Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

Hörde nyss med Tesla och min/våra bilar har inte kommit till Sverige än, dvs. de var inte med på Malacca.
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Domenix »

lindvalll skrev:
Hörde nyss med Tesla och min/våra bilar har inte kommit till Sverige än, dvs. de var inte med på Malacca.
Ah va synd :(

Positiv info för Malmö beställare: Pratade precis med Tesla då vi fick ett sms om att "Förbered För Leverans i ditt Tesla Konto"

Vi gick in kollade men fanns varken info eller nya knappar någonstans. Så ringde jag idag och det är tydligen bara ett sms för att säkerställa att vi skulle ha båda bilarna... b**ch what :ugeek: ?

I alla fall, hon informerade att dem lägger till vin nummer manuellt till ordrarna precis som leveransdatumen och att när man får sms från Tesla Malmö så är bilarna redan i Sverige på väg till centret, vilket betyder att man slipper alla frågetecken om ens bil fastnat på en båt eller liknande som man sett här. Detta betyder även kortare leveranstid från att man faktiskt fått vin tills man får bilen vilket är gött. Men det väcker ju frågor kring prioritet och hur dem regleras så dem inte prioriterar vissa beställningar före andra baserat på deras egna intressen :?:

Tyvärr så blir vi från Malmö istället hypeade med click-bait sms som nämnt ovan but there you go :lol:
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Hejhejhej
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jun 2022 01:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hejhejhej »

Min bil som jag väntat på sen i april börjar på RN1170, hur är det för er andra som väntar?
Har sett att folk skriver sina nummer, vet dock inte innebörden av det.
Misstänker att ju lägre siffra desto tidigare beställning, kan det stämma?
Basutbud
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 okt 2022 13:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Basutbud »

Hejhejhej skrev:
Min bil som jag väntat på sen i april börjar på RN1170, hur är det för er andra som väntar?
Har sett att folk skriver sina nummer, vet dock inte innebörden av det.
Misstänker att ju lägre siffra desto tidigare beställning, kan det stämma?
Har RN11698, beställde i mitten av april.
MYLR where art thou
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2022 21:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MYLR where art thou »

Basutbud skrev:
Hejhejhej skrev:
Min bil som jag väntat på sen i april börjar på RN1170, hur är det för er andra som väntar?
Har sett att folk skriver sina nummer, vet dock inte innebörden av det.
Misstänker att ju lägre siffra desto tidigare beställning, kan det stämma?
Har RN11698, beställde i mitten av april.
Samma RN och beställningstid som du.
Fick en uppdatering i appen igår som nu säger EDD 2-15 december.
Muntligt via Tesla dock är att de borde få bilen till sig i Mölndal/Gbg måndag-tisdag i nästa vecka. Leverans till mig senare samma vecka eller veckan därpå, dvs v49-50.
thefork
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 nov 2022 01:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av thefork »

Hejhejhej skrev:
Min bil som jag väntat på sen i april börjar på RN1170, hur är det för er andra som väntar?
Har sett att folk skriver sina nummer, vet dock inte innebörden av det.
Misstänker att ju lägre siffra desto tidigare beställning, kan det stämma?
Hej, första inlägget här.

Har RN11751 och beställde 4/7. EDD 2-16 dec i appen och på hemsidan, VIN i källkoden, inget på car.info ännu.

Bilen är en MYP SV/SV med vintersulor.
lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

Att gå på RN är värdelöst, såvida inte det är identiska spec.
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Fick precis SMS från Tesla:
Tesla-updatering: Du kommer snart bokas in för upphämtning av din Model Y. Broka en provkörning av en Tesla i en av våra butiker för att bekanta dig med bilen inför upphämtningsdagen
Så, vet inte hur jag ska tolka detta SMS, vad är "snart" i Teslas värld? :shock:
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Player »

Anonym skrev:
Fick precis SMS från Tesla:
Tesla-updatering: Du kommer snart bokas in för upphämtning av din Model Y. Broka en provkörning av en Tesla i en av våra butiker för att bekanta dig med bilen inför upphämtningsdagen
Så, vet inte hur jag ska tolka detta SMS, vad är "snart" i Teslas värld? :shock:
Fick samma, de sa veckan före jul åt mig när jag pratade med dem igår, kanske är i 2-3 v spannet?
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skar11n »

Anonym skrev:
Fick precis SMS från Tesla:
Tesla-updatering: Du kommer snart bokas in för upphämtning av din Model Y. Broka en provkörning av en Tesla i en av våra butiker för att bekanta dig med bilen inför upphämtningsdagen
Så, vet inte hur jag ska tolka detta SMS, vad är "snart" i Teslas värld? :shock:
fick samma idag, äkta ret-sms.
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
Basutbud
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 okt 2022 13:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Basutbud »

Yes! Fick precis sms och upphämtning är bokat i gbg till veckan!
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Domenix »

Basutbud skrev:
Yes! Fick precis sms och upphämtning är bokat i gbg till veckan!
Vilka lyckostar ni e här!
Bara hoppas det händer något i Malmö snart också.
Vad hade ni för specs och ordernummer?
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
MYLR where art thou
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2022 21:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MYLR where art thou »

