Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hmpftfhdns »

Vi får se. Allt är spekulationer. Kanske slutar med att iX3:orna och Model Y åker samma båt från Kina i mars :roll: Om Tesla åtminstone hade berättat hur de planerat att göra och vilket kvartal deras bästa gissning är att min bil kommer (jag var inte direkt den första som beställde i Europa) — så hade det nog varit good enough. Hade valt Teslan om inte osäkerheten var så stor, men det finns helt klart fördelar med ”gammeldags” bilar också: byggkvalitet, billigare än listpriset, ljudnivå, komfort, servicenätverk, lastnät mellan kupé och bagageutrymme, carplay, justerbara nackstöd.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Model Y tillverkas sedan snart ett år tillbaka och har levererats i tiotusentals exemplar. Vi vet att de kan leverera och att den fungerar bra samt, likt Model 3, ligger i topp när det kommer till driftsäkerhet.

Betydligt större osäkerhet med iX3. Vi vet inte vad den kommer klara räckviddsmässigt eller hur laddkurvan ser ut.
Vi vet heller inget om kvalitet och driftsäkerhet.
Det du listar är inte fakta utan bara förhoppningar. Det vi vet är att så gott som allt är sämre på pappret jämfört med Model Y. Samma punkter har folk listat för så gott som alla andra nya elbilar. När dom väl släppts har det visar sig vara fel. Att de kunde bygga bra avgasbilar betyder inte att de kan bygga bra elbilar helt enkelt. Titta på Polestar 2. Titta på ID3. De skulle vara "Tesla killers" men har drabbats av en massa problem och många anser dem vara halvfärdiga. IX3 kommer högst troligt också vara en ofärdig halvmesyr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

Tesla är sannolikt så tydliga de kan vara. Det är ändå en ny fabrik som ska börja producera en ny modell på ett nytt sätt så det finns helt klart saker som kan fördröja produktion och leverans. Att produktionen av Model Y ska börja i början av 2021 (dvs någon gång mellan 2021-01-01 till 2021-06-30) har Tesla varit tydliga med sedan de lade upp Model Y för Europa på deras hemsida, detta har inte ändrats eller uppdaterats. Bygget av Berlin-fabriken håller än så länge tidsplan för att produktion ska kunna börja runt april. Model Y i USA kom nästan ett halvår tidigare än vad de flesta trodde men då byggde de bilen på liknande sätt som Model 3.

Leverans för enskilda personer beror på många fler saker än när själva fabriken är klar och producerar bilar. Dels skall kunderna färdigställa sin konfiguration, dels ska produktionen anpassas efter efterfrågan och dels ska bilarna transporteras och levereras. Det ligger stor osäkerhet om varje steg och innan fabriken är klar, kunderna lagt slutgiltiga konfigurationen, produktionen snurrat på ett tag och leveranserna från fabrik har gjorts så går det inte svara tydligare än vad Tesla gjort. Inget talar dock för att bilar exporteras från Kina i dagsläget.

Kommer Model Y SR+ eller blir Berlin-fabriken kraftigt försenad och vetskapen om detta finns långt innan förseningen så kan exporter från Kina komma på tal men inte ens då är det säkert att det blir någon export från Kina.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Laban »

https://electrek.co/2021/01/04/tesla-mo ... mpetition/

Med prissänkningen av Y i Kina och intresset där pga den så tror jag inte på några Model Y från Kina till Europa oavsett Berlin förseningar. Skulle vara 1+ år försening då men det är svårt att se vad som skulle orsaka den typen av problem.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
https://electrek.co/2021/01/04/tesla-mo ... mpetition/

Med prissänkningen av Y i Kina och intresset där pga den så tror jag inte på några Model Y från Kina till Europa oavsett Berlin förseningar. Skulle vara 1+ år försening då men det är svårt att se vad som skulle orsaka den typen av problem.
Instämmer, dock så är väl det sista som överger människan hoppet. Hoppas man på leverans av en Model Y i början av året (även ifall Tesla aldrig sagt detta) så är troligen Kina enda alternativet. Det finns dock som jag skrivit flera gånger inget som tyder på att det kommer att exporteras några Model Y från Kina det kommande året.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lakke »

vågar man ens hoppas på leverans 2021? kan det va stor skillnad på när man får den om man beställt LR eller Performance ?
Model Y performance
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

lakke skrev:
vågar man ens hoppas på leverans 2021? kan det va stor skillnad på när man får den om man beställt LR eller Performance ?
Jag tror på leveranser i år under i princip hela andra halvan av året. Om man själv får leverans kommer troligen bero på flera saker.

