Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

HerrNilsson skrev:
Fått info från min Tesla advisor att jag nu är matchad mot en bil som kommer levereras månadsskiftet aug/sept.

Svart/svart 20".

Beställdes 28 mars.
Blir det kinesisk eller tyskbyggd bil? (Du ser det på VIN-koden. Om den börjar på XP7 är den tysk).
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Och där kom VIN med XP7 som start på numret. Verkar alltså vara byggd i Tyskland. Upphämtning mellan 16 - 26 aug.

MY LR V/S 19" - beställd 26 mars.
Elbil1
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 jun 2022 17:46

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Elbil1 »

Verkar bara vara 19” på de tysktillverkade med leverans nu i augusti?
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av HerrNilsson »

malmer skrev:
HerrNilsson skrev:
Fått info från min Tesla advisor att jag nu är matchad mot en bil som kommer levereras månadsskiftet aug/sept.

Svart/svart 20".

Beställdes 28 mars.
Blir det kinesisk eller tyskbyggd bil? (Du ser det på VIN-koden. Om den börjar på XP7 är den tysk).
Vet ej tyvärr då det går via leasingbolag.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Elbil1 skrev:
Verkar bara vara 19” på de tysktillverkade med leverans nu i augusti?
Såg en drönarvideo från Berlin och på lastbilarna såg det ut som att det var både 19" och 20". Men jag vet så klart inte med säkerhet.
Elbil1
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 jun 2022 17:46

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Elbil1 »

Highfoot skrev:
Elbil1 skrev:
Verkar bara vara 19” på de tysktillverkade med leverans nu i augusti?
Såg en drönarvideo från Berlin och på lastbilarna såg det ut som att det var både 19" och 20". Men jag vet så klart inte med säkerhet.
Såg samma men tänkte att det var MYP.
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Elbil1 skrev:
Highfoot skrev:
Elbil1 skrev:
Verkar bara vara 19” på de tysktillverkade med leverans nu i augusti?
Såg en drönarvideo från Berlin och på lastbilarna såg det ut som att det var både 19" och 20". Men jag vet så klart inte med säkerhet.
Såg samma men tänkte att det var MYP.
Så kan det så kart ha varit...
Elbil1
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 jun 2022 17:46

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Elbil1 »

SMS nu.
Leveransfönster mellan 25/8-8/9.
Vit Svart 20”
Malmö
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Elbil1 skrev:
SMS nu.
Leveransfönster mellan 25/8-8/9.
Vit Svart 20”
Malmö
Får jag fråga vad sa appen för datum när du fick SMS? Justerades ditt datum bakåt innan SMS eller kom det från ingenvart?
Elbil1
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 jun 2022 17:46

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Elbil1 »

Dfokr skrev:
Elbil1 skrev:
SMS nu.
Leveransfönster mellan 25/8-8/9.
Vit Svart 20”
Malmö
Får jag fråga vad sa appen för datum när du fick SMS? Justerades ditt datum bakåt innan SMS eller kom det från ingenvart?
Ser tyvärr inget i appen, förmånsbil via leasingbolag
Covfefe
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 aug 2022 20:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Covfefe »

Det står i appen att förväntad leveranstid Augusti 16 - Augusti 23. Jag kan se att bilen fått ett regnummer på carinfo. Fick en ny slutfaktura där leveransdatum är 16 Augusti. Hur långt innan får man reda på exakt leveransdatum? Känns lite tajt men har inte fått någon info alls. Vore ju bra om man hinner sälja några fonder osv.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av HerrNilsson »

HerrNilsson skrev:
malmer skrev:
HerrNilsson skrev:
Fått info från min Tesla advisor att jag nu är matchad mot en bil som kommer levereras månadsskiftet aug/sept.

Svart/svart 20".

