Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Man hoppas/utgår från att dom nya sätena inte blir en MYP-grej utan att alla bilar får samma där. Med tanke på att inget annat påstås på hemsidan att det ska skilja så hoppas man att alla får samma.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flamman »

Dfokr skrev:
Man hoppas/utgår från att dom nya sätena inte blir en MYP-grej utan att alla bilar får samma där. Med tanke på att inget annat påstås på hemsidan att det ska skilja så hoppas man att alla får samma.
Än så länge är det en ”Berlin-grej”, dvs både MYP och MYLR därifrån har dessa säten. Det är bekräftat med de senaste vita och svarta MYLR som kommit därifrån. Verkar finnas olika åsikter om hur stor skillnad det är på sätena i praktiken.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Covfefe
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 aug 2022 20:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Covfefe »

Hämtat min tyska MYLR i dag. Känns värt all väntan, vilken jävla bil! Enda nackdelen är att den är oväntat låg, nuddar marken i garagenedfarten. Det hände bara med V70n om den var överlastad och full med folk.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pawweshark »

Covfefe skrev:
Hämtat min tyska MYLR i dag. Känns värt all väntan, vilken jävla bil! Enda nackdelen är att den är oväntat låg, nuddar marken i garagenedfarten. Det hände bara med V70n om den var överlastad och full med folk.
När beställde du och vilken konfig?
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FStaake »

Covfefe skrev:
Hämtat min tyska MYLR i dag. Känns värt all väntan, vilken jävla bil! Enda nackdelen är att den är oväntat låg, nuddar marken i garagenedfarten. Det hände bara med V70n om den var överlastad och full med folk.
Oj, då är det ett rejält gupp där. Prova inte ens med en modell 3.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Covfefe
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 aug 2022 20:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Covfefe »

pawweshark skrev:
Covfefe skrev:
Hämtat min tyska MYLR i dag. Känns värt all väntan, vilken jävla bil! Enda nackdelen är att den är oväntat låg, nuddar marken i garagenedfarten. Det hände bara med V70n om den var överlastad och full med folk.
När beställde du och vilken konfig?
14 mars, v/s 19”
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pawweshark »

Tesla lotteriet fortsätter..drog nitlott igen då EDD flyttades till 15november-22december.

Så här lång uppskattad leveranstid var det inte ens vid beställning 15 maj.
:o
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

pawweshark skrev:
Tesla lotteriet fortsätter..drog nitlott igen då EDD flyttades till 15november-22december.

Så här lång uppskattad leveranstid var det inte ens vid beställning 15 maj.
:o
Tror det beror på att det verkar som att Tesla allokerat om lite och säljer större andel av bilarna i asien, samt att de introducerat den enklare modellen av Model Y på flera marknader, vilket gör att färre Long Range kommer till europa än vad man väntade då. Är dock kortvarig dipp då Tyskland rampar upp snabbt nu.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Tato2022
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 apr 2022 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tato2022 »

Då var det äntligen dags att lämna väntrummet. Hämtade min MIC LR s/s 20” idag i Trosta (Sthlm). Beställde i slutet av mars. Det har varit en lång väntan och en hel del känslor, särskilt eftersom jag sålde min gamla bil i april i tron att jag skulle få bilen i maj.

Men oj, nu är nästan allt förlåtet. Vilken underbar bil. Så otroligt skön att köra. Vilket drag. Barnens leenden har gått från öra till öra hela kvällen. Verkligen en jättefin bil. Riktigt välbyggd, hittade verkligen ingenting att anmärka på trots checklista. Hatthyllan var på plats, dock ingen krok (som jag ändå inte betalat för). Det ända jag kunde anmärka på var några vita prickar på förarsätet som nästan gick bort med lite snabb gnuggning.

Det stod ganska många bilar där, ett 50-tal 3 och Y.

Håll ut alla som väntar. Vet att det är surt, men det är värt det :)
Användarvisningsbild
Frodan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 feb 2020 08:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Frodan »

Hämtade ut min LR idag i Stockholm. Gick från en M3-2020 till denna. Galen skillnad i komfort och ljudnivå i kupén. I 3an va det vinddrag lite överallt men inte en tillstymmelse av det i Y:n. Helt klart värdig uppgraderin!

Långtur på fredag, då tar vi sikte på norra Italien & Gardasjön! :)
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Frodan skrev:
Hämtade ut min LR idag i Stockholm. Gick från en M3-2020 till denna. Galen skillnad i komfort och ljudnivå i kupén. I 3an va det vinddrag lite överallt men inte en tillstymmelse av det i Y:n. Helt klart värdig uppgraderin!

