Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Old_O »

Lystico skrev:
Någon mer som fått Mail från tesla gällande MYP dö de ber att man ska komplettera med finansieringslösning men när man loggar in så är det tomt?
Nä, men blir nyfiken på om du beställt en svart eller vit MYP måhända? De verkar vara dom som produceras först.
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
Lystico
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 02 sep 2020 08:19
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lystico »

Old_O skrev:
Lystico skrev:
Någon mer som fått Mail från tesla gällande MYP dö de ber att man ska komplettera med finansieringslösning men när man loggar in så är det tomt?
Nä, men blir nyfiken på om du beställt en svart eller vit MYP måhända? De verkar vara dom som produceras först.

Jag har beställt en vit, ändrade min LR till P i början av Januari
P3D-20 Grå med vit inredning
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Old_O »

Lystico skrev:
Jag har beställt en vit, ändrade min LR till P i början av Januari
Som jag misstänkte. Kul och grattis! Själv har jag en grå på beställning så jag misstänker någon månads tystnad till iaf.
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
sparicho
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 sep 2021 17:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av sparicho »

Beställde en MY LR i början av december (vit) med 19” fälgar + vinterdäck. Har inte hört något och förväntar mig leverans i slutet av februari/mars. Fick dock detta sms igår:

”Tesla-uppdatering: Vi är glada att kunna meddela att räckvidden på din Model Y har ökat till 533 kilometer (WLTP) utan någon extra kostnad. För att avregistrera från SMS, svara STOP.”

Fler som fått det? Kanske är jag som missat en hel tråd kring det.. :-)
M3 SR+, 2020. Såld.
Beställd vit MY LR (2/12 2021). Hämtas 16 feb -22
Användarvisningsbild
Vill ha en tesla
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 jul 2019 18:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vill ha en tesla »

Jag fick åxo, beställt i slutet på november , så är rätt nöjd att jag inte fick bilen i december .
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Någon som fått VIN ännu?
Såg på twitter att vissa i Europa redan börjat få
Användarvisningsbild
sparicho
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 sep 2021 17:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av sparicho »

Var ser jag mitt VIN först? Appen? Hemsidan? Sms?
M3 SR+, 2020. Såld.
Beställd vit MY LR (2/12 2021). Hämtas 16 feb -22
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 jul 2020 08:25
Ort: Billesholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rorspjell »

Dexter86 skrev:
Någon som fått VIN ännu?
Såg på twitter att vissa i Europa redan börjat få
Är det VIN från Berlin?
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
Användarvisningsbild
guinness
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 sep 2017 09:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av guinness »

Rorspjell skrev:
Dexter86 skrev:
Någon som fått VIN ännu?
Såg på twitter att vissa i Europa redan börjat få
Är det VIN från Berlin?
Nej, kina
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tobiaslej »

guinness skrev:
Rorspjell skrev:
Dexter86 skrev:
Någon som fått VIN ännu?
Såg på twitter att vissa i Europa redan börjat få
Är det VIN från Berlin?
Nej, kina
Är det MYP eller LR?
Model 3 SR+
Model Y Performance
joelfrodin
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 aug 2021 10:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av joelfrodin »

Enligt de jag pratade på Tesla, så var det Kina LR som kommer nu
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SomTam »

joelfrodin skrev:
Enligt de jag pratade på Tesla, så var det Kina LR som kommer nu
Fan har en LR beställd till feb nu. Men kan byta till en P i mars säger hon på tesla. Dock finns inga vinterhjul att få med verkar det som. Måste ju ha det om man ska rulla ut i mars...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

