Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikohm »

Är denna helt utesluten att ha teslor på sig :roll:
0E44D67F-FD63-42E4-B04C-BA777FAEA3E3.png
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

Nikohm skrev:
Är denna helt utesluten att ha teslor på sig :roll:
Ja, helt utesluten.
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Ser ut som att Glovis Splendor tuffar på bra.
Med lite röta har de som har bilar på den VIN i nästa vecka. Den ska vara framme i Slovenien 1 juni, någon som fått bil från det hållet innan som vågar sig på en uppskattning av leveranstid?

Efter Splendor är det Theben som ankommer Zeebrugge 14/6.

Fattar inte varför Tesla fortfarande påstår att jag och andra ska kunna ha bilar i maj. De är verkligen urusla på att informera korrekt och bra.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 269/zoom:3

Från Mr M:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-6718651
19CF890A-6531-4942-B9AC-3E00554C45A7.png
MYP 22 - vit lack / svart inredning
JohanHar
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 apr 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JohanHar »

CLi skrev:
Ser ut som att Glovis Splendor tuffar på bra.
Med lite röta har de som har bilar på den VIN i nästa vecka. Den ska vara framme i Slovenien 1 juni, någon som fått bil från det hållet innan som vågar sig på en uppskattning av leveranstid?

Efter Splendor är det Theben som ankommer Zeebrugge 14/6.

Fattar inte varför Tesla fortfarande påstår att jag och andra ska kunna ha bilar i maj. De är verkligen urusla på att informera korrekt och bra.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 269/zoom:3

Från Mr M:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-6718651
Nuvarande position 08.19 på GLOVIS SPLENDOR
GS.JPG
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

JohanHar skrev:
Nuvarande position 08.19 på GLOVIS SPLENDOR
Vilken tjänst använder du?
MYP 22 - vit lack / svart inredning
JohanHar
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 apr 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JohanHar »

CLi skrev:
JohanHar skrev:
Nuvarande position 08.19 på GLOVIS SPLENDOR
Vilken tjänst använder du?
Fleetmon :)

https://universe.fleetmon.com/explorer/ ... yer=fm-sat
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

CLi skrev:
Fattar inte varför Tesla fortfarande påstår att jag och andra ska kunna ha bilar i maj. De är verkligen urusla på att informera korrekt och bra.
Jag hade April tills den månaden hade passerat, när det är en estimerad månad verkar det inte utgå från några som helst verkliga faktorer.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Honkan »

Har också mailat till miljödepartementet om det finns någon ny info när beslut tas om nytt tak för bonus, svaret var NEJ samt att det kommer ske en torsdag då beslut fattas i regeringen, ärendet kommer synas på onsdagen dagen innan.
Om nu Transportstyrelsen behöver svar innan den sista Maj så lär det väl bli nästa vecka då.

over and out!
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
JohanHar
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 apr 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JohanHar »

Honkan skrev:
Har också mailat till miljödepartementet om det finns någon ny info när beslut tas om nytt tak för bonus, svaret var NEJ samt att det kommer ske en torsdag då beslut fattas i regeringen, ärendet kommer synas på onsdagen dagen innan.
Om nu Transportstyrelsen behöver svar innan den sista Maj så lär det väl bli nästa vecka då.

over and out!
Nästa vecka, torsdag är röd dag...antar regeringen är ledig :)
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Honkan »

Det är varje vecka så det kommer vara på onsdagen istället bara...
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Nu var det första gången något hände i appen för mig sedan jag beställde min MYLR i mars. Dock var det bara att maj försvann och nu står ingenting... Dock står maj kvar på kontot om man går in där... det händer åtminstone något... :lol:

EDIT: Falskt alarm, maj är tillbaka i appen! 8-)
Jaccco
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 maj 2022 15:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jaccco »

Highfoot skrev:
Nu var det första gången något hände i appen för mig sedan jag beställde min MYLR i mars. Dock var det bara att maj försvann och nu står ingenting... Dock står maj kvar på kontot om man går in där... det händer åtminstone något... :lol:

EDIT: Falskt alarm, maj är tillbaka i appen! 8-)
Men ändå skönt med lite action ju! Känns bättre ändå även om man vet att det inte betyder nåt :lol: Hoppas ändå det nåt är på gång nu :)
EGY
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 apr 2022 12:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av EGY »

När Model Y nu levereras med dragkrok som standard, finns det då någon chans att vi som beställt innan denna ändring gjordes kommer få dragkrok på köpet? Jag vet att man alltid får den mest aktuella "versionen" när man beställer en Tesla, t.ex. att de lagt till insynsskydd i bagageutrymmet och andra förbättringar mellan att man la beställning och fick leverans, men dragkroken har ju tidigare varit ett aktivt tillval så jag antar att det är annorlunda med den. Jag förstår att ingen annan än Tesla har ett säkert svar, men det är ju alltid lite kul att spekulera. ;)
Användarvisningsbild
Phaedrus
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 apr 2022 07:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Phaedrus »