Långtur på fredag, då tar vi sikte på norra Italien & Gardasjön! :)
Är den från Kina eller Berlin?
Användarvisningsbild
Frodan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 feb 2020 08:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Frodan »

wannabee skrev:
Frodan skrev:
Hämtade ut min LR idag i Stockholm. Gick från en M3-2020 till denna. Galen skillnad i komfort och ljudnivå i kupén. I 3an va det vinddrag lite överallt men inte en tillstymmelse av det i Y:n. Helt klart värdig uppgraderin!

Långtur på fredag, då tar vi sikte på norra Italien & Gardasjön! :)
Är den från Kina eller Berlin?
Från Kina. Mycket nöjd med bygget!
robinsxe
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 jun 2021 12:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av robinsxe »

Tjena, hur lång tid tog det för er från att ni fick slutfaktura tills bilen kom? Min beställningssida på Teslakontot har ändrats från att invänta fortsättning till product finalize, dvs de preppar slutfaktura och leverans men har inte fått något VIN ännu.

Tack för all bra info i denna tråd för övrigt, varit en guldkälla för long time lurker first time poster. S/S 19" beställd 9 april först med 20" men bytte i juni till 19".
Skottlund
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2022 09:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skottlund »

Det är nu bekräftat att ytterligare en båt har lämnat Shanghai (Hoegh Traveller) och har Teslor ombord. Ingen som vet hur många det rör sig om men den kommer att ankomma Zeebrugge runt den 15/10. Detta är första gången vi ser en båt lastad med Teslor som bryter över kvartalet. Det kanske är en engångsföreteelse eller så börjar Tesla gå ifrån "Kvartalsleveranser" vilket i mitt tycke är väldigt positivt.
PBateman
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 sep 2022 11:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PBateman »

Beställt en MY genom leasingbolag, fått till mig att beställningen är bekräftad från finansbolaget. Jag ska inte ha bilen förrens till våren men borde jag ändå inte fått någon info från Tesla, typ tack för din beställning....eller liknande. men lite info när den beräknas komma?

Gått 3 veckor nu men det kanske är så det funkar via dom, vet tidigare bilmärken man beställt så brukar det komma ett mail väldigt fort efter beställning även om man inte ska ha bilen närmaste 7-8 månaderna.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Skottlund skrev:
Det är nu bekräftat att ytterligare en båt har lämnat Shanghai (Hoegh Traveller) och har Teslor ombord. Ingen som vet hur många det rör sig om men den kommer att ankomma Zeebrugge runt den 15/10. Detta är första gången vi ser en båt lastad med Teslor som bryter över kvartalet. Det kanske är en engångsföreteelse eller så börjar Tesla gå ifrån "Kvartalsleveranser" vilket i mitt tycke är väldigt positivt.
Jag ringde Tesla Norrköping igår då jag är förvirrad hur appen kan påstå att min MYLR Vit/Vit 20" ska komma i oktober-november då detta är mellan två kvartal i princip. Fick svaret att Tesla strukturerat om sina leveranser nu så att båtar kommer komma kontinuerligt från Shanghai istället för att pressa allt till kvartalen. Så därför sa han kommer nya bilar fortsättningsvis komma i princip varje vecka via lastbilar och detta kommer trappas upp ännu mer framöver. Däremot sa han att vid kvartalen kommer det ske mer intensivt men nu kan man alltså förvänta sig att få sin bil innan ett kvartal också från Shanghai. Slutligen sa han att när Berlin har rampat upp produktionen kommer Shanghai sakta börja avta med leveranser till Europa och då kommer bilar komma mer eller mindre på daglig basis till Sverige.
Skottlund
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2022 09:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skottlund »