SomTam skrev:
joelfrodin skrev:
Enligt de jag pratade på Tesla, så var det Kina LR som kommer nu
Fan har en LR beställd till feb nu. Men kan byta till en P i mars säger hon på tesla. Dock finns inga vinterhjul att få med verkar det som. Måste ju ha det om man ska rulla ut i mars...
Finns det vinterhjul till LR, men inte till P?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SomTam »

mikebike skrev:
SomTam skrev:
joelfrodin skrev:
Enligt de jag pratade på Tesla, så var det Kina LR som kommer nu
Fan har en LR beställd till feb nu. Men kan byta till en P i mars säger hon på tesla. Dock finns inga vinterhjul att få med verkar det som. Måste ju ha det om man ska rulla ut i mars...
Finns det vinterhjul till LR, men inte till P?
I min beställning på LR från dec har jag med vinterhjul. Men P går det inte att välja till vinterhjul på hemsidan just nu.

"Det finns i dagsläget ingen information gällande vinterdäck, jag har kollat med vår serviceavdelning som inte heller kan hitta det i deras kataloger."
Användarvisningsbild
areskoug
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 apr 2016 16:46

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av areskoug »

Fick besked från sales advisor på Tesla att följande nyheter är bekräftade på de Model Y som kommer från Kina nu i Q1:
Dubbla glas i bakdörrarna
Ny processor
Uppvärmda torkarblad
Längre räckvidd

Mjukare fjädring och hatthylla är väl de enda andra nyheterna som det ryktats om som inte är bekräftat då antar jag?
Model 3 LR AWD - Pearl White 2019.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lakke »

SomTam skrev:
mikebike skrev:
SomTam skrev:
joelfrodin skrev:
Enligt de jag pratade på Tesla, så var det Kina LR som kommer nu
Fan har en LR beställd till feb nu. Men kan byta till en P i mars säger hon på tesla. Dock finns inga vinterhjul att få med verkar det som. Måste ju ha det om man ska rulla ut i mars...
Finns det vinterhjul till LR, men inte till P?
I min beställning på LR från dec har jag med vinterhjul. Men P går det inte att välja till vinterhjul på hemsidan just nu.

"Det finns i dagsläget ingen information gällande vinterdäck, jag har kollat med vår serviceavdelning som inte heller kan hitta det i deras kataloger."
Gemini fälgarna borde ju funka på MYP också så lite konstigt är det faktiskt.
Model Y performance
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flamman »

areskoug skrev:
Fick besked från sales advisor på Tesla att följande nyheter är bekräftade på de Model Y som kommer från Kina nu i Q1:
Dubbla glas i bakdörrarna
Ny processor
Uppvärmda torkarblad
Längre räckvidd

Mjukare fjädring och hatthylla är väl de enda andra nyheterna som det ryktats om som inte är bekräftat då antar jag?
Högre max-last samt 16V Lithium-batteri istället för 12V blybatteri.
Och kanske att USB-C-uttagen slutar ha stöd för något annat än laddning (dvs inget stöd för storage och spelkontroller)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
emiliooo
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 15 nov 2021 10:16
Ort: Göteborg

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av emiliooo »

areskoug skrev:
Fick besked från sales advisor på Tesla att följande nyheter är bekräftade på de Model Y som kommer från Kina nu i Q1:
Dubbla glas i bakdörrarna
Ny processor
Uppvärmda torkarblad
Längre räckvidd

Mjukare fjädring och hatthylla är väl de enda andra nyheterna som det ryktats om som inte är bekräftat då antar jag?
Jag fick också besked från min Tesla-kontakt att nya AMD-processorn ska vara i min bil som kommer i februari/mars.
Model Y Performance
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 jan 2022 01:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Model Y Performance »

lakke skrev:
SomTam skrev:
mikebike skrev:
SomTam skrev:
joelfrodin skrev:
Enligt de jag pratade på Tesla, så var det Kina LR som kommer nu
Fan har en LR beställd till feb nu. Men kan byta till en P i mars säger hon på tesla. Dock finns inga vinterhjul att få med verkar det som. Måste ju ha det om man ska rulla ut i mars...
Finns det vinterhjul till LR, men inte till P?
I min beställning på LR från dec har jag med vinterhjul. Men P går det inte att välja till vinterhjul på hemsidan just nu.

