Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Malt1 skrev:
Richie skrev:
Hej!

Står på hanen o ska beställa. Pratade med en representant som pratade om att de är 50/50 chans för att få bil från Berlin med helt nytt batteri från och med nästa år. Inte LFP utan ett helt nytt. Tolkar det alltså som 46/80. Någon av er som har tankar och önskemål om vilket batteri bilen kommer med ?

Det har ju läckt dokument med vad som är ändringar i kommande ”uppdatering” av både M3 och MY.

Det blir ett nytt batteri, men inte det som driver bilen, utan ett Li-Ion för 12V.

I övrigt så kommer bilarna under 2022 inte med några större förändringar enl dokumenten. Det största skulle jag säga är den uppgraderade processorn för UI. Men det är ju egentligen skit samma om man inte tänkt använda bilen som en spelkonsol. Jag hade tänkt använda den som en bil nämligen.
Precis. Jag har aldrig spelat något spel i bilen, inte på datorn heller.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jonas_T
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 dec 2020 19:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jonas_T »

TeslaMalte skrev:
Beställd 4 nov
Länkad 18 nov
Upphämtnings-sms idag 9dec
Upphämtningsdatum 22 dec Trosta
MYLR midnight silver, svart inr, odubbade vinterdäck.

@jonas_T jag bara väntade tålmodigt på sms :)

Har någon fått tidigare upphämtningstid genom att hämta bilen med sommarhjulen och låta en annan firma sätta på vinterhjulen?
@TeslaMalte Men, nu snodde du ju min bil ju :o :shock: ;)
Jag har samma spec och med odubbade vinterhjul med upphämtning Stockholm/Trosta… Då borde jag troligen få mitt sms snart hoppas jag…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av martinot »

kenjon skrev:
Jag skulle bli mycket förvånad om de kommer i Q1 med 4680.
Kanske 2023.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Malt1 skrev:
Richie skrev:
Hej!

Står på hanen o ska beställa. Pratade med en representant som pratade om att de är 50/50 chans för att få bil från Berlin med helt nytt batteri från och med nästa år. Inte LFP utan ett helt nytt. Tolkar det alltså som 46/80. Någon av er som har tankar och önskemål om vilket batteri bilen kommer med ?

Det har ju läckt dokument med vad som är ändringar i kommande ”uppdatering” av både M3 och MY.

Det blir ett nytt batteri, men inte det som driver bilen, utan ett Li-Ion för 12V.

I övrigt så kommer bilarna under 2022 inte med några större förändringar enl dokumenten. Det största skulle jag säga är den uppgraderade processorn för UI. Men det är ju egentligen skit samma om man inte tänkt använda bilen som en spelkonsol. Jag hade tänkt använda den som en bil nämligen.
Precis. Jag har aldrig spelat något spel i bilen, inte på datorn heller.
Antagligen inte på telefon eller konsol heller?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Malt1 skrev:
Richie skrev:
Hej!

Står på hanen o ska beställa. Pratade med en representant som pratade om att de är 50/50 chans för att få bil från Berlin med helt nytt batteri från och med nästa år. Inte LFP utan ett helt nytt. Tolkar det alltså som 46/80. Någon av er som har tankar och önskemål om vilket batteri bilen kommer med ?

Det har ju läckt dokument med vad som är ändringar i kommande ”uppdatering” av både M3 och MY.

Det blir ett nytt batteri, men inte det som driver bilen, utan ett Li-Ion för 12V.

I övrigt så kommer bilarna under 2022 inte med några större förändringar enl dokumenten. Det största skulle jag säga är den uppgraderade processorn för UI. Men det är ju egentligen skit samma om man inte tänkt använda bilen som en spelkonsol. Jag hade tänkt använda den som en bil nämligen.
Precis. Jag har aldrig spelat något spel i bilen, inte på datorn heller.
Antagligen inte på telefon eller konsol heller?
Någon gång på telefon, när det var nytt för något decennium sedan.
Konsol? Räknas det svartvita pingisspelet på TV:n? :mrgreen:

Jag föredrar verkligheten. D.v.s. cykla ute. Samt skjuta med riktiga vapen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1733
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

Det kom in ytterligare 37 st förregistrerade Model Y idag (samt 409 st Model 3). Alla Y är 2021-or, tillverkningsdatum till och med 2021-11-04 och Y5CD på samtliga.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mr S »

Franz skrev:
Det kom in ytterligare 37 st förregistrerade Model Y idag (samt 409 st Model 3). Alla Y är 2021-or, tillverkningsdatum till och med 2021-11-04 och Y5CD på samtliga.
Kan du kolla om min är en av dem med VIN?
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tellus »

Franz skrev:
Det kom in ytterligare 37 st förregistrerade Model Y idag (samt 409 st Model 3). Alla Y är 2021-or, tillverkningsdatum till och med 2021-11-04 och Y5CD på samtliga.
Och det är lilla LG packet med 70kWh tillgängligt från 100% till 0km ?
Laddar det fortfarande långsamt också?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1733
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

