Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

kastamig79
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 aug 2021 15:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kastamig79 »

Har beställt företagsbil via CarPay.
Jag har fått absolut noll återkoppling från Tesla, inga SMS eller någonting och appen är tom. Är det normalt?
G66142
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 maj 2022 21:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av G66142 »

kastamig79 skrev:
Har beställt företagsbil via CarPay.
Jag har fått absolut noll återkoppling från Tesla, inga SMS eller någonting och appen är tom. Är det normalt?
När beställde du? Config?

När jag beställde via Autoplan fick jag skapa konto nästan direkt, sen var det tyst fram till SMS den första juni vid matchning, sen SMS den här veckan om leverans och slutligen idag om bekräftad leverans.

Edit: appen förblir tom fram till leverans (förmodligen)
kastamig79
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 aug 2021 15:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kastamig79 »

Beställde tidigt i april, svart/svart LR 20".
Upnorth
Inlägg: 24
Blev medlem: 27 maj 2022 17:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Upnorth »

Hinner inte få laddbox innan semestern. Vågar man ladda med teslas portabla laddare i vanligt eluttag?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Upnorth skrev:
Hinner inte få laddbox innan semestern. Vågar man ladda med teslas portabla laddare i vanligt eluttag?
Ja, om du gör på rätt sätt är det ingen fara. Uttag "nära" centralen, inte för gammal installation, laddaren rakt in i uttaget utan förlängning eller något annat som sitter mellan så är det safe. Kör på 8A och ha koll på att uttaget/kontakten inte blir varm i början. Jag körde så i över ett halvår, det går långsamt men fungerar fint.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av uncle_bob »

Fripp skrev:
malmer skrev:
uncle_bob skrev:
Sitter med fingret på avtryckaren för att beställa en Model YLR, har försökt följa alla turer i diskussionen kring färgkombinationer och leverans men lyckas inte dra några slutsatser, finns det någon konsensus kring att exemplevis vit med svart inredning sannolikt går fortare än annat? Såg att fälgarna spelar roll också, kan förtydliga med att jag inte hoppas på snabb leverans som i början på juli utan förutsätter Q4 som tidigast.
Beställ det du faktiskt vill ha och är villig att betala för. Blir troligtvis bäst så på lite längre sikt.
Enighet i detta. Beställde som många andra vit/svart 20" den 6 mars och det var inte förän jag gav upp på den leveransen och bytte till min preferens blå/svart 19" som jag hade tur och blev matchad. Hade tagit denna även utan klimatbonus.

Hade jag beställt det jag ville ha från början hade jag sluppit både prisökning och tvingad dragkrok.
Super, tack för alla svar! Men det hade ju vart lättare att välja om man begränsat valen, blir av med min leasade T3LR sista september pga av jobbyte, hade vart mycket lättare att välja färg på Y om det fanns en som sannolikt kom fortare :roll:
Upnorth
Inlägg: 24
Blev medlem: 27 maj 2022 17:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Upnorth »

uncle_bob skrev:
Fripp skrev:
malmer skrev:
uncle_bob skrev:
Sitter med fingret på avtryckaren för att beställa en Model YLR, har försökt följa alla turer i diskussionen kring färgkombinationer och leverans men lyckas inte dra några slutsatser, finns det någon konsensus kring att exemplevis vit med svart inredning sannolikt går fortare än annat? Såg att fälgarna spelar roll också, kan förtydliga med att jag inte hoppas på snabb leverans som i början på juli utan förutsätter Q4 som tidigast.
Beställ det du faktiskt vill ha och är villig att betala för. Blir troligtvis bäst så på lite längre sikt.
Enighet i detta. Beställde som många andra vit/svart 20" den 6 mars och det var inte förän jag gav upp på den leveransen och bytte till min preferens blå/svart 19" som jag hade tur och blev matchad. Hade tagit denna även utan klimatbonus.