Beställdes 28 mars.
Blir det kinesisk eller tyskbyggd bil? (Du ser det på VIN-koden. Om den börjar på XP7 är den tysk).
Vet ej tyvärr då det går via leasingbolag.
Fick VIN av Volvofinans nu. Det är en MIC Model Y.
Skärmavbild 2022-08-16 kl. 19.57.22.png
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Ingensoppa
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mar 2022 10:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ingensoppa »

Äntligen Sms - bil under transport till upphämtningsplats

25/8 - 8/9

Vi beställde en 20`i början av mars med förväntad leverans till Maj, precis då leasingperioden för vår bil (S-MAX) gick ut. Som tur var så lyckades jag köpa loss S-Maxen i början av Maj. När Maj passerat och leveransen av Tesla dröjde och när det ändå stod klart att man ändå missade bonusen. , så ändrade vi konfigurationen till 19 `i Juni,

Nu till saken, med tre barn på 7,7 och 9 så är vi fortfarande högst tveksamma till att byta in vår nuvarande bil, en Ford S-MAX. Trots x antal provkörningar av model Y, med test av barnstolar (som såklart sitter jävligt illa i model Y), så känns det fortfarande som ett nedköp med Teslan. Jävligt trist att gå in i ett byte av bil med den känslan. Särskilt när bilen kostar 700.000.

På senaste tiden har jag även bekymrats kring hur pass dåligt teslas AP/ visionsystem, regnsensorer, helljus verkar fungera.

Då månadskostnaden för båda alternativen verkar bli jämförbar. Ska man då
1) behålla S-MAX med all dess bekvämlighet och samtidigt hoppas på att skiten inte brakar sönder, eller
2) go electric, eller
3) köpa teslan utan inbyte av S-Maxen, testa teslan ett tag och sen sälja den privat om den visar sig vara hopplös
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Jag körde Touran (2017) tidigare och den är väl rätt jämförbar med S-Maxen. Vi har också tre barn men två mindre och en 9-åring, bagagemässigt var Trean inte så mycket mindre som man kan tro, längdmässigt i baksätet jämförbar med Touranen men på bredden var det lite pusslande innan alla satt på plats. Det funkade men rätt osmidigt med bakåtvända barnstolar och så låg bil.

Nu har vi bytt till en Y och den är rejält mycket större tycker jag. Packar nog mer bagage i den och benutrymme både fram och bak är rejält stort. Bredden i baksätet är nog mindre men få bilar är så stora på den ledden som Touran och S-max, de är väl några av de mycket få bilar som har tre isofix i bredd bak. Jag är väldigt, väldigt nöjd.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Ingensoppa skrev:
Äntligen Sms - bil under transport till upphämtningsplats

25/8 - 8/9

Vi beställde en 20`i början av mars med förväntad leverans till Maj, precis då leasingperioden för vår bil (S-MAX) gick ut. Som tur var så lyckades jag köpa loss S-Maxen i början av Maj. När Maj passerat och leveransen av Tesla dröjde och när det ändå stod klart att man ändå missade bonusen. , så ändrade vi konfigurationen till 19 `i Juni,

Nu till saken, med tre barn på 7,7 och 9 så är vi fortfarande högst tveksamma till att byta in vår nuvarande bil, en Ford S-MAX. Trots x antal provkörningar av model Y, med test av barnstolar (som såklart sitter jävligt illa i model Y), så känns det fortfarande som ett nedköp med Teslan. Jävligt trist att gå in i ett byte av bil med den känslan. Särskilt när bilen kostar 700.000.

På senaste tiden har jag även bekymrats kring hur pass dåligt teslas AP/ visionsystem, regnsensorer, helljus verkar fungera.

Då månadskostnaden för båda alternativen verkar bli jämförbar. Ska man då
1) behålla S-MAX med all dess bekvämlighet och samtidigt hoppas på att skiten inte brakar sönder, eller
2) go electric, eller
3) köpa teslan utan inbyte av S-Maxen, testa teslan ett tag och sen sälja den privat om den visar sig vara hopplös
Torkarna kan jag iallafall lugna dig med, har varit med om min första regnskur ( den stod parkerad) och har hört att det inte finns någon knapp utan måste manövreras på skärmen. Jag kollade inte skärmen utan tryckte på knappen för röstkommando och sa ' Torkare på'. Torkarna startade då på hastighet 2 direkt.

Har inte testat att ändra hastighet med rösten ännu.

(Har aldrig haft nån bil med regnsensor innan)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Man kan ju trycka på knappen på vänster torkare också för ett vift. Då kommer menyn upp på skären och det är enkelt att ändra om man vill.

Ett tips för att trycka enkelt på skärmen under färd är att hålla med tummen utanför kanten, då blir det stadigare.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
YKC
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 mar 2021 00:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av YKC »

Jönköping norrgående ca 14.30
3B83E936-528C-4646-81ED-9750E39F50EB.jpeg
[
bracad
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 maj 2022 21:55

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av bracad »

Bokat leverans av min LR på måndag 10.20 i Göteborg, finns det någon mer som hämtar måndag?

