Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrOCM »

Dafro skrev:
Malt1 skrev:
Estockholmo!
Finns väl inte 5-filigt där ens, lär ju menas i den riktining man kör.
Jodå, det finns sträckor på E4, både södergående och norrgående som har 5 filer. Det är dock knappast tillräckligt långa sträckor för att AP ska kalibreras.

Får väl se hur det går att kalibrera AP när jag ska åka hem till Sundsvall från Sthlm efter bilhämtning om ca en vecka. Här uppe är det definitivt inte snöfritt nog för att AP ska kunna kalibrera sig mha väglinjer. Hur långt söderut det sträcker sig har jag ingen aning om. Det kan ju dessutom förvärras ytterligare under den kommande veckan. Får kanske vänta till våren innan AP kan kalibrera sig ordentligt... :P
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
peter_nemeth
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 nov 2021 16:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av peter_nemeth »

Fick leveransboknings-SMS tidigare idag 7:e. Har min bil på GRAND DAHLIA. Kunde välja 20-22 december för leverans i Stockholm-Trosta.
Grand Dahlia är i västra Medelhavet för tillfället, och beräknad att anlända Southhampton den 11:e och Zeebrügge den 12:e december. Gissningar är att det tar en dag extra pga det dåliga vädret just nu.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Lastbil påväg söderut i höjd med Mellbystrand
Såg fasiken även två lastbilar fulla med I-Pace , inte varje dag!
Användarvisningsbild
rksmagnus
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 dec 2021 16:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av rksmagnus »

Någon som vet varför det är förseningar av ut-leveranser i Malmö?
Fick besked idag när jag mejlade dem att det är väder-relaterade förseningar som gör att de stoppat alla leveranser.. :(

"Då vi upplevt förseningar på mer eller mindre alla bilar under den senaste veckan så har inbokningarna av upphämtningar behövt pausas tills dess att vi har en mer pålitlig estimering"
Finemang
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 dec 2021 19:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Finemang »

Jag har turen att kunna få ta ut en MY snart. Dock har den inte de hjul jag vill ha.
Finns det någon som är intresserad av nya 20” induction hjul. Som idag har original gemini hjul 19” att byta och givetvis betala mellanskillnad.
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Finemang skrev:
Jag har turen att kunna få ta ut en MY snart. Dock har den inte de hjul jag vill ha.
Finns det någon som är intresserad av nya 20” induction hjul. Som idag har original gemini hjul 19” att byta och givetvis betala mellanskillnad.

Möjlighet att fakturera mellanskillnaden? Företag till företag alltså.
Finemang
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 dec 2021 19:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Finemang »

Malt1 skrev:
Finemang skrev:
Jag har turen att kunna få ta ut en MY snart. Dock har den inte de hjul jag vill ha.
Finns det någon som är intresserad av nya 20” induction hjul. Som idag har original gemini hjul 19” att byta och givetvis betala mellanskillnad.

Möjlighet att fakturera mellanskillnaden? Företag till företag alltså.

Nej tyvärr. Privatperson.
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jahapp »

Finemang skrev:
Jag har turen att kunna få ta ut en MY snart. Dock har den inte de hjul jag vill ha.
Finns det någon som är intresserad av nya 20” induction hjul. Som idag har original gemini hjul 19” att byta och givetvis betala mellanskillnad.
Vad blir mellanskillnaden?
Finemang
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 dec 2021 19:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Finemang »

Jahapp skrev:
Finemang skrev:
Jag har turen att kunna få ta ut en MY snart. Dock har den inte de hjul jag vill ha.
Finns det någon som är intresserad av nya 20” induction hjul. Som idag har original gemini hjul 19” att byta och givetvis betala mellanskillnad.
Vad blir mellanskillnaden?
Jahapp skrev:
Finemang skrev:
Jag har turen att kunna få ta ut en MY snart. Dock har den inte de hjul jag vill ha.
Finns det någon som är intresserad av nya 20” induction hjul. Som idag har original gemini hjul 19” att byta och givetvis betala mellanskillnad.
Vad blir mellanskillnaden?

Ja dom kostar 24000kr i tillägg på beställningen.
Sen beror det ju på hur bra dina Gemini fälgar är och hur däcken är.

Så har du som jag ny hjul så behöver jag 24’
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrOCM »

MrOCM skrev:
Fortfarande lite högt blodtryck över vinterdäckssituationen.... :( :cry:
Blodtrycket har nu sjunkit en hel del. Trots Teslas problem med att leverera vinterhjul gjorde jag tydligen beställningen i tillräcklig tid för nu har de faktiskt dykt upp. SC Upplands Väsby har tom levererat dem till Trosta så att de kan sitta på bilen redan vid avhämtning. Nu kan jag sluta stressa över hur vinterhjulsproblemet ska lösas. Nu återstår bara väntan på slutlig bekräftelse på bokad leverans (dvs på måndag - jag blev tyvärr tvingad att boka om min ursprungliga leveranstid på lördag) eller om det blir försenat som för många andra. Håller tummarna...
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PapaM »

Fick detta SMS precis. Hämtar på fredag.