Hade jag beställt det jag ville ha från början hade jag sluppit både prisökning och tvingad dragkrok.
Super, tack för alla svar! Men det hade ju vart lättare att välja om man begränsat valen, blir av med min leasade T3LR sista september pga av jobbyte, hade vart mycket lättare att välja färg på Y om det fanns en som sannolikt kom fortare :roll:
Instämmer också med föregående talare. Tog en blå med ber. leverans i september när jag beställde för jag brydde mig inte om bonusen, ville bara ha den färg jag ville ha och hämtar ut den på tisdag. Det var en väldigt positiv överraskning, men det går inte att veta hur tesla planerar
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av linx »

jonasl skrev:
Upnorth skrev:
Hinner inte få laddbox innan semestern. Vågar man ladda med teslas portabla laddare i vanligt eluttag?
Ja, om du gör på rätt sätt är det ingen fara. Uttag "nära" centralen, inte för gammal installation, laddaren rakt in i uttaget utan förlängning eller något annat som sitter mellan så är det safe. Kör på 8A och ha koll på att uttaget/kontakten inte blir varm i början. Jag körde så i över ett halvår, det går långsamt men fungerar fint.
Jag laddade med 20 meter förlängningskabel (säkert en 30 år gammal förlängningskabel) i ett eluttag från 70-talet. Dock är elen till uttaget ny och separat avsäkrat i ny elcentral med jordfelsbrytare. Laddade med 8A i nästan 24 timmar utan problem. Kände med jämna mellanrum på uttaget och kontakterna för att konstatera om det gick varmt eller inte. Det fungerade alldeles utmärkt i mitt fall.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Användarvisningsbild
Tesla420
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 jul 2020 23:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesla420 »

Hej, har upphämtning nästa vecka och landar ca 2h innan. Någon som vet hur flexibla Trosta park är? Har dem något nummer som man kan nå dem på?
Användarvisningsbild
MattiPekka
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 05 dec 2021 16:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MattiPekka »

Tesla420 skrev:
Hej, har upphämtning nästa vecka och landar ca 2h innan. Någon som vet hur flexibla Trosta park är? Har dem något nummer som man kan nå dem på?
Jag va två timmar tidig i vintras(snökaos-dagen), det var inga problem då. Du kanske får vänta lite men det ska nog gå bra.
torbenqq
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 jun 2022 23:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av torbenqq »

Hämtar min vita Y LR som jag beställde 16 mars på söndag.

Ska bli trist å bli av med 3-raketen men men.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LarsL »

Tesla420 skrev:
Hej, har upphämtning nästa vecka och landar ca 2h innan. Någon som vet hur flexibla Trosta park är? Har dem något nummer som man kan nå dem på?
Har du fått SMS och introduktioner på Teslas sida? För mig verkar det bli en helt kontaktlös upphämtning denna gång om jag förstår rätt. Så frågan om jag skulle kunna hämta tidigare beror ju på om jag får tillgång till bilen i appen tidigare, inte för att jag behöver eller vill. Bilen borde ju vara färdig ett bra tag innan du ska vara där så på det sättet inget problem. Jobbiga blir väl om du hittar något fel på bilen, då kan det ju ta tid särskilt om du är där tidigt.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

LarsL skrev:
Tesla420 skrev:
Hej, har upphämtning nästa vecka och landar ca 2h innan. Någon som vet hur flexibla Trosta park är? Har dem något nummer som man kan nå dem på?
Har du fått SMS och introduktioner på Teslas sida? För mig verkar det bli en helt kontaktlös upphämtning denna gång om jag förstår rätt. Så frågan om jag skulle kunna hämta tidigare beror ju på om jag får tillgång till bilen i appen tidigare, inte för att jag behöver eller vill. Bilen borde ju vara färdig ett bra tag innan du ska vara där så på det sättet inget problem. Jobbiga blir väl om du hittar något fel på bilen, då kan det ju ta tid särskilt om du är där tidigt.
Har också typ kontaktlös upphämtning och reser rätt tidigt för att vara säker på att hinna och kunna ta något senare och ändå hinna typ..

Så gör nog ett försök före min bokade tid.

Nån skrev tidigare i tråden att hans bil var upplåst så den gick att komma in i. Man vill ju inte göra leveransgodkännandet innan man granskar bilen in och utvändigt. De skriver ju att man ska ha appen installerad i sin telefon, men har för mig någon skrivit att det kan ta någon timme upp till en dag innan bilen syns i appen? Då kan man ju inte ladda på Tesla om man inte har tillräcklig laddning för att ta sig hem?