Mr S skrev:
Franz skrev:
Det kom in ytterligare 37 st förregistrerade Model Y idag (samt 409 st Model 3). Alla Y är 2021-or, tillverkningsdatum till och med 2021-11-04 och Y5CD på samtliga.
Kan du kolla om min är en av dem med VIN?
Gå in här: https://www.car.info
Klistra in din VIN-kod (hela) i sökrutan högst upp. Finns bilen med får du i så fall träff.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1733
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

Tellus skrev:
Franz skrev:
Det kom in ytterligare 37 st förregistrerade Model Y idag (samt 409 st Model 3). Alla Y är 2021-or, tillverkningsdatum till och med 2021-11-04 och Y5CD på samtliga.
Och det är lilla LG packet med 70kWh tillgängligt från 100% till 0km ?
Laddar det fortfarande långsamt också?
Inga Y5LD i Sverige än ja. LG-batterierna verkar ju ladda lite långsammare men en del av sanningen verkar ju vara att Tesla numera börjar med en försiktigare laddkurva och sedan bättrar på den via mjukvaruuppdateringar när de sett hur batterierna betett sig i en större flotta över tid. Det var väl i någon väldigt färsk firmware som laddhastigheten hade ökat. (Finns nog nämnt här på forumet).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Choke »

Franz skrev:
Det kom in ytterligare 37 st förregistrerade Model Y idag (samt 409 st Model 3). Alla Y är 2021-or, tillverkningsdatum till och med 2021-11-04 och Y5CD på samtliga.
Hur får du fram tillverkningsdatum på förregistrerade ?
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1733
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

Choke skrev:
Franz skrev:
Det kom in ytterligare 37 st förregistrerade Model Y idag (samt 409 st Model 3). Alla Y är 2021-or, tillverkningsdatum till och med 2021-11-04 och Y5CD på samtliga.
Hur får du fram tillverkningsdatum på förregistrerade ?
Det ingår i den datan vi får ut från Transportstyrelsen.
Driver sajten Car.info
alager
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 nov 2021 08:34

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av alager »

Bokat hämtning av min första Tesla nästa vecka :D Har fått 2 sms idag om att USB-C och den trådlösa laddningen förmodligen saknas. Lite nyfiken om någon som redan fått leverans har saknat dessa?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1733
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

För den som otåligt väntar på sin leverans och vill grotta ner sig i statistiken ;)
model_y_20211210.png
Ovan kan man alltså se hur många bilar, av de som förregistrerats i Sverige, som tillverkats per dag (count).
delivery_count = antalet som levererats av de som tillverkats samma dag
min_pre - max_pre = första och sista datum för för-registrering
first_date = första leveransdag
max_date = sista leveransdag
NULL = inga bilar levererade än
Det är säkert så att en och annan demo/visnings-bil etc. är med och spökar lite med datumen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Jag föredrar verkligheten. D.v.s. cykla ute. Samt skjuta med riktiga vapen.
Ja. Det är utmärkt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Choke »

Franz skrev:
För den som otåligt väntar på sin leverans och vill grotta ner sig i statistiken ;)
model_y_20211210.png
Ovan kan man alltså se hur många bilar, av de som förregistrerats i Sverige, som tillverkats per dag (count).
delivery_count = antalet som levererats av de som tillverkats samma dag
min_pre - max_pre = första och sista datum för för-registrering
first_date = första leveransdag
max_date = sista leveransdag
NULL = inga bilar levererade än
Det är säkert så att en och annan demo/visnings-bil etc. är med och spökar lite med datumen.
Tack - ja jag är en otålig som väntar :-). Lade min beställning den 17 november
Hoppas du fortsätta lägga upp informationen.
Ha en bra helg
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Misbehave
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 nov 2021 14:38

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Misbehave »

Hämtade ut min bil idag, vit/vit med 19".

Fick med ett CoC-dokument med korrekt tillverkningsdatum och VIN, det står under stycke 0.5 "Company name and address of the manufacturer: Tesla, Inc bla bla bla Palo Alto, CA 94304 United States of America".

Missförstår jag eller har jag fått en Made in USA och inte Made in China?
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av patohr »

Misbehave skrev:
Hämtade ut min bil idag, vit/vit med 19".

Fick med ett CoC-dokument med korrekt tillverkningsdatum och VIN, det står under stycke 0.5 "Company name and address of the manufacturer: Tesla, Inc bla bla bla Palo Alto, CA 94304 United States of America".