Tesla-uppdatering: På grund av globala produktionsutmaningar som påverkar bilbranschen kan din {model} sakna USB-C-portar och trådlös laddning vid upphämtningen. Du kommer kunna ladda din telefon från USB-C-portarna som finns baktill på centerkonsolen. När delar finns tillgängliga kommer vi att boka en servicetid för eftermontering av USB-C-portarna och den trådlösa laddningen. Installationen tar endast 10 minuter och kan bokas in på din hemadress.
MYP svart/svart -23
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tslaqqq »

Där har vi kanske en ganska stor anledning till att produktionen var i underkant av folks skyhöga förväntningar i November.
Jag hämtade min MY i måndags och den har alla USB-C portar på plats, men för att undvika för många såna här saker så kan man ju ana att Tesla inte kört för fullt!
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrOCM »

PapaM skrev:
Fick detta SMS precis. Hämtar på fredag.

Tesla-uppdatering: På grund av globala produktionsutmaningar som påverkar bilbranschen kan din {model} sakna USB-C-portar och trådlös laddning vid upphämtningen. Du kommer kunna ladda din telefon från USB-C-portarna som finns baktill på centerkonsolen. När delar finns tillgängliga kommer vi att boka en servicetid för eftermontering av USB-C-portarna och den trådlösa laddningen. Installationen tar endast 10 minuter och kan bokas in på din hemadress.
Fick också samma sms. Uppenbarligen är det något som gått fel i utskicket eftersom {model} borde vara ersatt med "Model Y" i vårt fall men det är väl kanske en skitsak. Att det var problem med USB-C-portar är ingen direkt nyhet. Det har det ju snackats om länge. Det tråkiga var att man sitter som på nålar för att få bekräftelse på att bokad leverans kommer att ske (dvs utan ytterligare försening) och när man fick ett Tesla-SMS hoppades man att det var det beskedet som kom, och så var det "bara" ett sms med info man i princip redan kände till. Får sitta på nålarna ett tag till då... :P
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Misbehave
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 nov 2021 14:38

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Misbehave »

MYLR vit/vit 19" beställd den 3:e november, matchad 18:e november.

Fick SMS idag, leverans bokad 10:e (!) december kl. 15:20 i Trosta. Samtidigt som jag blev glatt överraskad så blev jag även lite förvånad över att man inte ens får två dagars varsel?
Bilen kommer på sommardäck och Euromaster som jag har planerat besöka i Kista måste stänga 16:00 då hela deras kedja har julbord just denna fredagen, snacka om flyt!

Hade räknat med lite framförhållning från Tesla, minst en vecka i alla fall.
Blir att ringa dem imorgon för att se om det går att ändra tid på fredag alt. flytta till någon dag nästa vecka...
liquidmonkey
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 feb 2020 22:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av liquidmonkey »

hur många ska hämta bilen från Norrköping imorgon (torsdag)?

dom ringde ikväll och sa biltransport är i Malmö och försenad.
kan hämta MY LR kanske på fredag nu...
Användarvisningsbild
Jonas_T
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 dec 2020 19:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jonas_T »

Hej, ni som har bokat Model Y nu i november och fått leverans eller datum för leverans nu i december… har ni gjort något mer än att bara vänta för att få inbokade leveransdatum?

Jag sitter och väntar på helspänn på min midnattsilver MY med svart inredning som mitt leasingbolag beställde den 3 nov på min tidigare reservation jag gjorde 2 januari 2021, och som jag fick sms om att min beställning länkats mot en bil den 10 nov. Sedan dess har jag inte hört något mer…
Genom mitt leasingbolag ställde jag den 30 nov frågan kring leveransdatum, och Tesla svarade att de ännu inte kunnat meddela ett upphämtningsdatum pga eventuella förseningar eller snabbare transporter… men gissade på mitten av dec.

Då jag tar bilen genom ett leasingbolag är det väl lite svårt att få fram VIN-nr? eftersom bilen inte syns på mitt teslakonto… men det kanske inte spelar någon roll vad gäller att kunna uppskatta när jag kommer kunna hämta bilen?
TeslaMalte
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 dec 2021 09:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TeslaMalte »

Beställd 4 nov
Länkad 18 nov
Upphämtnings-sms idag 9dec
Upphämtningsdatum 22 dec Trosta
MYLR midnight silver, svart inr, odubbade vinterdäck.

@jonas_T jag bara väntade tålmodigt på sms :)

Har någon fått tidigare upphämtningstid genom att hämta bilen med sommarhjulen och låta en annan firma sätta på vinterhjulen?
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Richie »

Hej!

Står på hanen o ska beställa. Pratade med en representant som pratade om att de är 50/50 chans för att få bil från Berlin med helt nytt batteri från och med nästa år. Inte LFP utan ett helt nytt. Tolkar det alltså som 46/80. Någon av er som har tankar och önskemål om vilket batteri bilen kommer med ?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kenjon »

Jag skulle bli mycket förvånad om de kommer i Q1 med 4680.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Richie skrev:
Hej!

