Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Skottlund
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2022 09:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skottlund »

Hej,

Är det någon som vet om 20" skeppas ut från Berlin i dagens läge eller är det enbart 19" när det gäller MYLR?
Användarvisningsbild
Esson
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 15 maj 2022 13:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Esson »

Jag Hämtade min tysktillverkade Model Y LR i Norrköping 19/9 och det var inomhus och försäljaren tog sig även tid att gå igenom mängder av funktioner och inställningar.

Det har varit en skakig väntan men upphämtning var mycket bra, supernöjd både med bilen och bemötande!!!
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Skottlund skrev:
Hej,

Är det någon som vet om 20" skeppas ut från Berlin i dagens läge eller är det enbart 19" när det gäller MYLR?
Har sett bilder på 20" MYLR stå utanför Giga Berlin. Vill man ha från Berlin så är det MYLR Svart/Vit med svart interiör du ska beställa. Dom producerar alla varianter nu förutom vita säten.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pawweshark »

Esson skrev:
Jag Hämtade min tysktillverkade Model Y LR i Norrköping 19/9 och det var inomhus och försäljaren tog sig även tid att gå igenom mängder av funktioner och inställningar.

Det har varit en skakig väntan men upphämtning var mycket bra, supernöjd både med bilen och bemötande!!!
När beställde du?
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
Esson
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 15 maj 2022 13:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Esson »

pawweshark skrev:
Esson skrev:
Jag Hämtade min tysktillverkade Model Y LR i Norrköping 19/9 och det var inomhus och försäljaren tog sig även tid att gå igenom mängder av funktioner och inställningar.

Det har varit en skakig väntan men upphämtning var mycket bra, supernöjd både med bilen och bemötande!!!
När beställde du?
Jag beställde 10/4, då med 20” hjul men bytte till 19” i början av juni.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pawweshark »

Plötsligt händer det!
Även om jag vet att datumet i appen inte är att lita på så fick jag en uppdatering idag.
Nu EDD 1-17 november, vilket ändå känns bättre jämfört med mars 2023

Fortsättning följer
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

pawweshark skrev:
Plötsligt händer det!
Även om jag vet att datumet i appen inte är att lita på så fick jag en uppdatering idag.
Nu EDD 1-17 november, vilket ändå känns bättre jämfört med mars 2023

Fortsättning följer
Fick samma för ca 7 dagar sen. En Kinabåt är på G till Europa där ett antal bilar ska till Sverige därav datumet vi fått. Appen utgår från att någon bil på båten kan tilldelas till oss. Men å andra sidan hade jag typ 5-10 september med när båtarna var på G i augusti men blev utan. Så hoppas dessvärre inte på något nu heller.
Skottlund
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2022 09:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skottlund »

Dfokr skrev:
Skottlund skrev:
Hej,

Är det någon som vet om 20" skeppas ut från Berlin i dagens läge eller är det enbart 19" när det gäller MYLR?
Har sett bilder på 20" MYLR stå utanför Giga Berlin. Vill man ha från Berlin så är det MYLR Svart/Vit med svart interiör du ska beställa. Dom producerar alla varianter nu förutom vita säten.
Jag har en 20" vit/svart beställd sedan mars. Mest så jag vet om man skall lägga sitt hopp till kina båtar eller om det kan dyka upp från Berlin
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Skottlund skrev:
Dfokr skrev:
Skottlund skrev:
Hej,

Är det någon som vet om 20" skeppas ut från Berlin i dagens läge eller är det enbart 19" när det gäller MYLR?
Har sett bilder på 20" MYLR stå utanför Giga Berlin. Vill man ha från Berlin så är det MYLR Svart/Vit med svart interiör du ska beställa. Dom producerar alla varianter nu förutom vita säten.
Jag har en 20" vit/svart beställd sedan mars. Mest så jag vet om man skall lägga sitt hopp till kina båtar eller om det kan dyka upp från Berlin
Kan bli vilket som i ditt fall. Statistiskt borde Shanghai vara större chans då Berlin knappt tillverkar något i gämförelse.

