Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tillsynsmannen »

Jaha, hämtade min röda/svarta med 20-tums hjul i Trosta i förmiddags. Allt gick smidigt, på några minuter hade jag nyckelkorten och kunde göra en kontroll av bilen innan avfärd. Allt OK, 41% laddning, så det räcker en bit. Laddade till 80 % i Breddens supercgarger. Nu ska man bara bekanta sig med inställningar och liknande. Holy macaroni vilken bil!
Philippeb
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 mar 2022 09:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Philippeb »

Hämtade min LR MY idag på Trosta.
50% laddning
D43B028D-17CF-44D9-8079-4D00F26FABD7.jpeg
sccreech
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 maj 2022 22:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av sccreech »

saabajohan skrev:
sccreech skrev:
Körde förbi SC i Malmö, 4 bilar som lastade av MYLR.
Vit/svart 19” ?

Upphämtning onsdag, får hoppas det är en av dem då…
Det var en blandning, en hel del vita och en hel del svarta, det var full aktivitet så jag ville inte vara för närgången och inspektera.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne80
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 feb 2022 13:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Danne80 »

Skönt att läsa att det är hyfsad SOC på bilen när man hämtar. Har runt 10-11mil till närmsta supercharger om jag inte vill ta omvägar hem.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Danne80 skrev:
Skönt att läsa att det är hyfsad SOC på bilen när man hämtar. Har runt 10-11mil till närmsta supercharger om jag inte vill ta omvägar hem.
46% soc på min..
LasseKongo
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 okt 2019 17:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LasseKongo »

Danne80 skrev:
Skönt att läsa att det är hyfsad SOC på bilen när man hämtar. Har runt 10-11mil till närmsta supercharger om jag inte vill ta omvägar hem.
Jag hade nog runt 48-49% när jag hämtade min i torsdags.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

LasseKongo skrev:
Danne80 skrev:
Skönt att läsa att det är hyfsad SOC på bilen när man hämtar. Har runt 10-11mil till närmsta supercharger om jag inte vill ta omvägar hem.
Jag hade nog runt 48-49% när jag hämtade min i torsdags.
Min hade 90%. Torsdag em. Norrköping MYLR
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bruno »

Walker skrev:
LasseKongo skrev:
Danne80 skrev:
Skönt att läsa att det är hyfsad SOC på bilen när man hämtar. Har runt 10-11mil till närmsta supercharger om jag inte vill ta omvägar hem.
Jag hade nog runt 48-49% när jag hämtade min i torsdags.
Min hade 90%. Torsdag em. Norrköping MYLR
Vår oxå i onsdags Norrköping :)
kittlos
Inlägg: 21
Blev medlem: 28 maj 2022 06:55

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kittlos »

Hur tar man sig enklast ut till Trosta utan bil från stan? Kollektivt, eller taxi? Hur gör ni?
Användarvisningsbild
Danne80
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 feb 2022 13:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Danne80 »

Ilduce77 skrev:
46% soc på min..
LasseKongo skrev:
Jag hade nog runt 48-49% när jag hämtade min i torsdags.
Walker skrev:
Min hade 90%. Torsdag em. Norrköping MYLR
Tack för svaren! Verkar som det inte ska vara några större problem då.
LasseKongo
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 okt 2019 17:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LasseKongo »

kittlos skrev:
Hur tar man sig enklast ut till Trosta utan bil från stan? Kollektivt, eller taxi? Hur gör ni?
Drog pendeln till upplandsväsby för att slippa trafiken och tog sen en taxi därifrån . Sen kom ju dock inte ubern så jag fick skitstressigt men fick tag i en taxi Sthlm. Kanske 20 min från upplandsväsby till Trosta . Billigare iallafall än taxi från stan
Användarvisningsbild
Grodan
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 apr 2022 09:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Grodan »

Pendel till väsby sen buss till trosta.
Användarvisningsbild
Yoque
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 11 maj 2022 13:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Yoque »

Nu är det snart bara ett dygn kvar tills jag ska hämta min MY jag har dock inte fått den slutgiltiga bekräftelsen på mitt sms. Hur har det varit för er andra som hämtat fick ni bekräftelsen eller åkte ni och hämtade ändå?
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Waymoot »

Skall hämta min MYLR i eftermiddag på Trosta.
Fick SMS i morse med regnummer (yay, ett jättebra "traditionellt" nummer) samt att jag skulle godkänna leveransen på mitt Tesla konto. (har redan betalt allting klart).