"Det finns i dagsläget ingen information gällande vinterdäck, jag har kollat med vår serviceavdelning som inte heller kan hitta det i deras kataloger."
Gemini fälgarna borde ju funka på MYP också så lite konstigt är det faktiskt.
Gemini passar på Performance, men däcken har för låg hastighetsklassning. LR har ”V” (upp till 240km/h), P har ”W” (upp till 270km/h).
Senast redigerad av Model Y Performance, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Old_O »

Model Y Performance skrev:
Gemini passar på Performance, men däcken har för låg hastighetsklassning. LR har ”V” (upp till 250km/h), P har ”W” (upp till 270km/h).
Undrar hur många vinterdäck som är klassade till 270? Jag kör dubbat dessutom, så den siffran är ju inte riktigt relevant.
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Det är dessutom helt OK att gå ner i hastighetsklassning på vinterdäcken här i Svea Rike.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Model Y Performance
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 jan 2022 01:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Model Y Performance »

Smög sig in ett litet fel ovan, det är 240km/h och inte 250km/h som gäller för LR. Men som sagt känns det inte som att det spelar så stor roll i Sverige vid dom hastigheterna. Jag kommer försöka få Geminis på min MYP.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Model Y Performance skrev:
Smög sig in ett litet fel ovan, det är 240km/h och inte 250km/h som gäller för LR. Men som sagt känns det inte som att det spelar så stor roll i Sverige vid dom hastigheterna. Jag kommer försöka få Geminis på min MYP.
Dubbdäcken Hakka 10 EV som Tesla säljer till LR har hastighetsindex T = 190 km/h

Funkar T på LR så funkar det på P också.
Model Y P
Model S P
Model S P
S20
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 jan 2022 18:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av S20 »

Hej på er!
Det var dags för mig att välja ny förmånsbil och min vana trogen så gick jag på känsla och bara beställde en. Pallar inte med ångesten att vela fram och tillbaka så jag brukar beställa och sedan gå och oroa mig i efterhand istället :)

Hur som haver. Beställde idag en Model Y Long range med någon slags gråsilver färg. Det stod beräknad leverans februari vilket nästan lät för bra för att vara sant så jag började googla runt lite och hamnade således på det här forumet. Började läsa runt i den här tråden men blev inte klok på vad som ”gäller”. Sedan såg jag också att det var massa snack om nya batterier, så här kommer mina frågor.

En tesla Y beställd idag 20/1 med prel leverans i februari. Kan jag räkna med att få den i februari? Om inte så när typ?

Det där nya batteriet som det talas om, kan jag räkna med att få det?

Tack på förhand alla entusiaster!
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av il_concorde »

S20 skrev:
Hej på er!
Det var dags för mig att välja ny förmånsbil och min vana trogen så gick jag på känsla och bara beställde en. Pallar inte med ångesten att vela fram och tillbaka så jag brukar beställa och sedan gå och oroa mig i efterhand istället :)

Hur som haver. Beställde idag en Model Y Long range med någon slags gråsilver färg. Det stod beräknad leverans februari vilket nästan lät för bra för att vara sant så jag började googla runt lite och hamnade således på det här forumet. Började läsa runt i den här tråden men blev inte klok på vad som ”gäller”. Sedan såg jag också att det var massa snack om nya batterier, så här kommer mina frågor.

En tesla Y beställd idag 20/1 med prel leverans i februari. Kan jag räkna med att få den i februari? Om inte så när typ?

Det där nya batteriet som det talas om, kan jag räkna med att få det?

Tack på förhand alla entusiaster!
Du kan räkna med att du får bilen feb/mars men det är inte garanterat! I annat fall blir det Maj skulle jag gissa på.

Ja du kommer att få det nya batteriet och en massa annat nytt som kommer i denna batchen.
Skriv svar