Nu har Kina uppdaterat sin produktionslinje med så samma uppdateringar på bilen får du oavsett produktionsland. Hade nog hellre tagit bil från Kina då dom bygger dom bättre med mindre fel. Mycket mer känsla för detaljer och småpill som en tekniker på Tesla sa till mig.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flamman »

Dfokr skrev:
Skottlund skrev:
Dfokr skrev:
Skottlund skrev:
Hej,

Är det någon som vet om 20" skeppas ut från Berlin i dagens läge eller är det enbart 19" när det gäller MYLR?
Har sett bilder på 20" MYLR stå utanför Giga Berlin. Vill man ha från Berlin så är det MYLR Svart/Vit med svart interiör du ska beställa. Dom producerar alla varianter nu förutom vita säten.
Jag har en 20" vit/svart beställd sedan mars. Mest så jag vet om man skall lägga sitt hopp till kina båtar eller om det kan dyka upp från Berlin
Kan bli vilket som i ditt fall. Statistiskt borde Shanghai vara större chans då Berlin knappt tillverkar något i gämförelse.

Nu har Kina uppdaterat sin produktionslinje med så samma uppdateringar på bilen får du oavsett produktionsland. Hade nog hellre tagit bil från Kina då dom bygger dom bättre med mindre fel. Mycket mer känsla för detaljer och småpill som en tekniker på Tesla sa till mig.
Det är väl fortfarande vissa (små!) detaljer som skiljer mellan MiC och MiG? T.ex. Hel-inklätt utrymme i bakluckan (bara halva vägen upp på MiC), hårdplast bredvid baksätets ryggstöd på MiC medans MiG har filtinklätt. Även hjulupphängningens komponenter har varit skillnad på samt mängden/utformning på ljuddämpning. Men helt rätt att Kina verkar bättre på att skruva ihop och få dörrar osv rakt (mindre panel-gaps).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dfokr skrev:
Nu har Kina uppdaterat sin produktionslinje med så samma uppdateringar på bilen får du oavsett produktionsland. Hade nog hellre tagit bil från Kina då dom bygger dom bättre med mindre fel. Mycket mer känsla för detaljer och småpill som en tekniker på Tesla sa till mig.
Att man ekonomiskt stödjer den Kinesiska mördarregimen betydligt mer med en bil från Kina, kan vi alltså lämna där hän?
Model Y P
Model S P
Model S P
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Melon Must »

Har de bytt ut dämpningen på Kinabilarna också? De ansågs ju vara mjukare och mindre stötiga från Berlinfabriken.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Det jag fått förklarat till mig av Tesla är att skillnaden mellan Kina och Berlin berodde på att Berlin fick samtliga uppgraderingar redan från början då fabriken var nyare. Sedan slutet på sommaren efter Kinas paus så genomgick dom samma uppgradering på produktionslinjen som Berlin.
Så skillnaderna är inte en Berlin eller Kina-grej utan det är tidsrelaterat att Kina tog längre tid på sig att ställa om.

Är jag bombsäker på detta? Nej givetvis inte, har likt er ej fått min bil än :).
Melon Must skrev:
Har de bytt ut dämpningen på Kinabilarna också? De ansågs ju vara mjukare och mindre stötiga från Berlinfabriken.
Dämpningen är mjukare och bättre från Berlin på MYP ja. Enligt många är MYLR avsevärt förbättrad med stötdämpningen sedan slutet på sommaren (då fanns inga MYLR från Berlin än).

Se denna recension från 07.53

(Ej kina men samma uppgraderingar gäller alltid globalt).
Nicke Nyfiken skrev:
Dfokr skrev:
Nu har Kina uppdaterat sin produktionslinje med så samma uppdateringar på bilen får du oavsett produktionsland. Hade nog hellre tagit bil från Kina då dom bygger dom bättre med mindre fel. Mycket mer känsla för detaljer och småpill som en tekniker på Tesla sa till mig.
Att man ekonomiskt stödjer den Kinesiska mördarregimen betydligt mer med en bil från Kina, kan vi alltså lämna där hän?
Åh alltid dyker denna kommentar upp. Jag likställer din SJW logik med veganer som äter på McDonalds. Även om du tar en vegoburgare för att rädda djuren så stödjer du själva företaget som med ditt köp kan expandera och slakta ännu mer. Är du en kund är du lika skyldig som en köttätare.

Så bara för att du får din bil från Berlin betyder inte att du inte stödjer Kina. Pengarna Tesla tar av dig kommer till viss procent oavkortat att gå till Kina och deras tillväxt. Hatar att göra dig besviken men Berlinpengar är ej öronmärkta för att inte gå till mördarregimer. Allt går till samma pott. Berlinbilen må ha stöttat dom mindre men du är grovt skenhelig om du tycker det är helt OK att få en bil från Berlin när samma företag sedan använder dina pengar i Kina.