Hittar dock ingenting att godkänna när jag surfar in och kollar?

Skall man vänta tills "alldeles innan" och stå med mobilen och godkänna på plats efter att man sett/godkänt bilen eller?
För jag kommer ju inte in i den innan jag godkänt, men ser inget att godkänna just nu på kontot.

/Glad men lite nervös och paranoid
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Waymoot skrev:
Skall hämta min MYLR i eftermiddag på Trosta.
Fick SMS i morse med regnummer (yay, ett jättebra "traditionellt" nummer) samt att jag skulle godkänna leveransen på mitt Tesla konto. (har redan betalt allting klart).

Hittar dock ingenting att godkänna när jag surfar in och kollar?

Skall man vänta tills "alldeles innan" och stå med mobilen och godkänna på plats efter att man sett/godkänt bilen eller?
För jag kommer ju inte in i den innan jag godkänt, men ser inget att godkänna just nu på kontot.

/Glad men lite nervös och paranoid
Fick också sms idag, men var 'lite' tidig så bilen var inte klar ännu. De ska skicka ett sms till när bilen är klar att hämta sa de. Ser inte heller någonstans att godkänna leveransen, i app eller konto.
Var en massa bilar här i Gtb och en långtradare hade precis lämnat när jag kom och en lastade av när jag gick. De flesta hade inga skyltar och hade skyddstejp och överdrag på sätena kvar. De flesta Y hade 20" fälgar.

Är det någon som vet om det följer med någon usb kabel? Behöver en för att ladda mobilen.
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Rokt
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 maj 2022 07:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rokt »

Waymoot skrev:
Skall hämta min MYLR i eftermiddag på Trosta.
Fick SMS i morse med regnummer (yay, ett jättebra "traditionellt" nummer) samt att jag skulle godkänna leveransen på mitt Tesla konto. (har redan betalt allting klart).

Hittar dock ingenting att godkänna när jag surfar in och kollar?

Skall man vänta tills "alldeles innan" och stå med mobilen och godkänna på plats efter att man sett/godkänt bilen eller?
För jag kommer ju inte in i den innan jag godkänt, men ser inget att godkänna just nu på kontot.

/Glad men lite nervös och paranoid
Jag trodde att jag skulle få fast tracking leverans, alltså helt utan kontakt, och godkänna leveransen i appen men när jag var kom till Trosta var det inte riktigt så. Enligt "säljaren" där så hade dom inte implementerat det helt eftersom det inte fungerade så smidigt som dom önskat.

Jag fick detta SMS:

"Tesla-uppdatering: Viktig information din upphämtning den 26/06/2022 kl.14:20 vid 181 Trosta , Marsta, ST 195 93.

Upphämtningsprocessen är utformad så att du snabbt och smidigt kan börja resan med din Tesla på egen hand. På upphämtningsdagen får du ett SMS med information om bilens plats och ett email med länk till ditt Tesla-konto där du signerar leveransgodkännandet för att få tillgång till bilen. Därefter är du fri att köra i väg.

- Du går själv igenom bilen och bekantar dig med dess funktioner digitalt innan upphämtningen via våra instruktionsfiler: ---#videos

- Ladda ner Tesla-appen på telefonen före ankomst. Den är nödvändig för att kunna slutföra upphämtningen.

- Om du finansierar genom en godkänd Tesla-partner skickar vi en länk med ditt avtal innan upphämtning via SMS/email. Vänligen granska och underteckna avtalet innan din upphämtningstid."