Dfokr skrev:
Skottlund skrev:
Det är nu bekräftat att ytterligare en båt har lämnat Shanghai (Hoegh Traveller) och har Teslor ombord. Ingen som vet hur många det rör sig om men den kommer att ankomma Zeebrugge runt den 15/10. Detta är första gången vi ser en båt lastad med Teslor som bryter över kvartalet. Det kanske är en engångsföreteelse eller så börjar Tesla gå ifrån "Kvartalsleveranser" vilket i mitt tycke är väldigt positivt.
Jag ringde Tesla Norrköping igår då jag är förvirrad hur appen kan påstå att min MYLR Vit/Vit 20" ska komma i oktober-november då detta är mellan två kvartal i princip. Fick svaret att Tesla strukturerat om sina leveranser nu så att båtar kommer komma kontinuerligt från Shanghai istället för att pressa allt till kvartalen. Så därför sa han kommer nya bilar fortsättningsvis komma i princip varje vecka via lastbilar och detta kommer trappas upp ännu mer framöver. Däremot sa han att vid kvartalen kommer det ske mer intensivt men nu kan man alltså förvänta sig att få sin bil innan ett kvartal också från Shanghai. Slutligen sa han att när Berlin har rampat upp produktionen kommer Shanghai sakta börja avta med leveranser till Europa och då kommer bilar komma mer eller mindre på daglig basis till Sverige.

Bra att veta då jag själv har 15/10-20/11 på min 20" Vit/Svart som jag beställde i mars. Dock är det ju som du skriver någon på Tesla som sagt det så då måste man ta det med en rejäl nypa salt :lol:
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Skottlund skrev:
Dfokr skrev:
Skottlund skrev:
Det är nu bekräftat att ytterligare en båt har lämnat Shanghai (Hoegh Traveller) och har Teslor ombord. Ingen som vet hur många det rör sig om men den kommer att ankomma Zeebrugge runt den 15/10. Detta är första gången vi ser en båt lastad med Teslor som bryter över kvartalet. Det kanske är en engångsföreteelse eller så börjar Tesla gå ifrån "Kvartalsleveranser" vilket i mitt tycke är väldigt positivt.
Jag ringde Tesla Norrköping igår då jag är förvirrad hur appen kan påstå att min MYLR Vit/Vit 20" ska komma i oktober-november då detta är mellan två kvartal i princip. Fick svaret att Tesla strukturerat om sina leveranser nu så att båtar kommer komma kontinuerligt från Shanghai istället för att pressa allt till kvartalen. Så därför sa han kommer nya bilar fortsättningsvis komma i princip varje vecka via lastbilar och detta kommer trappas upp ännu mer framöver. Däremot sa han att vid kvartalen kommer det ske mer intensivt men nu kan man alltså förvänta sig att få sin bil innan ett kvartal också från Shanghai. Slutligen sa han att när Berlin har rampat upp produktionen kommer Shanghai sakta börja avta med leveranser till Europa och då kommer bilar komma mer eller mindre på daglig basis till Sverige.

Bra att veta då jag själv har 15/10-20/11 på min 20" Vit/Svart som jag beställde i mars. Dock är det ju som du skriver någon på Tesla som sagt det så då måste man ta det med en rejäl nypa salt :lol:
Exakt samma tänker jag! Mig fällde den vita inredningen tror jag. Beställde i början av april var lovad senast juni men det sket sig ganska rejält kan vi konstantera... Så jag hoppas inte på något längre utan utgår iskallt att bilen kommer efter årsskiftet eller så.
Skottlund
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2022 09:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skottlund »

Skottlund skrev:
Dfokr skrev:
Skottlund skrev:
Det är nu bekräftat att ytterligare en båt har lämnat Shanghai (Hoegh Traveller) och har Teslor ombord. Ingen som vet hur många det rör sig om men den kommer att ankomma Zeebrugge runt den 15/10. Detta är första gången vi ser en båt lastad med Teslor som bryter över kvartalet. Det kanske är en engångsföreteelse eller så börjar Tesla gå ifrån "Kvartalsleveranser" vilket i mitt tycke är väldigt positivt.
Jag ringde Tesla Norrköping igår då jag är förvirrad hur appen kan påstå att min MYLR Vit/Vit 20" ska komma i oktober-november då detta är mellan två kvartal i princip. Fick svaret att Tesla strukturerat om sina leveranser nu så att båtar kommer komma kontinuerligt från Shanghai istället för att pressa allt till kvartalen. Så därför sa han kommer nya bilar fortsättningsvis komma i princip varje vecka via lastbilar och detta kommer trappas upp ännu mer framöver. Däremot sa han att vid kvartalen kommer det ske mer intensivt men nu kan man alltså förvänta sig att få sin bil innan ett kvartal också från Shanghai. Slutligen sa han att när Berlin har rampat upp produktionen kommer Shanghai sakta börja avta med leveranser till Europa och då kommer bilar komma mer eller mindre på daglig basis till Sverige.