* Hur din konfiguration ser ut. Vad som kommer levereras först är svårt att säga. Tesla brukar leverera Performance först men gör kanske inte det denna gång. Färgval, antal säten m.m. kan mycket väl påverka också.
* Var du bor. Gissar att de i Berlinområdet kommer få leveranser först, därefter Tyskland och sedan resten av Europa. Kanske möjligt att ta leverans vid fabriken men då vill man nog transportera bilen på släp till Sverige pga bonus m.m.
* Eventuellt kan förbokning spela roll. Har inte spelat särskilt stor roll tidigare, ett par veckors tidigare konfiguration men det garanterar inte snabbare leverans utan andra faktorer har spelat större roll.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jjonas »

Rocko skrev:
Tja!

Jag lurar på att lägga en beställning på MYP nu, i syfte att inte behöva vänta för länge när vi känner att det är dags att byta upp oss i storlek.

Har beställt en M3P som levereras i feb/mars iom att Y inte finns tillgänglig än. Jag tror som flera andra av er att man troligt får vänta till åtminstone 2022 om man lägger beställning nu.

Då har vi haft 3:an i ett år ungefär, vilket jag anser är bästa brytpunkten för byte sett till lägsta möjliga ägandekostnad (12-18 mån.... ish).

Vi står ju inte först i kön och vill gärna ha en Berlinbyggd. Känns bara som dom kommer bli ”bättre”. Mycket kopplat till Europeiska krav som måste följas i produktion m.m: Lack, passform kvalitetskontroller som några exempel. Även arv och know how från personal som man säkert handplockat ur andra välkända anläggningar att driva denna är faktorer som lär ha stor betydelse.

Rätt eller fel, men så funderar vi på att göra iaf.

Reflektioner?
Tror inte att man kommer behöva vänta till 2022. När produktionen för Europa kommer igång går det fort. Oavsett var den sker. Kom ihåg hur fort Model 3 började komma ut när leveranserna kom igång. Differensen mellan först i förbokningskön och sist var väl bara några veckor i princip.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lakke »

vad har alla beställt. hur tänker ni. lång range eller performance?

long range är billigare. men gemini fälgarna vill man inte ha. ska man då lägga till induction fälgarna är man ju uppe i performance pris. Då får man nästan mervärde att ta Performance. Skillnaden i räckvidd skiljer ju inte så mycket heller
Model Y performance
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TobbeTesla »

lakke skrev:
vad har alla beställt. hur tänker ni. lång range eller performance?

long range är billigare. men gemini fälgarna vill man inte ha. ska man då lägga till induction fälgarna är man ju uppe i performance pris. Då får man nästan mervärde att ta Performance. Skillnaden i räckvidd skiljer ju inte så mycket heller
Har man råd hade jag absolut tagit en Performance, det handlar väl mest om det, om man har råd. Värt pengarna skulle jag absolut säga att det är men där finns ju också olika åsikter säkert såklart Bild.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av hanty »

Vid privatköp hade jag tagit Performance alla dagar i veckan, men vid leasing är förmånsvärdet 50 % högre (drygt 2000kr) för Performance jämfört med LR så det blir LR med dragkrok (äntligen).
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TobbeTesla »

hanty skrev:
Vid privatköp hade jag tagit Performance alla dagar i veckan, men vid leasing är förmånsvärdet 50 % högre (drygt 2000kr) för Performance jämfört med LR så det blir LR med dragkrok (äntligen).
Bra poänger, jag tänkte privatköp i mitt svar Bild
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lakke »

ja 50 tusen extra i sammanhanget gör ju inte så stor skillnad . och som sagt man måste ju ändå byta fälgar på long range :P så blir typ 25 tusen extra då bara.
Model Y performance
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Är det samma dragvikt på både LR och P? (1600kg) Det är det ju inte på M3.

Jag skulle nog inte vilja ha 20' fälgar, den drar väl mera el och blir bullrigare, och större risk att fälgarna går sönder när man kör i nån håla på vägen.

Teslabjörn sålde väl sina performancefälgar och köpte andra mindre fälgar? när han fick sin M3P, har jag för mig

Försäkringen kostar väl olika också?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

wannabee skrev:

Teslabjörn sålde väl sina performancefälgar och köpte andra mindre fälgar? när han fick sin M3P, har jag för mig
Det gjorde jag också, sparade in en stor del av mellanskillnaden på det.
Kändes också onödigt att elda upp 20” PS4S däck som kostar 5k/st när man leker med driftmode...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jagharnada
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 jan 2021 16:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jagharnada »

Hej!
Kan inte kinesiska, men var inne o kikade på MY på kinasidan. Ser ut som LR får 594km räckvidd. Performance ligger kvar på 480km. Så det borde ju röra sig om WLTP, eller tolkar jag det fel? Jag blev positivt överraskad isf :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

Jagharnada skrev:
Hej!
Kan inte kinesiska, men var inne o kikade på MY på kinasidan. Ser ut som LR får 594km räckvidd. Performance ligger kvar på 480km. Så det borde ju röra sig om WLTP, eller tolkar jag det fel? Jag blev positivt överraskad isf :)
Tror inte det är WLTP utan NEDC. Kina ska dock gå över till egen körcykel så kanske är det den? Kina har i alla fall inte anammat WLTP alls tror jag.

http://autonews.gasgoo.com/china_news/70016557.html
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jagharnada
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 jan 2021 16:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jagharnada »

Ok. Fast borde inte performance varianten ha högre än 480 då?
I vilket fall är det väldigt stor skillnad på LR och P i kina.
Svårt det här. Bokade först LR awd. Men bytte i sista sekund till en LR RWD. Nu när det verkar högst osäkert när den kommer till svedala så bokade jag även P varianten. Sen såg jag detta och blev osäker på räckvidd på p varianten. Fick boka en LR AWD. Så nu har jag säkrat upp med tre bokningar.
Får helt enkelt vänta o se..vilket jag verkar lite sämre på..
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

Jagharnada skrev:
Ok. Fast borde inte performance varianten ha högre än 480 då?
I vilket fall är det väldigt stor skillnad på LR och P i kina.
Svårt det här. Bokade först LR awd. Men bytte i sista sekund till en LR RWD. Nu när det verkar högst osäkert när den kommer till svedala så bokade jag även P varianten. Sen såg jag detta och blev osäker på räckvidd på p varianten. Fick boka en LR AWD. Så nu har jag säkrat upp med tre bokningar.
Får helt enkelt vänta o se..vilket jag verkar lite sämre på..
Model Y som byggs i Giga Berlin kommer ha helt andra celler och konstruktion mot de som byggs i Kina. Jag är rätt säker på att de, både LR och P, kommer få längre räckvidd än vad som är specat på beställningssidan för oss.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jagharnada
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 jan 2021 16:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jagharnada »

Tror du har helt rätt! Ska bli spännande att se. Hoppas på närmare 600km med 4680 batt.
Har dock fortfarande hakat upp mig lite på den stora skillnaden i räckvidd på kina modellerna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

Hur många är intresserade av att ta leverans vid Giga Berlin om detta är möjligt? Tesla har tidigare erbjudit leverans på fabriken i Fremont så vore roligt om det var möjligt på Giga Berlin också.

Corona och byråkrati kan sätta lite käppar i hjulen men de går nog att lösa skulle jag tro.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Hur många är intresserade av att ta leverans vid Giga Berlin om detta är möjligt? Tesla har tidigare erbjudit leverans på fabriken i Fremont så vore roligt om det var möjligt på Giga Berlin också.

Corona och byråkrati kan sätta lite käppar i hjulen men de går nog att lösa skulle jag tro.
Varför skulle byråkrati stoppa tesla? Dom flesta tyska tillverkare har ju fabriksutlämning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Hur många är intresserade av att ta leverans vid Giga Berlin om detta är möjligt? Tesla har tidigare erbjudit leverans på fabriken i Fremont så vore roligt om det var möjligt på Giga Berlin också.

Corona och byråkrati kan sätta lite käppar i hjulen men de går nog att lösa skulle jag tro.
Varför skulle byråkrati stoppa tesla? Dom flesta tyska tillverkare har ju fabriksutlämning.
Menar byråkrati att köpa en elbil utanför Sverige och få alla papper och bonus fixad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lakke »

Är det många som beställt total självkörning? eller anser ni det vara onödigt än så länge. När fsd betan släpps här går ju även priset på total självkörning upp
Model Y performance
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wcarlsson »

lakke skrev:
Är det många som beställt total självkörning? eller anser ni det vara onödigt än så länge. När fsd betan släpps här går ju även priset på total självkörning upp
Jag tror man kommer få en förvarning innan den släpps i EU, Elon har så vitt jag vet alltid varslat om om prishöjningar i FSD i förväg. Jag har betalt för FSD i två år nu på min model 3 (inköp + förmånsvärde) och har haft absolut noll nytta av det. Tesla har inte ens uppgraderat autopilotdatorn vilket de lovade när jag hämtade ut bilen för snart två år sen. Jag hade inte beställt FSD nu men skulle hålla koll på utvecklingen.
Skriv svar