Därmed vill jag understryka att Kina är det största hotet vi har mot mänskligheten och demokratisk frihet. Men den "fria" världen har gjort sig totalt beroende av deras fabriker och tillverkningskapacitet. Jag har inget val än att stötta dom för att leva ett normalt liv helt enkelt. Det var inte mitt val att det skulle bli så.

Jag lovar dig att din goda logik inte kan efterföljas ens en halv dag, du får i princip leva ute i skogen om du vägrar konsumera Kinesiska produkter i vardagen.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bengt »

Teslas produktion i länder utanför Kina ger inte pengar till Kina eftersom Tesla är ett amerikanskt företag. Det som Tesla har investerat i Kina är nu under återbetalning till moderbolaget. Det enda som blir kvar i Kina av omsättningen är löner till personal och eventuell företagsbeskattning. Fabriken är helägd av Tesla till skillnad från alla a dra utländska bilfabriker som är samägda med kinesiska delägare.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Bengt skrev:
Teslas produktion i länder utanför Kina ger inte pengar till Kina eftersom Tesla är ett amerikanskt företag. Det som Tesla har investerat i Kina är nu under återbetalning till moderbolaget. Det enda som blir kvar i Kina av omsättningen är löner till personal och eventuell företagsbeskattning. Fabriken är helägd av Tesla till skillnad från alla a dra utländska bilfabriker som är samägda med kinesiska delägare.
Yes detta stämmer säkert. Det som alltid stör mig med folk som "vägrar stötta kinesiska Teslor" är att dom glömmer att även om dom får en Berlinbyggd bil så har dom oavkortat stöttat ett företag (Tesla) som valde att öppna en fabrik i "mördarregimer". Alltså har du indirekt stöttat dom genom att köpa en produkt av ett företag som inte tycker som du. Att dom flesta elektriska komponenterna på ett eller annat sätt är från Kina stör dom tydligen inte heller.

Sen har vi ju faktumet att dessa Slacktivister troligtvis knappar sina vridna åsikter på en mobil eller dator som är byggd i Kina men det är ju en annan femma.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Sen kommer väl ändå en hel del av komponenterna från de tysklandsbyggda bilarna direkt från Kina ändå, så frågan är hur stor skillnad det är.

Vår kinesiska MY är väldigt väl ihopskruvad i alla fall!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bengt »

jag gör det bästa jag kan för att köpa så lite som möjligt som genererar export från Kina. Ingen kan göra allt, men men många som gör lite ger resultat till slut.

Och visst är det skillnad på att köpa en hel bil från Kina och att köpa en identisk bil gjord i Europa där bara delar av elektroniken är kinatillverkad.

Att Tesla har öppnat en fabrik där ligger helt i linje med Elons strategi, att få bort så många fossilbilar så fort som möjligt från planeten.

Visst är min mobil gjord i Kina, något som jag inte kunde styra när jag beställde den eftersom Apple inte berättar vilka modeller som görs i Kina respektive Indien - men den dan kommer säkert.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Skottlund
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2022 09:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skottlund »

Här var det inte mycket action just nu. Inget som har något spännande/nytt att delge oss som ivrigt väntar? :D
Longfella
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 jun 2022 19:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Longfella »

Skottlund skrev:
Här var det inte mycket action just nu. Inget som har något spännande/nytt att delge oss som ivrigt väntar? :D
Pratade med min kontakt häromdagen och han sa att bilarna som skulle ut i september var färdiglevererare ganska tidigt, och att det skulle bli fokus på inhemska marknader mot slutet (för att maximera leveranser inför kvartalsslut). Så förhoppningsvis börjar det hända lite mer från nästa vecka!
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av perkabolo »

Skottlund skrev:
Här var det inte mycket action just nu. Inget som har något spännande/nytt att delge oss som ivrigt väntar? :D
Jag fick ändrad preliminär leverans från Jan-Mars 2023 till 6-22 november i år. Kvalificerar sig det? :D

Ska väl tillägga att jag är lite luttrad så inte direkt så jag ropar hej än...
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Skottlund
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2022 09:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skottlund »

perkabolo skrev:
Skottlund skrev:
Här var det inte mycket action just nu. Inget som har något spännande/nytt att delge oss som ivrigt väntar? :D
Jag fick ändrad preliminär leverans från Jan-Mars 2023 till 6-22 november i år. Kvalificerar sig det? :D