EGY skrev:
När Model Y nu levereras med dragkrok som standard, finns det då någon chans att vi som beställt innan denna ändring gjordes kommer få dragkrok på köpet? Jag vet att man alltid får den mest aktuella "versionen" när man beställer en Tesla, t.ex. att de lagt till insynsskydd i bagageutrymmet och andra förbättringar mellan att man la beställning och fick leverans, men dragkroken har ju tidigare varit ett aktivt tillval så jag antar att det är annorlunda med den. Jag förstår att ingen annan än Tesla har ett säkert svar, men det är ju alltid lite kul att spekulera. ;)
Enligt SA så kommer dessa förändringar endast slå genom på de bilar som levereras i Q3. Vi som inte har beställt drag får ett pristillägg på 4K ifall vi ”tvingas” få den.
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikohm »

Alltså jag är sjukt nyfiken va den har i lasten alltså jag
Har inte släppt den båtjäveln :lol: :lol:
342CE926-CB5F-4589-9016-52C769C738AF.png
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikohm »

Kom till Zeebrugge idag
471D5CBE-D4D3-48F0-931D-1BBA49588FB0.png
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Nikohm skrev:
Alltså jag är sjukt nyfiken va den har i lasten alltså jag
Har inte släppt den båtjäveln :lol: :lol:
Då borde någon fått VIN
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Phaedrus skrev:
EGY skrev:
När Model Y nu levereras med dragkrok som standard, finns det då någon chans att vi som beställt innan denna ändring gjordes kommer få dragkrok på köpet? Jag vet att man alltid får den mest aktuella "versionen" när man beställer en Tesla, t.ex. att de lagt till insynsskydd i bagageutrymmet och andra förbättringar mellan att man la beställning och fick leverans, men dragkroken har ju tidigare varit ett aktivt tillval så jag antar att det är annorlunda med den. Jag förstår att ingen annan än Tesla har ett säkert svar, men det är ju alltid lite kul att spekulera. ;)
Enligt SA så kommer dessa förändringar endast slå genom på de bilar som levereras i Q3. Vi som inte har beställt drag får ett pristillägg på 4K ifall vi ”tvingas” få den.
4000 är ju billigt.. :) om man nu vill ha en krok det vill säga.. :)
Användarvisningsbild
Phaedrus
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 apr 2022 07:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Phaedrus »

Ilduce77 skrev:
Phaedrus skrev:
EGY skrev:
När Model Y nu levereras med dragkrok som standard, finns det då någon chans att vi som beställt innan denna ändring gjordes kommer få dragkrok på köpet? Jag vet att man alltid får den mest aktuella "versionen" när man beställer en Tesla, t.ex. att de lagt till insynsskydd i bagageutrymmet och andra förbättringar mellan att man la beställning och fick leverans, men dragkroken har ju tidigare varit ett aktivt tillval så jag antar att det är annorlunda med den. Jag förstår att ingen annan än Tesla har ett säkert svar, men det är ju alltid lite kul att spekulera. ;)
Enligt SA så kommer dessa förändringar endast slå genom på de bilar som levereras i Q3. Vi som inte har beställt drag får ett pristillägg på 4K ifall vi ”tvingas” få den.
4000 är ju billigt.. :) om man nu vill ha en krok det vill säga.. :)
Japp. Jag har ingen användning för den - men har inga problem med den extra kostnaden. Det sagt så tar jag hellre en bil innan Q3. Speciellt om bonustaket går i effekt. Gör det det så kommer jag lägga tid på att utvärdera beställningen och lägga ”vill ha”-tankarna åt sidan. Lynken jag har idag kan få rulla ett år till. Händer mycket inom denna bransch på det året.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Att det står Juli hos mig och en del andra, är inte det väldigt ovanligt hos Tesla att leverera bilar då, de brukar ju normalt vilja leverera bilen samma kvartal som den tillverkas och det kan väl omöjligen ske om inte bilen typ tillverkas i Berlin.

Om man nu verkligen skulle få bilen i juli (kvartal 3) så lär den ju inte ha någon dragkrok, då den typ stått på en båt under månadsskiftet.

Finns det någon logiskt gångbar förklaring till att 19" fälgar plötsligt hamnade i Juli som leveransmånad?

Elon lär ju inte bli glad om båtarna kommer fram i Juni men att distributionen är så långsam att de inte hinner få ut dem till kunden under Juni.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippe »

wannabee skrev:
Att det står Juli hos mig och en del andra, är inte det väldigt ovanligt hos Tesla att leverera bilar då, de brukar ju normalt vilja leverera bilen samma kvartal som den tillverkas och det kan väl omöjligen ske om inte bilen typ tillverkas i Berlin.

Om man nu verkligen skulle få bilen i juli (kvartal 3) så lär den ju inte ha någon dragkrok, då den typ stått på en båt under månadsskiftet.

Finns det någon logiskt gångbar förklaring till att 19" fälgar plötsligt hamnade i Juli som leveransmånad?

Elon lär ju inte bli glad om båtarna kommer fram i Juni men att distributionen är så långsam att de inte hinner få ut dem till kunden under Juni.
Jo det är ovanligt att leverera bilar i början av kvartalet i Sverige och Europa. Men samtidigt är det kanske inga normala tider med otroligt hårda pandemirestriktioner i Kina kvar, krig i Ukraina m.m.
Model Y LR.
Model S70D
Jaccco
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 maj 2022 15:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jaccco »

frippe skrev:
wannabee skrev:
Att det står Juli hos mig och en del andra, är inte det väldigt ovanligt hos Tesla att leverera bilar då, de brukar ju normalt vilja leverera bilen samma kvartal som den tillverkas och det kan väl omöjligen ske om inte bilen typ tillverkas i Berlin.

Om man nu verkligen skulle få bilen i juli (kvartal 3) så lär den ju inte ha någon dragkrok, då den typ stått på en båt under månadsskiftet.

Finns det någon logiskt gångbar förklaring till att 19" fälgar plötsligt hamnade i Juli som leveransmånad?

Elon lär ju inte bli glad om båtarna kommer fram i Juni men att distributionen är så långsam att de inte hinner få ut dem till kunden under Juni.
Jo det är ovanligt att leverera bilar i början av kvartalet i Sverige och Europa. Men samtidigt är det kanske inga normala tider med otroligt hårda pandemirestriktioner i Kina kvar, krig i Ukraina m.m.
frippe skrev:
wannabee skrev:
Att det står Juli hos mig och en del andra, är inte det väldigt ovanligt hos Tesla att leverera bilar då, de brukar ju normalt vilja leverera bilen samma kvartal som den tillverkas och det kan väl omöjligen ske om inte bilen typ tillverkas i Berlin.

Om man nu verkligen skulle få bilen i juli (kvartal 3) så lär den ju inte ha någon dragkrok, då den typ stått på en båt under månadsskiftet.

Finns det någon logiskt gångbar förklaring till att 19" fälgar plötsligt hamnade i Juli som leveransmånad?

Elon lär ju inte bli glad om båtarna kommer fram i Juni men att distributionen är så långsam att de inte hinner få ut dem till kunden under Juni.
Jo det är ovanligt att leverera bilar i början av kvartalet i Sverige och Europa. Men samtidigt är det kanske inga normala tider med otroligt hårda pandemirestriktioner i Kina kvar, krig i Ukraina m.m.
Det skriver jag ju under på, att det är speciella tider och att leveranser kan ske lite när som pga detta. Men jag har haft juli sen beställning i början av mars, så juli var ju planerat redan då. Jag har svårt att tro att det beror på rådande omständigheter i världen och att man förutsåg detta redan då.

Så jag tänker också att det är lite ovanligt att man börjat ge estimerad leverans första månaden i kvartalet redan i mars. Antingen var detta redan då fel, eller så har man tänkt om logistiken och planerar att leverera bilar mer kontinuerligt. Eller tänker jag fel? :roll:
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Jaccco skrev:
frippe skrev:
Antingen var detta redan då fel, eller så har man tänkt om logistiken och planerar att leverera bilar mer kontinuerligt. Eller tänker jag fel? :roll:
Jag tror att du läser in för mycket, EDD är helt enkelt meningslöst, det indikerar antagligen inte ens vilket kvartal du kan förvänta dig leverans.
Fråga din Tesla-SA, personen kommer med största sannolikhet också anse att det är helt värdelös information.
Problemet med Teslas urusla information är att det driver folk till spekulation som i sin tur driver frustration.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

När det står en månad verkar det möjligen kunna indikera kvartal - för mig stod det ju april från början men SA var väldigt tydlig med att det inte stämde utan att jag skulle räkna med sex sista veckorna i Q2. Och det var ändå innan corona-shutdown och ukrainakrig.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
drunkenCoder
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 apr 2022 13:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av drunkenCoder »

Förra veckan försvann mina levdatum 22-30 juni)
Nu står bara EDD Maj. :cry:

Har någon här fått en leverans? Isåfall, när skedde sista leveransen?
Skriv svar