Så här står det hos Tesla
Din Tesla kopplas automatiskt till appen på leveransdagen.
Nyckelkorten ligger väl i bilen antar jag. Men gissar att bilen inte går att köra innan man skrivit på leveransgodkännandet? Tippar på att det är detta som gör att appen kopplad automatiskt till bilen.

Jag räknar inte med att få någon bekräftelse innan jag åker för att hämta bilen, med tanke på att jag ska hämta på Måndag och de antagligen inte jobbar dagen före i Göteborg (men däremot gör de det på Trosta) så det är väl ungefär 50% risk att jag får vända hem typ halvvägs eller senare med oförrättat ärende..
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 4 gång.
Are1980
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 apr 2022 23:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Are1980 »

Mindre än ett dygn nu innan min upphämtningstid men har inte fått denna bekräftad ännu. Har endast fått två sms. Hur sent inpå brukar Tesla höra av sig?
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Andersen »

Obekräftade uppgifter: "NEWS: Multiple reports are coming in about cancelled MIG Model Y Performance deliveries in Europe. The deliveries were scheduled for as early as today. New delivery dates are no earlier than mid July. There is a critical fault with the drive unit and a part needs replacing"
https://tff-forum.de/t/myp-1hj-ausliefe ... n/203203/6
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tellus »

Andersen skrev:
Obekräftade uppgifter: "NEWS: Multiple reports are coming in about cancelled MIG Model Y Performance deliveries in Europe. The deliveries were scheduled for as early as today. New delivery dates are no earlier than mid July. There is a critical fault with the drive unit and a part needs replacing"
https://tff-forum.de/t/myp-1hj-ausliefe ... n/203203/6
Bad news, jag postar det i MYP tråden också
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Gunnergard1337
Inlägg: 49
Blev medlem: 05 jun 2022 17:36
Ort: Gbg
Referralkod: ts.la/mattias431869

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Gunnergard1337 »

Har upphämtning i gbg i morgon så jag hoppas verkligen att de jobbar då...
Are1980
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 apr 2022 23:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Are1980 »

Hoppas de jobbar i Sthlm också, kommer sätta mig i en taxi vid 9-tiden imorgon för ca en timmes resa
sccreech
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 maj 2022 22:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av sccreech »

Körde förbi SC i Malmö, 4 bilar som lastade av MYLR. Tyvärr såg jag inte om det fanns MYP på uppställningsplatsen där bilarna lastades av.


Sent from my iPhone using Tapatalk
saabajohan
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 jun 2022 13:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av saabajohan »

sccreech skrev:
Körde förbi SC i Malmö, 4 bilar som lastade av MYLR.
Vit/svart 19” ?

Upphämtning onsdag, får hoppas det är en av dem då…
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tillsynsmannen »

Jaha, hämtade min röda/svarta med 20-tums hjul i Trosta i förmiddags. Allt gick smidigt, på några minuter hade jag nyckelkorten och kunde göra en kontroll av bilen innan avfärd. Allt OK, 41% laddning, så det räcker en bit. Laddade till 80 % i Breddens supercgarger. Nu ska man bara bekanta sig med inställningar och liknande. Holy macaroni vilken bil!
Philippeb
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 mar 2022 09:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Philippeb »

Hämtade min LR MY idag på Trosta.
50% laddning
D43B028D-17CF-44D9-8079-4D00F26FABD7.jpeg
sccreech
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 maj 2022 22:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av sccreech »

saabajohan skrev:
sccreech skrev:
Körde förbi SC i Malmö, 4 bilar som lastade av MYLR.
Vit/svart 19” ?

Upphämtning onsdag, får hoppas det är en av dem då…
Det var en blandning, en hel del vita och en hel del svarta, det var full aktivitet så jag ville inte vara för närgången och inspektera.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne80
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 feb 2022 13:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Danne80 »

Skönt att läsa att det är hyfsad SOC på bilen när man hämtar. Har runt 10-11mil till närmsta supercharger om jag inte vill ta omvägar hem.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Danne80 skrev:
Skönt att läsa att det är hyfsad SOC på bilen när man hämtar. Har runt 10-11mil till närmsta supercharger om jag inte vill ta omvägar hem.
46% soc på min..
Skriv svar