Det är väl inte bekräftat att RCC Europe behöver repareras? Bara att den har stannat för närvarande, men inte varför.
Morning Peace är däremot bekräftat påväg till Sydkorea för reparationer. Den är dock inte tippad att ha några Teslor ombord.
Förövrigt är det inte heller bekräftat att det finns Teslor på RCC Europe heller, men det är mer sannolikt.
My bad.
Mixed Morning Peace and RCC Europe.
Yes, Morning Peace is confirmed broken. RCC Europe is spin in the ocean, if it's broke? Likely, but not confirmed.
Cross fingures.
Tror regeringen tar beslut enligt förslaget och det ända som händer är att Transportstyrelsen får ta bort alla ansökningar över 700 000 från den 1 Juli , så ser mörkt ut…
Låter lite väl laglöst så här ett valår. Men jag är ju biased som hoppas det förlängs året ut.
Tror det kommer höjas till 800k. Får ju inte ens en Skoda längre för 700k.
Tror ni tesla medvetet skiter i Q2 och låter det gå till historien för att sedan göra ett gyllene Q3?
Inte en chans, dom kommer pusha så hårt de bara kan för att få ut så mycket det går under Q2
Däremot kan det nog bli så att Q3 blir lite annorlunda än vanligt. Normalt sett exporteras produktionen under andra halvan av kvartalet medan första halvan säljs lokalt, men nu när flera stora städer i Kina är nedstängda så blir det antagligen svårt att leverera som vanligt inhemskt, och då kommer förmodligen mer gå på export istället, och då även under första halvan av Q3. Förutsatt att man får igång produktionen i tillräckligt hög grad förstås.
Tror regeringen tar beslut enligt förslaget och det ända som händer är att Transportstyrelsen får ta bort alla ansökningar över 700 000 från den 1 Juli , så ser mörkt ut…
Låter lite väl laglöst så här ett valår. Men jag är ju biased som hoppas det förlängs året ut.
Tror det kommer höjas till 800k. Får ju inte ens en Skoda längre för 700k.
Tänk på att det är många som vill att det sänks eller tas bort helt, du blidkar helt enkelt en viss typ av väljare genom att inte "dela ut mina pengar till någon rik milljömupp som köper tesla, det får vi vanliga aldrig råd med".
Problemet är att vänstersidan vill sänka för att det är mest jante/"rättvist". Högern vill ta bort det för att istället sänka skatten på diesel osv.
Model Y Performance, pearl white/svart interiör Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Tänk på att det är många som vill att det sänks eller tas bort helt, du blidkar helt enkelt en viss typ av väljare genom att inte "dela ut mina pengar till någon rik milljömupp som köper tesla, det får vi vanliga aldrig råd med".
Problemet är att vänstersidan vill sänka för att det är mest jante/"rättvist". Högern vill ta bort det för att istället sänka skatten på diesel osv.
Huvudet på spiken! Ena sidan vill bara ge bidrag till diesel och bensin till ”vanligt folk” och andra sidan vill inte gynna höginkomsttagare. Finns det något vettigt parti kvar idag? Eller har alla blivit extremister och populister?
Idag ringde jag min kontakt på tesla (fd kollega till släkting. Då jag var irriterad över att vännen som bokat sin MYP fått EDd 24-3 juni. Jag frågade hur de kommer sig att de fortfarande står prel. Lev maj 2022. De var samma historia kring Shanghai. Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige och leveranserna för maj kullen är slutet på Juni. Men hen nämnde även att de är lättare att få tag på MYP så de slutade med att jag la in en beställning på de även. Vi får la se vad som kommer först och om kontakten hjälper.
Vilken hade ni valt om de var en månads skillnad. Hade ni väntat på MYP.
Idag ringde jag min kontakt på tesla (fd kollega till släkting. Då jag var irriterad över att vännen som bokat sin MYP fått EDd 24-3 juni. Jag frågade hur de kommer sig att de fortfarande står prel. Lev maj 2022. De var samma historia kring Shanghai. Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige och leveranserna för maj kullen är slutet på Juni. Men hen nämnde även att de är lättare att få tag på MYP så de slutade med att jag la in en beställning på de även. Vi får la se vad som kommer först och om kontakten hjälper.
Vilken hade ni valt om de var en månads skillnad. Hade ni väntat på MYP.