Domenix skrev:
Basutbud skrev:
Yes! Fick precis sms och upphämtning är bokat i gbg till veckan!
Vilka lyckostar ni e här!
Bara hoppas det händer något i Malmö snart också.
Vad hade ni för specs och ordernummer?
Sms och bokad leverans i Gbg för mig med.
MYLR v/s 20”, RN1169…
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av perkabolo »

Skickade en fråga om jag kunde förvänta mig leverans innan nästa helg. Fick till svar att den ev. skulle komma med båt till Sverige 9 eller 10 december vartefter den ska transporteras till Umeå och ställas i ordning för leverans.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Då får man väll se fram emot ett ytterligare SMS nu på måndag om att pga förseningar i transporten så skjuter vi fram datumet 2 veckor till.. Verkar vara någon automatisk grej dom kör med, skicka SMS så kunden tror det är nära, vänta tills det gått 1-2 dagar in i förra meddelandet, meddela igen att det är 2 veckor framåt.. och repeat.

Senaste SMS:et jag fick om leverans är 28:e November till 12:e December
Model Y LR AWD -23
Dkaell
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 nov 2022 11:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dkaell »

Beställde i måndags fick RN11812....
Ska bli spännande o se hur lång leverans det är. dock ingen direkt stress för mig då jag ändå byter bort min MS mot MYP.
Ser fram emot en rymligare bil!
Vore perfekt o få leverans runt april så man slipper kasta på vinterpuckarna. :)
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Scania »

Domenix skrev:
lindvalll skrev:
Hörde nyss med Tesla och min/våra bilar har inte kommit till Sverige än, dvs. de var inte med på Malacca.
Ah va synd :(

Positiv info för Malmö beställare: Pratade precis med Tesla då vi fick ett sms om att "Förbered För Leverans i ditt Tesla Konto"

Vi gick in kollade men fanns varken info eller nya knappar någonstans. Så ringde jag idag och det är tydligen bara ett sms för att säkerställa att vi skulle ha båda bilarna... b**ch what :ugeek: ?

I alla fall, hon informerade att dem lägger till vin nummer manuellt till ordrarna precis som leveransdatumen och att när man får sms från Tesla Malmö så är bilarna redan i Sverige på väg till centret, vilket betyder att man slipper alla frågetecken om ens bil fastnat på en båt eller liknande som man sett här. Detta betyder även kortare leveranstid från att man faktiskt fått vin tills man får bilen vilket är gött. Men det väcker ju frågor kring prioritet och hur dem regleras så dem inte prioriterar vissa beställningar före andra baserat på deras egna intressen :?:

Tyvärr så blir vi från Malmö istället hypeade med click-bait sms som nämnt ovan but there you go :lol:
Som malmöbeställare är jag rätt nöjd med det upplägget. Vet inte var bilarna lastas men om de får mellanlanda i hamnen här bland övriga bilar kommer jag ha utsikt mot den.
Model Y Performance Quicksilver 2023.
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av EnDaniel »

Snart är väntan över. 15 mars la jag in beställningen på vit/vit 19" LR. Leverans imorgon 1620! Återstår att se om det blir med eller utan USS. Ska vara en 2023 version i vilket fall!
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
richardryderstedt
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 dec 2018 19:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av richardryderstedt »

EnDaniel skrev:
Snart är väntan över. 15 mars la jag in beställningen på vit/vit 19" LR. Leverans imorgon 1620! Återstår att se om det blir med eller utan USS. Ska vara en 2023 version i vilket fall!
Trosa ? Gbg eller malmö kanske ??
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av EnDaniel »

richardryderstedt skrev:
EnDaniel skrev:
Snart är väntan över. 15 mars la jag in beställningen på vit/vit 19" LR. Leverans imorgon 1620! Återstår att se om det blir med eller utan USS. Ska vara en 2023 version i vilket fall!
Trosa ? Gbg eller malmö kanske ??
Drammen (Norge) Tar mig friheten att vara på TCS forumet trots att jag bor i grannlandet :D

Extra gött att hämta ut den innan nyår dessutom då norska regeringen nyss beslutat att införa massa extra avgifter på bilar. Är sjuk huggsexa på nya Tesla bilar här nu fram till årsskiftet!
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
richardryderstedt
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 dec 2018 19:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av richardryderstedt »

Ser ut som den båten vi trodde skulle komma till Södertälje 3/12 kommer in en aning senare..

SCHELDE HIGHWAY Övrigt Ro/Ro- fartyg 2022-12-09 06:00 2022-12-09 16:00 100 / 20 TSG Forwarding AB

Om den nu har några av våra bilar på sig har jag ingen aning om.. Men någon annan kanske har lite info ? Eller kanske någon annan ide om hur eller när nästa bunt bilar kommer till Trosa ??

LR s/s 19"... Still waiting...
lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

richardryderstedt skrev:
Ser ut som den båten vi trodde skulle komma till Södertälje 3/12 kommer in en aning senare..

SCHELDE HIGHWAY Övrigt Ro/Ro- fartyg 2022-12-09 06:00 2022-12-09 16:00 100 / 20 TSG Forwarding AB

Om den nu har några av våra bilar på sig har jag ingen aning om.. Men någon annan kanske har lite info ? Eller kanske någon annan ide om hur eller när nästa bunt bilar kommer till Trosa ??

LR s/s 19"... Still waiting...
Har pratat med Tesla en del gånger nu, senast igår morse. De kan i sina system se att bilen prel. kommer till Trosta imorgon. OM det visar sig stämma så är ankomst via Södertälje en omöjlighet eftersom nu båten inte verkar lägga till där längre utan verkar sätta kurs mot Drammen. Kan de kanske hängt med någon av färjorna som gick till Gbg/Malmö? Dock sa de igår att bilen inte var i Sverige än. Blir inte riktigt klok på det, något som inte stämmer - eller så har vi missat någon alternativ rutt/färja helt enkelt.
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av EnDaniel »

lindvalll skrev:
richardryderstedt skrev:
Ser ut som den båten vi trodde skulle komma till Södertälje 3/12 kommer in en aning senare..

SCHELDE HIGHWAY Övrigt Ro/Ro- fartyg 2022-12-09 06:00 2022-12-09 16:00 100 / 20 TSG Forwarding AB

Om den nu har några av våra bilar på sig har jag ingen aning om.. Men någon annan kanske har lite info ? Eller kanske någon annan ide om hur eller när nästa bunt bilar kommer till Trosa ??

LR s/s 19"... Still waiting...
Har pratat med Tesla en del gånger nu, senast igår morse. De kan i sina system se att bilen prel. kommer till Trosta imorgon. OM det visar sig stämma så är ankomst via Södertälje en omöjlighet eftersom nu båten inte verkar lägga till där längre utan verkar sätta kurs mot Drammen. Kan de kanske hängt med någon av färjorna som gick till Gbg/Malmö? Dock sa de igår att bilen inte var i Sverige än. Blir inte riktigt klok på det, något som inte stämmer - eller så har vi missat någon alternativ rutt/färja helt enkelt.
Ganska övertygad om att Tesla prioriterar Norge nu då det kommer massa avgifter efter nyår. Många som inte får bil i tid kommer nog att avbeställa något Tesla är väldigt medvetna om. Så det är väl lite samma situation som var i Sverige i somras när Tesla försökte leverera så mkt de kunde pga bonusordningen. Att få leverans i Sverige 2023 har väl ingen större betydning annat än att folk såklart är less på att vänta?
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
jofferson
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 apr 2022 13:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jofferson »

EnDaniel skrev:
lindvalll skrev:
richardryderstedt skrev:
Ser ut som den båten vi trodde skulle komma till Södertälje 3/12 kommer in en aning senare..

SCHELDE HIGHWAY Övrigt Ro/Ro- fartyg 2022-12-09 06:00 2022-12-09 16:00 100 / 20 TSG Forwarding AB

Om den nu har några av våra bilar på sig har jag ingen aning om.. Men någon annan kanske har lite info ? Eller kanske någon annan ide om hur eller när nästa bunt bilar kommer till Trosa ??

LR s/s 19"... Still waiting...
Har pratat med Tesla en del gånger nu, senast igår morse. De kan i sina system se att bilen prel. kommer till Trosta imorgon. OM det visar sig stämma så är ankomst via Södertälje en omöjlighet eftersom nu båten inte verkar lägga till där längre utan verkar sätta kurs mot Drammen. Kan de kanske hängt med någon av färjorna som gick till Gbg/Malmö? Dock sa de igår att bilen inte var i Sverige än. Blir inte riktigt klok på det, något som inte stämmer - eller så har vi missat någon alternativ rutt/färja helt enkelt.
Ganska övertygad om att Tesla prioriterar Norge nu då det kommer massa avgifter efter nyår. Många som inte får bil i tid kommer nog att avbeställa något Tesla är väldigt medvetna om. Så det är väl lite samma situation som var i Sverige i somras när Tesla försökte leverera så mkt de kunde pga bonusordningen. Att få leverans i Sverige 2023 har väl ingen större betydning annat än att folk såklart är less på att vänta?
Ja du, Lindvall, story of our Teslas.....Den här gången var det var visst EnDaniel i Drammen som highjackade :oops: vår kära Schelde Highway för en vända, så vi får vänta en vecka till. Den går förmodligen tillbaka till Zeebrugge för att plocka upp våra (TA sa igår att min var kvar där)
MYLR AWD Svart/svart 20" 2022
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Ringde Tesla och frågade vad som skedde, fick lite information iaf.

Dom tror fortfarande att min bil ska klara fönstret på 3-17:e December, bilen står nu i Belgien och är inte på väg till Sverige. Det verkar heller inte vara säkert att den går med båt öht utan den kan även gå med lastbil upp.

Då är leverans-SMS:et runt 1-2 veckor bort antar jag :(

Men hon kunde inte garantera att bilen kommer upp då den ännu inte är planerad från transportföretaget.

Shit va långsamma Tesla är på att få bilar från fabrik till kund
Model Y LR AWD -23
Skriv svar