Missförstår jag eller har jag fått en Made in USA och inte Made in China?
Du kan läsa ut var den är producerad via ditt VIN-nummer, VIN decoder https://teslatap.com/vin-decoder/
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nils944 »

Uppdatering av datum:

Nov. 1 - beställda Model Y - Long Range, Pärlvit, 19" Gemini, helsvart interiör. Inga vinterdäck.
Nov. 3 - fick fakturan med preliminärt leveransdatum den 9:e dec. i Göteborg (Mölndal)
Nov. 10 - fick sms att min beställning länkats mot en bil. En VIN stod redan på fakturan, så lite konstigt att sms om länkade bil tog en vecka. Eller var VIN på fakturan preliminärt?? Få se när bilen hämtas.
Nov. 29 - fick sms att jag inte beställde vinterhjul och därför levereras bilen med sommardäck bla bla bla.
Dec. 7 - fick sms att jag kunde boka upphämtning. Fick bara två datum att välja emellan och givetvis valde det tidigaste, 18:e december. Hoppas de inte ändrar det, har läst att det har hänt andra.

Ångrade färgvalet vid slutet av november. Min Tesla-kontakt sa att det gick bra att ändra (till blå i mitt fall) men då skulle leveransen ske någon gång i feb/mars. Jag få gilla vit. Eller foliera.

För vinterhjul tänkte jag köpa Monaco GP6 fälgar men de verkar vara slutsålda och likaså TPMS sensorerna med blåtand. Det finns inget överflöde av passande vinterdäck (255/45 19, 104) på marknaden nu, men jag lyckades få tag i Nokian Hakka R3 SUV som är beställda och kommer att krängas på original fälgarna.
Senast redigerad av Nils944, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Misbehave skrev:
Hämtade ut min bil idag, vit/vit med 19".

Fick med ett CoC-dokument med korrekt tillverkningsdatum och VIN, det står under stycke 0.5 "Company name and address of the manufacturer: Tesla, Inc bla bla bla Palo Alto, CA 94304 United States of America".

Missförstår jag eller har jag fått en Made in USA och inte Made in China?

Företaget är ju baserat i Palo Alto…
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrOCM »

Nils944 skrev:
Ångrade färgvalet vid slutet av november. Min Tesla-kontakt sa att det gick bra att ändra (till blå i mitt fall) men då skulle leveransen ske någon gång i feb/mars. Jag få gilla vit. Eller foliera.
Jag gillar också blått men är ändå inte överförtjust i Teslas blå färg, åtminstone inte på MY (färger uppfattas olika på olika bilar). På min MS valde jag den röda färgen eftersom jag tycker det är den överlägset snyggaste färgen på MS men jag tycker inte att färgen är lika snygg på en MY (den är snygg även på MY men inte lika snygg som på MS). Jag valde därför vit, dels för att den inte kostar något extra och dels för att jag tycker den också är snygg. Hade den amerikanska prissättningen där silver också är "gratis" hunnit komma till Sverige hade jag kanske valt det eftersom det är en bättre färg att foliera över (mindre risk för att det vita lyser igenom i kaross-skarvar). Nu lutar det ändå åt att jag folierar bilen (delvis för att skydda lacken och foliering skyddar mer än lackskydd, ppf blir på tok för dyrt). Om jag folierar lär det nog bli en blå färg men kanske en lite roligare nyans än Teslas OEM-färg (som är snygg men lite tråkig). Dessutom kan man då kanske välja matt eller satin. :)
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jahapp »

Jag är otroligt nöjd med den vita färgen, riktigt snyggt. Tror du kommer bli nöjd också!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3613
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Börjar VIN med L är den från Kina.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

MrOCM skrev:
Nils944 skrev:
Ångrade färgvalet vid slutet av november. Min Tesla-kontakt sa att det gick bra att ändra (till blå i mitt fall) men då skulle leveransen ske någon gång i feb/mars. Jag få gilla vit. Eller foliera.
Jag gillar också blått men är ändå inte överförtjust i Teslas blå färg, åtminstone inte på MY (färger uppfattas olika på olika bilar). På min MS valde jag den röda färgen eftersom jag tycker det är den överlägset snyggaste färgen på MS men jag tycker inte att färgen är lika snygg på en MY (den är snygg även på MY men inte lika snygg som på MS). Jag valde därför vit, dels för att den inte kostar något extra och dels för att jag tycker den också är snygg. Hade den amerikanska prissättningen där silver också är "gratis" hunnit komma till Sverige hade jag kanske valt det eftersom det är en bättre färg att foliera över (mindre risk för att det vita lyser igenom i kaross-skarvar). Nu lutar det ändå åt att jag folierar bilen (delvis för att skydda lacken och foliering skyddar mer än lackskydd, ppf blir på tok för dyrt). Om jag folierar lär det nog bli en blå färg men kanske en lite roligare nyans än Teslas OEM-färg (som är snygg men lite tråkig). Dessutom kan man då kanske välja matt eller satin. :)
Foliering är aldrig fel ;) :mrgreen: 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

Smaken är som baken. Jag tycker vit ser illa ut men alla tycker olika.
Skriv svar