Ska väl tillägga att jag är lite luttrad så inte direkt så jag ropar hej än...
Haha fått ändrat en jävla massa sedan beställningen i mars kan jag säga. Just nu är lögnen 01-17 november :lol:
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Ringde Tesla igår och måste säga att dom troligtvis ändrat sin interna policy på hur mycket dom får kommentera om kommande leveranser. Det var verkligen locket på och snubben som jag pratat med tidigare som varit ganska öppen sa nu hela tiden bara "vet inte, bilar kommen men vi kan dessvärre inte säga när helt enkelt du får vänta på sms". Men efter en stunds massage så gav han med sig och sa "från och med oktober kommer vi få en del leverans på MYP från Berlin samt ett skepp med ett antal MYLR från Shanghai".

Har också 1-17 november nu men jag vill understyrka att jag haft samma "tajta" datumspann varje gång ett skepp bilar kommit till Sverige. Men varje gång har jag blivit utan bil och sedan föll datumet tillbaka till ett senare datum med bred spann typ "oktober - december" osv. Så det där datumet baseras bara på att Tesla vet att leverans är på väg till Sverige, men appen vet inte om just din konfiguration finns med i leveranserna eller om du står på tur att få en bil.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av perkabolo »

Dfokr skrev:
Ringde Tesla igår och måste säga att dom troligtvis ändrat sin interna policy på hur mycket dom får kommentera om kommande leveranser. Det var verkligen locket på och snubben som jag pratat med tidigare som varit ganska öppen sa nu hela tiden bara "vet inte, bilar kommen men vi kan dessvärre inte säga när helt enkelt du får vänta på sms". Men efter en stunds massage så gav han med sig och sa "från och med oktober kommer vi få en del leverans på MYP från Berlin samt ett skepp med ett antal MYLR från Shanghai".

Har också 1-17 november nu men jag vill understyrka att jag haft samma "tajta" datumspann varje gång ett skepp bilar kommit till Sverige. Men varje gång har jag blivit utan bil och sedan föll datumet tillbaka till ett senare datum med bred spann typ "oktober - december" osv. Så det där datumet baseras bara på att Tesla vet att leverans är på väg till Sverige, men appen vet inte om just din konfiguration finns med i leveranserna eller om du står på tur att få en bil.
Ser att HOEGH Traveller är på väg nu. Vi får se om några dagar ifall det börjar ramla in VIN. I så fall är det den båten tänker jag..
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

perkabolo skrev:
Dfokr skrev:
Ringde Tesla igår och måste säga att dom troligtvis ändrat sin interna policy på hur mycket dom får kommentera om kommande leveranser. Det var verkligen locket på och snubben som jag pratat med tidigare som varit ganska öppen sa nu hela tiden bara "vet inte, bilar kommen men vi kan dessvärre inte säga när helt enkelt du får vänta på sms". Men efter en stunds massage så gav han med sig och sa "från och med oktober kommer vi få en del leverans på MYP från Berlin samt ett skepp med ett antal MYLR från Shanghai".

Har också 1-17 november nu men jag vill understyrka att jag haft samma "tajta" datumspann varje gång ett skepp bilar kommit till Sverige. Men varje gång har jag blivit utan bil och sedan föll datumet tillbaka till ett senare datum med bred spann typ "oktober - december" osv. Så det där datumet baseras bara på att Tesla vet att leverans är på väg till Sverige, men appen vet inte om just din konfiguration finns med i leveranserna eller om du står på tur att få en bil.
Ser att HOEGH Traveller är på väg nu. Vi får se om några dagar ifall det börjar ramla in VIN. I så fall är det den båten tänker jag..
Ja precis har hört samma att den är på G. Stämmer bra överens med det han nämnde att i oktober börjar bilar dimpa in igen till Sverige. Men som jag sagt tidigare jag har väntat sen början på april med mer eller mindre löfte på senast leverans i juni. Har en stark känsla att vi får vår bil typ februari nästa år.
Hejhejhej
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jun 2022 01:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hejhejhej »

Jag fick ändrat datum från 4-20 nov till 30 okt - 14 nov igår.

Detta är den 15e gången datumet ändras sen jag gjorde beställningen.
Skriv svar