Jag hoppas din kontakt har rätt. För egen del är jag helt ok med att få min MYLR i slutet av juni. Önskar att man bara man visste hur troligt det är då min semester börjar direkt i juli. Känner inget större behov av att ha Performance över LR, men det verkar ju vara många som beställt båda för att se vilken som kommer först. Får hoppas många tar P så jag trillar framåt i kön, om det nu fungerar så?
Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige
Detta är empiriskt falskt eftersom kunder i UK och flera länder i Europa har börjat få VINs, men ingen i Sverige än så länge.
Varför det? Vi har ju inte ens ratten på samma ställe som UK. Vi delar inte bilar med dem. Varför skulle de inte kunna vara så att den första båten innehåller bilar avsedda för södra Europa och några till UK, medan den andra båten som dockar i Belgien prioriterar norra Europa? Inte helt orimligt.
Idag ringde jag min kontakt på tesla (fd kollega till släkting. Då jag var irriterad över att vännen som bokat sin MYP fått EDd 24-3 juni. Jag frågade hur de kommer sig att de fortfarande står prel. Lev maj 2022. De var samma historia kring Shanghai. Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige och leveranserna för maj kullen är slutet på Juni. Men hen nämnde även att de är lättare att få tag på MYP så de slutade med att jag la in en beställning på de även. Vi får la se vad som kommer först och om kontakten hjälper.
Vilken hade ni valt om de var en månads skillnad. Hade ni väntat på MYP.
Din kontakt fabulerar sannolikt, SA verkar ha ungefär samma info som vi har. Kvartalets första batch gick till Sydeuropa, så det visar att Sverige inte är prioriterat. Om två veckor är det dags för nästa båtlast att börja få VIN, vi får väl se då.
Idag ringde jag min kontakt på tesla (fd kollega till släkting. Då jag var irriterad över att vännen som bokat sin MYP fått EDd 24-3 juni. Jag frågade hur de kommer sig att de fortfarande står prel. Lev maj 2022. De var samma historia kring Shanghai. Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige och leveranserna för maj kullen är slutet på Juni. Men hen nämnde även att de är lättare att få tag på MYP så de slutade med att jag la in en beställning på de även. Vi får la se vad som kommer först och om kontakten hjälper.
Vilken hade ni valt om de var en månads skillnad. Hade ni väntat på MYP.
Din kontakt fabulerar sannolikt, SA verkar ha ungefär samma info som vi har. Kvartalets första batch gick till Sydeuropa, så det visar att Sverige inte är prioriterat. Om två veckor är det dags för nästa båtlast att börja få VIN, vi får väl se då.
Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige
Detta är empiriskt falskt eftersom kunder i UK och flera länder i Europa har börjat få VINs, men ingen i Sverige än så länge.
Varför det? Vi har ju inte ens ratten på samma ställe som UK. Vi delar inte bilar med dem. Varför skulle de inte kunna vara så att den första båten innehåller bilar avsedda för södra Europa och några till UK, medan den andra båten som dockar i Belgien prioriterar norra Europa? Inte helt orimligt.
Vad spelar det för roll var ratten sitter? Tar fortfarande lika mycket produktionskapacitet och båtutrymme i anspråk.
De VINs som har allokerats hittills verkar främst vara från första båten (Glovis Splendor till Koper) och tredje båten (RCC Europe till UK). Några VINs har även dykt upp i Tyskland, vilket skulle kunna vara från andra båten (Theben till Zeebrugge). Det visar på att VINs från alla tre båtar har börjat allokeras.
Allokeringsprocessen verkar fortfarande pågå dock, så det kanske börjar poppa upp även i Sverige de närmsta dagarna. Om det inte gör det så finns sannolikt inga svenska bilar finns på nån av de tre första båtarna.
I vilket fall är det tydligt att Sverige inte prioriteras (och varför skulle det?). Det utesluter ju dock inte att vi får våra bilar innan sista juni. En till båt (Horizon Leader) avgår idag, och det finns fortfarande tid.
Tänk på att det är många som vill att det sänks eller tas bort helt, du blidkar helt enkelt en viss typ av väljare genom att inte "dela ut mina pengar till någon rik milljömupp som köper tesla, det får vi vanliga aldrig råd med".
Problemet är att vänstersidan vill sänka för att det är mest jante/"rättvist". Högern vill ta bort det för att istället sänka skatten på diesel osv.
Huvudet på spiken! Ena sidan vill bara ge bidrag till diesel och bensin till ”vanligt folk” och andra sidan vill inte gynna höginkomsttagare. Finns det något vettigt parti kvar idag? Eller har alla blivit extremister och populister?