Det gick i alla fall bra till slut, gick in och frågade varför jag inte fått något SMS och då förklarade han som ovan. Fick skriva på leveransen vid disken och sen fick jag nycklarna. Han var även noga med att jag skulle gå igenom bilen och komma in om jag hittade några skador.

Grå/svart MYLR 20"
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bruno »

wannabee skrev:
Waymoot skrev:
Skall hämta min MYLR i eftermiddag på Trosta.
Fick SMS i morse med regnummer (yay, ett jättebra "traditionellt" nummer) samt att jag skulle godkänna leveransen på mitt Tesla konto. (har redan betalt allting klart).

Hittar dock ingenting att godkänna när jag surfar in och kollar?

Skall man vänta tills "alldeles innan" och stå med mobilen och godkänna på plats efter att man sett/godkänt bilen eller?
För jag kommer ju inte in i den innan jag godkänt, men ser inget att godkänna just nu på kontot.

/Glad men lite nervös och paranoid
Fick också sms idag, men var 'lite' tidig så bilen var inte klar ännu. De ska skicka ett sms till när bilen är klar att hämta sa de. Ser inte heller någonstans att godkänna leveransen, i app eller konto.
Var en massa bilar här i Gtb och en långtradare hade precis lämnat när jag kom och en lastade av när jag gick. De flesta hade inga skyltar och hade skyddstejp och överdrag på sätena kvar. De flesta Y hade 20" fälgar.

Är det någon som vet om det följer med någon usb kabel? Behöver en för att ladda mobilen.
Den har två trådlösa laddare :) Behövs ingen sladd...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Alla telefoner har ju inte stöd för det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
bracad
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 maj 2022 21:55

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av bracad »

[/yt]
Giga Berlin har börjat med LR, kanske man kan hoppas få en tysk model Y
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

bracad skrev:
(...)
Giga Berlin har börjat med LR, kanske man kan hoppas få en tysk model Y
Känner mig lite tudelad kring att få en tysk MYLR. Vi vet att Kina-bilarna är av hög kvalité och de har klurat ut det mesta och saker flyter på. Berlin är i en ramp-up, och det finns alltid risk att saker blir lite fel under den processen. Samtidigt pratas det ju om att de tyska bilarna eventuellt har lite bättre ljudisolering - iaf MYP - och krokar i bagageutrymmet. Men dessa saker kan ju mycket väl också börja appliceras i Kina-fabriken också. Rent generellt så verkar de tyska bilarna ligga lite före de kinesiska i utrustningsnivå, även om det bara rör sig om detaljer, som också så småningom även dyker upp i Shanghai. Exvis hatthyllan. Men lite hoppas jag nog ändå att min september-bil blir en tysk.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
JeffM
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 maj 2022 21:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JeffM »

Hatthylla finns ju i LR redan och ljudnivån lär det inte vara någon större skillnad på. Jag kan i varje fall inte känna någon jättestor skillnad mellan den LR jag fick ut förra veckan och den A6 (2020) jag körde innan.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Använde precis hatthyllan som ett exempel på något som först fanns i berlin men som sedan dök upp även i shanghai.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bruno »

jonasl skrev:
Alla telefoner har ju inte stöd för det.
Oj, så pass gammal mobil? Du får köpa dig en ny när du ändå köper en sådan dyr bil? ;)

Annars så "svarade" jag bara på hans fråga, och genom att jag skrev två sladdlösa laddare så förstod han att en laddkabel måste tas med?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Bruno skrev:
jonasl skrev:
Alla telefoner har ju inte stöd för det.
Oj, så pass gammal mobil? Du får köpa dig en ny när du ändå köper en sådan dyr bil? ;)

Annars så "svarade" jag bara på hans fråga, och genom att jag skrev två sladdlösa laddare så förstod han att en laddkabel måste tas med?
Läste nånstans att usb kabel har funnits med tidigare åtminstone,. Det verkar vara usb c i bilen och jag har inga usb c till usb c kablar.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Jaha.. nu har Riddermarks hämtat gamla bilen, ingen återvändo.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar