Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av martinot »

m1e skrev:
Beställde en LR i standardutförande 13/9 och har nu fått VIN samt prel leverans 28/11! Som om inte väntan var påfrestande nog redan :lol:

Första elbilen så är oerhört förväntansfull. Nu blir det till att klicka hem vinterhjul och tillbehör!
Härligt! Stort Grattis!! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

westerlu77 skrev:
Det låter som att man är körd om man lägger en beställning nu i början på november. Alltså för att få den levererad innan sista december, tycker flera andra här får vänta ganska länge.
Du kommer få den i december
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

westerlu77 skrev:
Det låter som att man är körd om man lägger en beställning nu i början på november. Alltså för att få den levererad innan sista december, tycker flera andra här får vänta ganska länge.
Ju tidigare i kvartalet man beställer, desto längre får man vänta eftersom alla bilar kommer de sista 6 veckorna i kvartalet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Henke_73
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 okt 2021 21:01
Ort: Örebro

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Henke_73 »

Beställde en Model Y i helgen och min Sales manager hävdade bestämt att den skulle komma innan nyår.
liquidmonkey
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 feb 2020 22:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av liquidmonkey »

mrdn skrev:
markuswesterberg skrev:
mikebike skrev:
Nytt försök från Tesla att "stressa fram" ett köp av Model Y:

"Hej,
Du har en innestående beställning av Model Y. Fram till och med sista december är Model Y fortsatt berättigad till den nuvarande klimatbonusen. Svara JA för att säkra upphämtningen av din Model Y med 507km (WLTP) räckvidd i år."
Fick samma ikväll. Undrar lite vad anledningen är att de skickar ut detta såklart? Några gissningar?
Jag har stått i kvalet att beställa länge och fick tillslut sambons medgivande (kostade bara en hundvalp!) har testade enyaq, ID4 och Ioniq5 som alla är bekvämare och tystare än teslan men saknar något som teslan har…

Jag räknar stenhårt med att priset justeras med 40k efter nyår och har jag väntat så här länge så kan jag vänta ett tag till. Har en Golf alltrack 2017 som bara rullat 4500 mil idag och är egentligen rätt nöjd med den. Men villhöver en Tesla… svårt att räkna hem kalkylen dock…
Vad menar du med 40k efter ny år?
Ska priset upp eller ner och bevis?
Användarvisningsbild
mrdn
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 okt 2021 14:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mrdn »

liquidmonkey skrev:
mrdn skrev:
markuswesterberg skrev:
mikebike skrev:
Nytt försök från Tesla att "stressa fram" ett köp av Model Y:

"Hej,
Du har en innestående beställning av Model Y. Fram till och med sista december är Model Y fortsatt berättigad till den nuvarande klimatbonusen. Svara JA för att säkra upphämtningen av din Model Y med 507km (WLTP) räckvidd i år."
Fick samma ikväll. Undrar lite vad anledningen är att de skickar ut detta såklart? Några gissningar?
Jag har stått i kvalet att beställa länge och fick tillslut sambons medgivande (kostade bara en hundvalp!) har testade enyaq, ID4 och Ioniq5 som alla är bekvämare och tystare än teslan men saknar något som teslan har…

Jag räknar stenhårt med att priset justeras med 40k efter nyår och har jag väntat så här länge så kan jag vänta ett tag till. Har en Golf alltrack 2017 som bara rullat 4500 mil idag och är egentligen rätt nöjd med den. Men villhöver en Tesla… svårt att räkna hem kalkylen dock…
Vad menar du med 40k efter ny år?
Ska priset upp eller ner och bevis?
Inga källor, inga bevis men jag tänker så att om regeringens förslag på 700k som gräns för miljöbilspremien går igenom så har tesla nog inget annat val än att sänka priset. Har svårt att se att många svenskar accepterar att betala så pass mycket mer för en Model y än konkurrenterna och vad resten av Europa gör. Marginalerna verkar helt klart finnas för tesla i produktionen.

Och för att förtydliga, priset ska alltså ner från 729 som idag till 699 eller mindre helst så man får in en dragkrok eller annan färg under 700.

Men som sagt, detta är min spaning och blir det ingen prissänkning så blir det nog inte heller någon Model Y för mig men det kan jag nog leva med i så fall.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

mrdn skrev:
liquidmonkey skrev:
mrdn skrev:
markuswesterberg skrev:
mikebike skrev:
Nytt försök från Tesla att "stressa fram" ett köp av Model Y:

"Hej,
Du har en innestående beställning av Model Y. Fram till och med sista december är Model Y fortsatt berättigad till den nuvarande klimatbonusen. Svara JA för att säkra upphämtningen av din Model Y med 507km (WLTP) räckvidd i år."
Fick samma ikväll. Undrar lite vad anledningen är att de skickar ut detta såklart? Några gissningar?
Jag har stått i kvalet att beställa länge och fick tillslut sambons medgivande (kostade bara en hundvalp!) har testade enyaq, ID4 och Ioniq5 som alla är bekvämare och tystare än teslan men saknar något som teslan har…

Jag räknar stenhårt med att priset justeras med 40k efter nyår och har jag väntat så här länge så kan jag vänta ett tag till. Har en Golf alltrack 2017 som bara rullat 4500 mil idag och är egentligen rätt nöjd med den. Men villhöver en Tesla… svårt att räkna hem kalkylen dock…
Vad menar du med 40k efter ny år?
Ska priset upp eller ner och bevis?
Inga källor, inga bevis men jag tänker så att om regeringens förslag på 700k som gräns för miljöbilspremien går igenom så har tesla nog inget annat val än att sänka priset. Har svårt att se att många svenskar accepterar att betala så pass mycket mer för en Model y än konkurrenterna och vad resten av Europa gör. Marginalerna verkar helt klart finnas för tesla i produktionen.

Och för att förtydliga, priset ska alltså ner från 729 som idag till 699 eller mindre helst så man får in en dragkrok eller annan färg under 700.

Men som sagt, detta är min spaning och blir det ingen prissänkning så blir det nog inte heller någon Model Y för mig men det kan jag nog leva med i så fall.
Samma tankar här
Sälja ändå en hel del här med tanke på storlek på landet, lär ha enormt fina marginaler här
Skulle förvåna mig om dom inte justerar utan bara skiter i det
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Old_O »

Personligen tror jag att man tar in MYSR från Kina för att klara sig under spärren 700K. Det är mycket därför den sälj på den inhemska marknaden. Bilen klarar sig under gränsen på 46000$ i Kina.
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

mrdn skrev:
liquidmonkey skrev:
mrdn skrev:
markuswesterberg skrev:
mikebike skrev:
Nytt försök från Tesla att "stressa fram" ett köp av Model Y:

"Hej,
Du har en innestående beställning av Model Y. Fram till och med sista december är Model Y fortsatt berättigad till den nuvarande klimatbonusen. Svara JA för att säkra upphämtningen av din Model Y med 507km (WLTP) räckvidd i år."
Fick samma ikväll. Undrar lite vad anledningen är att de skickar ut detta såklart? Några gissningar?
Jag har stått i kvalet att beställa länge och fick tillslut sambons medgivande (kostade bara en hundvalp!) har testade enyaq, ID4 och Ioniq5 som alla är bekvämare och tystare än teslan men saknar något som teslan har…

Jag räknar stenhårt med att priset justeras med 40k efter nyår och har jag väntat så här länge så kan jag vänta ett tag till. Har en Golf alltrack 2017 som bara rullat 4500 mil idag och är egentligen rätt nöjd med den. Men villhöver en Tesla… svårt att räkna hem kalkylen dock…
Vad menar du med 40k efter ny år?
Ska priset upp eller ner och bevis?
Inga källor, inga bevis men jag tänker så att om regeringens förslag på 700k som gräns för miljöbilspremien går igenom så har tesla nog inget annat val än att sänka priset. Har svårt att se att många svenskar accepterar att betala så pass mycket mer för en Model y än konkurrenterna och vad resten av Europa gör. Marginalerna verkar helt klart finnas för tesla i produktionen.

Och för att förtydliga, priset ska alltså ner från 729 som idag till 699 eller mindre helst så man får in en dragkrok eller annan färg under 700.

Men som sagt, detta är min spaning och blir det ingen prissänkning så blir det nog inte heller någon Model Y för mig men det kan jag nog leva med i så fall.
Dragkrok kan inte ens köpas samtidigt som bilen, men jag skulle uppskatta om jag slapp köpa en vit bil. Annars får det bli omedelbar foliering.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Spännande att se var den skulle hamna i pris.

Klarar mig i praktiken utmärkt räckviddsmässigt med SR+ Model 3 men har siktat in mig på LR Y eftersom jag tänkt ha bilen länge och vill ha lite marginal för kalla vintrar även med lite degraderat batteri.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Ja det känns givet att de kommer komma varianter av Model Y som ska passa in under 700tkr. Men det känns tveksamt att de skulle erbjuda Long Range inklusive vilken färg man vill och dragkrok etc för 699 999kr.

Så en Standard Range Model Y kommer säkert gå att få inkl färg och dragkrok för strax under 700tkr.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

En vit LR utan tillval bör pressas under 700 taket
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

AWD är ett krav för min del..

Jag beställde min bil för ett år sedan, jag stod över första leveransen i Q3. Inför Q4 kontaktade jag min Sales Advisor och undrade över om längre räckvidd, lägre pris var på gång.
Samtidigt påpekade jag att det kändes lite som en nitlott att M3 fick längre räckvidd, rattvärme och lägre pris strax efter att jag köpte min.
Jag fick då svaret att bilarna i Q4 har exakt samma spec som de i Q3, och en rekommendation om att vänta till Q1.
Jag vet inte om han sitter på information som han inte delar med sig av, eller om han gissar som alla vi andra.

Om det visar sig att bilarna i Q4 får längre räckvidd så går jag nog vidare med min beställning
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hebbe »

Det blir spännande och se vad som kommer att ske efter nyår. Jag tror att de som har mycket pengar kommer i alla fall köpa den bilen de vill ha, med eller utan bonus.
De som inte är nedlusade med pengar kommer kanske rentav fundera om det inte får duga med en ID4 eller Skoda. Skulle verkligen bli förvånad om Tesla skulle sänka priset på MY, de blir av med bilarna ändock.
Jag står i kö för en model YLR och vill vänta på en Berlinare, men om detta är värt 70000 kronor är jag inte hundra procent säker på.
Har haft en MS och kör nu en M3 och tycker om Tesla, men... :?:
Förresten att ta bort 70000 generellt är lite brutalt. Varför inte använda en stegvis nedtrappning av bonusen? Minska tex bonusen med 10k mellan 700k och 20k mellan 800 och 900 k. Att administrera detta borde väl inte var alltför svårt i denna digitaliserade värld.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Hebbe skrev:
Det blir spännande och se vad som kommer att ske efter nyår. Jag tror att de som har mycket pengar kommer i alla fall köpa den bilen de vill ha, med eller utan bonus.
De som inte är nedlusade med pengar kommer kanske rentav fundera om det inte får duga med en ID4 eller Skoda. Skulle verkligen bli förvånad om Tesla skulle sänka priset på MY, de blir av med bilarna ändock.
Jag står i kö för en model YLR och vill vänta på en Berlinare, men om detta är värt 70000 kronor är jag inte hundra procent säker på.
Har haft en MS och kör nu en M3 och tycker om Tesla, men... :?:
Förresten att ta bort 70000 generellt är lite brutalt. Varför inte använda en stegvis nedtrappning av bonusen? Minska tex bonusen med 10k mellan 700k och 20k mellan 800 och 900 k. Att administrera detta borde väl inte var alltför svårt i denna digitaliserade värld.
Ja, det är ju väl binärt om det blir så att en bil för 701 tusen plötsligt blir 72 tusen dyrare än en som kostar 699 tusen.

På fredag hoppas jag få provköra en Enyaq och en Polestar, kanske även få provköra en MY igen.

Skillnader i räckvidd, laddhastighet och tillgång till laddnätverk är dock svåra att komma runt.
Användarvisningsbild
Pbodarve
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2021 11:16
Ort: Jönköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Pbodarve »

Beställde 14/10 och fick idag VIN, slutfaktura och förväntat levdatum (30/11). Längtar knappt alls.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Pbodarve skrev:
Beställde 14/10 och fick idag VIN, slutfaktura och förväntat levdatum (30/11). Längtar knappt alls.
Jävlar! Vad beställde du för någon, vit med svart inredning o standardfälgar?
Användarvisningsbild
Pbodarve
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2021 11:16
Ort: Jönköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Pbodarve »

Dexter86 skrev:
Pbodarve skrev:
Beställde 14/10 och fick idag VIN, slutfaktura och förväntat levdatum (30/11). Längtar knappt alls.
Jävlar! Vad beställde du för någon, vit med svart inredning o standardfälgar?
Svart/svart 20"
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Pbodarve skrev:
Dexter86 skrev:
Pbodarve skrev:
Beställde 14/10 och fick idag VIN, slutfaktura och förväntat levdatum (30/11). Längtar knappt alls.
Jävlar! Vad beställde du för någon, vit med svart inredning o standardfälgar?
Svart/svart 20"
Nice !!!
Dom lär o bör ju prioritera alla som betalar extra för lack o fälgar
Sen får alla vi andra fattiga jävlar med standard-vit osv vänta lite längre haha
Användarvisningsbild
Jlfny
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 okt 2021 12:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jlfny »

Fick även jag slutfaktura och vin idag.
Beställde 15/10 det tillval som jag gjorde är färg grå. Prel lev är satt till 7/12 (Umeå)
Hoppas dock på att dragkrok kommit in till dess.
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jahapp »

Dexter86 skrev:
Pbodarve skrev:
Dexter86 skrev:
Pbodarve skrev:
Beställde 14/10 och fick idag VIN, slutfaktura och förväntat levdatum (30/11). Längtar knappt alls.
Jävlar! Vad beställde du för någon, vit med svart inredning o standardfälgar?
Svart/svart 20"
Nice !!!
Dom lär o bör ju prioritera alla som betalar extra för lack o fälgar
Sen får alla vi andra fattiga jävlar med standard-vit osv vänta lite längre haha
Haha. Checkar in med en "fattig standardvit", preliminär leverans 25:e November. Standard fattiglapp allt men "maxad hyperspeed gjord-av-pengar vitplast-interiör". Beställd 12:e Oktober.
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Är glad för er skull men det är lite provocerande när man själv beställde den 1/10 och inte fått nå VIN än. Beställde en Svart/Svart med 19”…
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Känns som det är ett jävla lotteri haha fan så drygt !

@jahapp
Haha bra där !!! :lol:
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Vad har ni för upphämtningsställe? De kan ju kanske spela in!
Användarvisningsbild
Pbodarve
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2021 11:16
Ort: Jönköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Pbodarve »

Malt1 skrev:
Vad har ni för upphämtningsställe? De kan ju kanske spela in!
Mölndal
Skriv svar