Bra att veta då jag själv har 15/10-20/11 på min 20" Vit/Svart som jag beställde i mars. Dock är det ju som du skriver någon på Tesla som sagt det så då måste man ta det med en rejäl nypa salt :lol:
Edit på mitt eget inlägg. Idag ändrade sig datumet till 1/11-17/11
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Mitt datum ändrades idag till 1-17 november.

Med detta meddelande bifogar jag en passande bild.
cropped-cropped-en-nypa-salt-stor-text-vit.jpg
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 apr 2019 07:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av BaronHellJug »

Var på Trosta idag och hämtade ut min MYLR S/S 20” som beställdes i slutet av mars som personalbil via Autoplan. Hela processen gick väldigt smidigt.

Ganska snabbt såg jag rester av polermedel på främre högra sidan och var orolig att det gömde sig en kvarvarande repa under. Ung samtidigt kom en från personalen fram och undrade om det gick bra / något jag ville ha hjälp med. Visade honom vad jag sett varpå han sa att det där kör vi ner och tittar närmre på, och han hittade själv rester även på backspegeln som han gjorde mig uppmärksam på. Han tog bilen, var borta i kanske 10 min och kom sen tillbaka och visade att allt var i sin ordning. Sure, lacken kanske är lite tunnare nu, antar att polermedlet var där pga tidigare repa (eller polerar de alla bilar? Känns orimligt…) men jag kunde inte se några rester så för mig är det helt ok.

Så allt bra med nya bilen. Det ”jobbiga”, om än lyxproblem, är att jag samtidigt lämnade min gamla personalbil hos tesla - så långt allt bra. Men jag hade egentligen hoppats köpa ut den då vi varit väldigt nöjda med den och ändå behöver byta våra andra bil. Lite senare på eftermiddagen fick jag besked från Autoplan att mitt utköpspris (dvs. Det högsta budet i handlar auktionen den var med på) var nästan 320k för en I3s 120ah 2019 med drygt 7k mil på mätaren. Begmarknaden är verkligen absurd - att en handlare ska kunna köpa den för det priset och göra en rimligt vinst som driver runt företaget går över mitt förstånd… Bortsett från att jag kommer sakna den bilen (vi lär inte köpa för det priset) är det ju egentligen positivt, mitt restvärde var knappa 150k (så billigt fattade jag ju att det inte skulle bli…) så det blir nästan 170k in på bilkontot och förkalkylen för teslan (som hade med de 70k i bonus jag inte kommer få) kommer fortsatt hålla i alla fall så som sagt - ett lyxproblem…
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Någon som hämtat ut en MYLR med vita säten på senaste?
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lerumsexpressen »

Dfokr skrev:
Någon som hämtat ut en MYLR med vita säten på senaste?
Samma fråga, sitter med en beställning med vita säten. Ska byta till MY RW, ska då sälja min M3 LR och vore synd om man behöver vänta i månader extra länge. Men jag kommer inte byta till svarta oavsett. Om jag får vänta extra länge kanske man kan få LFP från Berlin? Jaja den som lever får se…
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

BaronHellJug skrev:
Ganska snabbt såg jag rester av polermedel på främre högra sidan och var orolig att det gömde sig en kvarvarande repa under. Ung samtidigt kom en från personalen fram och undrade om det gick bra / något jag ville ha hjälp med. Visade honom vad jag sett varpå han sa att det där kör vi ner och tittar närmre på, och han hittade själv rester även på backspegeln som han gjorde mig uppmärksam på. Han tog bilen, var borta i kanske 10 min och kom sen tillbaka och visade att allt var i sin ordning. Sure, lacken kanske är lite tunnare nu, antar att polermedlet var där pga tidigare repa (eller polerar de alla bilar? Känns orimligt…) men jag kunde inte se några rester så för mig är det helt ok.
Gissningsvis var det inte polermedel utan limrester från borttagen skyddsplast.
Det var det iaf på min.

Förövrigt samma på min ID4, men där körde dom med polermaskin för att ta bort det vilket på något vis lyckades bränna in det i lacken. :evil:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 apr 2019 07:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av BaronHellJug »

Nope, polermedel enligt han som tog bilen och fixade det, och det var mitt på paneler, inte i kanten. det fanns limrester också som han gnuggade bort och refererade till som just limrester, men spelar väl mindre roll då det blev fixat direkt på plats. Har faktiskt nu i efterhand hittat lite mer limrester jag missade och som jag får gnugga bort själv.
Skriv svar