell med mindre bagage är inte så bra lösning kanske.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Jag tror det kommer funka. Barnstolar tar mycket plats, nästan mer ju mindre barnet är. När de väl är runt 5 och sitter framåtvända så börjar det bli bättre.

7-sitsig X skulle funka men en i min prisklass riskerar att bli väldigt dyr att äga på lång sikt så det lockar inte. Annars är 7-sitsigt väldigt praktiskt, det har vi haft förut, men det är i praktiken så sällan det används att det inte är värt så mycket extra..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Mmarcus
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 jun 2021 12:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mmarcus »

Fick detta besked från Tesla:
Model Y men sjusitsig som jag nämnde tidigare ligger en bit bort, först prioriterad är den femsitsiga. Så om alla aspekter går som det ska kanske att den sjusitsiga kommer till 2023/2024. Om vi har tur.

Gissar på att jag inte är ensam med denna option.. :(
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flamman »

Mmarcus skrev:
Fick detta besked från Tesla:
Model Y men sjusitsig som jag nämnde tidigare ligger en bit bort, först prioriterad är den femsitsiga. Så om alla aspekter går som det ska kanske att den sjusitsiga kommer till 2023/2024. Om vi har tur.

Gissar på att jag inte är ensam med denna option.. :(
Ajdå. Tråkigt. Fick du hela texten inkl årtal och ”om vi har tur.” från Tesla eller är det din tolkning/gissning?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
fzee
elbilist
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 apr 2016 21:24
Ort: Borås

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av fzee »

Mmarcus skrev:
Fick detta besked från Tesla:
Model Y men sjusitsig som jag nämnde tidigare ligger en bit bort, först prioriterad är den femsitsiga. Så om alla aspekter går som det ska kanske att den sjusitsiga kommer till 2023/2024. Om vi har tur.

Gissar på att jag inte är ensam med denna option.. :(
Icke ensam, horisonten flyttas ideligenBild

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Mmarcus
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 jun 2021 12:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mmarcus »

flamman skrev:
Mmarcus skrev:
Fick detta besked från Tesla:
Model Y men sjusitsig som jag nämnde tidigare ligger en bit bort, först prioriterad är den femsitsiga. Så om alla aspekter går som det ska kanske att den sjusitsiga kommer till 2023/2024. Om vi har tur.

Gissar på att jag inte är ensam med denna option.. :(
Ajdå. Tråkigt. Fick du hela texten inkl årtal och ”om vi har tur.” från Tesla eller är det din tolkning/gissning?

Det är tyvärr Tesla som skrev detta

mail svar från Tesla representant:
"Model Y men sjusitsig som jag nämnde tidigare ligger en bit bort, först prioriterad är den femsitsiga. Så om alla aspekter går som det ska kanske att den sjusitsiga kommer till 2023/2024. Om vi har tur"



De verkar inte erbjuda 7 sits i Shanghai fabriken än heller så det lär stämma att det kommer dröja för Berlin att börja med detta..
Måste ha 7 sits för att få plats med alla ungar, tittar lite på Merca EQB men alla andra märken är så mycket efter när det gäller åka på långresa med elbil.
Kör en hel del i tjänsten runt i hela landet, klart man vill ha en model X men är inte beredd lägga dom pengarna
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flamman »

Man kan väl hoppas att det blir annorlunda i Europa/Berlin. På Teslas kina-sida verkar 7-sits inte presenteras alls. I Europa finns det info om 7-sits åtminstone (om än som ”kommer senare”).
Om jag google’ade rätt tog det typ 11 mån i USA mellan första lev av 5-sits Model Y (mars 2020) till första lev av 7-sits (feb 2021). Vågar man drömma/hoppas kanske det går snabbare från Berlin. Det skulle kunna innebära 7-sits till sommaren 2022. (Vad en svensk Tesla-representant gissar känns inte riktigt som något som man ska fästa för stor vikt vid)
/Obotlig optimist
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Skriv svar