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Har någon fått sin MYLR från Berlin än? Vore intressant och veta om fjädringen är lika mjuk som performance?
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Anonym skrev:
Har någon fått sin MYLR från Berlin än? Vore intressant och veta om fjädringen är lika mjuk som performance?
Och om sätena är likadana som i MYP?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

mikebike skrev:
Anonym skrev:
Har någon fått sin MYLR från Berlin än? Vore intressant och veta om fjädringen är lika mjuk som performance?
Och om sätena är likadana som i MYP?
Har sett en tysk snabbgenomgång av en tyskbyggd long range där de noterade att det var samma säten som i Performance, samt att det var tyg hela vägen upp på sidan vid bakre dörrparet (för att bältesspännet inte ska slå emot hård plast). De testkörde inte dock utan det var en walk-around.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

Ingensoppa skrev:
Äntligen Sms - bil under transport till upphämtningsplats

25/8 - 8/9

Vi beställde en 20`i början av mars med förväntad leverans till Maj, precis då leasingperioden för vår bil (S-MAX) gick ut. Som tur var så lyckades jag köpa loss S-Maxen i början av Maj. När Maj passerat och leveransen av Tesla dröjde och när det ändå stod klart att man ändå missade bonusen. , så ändrade vi konfigurationen till 19 `i Juni,

Nu till saken, med tre barn på 7,7 och 9 så är vi fortfarande högst tveksamma till att byta in vår nuvarande bil, en Ford S-MAX. Trots x antal provkörningar av model Y, med test av barnstolar (som såklart sitter jävligt illa i model Y), så känns det fortfarande som ett nedköp med Teslan. Jävligt trist att gå in i ett byte av bil med den känslan. Särskilt när bilen kostar 700.000.

På senaste tiden har jag även bekymrats kring hur pass dåligt teslas AP/ visionsystem, regnsensorer, helljus verkar fungera.

Då månadskostnaden för båda alternativen verkar bli jämförbar. Ska man då
1) behålla S-MAX med all dess bekvämlighet och samtidigt hoppas på att skiten inte brakar sönder, eller
2) go electric, eller
3) köpa teslan utan inbyte av S-Maxen, testa teslan ett tag och sen sälja den privat om den visar sig vara hopplös
Har du råd så borde väl alternativ 3 vara det bästa… ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Såg denna video där dom jämför en Berlin performance med en Shanghai long range. Verkade vara ett gäng ”mindre” detaljer som skiljde.



Så var lite nyfiken på om någon här kunde verifiera om dessa skillnader även är på LR från Berlin
Model Y LR AWD -23
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Enda anledningen varför Berlin hade dessa ändringar var för att dom hann få den uppdaterade produktionen innan Shanghai. Nu har Shanghai samma uppgraderade produktion.

Enligt en Teslaanställd från Norge så vill du ha Shanghai och inte Berlin ett tag framöver. Shanghai har avsevärt bättre precision i monteringen och detaljer än Berlin. Med tiden jämnar det ut sig. Men som han sa "att folk suktar efter en Berlinbyggd bil istället för Shanghai är skrattretande om dom är ute efter bra byggkvalitet".
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av HerrNilsson »

Dfokr skrev:
Enda anledningen varför Berlin hade dessa ändringar var för att dom hann få den uppdaterade produktionen innan Shanghai. Nu har Shanghai samma uppgraderade produktion.

Enligt en Teslaanställd från Norge så vill du ha Shanghai och inte Berlin ett tag framöver. Shanghai har avsevärt bättre precision i monteringen och detaljer än Berlin än. Med tiden jämnar det ut sig. Men som han sa "att folk suktar efter en Berlinbyggd bil istället för Shanghai är skrattretande om dom är ute efter bra byggkvalitet".
För mig låter detta vettigt. Tror inget illa om tyskarna men känns som att kineserna måste vara bra mycket mer intrimmade i tillverkningen i nuläget.
På samma tema som man förr sa att det är bäst att köpa den utgående modellen av fossibilsmodell X för då har man fått bort mkt krångel med modellen.

Jag är heller inte alls jävig i det jag säger baserat på min kommande bil ;)
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Skriv svar