Står på hanen o ska beställa. Pratade med en representant som pratade om att de är 50/50 chans för att få bil från Berlin med helt nytt batteri från och med nästa år. Inte LFP utan ett helt nytt. Tolkar det alltså som 46/80. Någon av er som har tankar och önskemål om vilket batteri bilen kommer med ?

Det har ju läckt dokument med vad som är ändringar i kommande ”uppdatering” av både M3 och MY.

Det blir ett nytt batteri, men inte det som driver bilen, utan ett Li-Ion för 12V.

I övrigt så kommer bilarna under 2022 inte med några större förändringar enl dokumenten. Det största skulle jag säga är den uppgraderade processorn för UI. Men det är ju egentligen skit samma om man inte tänkt använda bilen som en spelkonsol. Jag hade tänkt använda den som en bil nämligen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Malt1 skrev:
Richie skrev:
Hej!

Står på hanen o ska beställa. Pratade med en representant som pratade om att de är 50/50 chans för att få bil från Berlin med helt nytt batteri från och med nästa år. Inte LFP utan ett helt nytt. Tolkar det alltså som 46/80. Någon av er som har tankar och önskemål om vilket batteri bilen kommer med ?

Det har ju läckt dokument med vad som är ändringar i kommande ”uppdatering” av både M3 och MY.

Det blir ett nytt batteri, men inte det som driver bilen, utan ett Li-Ion för 12V.

I övrigt så kommer bilarna under 2022 inte med några större förändringar enl dokumenten. Det största skulle jag säga är den uppgraderade processorn för UI. Men det är ju egentligen skit samma om man inte tänkt använda bilen som en spelkonsol. Jag hade tänkt använda den som en bil nämligen.
Precis. Jag har aldrig spelat något spel i bilen, inte på datorn heller.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jonas_T
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 dec 2020 19:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jonas_T »

TeslaMalte skrev:
Beställd 4 nov
Länkad 18 nov
Upphämtnings-sms idag 9dec
Upphämtningsdatum 22 dec Trosta
MYLR midnight silver, svart inr, odubbade vinterdäck.

@jonas_T jag bara väntade tålmodigt på sms :)

Har någon fått tidigare upphämtningstid genom att hämta bilen med sommarhjulen och låta en annan firma sätta på vinterhjulen?
@TeslaMalte Men, nu snodde du ju min bil ju :o :shock: ;)
Jag har samma spec och med odubbade vinterhjul med upphämtning Stockholm/Trosta… Då borde jag troligen få mitt sms snart hoppas jag…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av martinot »

kenjon skrev:
Jag skulle bli mycket förvånad om de kommer i Q1 med 4680.
Kanske 2023.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Malt1 skrev:
Richie skrev:
Hej!

Står på hanen o ska beställa. Pratade med en representant som pratade om att de är 50/50 chans för att få bil från Berlin med helt nytt batteri från och med nästa år. Inte LFP utan ett helt nytt. Tolkar det alltså som 46/80. Någon av er som har tankar och önskemål om vilket batteri bilen kommer med ?

Det har ju läckt dokument med vad som är ändringar i kommande ”uppdatering” av både M3 och MY.

Det blir ett nytt batteri, men inte det som driver bilen, utan ett Li-Ion för 12V.

I övrigt så kommer bilarna under 2022 inte med några större förändringar enl dokumenten. Det största skulle jag säga är den uppgraderade processorn för UI. Men det är ju egentligen skit samma om man inte tänkt använda bilen som en spelkonsol. Jag hade tänkt använda den som en bil nämligen.
Precis. Jag har aldrig spelat något spel i bilen, inte på datorn heller.
Antagligen inte på telefon eller konsol heller?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Malt1 skrev:
Richie skrev:
Hej!

Står på hanen o ska beställa. Pratade med en representant som pratade om att de är 50/50 chans för att få bil från Berlin med helt nytt batteri från och med nästa år. Inte LFP utan ett helt nytt. Tolkar det alltså som 46/80. Någon av er som har tankar och önskemål om vilket batteri bilen kommer med ?

Det har ju läckt dokument med vad som är ändringar i kommande ”uppdatering” av både M3 och MY.

Det blir ett nytt batteri, men inte det som driver bilen, utan ett Li-Ion för 12V.

I övrigt så kommer bilarna under 2022 inte med några större förändringar enl dokumenten. Det största skulle jag säga är den uppgraderade processorn för UI. Men det är ju egentligen skit samma om man inte tänkt använda bilen som en spelkonsol. Jag hade tänkt använda den som en bil nämligen.
Precis. Jag har aldrig spelat något spel i bilen, inte på datorn heller.
Antagligen inte på telefon eller konsol heller?
Någon gång på telefon, när det var nytt för något decennium sedan.
Konsol? Räknas det svartvita pingisspelet på TV:n? :mrgreen:

Jag föredrar verkligheten. D.v.s. cykla ute. Samt skjuta med riktiga vapen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar