Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Skottlund
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2022 09:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skottlund »

Första tecknet på leverans kom idag sedan beställning i mars av en vit/svart 20" .
Screenshot_20220708-155817_Messages.jpg
Hejhejhej
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jun 2022 01:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hejhejhej »

Fick precis sms där jag skulle bekräfta att jag vill hämta MYLR vit/svart 20” under augusti/sept
Användarvisningsbild
flojon
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 07 feb 2020 00:10
Ort: Göteborg

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flojon »

Fick också samma sms. Beställde 8 juni. Blå/vit med 20”.
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Fick också precis SMS om att bekräfta att jag vill hämta ut min MYLR V/S 19” i aug/sep.
Användarvisningsbild
Razorman82
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 maj 2022 18:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Razorman82 »

Även jag fick detta sms.. svart/svart MYLR med 20”. Beställd sista mars.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flamman »

Samma här. Fick SMS om en grå/sv LR med 19”
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

Jag med. Vit/svart 19" beställd 25/5 genom Autoplan.
Elbil1
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 jun 2022 17:46

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Elbil1 »

Inte jag. Kommer inte få någon bil haha
Beställd 22/12. Snark
Svejsare
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 dec 2020 01:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svejsare »

Fick också precis samma sms vit/svart 19”!
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Samma sms här. Beställd 2 juni. V/s 19”. Ser ut som att det blir Q3-leverans då. Men augusti tror jag är lite väl optimistiskt för någon med tanke på att de stänger ner shanghaifabriken ett tag för effektiviseringar. Tar ju ett tag att köra båt också.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

malmer skrev:
Samma sms här. Beställd 2 juni. V/s 19”. Ser ut som att det blir Q3-leverans då. Men augusti tror jag är lite väl optimistiskt för någon med tanke på att de stänger ner shanghaifabriken ett tag för effektiviseringar. Tar ju ett tag att köra båt också.
Rent tekniskt tar det Shanghai-fabriken lite drygt ½ dag att tillverka alla bilar som levereras i Sverige under ett kvartal. Nu verkar det ju inte ske på det sättet men någon vecka i början av juli räcker trots allt till ett par båtar till Europa i augusti.
Driver sajten Car.info
strandteslan
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 mar 2022 20:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av strandteslan »

Fick också sms, mars 21, vit/svart/20"
Felixta
elbilist
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 dec 2019 14:26
Ort: Värmdö

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Felixta »

Fick samma sms. Svart/svart 20 beställd 6/3.
Användarvisningsbild
Tur tut
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 apr 2022 22:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tur tut »

Samma här sv/sv 20' beställd mitt på mars
GoranLilja
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 apr 2022 15:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av GoranLilja »

Haha, jag ser att jag skulle behållt min första beställning: LR svart/svart, 20”, beställd 11 mars.

Jag bytte till en Performance när jag läste om folk som hade gjort det och fick bilen levererad några dagar senare. Inget SMS och fick leveransen uppskjuten på nytt idag. Nu står det 31 juli-14 september. Ingen bonus för mig och nu får vi ta till plan B för semesterplanerna… Oh well, what to do?
11/3-22 MYLR sv/sv/20" beställd. Ber. lev. maj RN1167…
15/6 Ändrade till MYP, samma RN-nummer
8/8 VIN källkod
10/8 MYP anländer till SC
12/8 Serv-insp
15/8 Rekond
22/8 SMS för bokning
24/8 Bokad upphämtning

Hämtas i Norrköping
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Inser i retrospekt att jag hade lite tur som på något fick "rätt" plats i kön med min beställning från förra året som jag i Mars bad få levererad Q2. April stod det från början men den SA jag haft kontakt med sa hela tiden 6 sista veckorna i kvartalet. Sen blev det ju lite stökigt med lockdown i Shanghai osv men jag lovar att bilen är väl värd att vänta på !!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FStaake »

Även jag har fått ett första SMS idag.
V/S 20”, beställd 27/3.
Augusti/ september, i appen står det dock andra halvan av september (kommer inte ihåg datumen, och är inloggad på ett annat konto för den bil vi har idag)

Beställde med vinterdäck, har fått för mig att dom är till ok pris om man köper ihop med bilen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

FStaake skrev:
Beställde med vinterdäck, har fått för mig att dom är till ok pris om man köper ihop med bilen.
Verkar vara samma pris i Tesla-shoppen som att köpa vid beställning. Men köpte också med vinterdäck. Känner inte för att krångla med det vid sidan om för att i bästa fall spara en liten slant.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Aida »

malmer skrev:
FStaake skrev:
Beställde med vinterdäck, har fått för mig att dom är till ok pris om man köper ihop med bilen.
Verkar vara samma pris i Tesla-shoppen som att köpa vid beställning. Men köpte också med vinterdäck. Känner inte för att krångla med det vid sidan om för att i bästa fall spara en liten slant.
Kostar inte vinterhjulen 30 000 kr?! Det anser jag inte är ett ok pris och skulle aldrig köpa dem där.

Hellre köpa fälgar och däck separat fr tredje part el köpa lösa vinterdäck och kränga på och av. Totalt bortkastade pengar om ni frågar mig.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tellus »

Aida skrev:
malmer skrev:
FStaake skrev:
Beställde med vinterdäck, har fått för mig att dom är till ok pris om man köper ihop med bilen.
Verkar vara samma pris i Tesla-shoppen som att köpa vid beställning. Men köpte också med vinterdäck. Känner inte för att krångla med det vid sidan om för att i bästa fall spara en liten slant.
Kostar inte vinterhjulen 30 000 kr?! Det anser jag inte är ett ok pris och skulle aldrig köpa dem där.

Hellre köpa fälgar och däck separat fr tredje part el köpa lösa vinterdäck och kränga på och av. Totalt bortkastade pengar om ni frågar mig.
Tycker 30k från tesla är okej pris. Köpa från tredje part kostar drygt 22 och då kan kvaliteten vara osäker både på fälg och tpms. Dessutom kan garantiärenden bli svårare.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
strandteslan
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 mar 2022 20:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av strandteslan »

Alltså jag har en MYLR (beställd i mars) och en MYP som är beställd i juni.. både är nu mer eller mindre identisk leveransdatum i september.. frågan är ju vilken man ska vaska.. skiljer ca 60k. Vill nog egentligen ha en LR fast med en spoiler =)
Användarvisningsbild
Esson
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 15 maj 2022 13:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Esson »

strandteslan skrev:
Alltså jag har en MYLR (beställd i mars) och en MYP som är beställd i juni.. både är nu mer eller mindre identisk leveransdatum i september.. frågan är ju vilken man ska vaska.. skiljer ca 60k. Vill nog egentligen ha en LR fast med en spoiler =)
Har ungefär samma scenario men för mig lutar det mer åt att välja MYP.
Detta beror främst på att det verkar vara många som upplever att MYP har bättre fjädringskomfort (har tyvärr inte haft möjligheten att jämföra själv)
och också känslan av att man får den just nu senaste tekniken på modell Y med det formgjutna fram- och bak-chassit.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Esson skrev:
Detta beror främst på att det verkar vara många som upplever att MYP har bättre fjädringskomfort (har tyvärr inte haft möjligheten att jämföra själv)
och också känslan av att man får den just nu senaste tekniken på modell Y med det formgjutna fram- och bak-chassit.
Det är ingen skillnad vad gäller megacasting och Kina resp Tysklandsbyggda bilar ännu, så det är nog mest bara en känsla du betalar för då :-(
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

jonasl skrev:
Esson skrev:
Detta beror främst på att det verkar vara många som upplever att MYP har bättre fjädringskomfort (har tyvärr inte haft möjligheten att jämföra själv)
och också känslan av att man får den just nu senaste tekniken på modell Y med det formgjutna fram- och bak-chassit.
Det är ingen skillnad vad gäller megacasting och Kina resp Tysklandsbyggda bilar ännu, så det är nog mest bara en känsla du betalar för då :-(
Här jämför de fjädringen och stolarna och lite till, men Kina bilen är en av de tidiga utan hatthyllan.

https://youtu.be/-7ToyzQaOno
Användarvisningsbild
Esson
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 15 maj 2022 13:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Esson »

jonasl skrev:
Esson skrev:
Detta beror främst på att det verkar vara många som upplever att MYP har bättre fjädringskomfort (har tyvärr inte haft möjligheten att jämföra själv)
och också känslan av att man får den just nu senaste tekniken på modell Y med det formgjutna fram- och bak-chassit.
Det är ingen skillnad vad gäller megacasting och Kina resp Tysklandsbyggda bilar ännu, så det är nog mest bara en känsla du betalar för då :-(
Vad jag har förstått så har de tyskbyggda megacasting vilket de kinabyggda inte har så då är det väll inte bara en känsla?

Sedan är frågan om megacsting är något som gör skillnad i körupplevelsen eller inte, eller kanske i kvalitet, man slipper trots allt många hopsatta delar.

Annars kan det såklart bara vara utvecklat för att sänka tillverkningskostnaden!
Skriv svar