Problemet man har att lösa är ju att malus-intäkterna inte räcker till bonus till alla. Man behöver minska utgifterna på något sätt. Det är där knuten sitter. Bonus/malus är inte finansierad av pengar utifrån systemet.
För 3 år sedan startade jag tråden Väntrum Model 3. Första Teslan, och en del strul med leveranser (LR RWD som jag beställt utgick) gjorde att jag fick vänta onödigt länge för att det skulle vara hälsosamt! Många inlägg blev det i den tråden, och den lever ju vidare med över 10.000 inlägg!
Nu kliver jag in i Väntrummet för Model Y, beställt en Röd Performance. Leverans Jan-Mars 2023! Men denna gång har jag ju en Tesla, som jag är väldigt nöjd med tros planerat byt. Det passar mig bra tidsmässigt få leverans då, så skall gå bra vänta 7-10 månader (fast när jag skriver ut det känns det väldigt länge). Får se hur det går vänta, kanske mer inlägg ändå det varit ett tag på TCS får fungera som terapi
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
För 3 år sedan startade jag tråden Väntrum Model 3. Första Teslan, och en del strul med leveranser (LR RWD som jag beställt utgick) gjorde att jag fick vänta onödigt länge för att det skulle vara hälsosamt! Många inlägg blev det i den tråden, och den lever ju vidare med över 10.000 inlägg!
Nu kliver jag in i Väntrummet för Model Y, beställt en Röd Performance. Leverans Jan-Mars 2023! Men denna gång har jag ju en Tesla, som jag är väldigt nöjd med tros planerat byt. Det passar mig bra tidsmässigt få leverans då, så skall gå bra vänta 7-10 månader (fast när jag skriver ut det känns det väldigt länge). Får se hur det går vänta, kanske mer inlägg ändå det varit ett tag på TCS får fungera som terapi
Välkommen tebax till ”din tråd” då!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Idag ringde jag min kontakt på tesla (fd kollega till släkting. Då jag var irriterad över att vännen som bokat sin MYP fått EDd 24-3 juni. Jag frågade hur de kommer sig att de fortfarande står prel. Lev maj 2022. De var samma historia kring Shanghai. Men hen sa att de sagt att de kommer prioritera Sverige och leveranserna för maj kullen är slutet på Juni. Men hen nämnde även att de är lättare att få tag på MYP så de slutade med att jag la in en beställning på de även. Vi får la se vad som kommer först och om kontakten hjälper.
Vilken hade ni valt om de var en månads skillnad. Hade ni väntat på MYP.
Jag har en MYLR men hade lätt valt en MYP istället om jag köpt nu. MYP är tystare, mer komfortabel, snabbare och den lilla merkostnaden kommer säkert tillbaka i andrahandsvärdet när det är dags att byta nästa gång. Lycka till med valet
Min Model Y historia.
Beställde i slutet av mars.
Får upp leverans i maj.
Fick höra om lockdown ett par dagar senare.
Ringde Tesla Malmö och får svaret: inga problem båten är redan lastad så den kommer under maj.
Jag sålde min bil som planerat den 16 maj.
Ringde Tesla Malmö igen innan jag sålde bilen samma svar igen inga problem.
Med fyra arbetsdagar kvar i maj den 25 maj ringer jag igen och nu får man svaret att det ingen som kunnat lova dig leverans i maj och det nu är mitten till slutet av juni som gäller.
Mitt byte till Tesla börjar inte bra.
Jag börjar nu förstå att alla negativa clickbait inlägg om Tesla har en viss sanning eller är helt sanna.
En skärpning från Teslas sida behövs.
Bilen jag beställde var Model Y long range 20” vit med svart inredning.
På mitt Tesla konto idag 26 maj står det fortfarande leverans i maj.
Jag har nu i slutet av maj ringt ett par gånger till och en gång fick jag svaret av en trevlig tjej att: Alla som tackar nej till leverans då går inte dens bil till nästa i kön utan hamnar som lagerbil där den som är snabbast att klicka hem den får den. Jag säger till henne att det är ju helt absurd och du hör väl själv hur dumt det låter.
Vid nästa samtal pratade jag med en trevlig kille då jag nämner förra samtalet och då säger han samma sak som jag sa, det stämmer inte och du hör väl själv hur dumt det låter. ???
Nu sitter jag här den 1 juni utan min sålda bil och utan min model y som skulle komma i maj månad.
Senast redigerad av TeslaHalmstad, redigerad totalt 2 gång.