Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av vigge50 »

Låter ju otroligt bra att du fick mer för bilen än vad den kostar nu, hoppas handlaren på att hans kunder tror att Tesla har samma problem som andra tillverkare med väldigt långa leveranstider?

En sak dock, frågan är dock hur det blir med bonusen för bilar som beställs nu, om pengarna redan är tjingade för i år så får man hoppas att det skjuts in extra pengar. Vågar man räkna med det?
DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DrSnuggles »

Nicke Nyfiken skrev:
DrSnuggles skrev:
Plockade ut min Y i slutet på december och var helnöjd... iaf tills dess att det började pratas om större batteri, snabbare processor, laminerade bakrutor mm... Fan, det där vill jag ju också ha, missade jag allt det här med en batch bara...skit också, tänkte jag. Men så hörde jag av mig till en bilhandlare som gav mig ett bud så att jag tom gick liiite plus (!) så jag sålde och nu sitter jag här i väntrummet igen och väntar på min nya Y! :D Grym bil, kan inte tänka mig något annat längre!
Gick du plus fast att klimatbonusen brinner inne?
Då måste bilhandlaren betalt mer för den än en ny kostar.

Grymt! :D
Yes, verkar vara ett jävla sug....fattar det inte, de ligger ute för över 800 hos handlarna...
DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DrSnuggles »

vigge50 skrev:
Låter ju otroligt bra att du fick mer för bilen än vad den kostar nu, hoppas handlaren på att hans kunder tror att Tesla har samma problem som andra tillverkare med väldigt långa leveranstider?

En sak dock, frågan är dock hur det blir med bonusen för bilar som beställs nu, om pengarna redan är tjingade för i år så får man hoppas att det skjuts in extra pengar. Vågar man räkna med det?
Visst, risken finns att bonusen uteblir eller skärs ner men min bedömning är att det inte blir så. Men om jag har fel så har jag ju helt klart gjort bort mig! :roll: :lol:
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Fått slutfaktura och vin osv nu
Hur kollar jag vilken båt osv den är på?
Sen kunde man tyda vissa grejer från VIN beroende på siffror och nummer, kan någon vänligen länka den sidan
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av R2_m3 »

BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
The Gentleman
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 dec 2021 09:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av The Gentleman »

Dexter86 skrev:
Fått slutfaktura och vin osv nu
Hur kollar jag vilken båt osv den är på?
Sen kunde man tyda vissa grejer från VIN beroende på siffror och nummer, kan någon vänligen länka den sidan
Fick också slutfaktura nu och beräknad leverans mellan 8 och 22 februari. Var ser man VIN?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

The Gentleman skrev:
Dexter86 skrev:
Fått slutfaktura och vin osv nu
Hur kollar jag vilken båt osv den är på?
Sen kunde man tyda vissa grejer från VIN beroende på siffror och nummer, kan någon vänligen länka den sidan
Fick också slutfaktura nu och beräknad leverans mellan 8 och 22 februari. Var ser man VIN?
På slutfakturan

Vilken var sidan man kunde tracka sitt vin o se vilken båt den är på da ?
Användarvisningsbild
Sandalninjan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 nov 2021 16:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sandalninjan »

Så kom äntligen slutfakturan och VIN, Leverans 17 februari :D 8-)
någon som vet var man kan söka på VIn mer än https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo då den inte verkar att vara där.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Sandalninjan skrev:
Så kom äntligen slutfakturan och VIN, Leverans 17 februari :D 8-)
någon som vet var man kan söka på VIn mer än https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo då den inte verkar att vara där.
Har du aktivt fått välja 17 feb?

Vad har du beställt för nån?

Edit: såg att jag också hade 17
Troligtvis satt ett datum i mitten av spannet
Användarvisningsbild
Sandalninjan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 nov 2021 16:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sandalninjan »

ja 17 feb är ju bara preliminärt, hoppas på ännu tidigare :)
Beställde 23november så precis efter för att få leverans innan jul.
, Vit LR med svarta säten , nu är frågan om jag behöver köpa vinterdäck här nere i skåne...
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SomTam »

På min LR står det leverans mellan 8-22 feb
Användarvisningsbild
Sandalninjan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 nov 2021 16:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sandalninjan »

Det står 17 Feb på slutfakturan och 9-23 feb när jag loggar in på frontsidan.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Har också 9-23
Två skepp skulle anlända typ 6-8e
Och två runt 12e

Har upphämtning Malmö
Måste också fixa däck , drygt kränga på i februari sen till sommar igen 1,5mån senare :roll: :cry:
Användarvisningsbild
Sandalninjan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 nov 2021 16:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sandalninjan »

Dexter86 skrev:
Har också 9-23
Två skepp skulle anlända typ 6-8e
Och två runt 12e

Har upphämtning Malmö
Måste också fixa däck , drygt kränga på i februari sen till sommar igen 1,5mån senare :roll: :cry:
Jag är i samma sits, ska också hämta i Malmö, vet inte om jag ska kränga på nya vinterdäck på befintliga hjul och köpa nya sommarhjul...
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Sandalninjan skrev:
Dexter86 skrev:
Har också 9-23
Två skepp skulle anlända typ 6-8e
Och två runt 12e

Har upphämtning Malmö
Måste också fixa däck , drygt kränga på i februari sen till sommar igen 1,5mån senare :roll: :cry:
Jag är i samma sits, ska också hämta i Malmö, vet inte om jag ska kränga på nya vinterdäck på befintliga hjul och köpa nya sommarhjul...
Jag skiftar tills jag sliter sönder båda, sen får jag ta ställning till om det blir några andra 19” framöver till sommarn
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Emil »

Också fått 9-23 Feb, Malmö. Kommer nog inte dra på några vinterdäck. Känns meningslöst att ha det i Malmöregionen i mars månad, lagkravet gäller väl endast vid vinterväglag ändå?

Angående skepp så verkar det vara GRANDE CALIFORNIA som våra bilar står på. Tyvärr går det dock inte söka på https://www.net.grimaldi.co.uk/GNET/Pag ... roTracking - krävs shipping number :(
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Användarvisningsbild
sparicho
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 sep 2021 17:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av sparicho »

Då får man hiva in kontantinsatsen nu då. Skönt att det snart är leverans med andra ord :)
M3 SR+, 2020. Såld.
Beställd vit MY LR (2/12 2021). Hämtas 16 feb -22
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Emil skrev:
Också fått 9-23 Feb, Malmö. Kommer nog inte dra på några vinterdäck. Känns meningslöst att ha det i Malmöregionen i mars månad, lagkravet gäller väl endast vid vinterväglag ändå?

Angående skepp så verkar det vara GRANDE CALIFORNIA som våra bilar står på. Tyvärr går det dock inte söka på https://www.net.grimaldi.co.uk/GNET/Pag ... roTracking - krävs shipping number :(
Vill också tro och hoppas på att det är den!

Lurigt det där! Ja det gäller endast vid vinterväglag, men det är ju en tolkningsfråga i vissa lägen, polisen kanske tycker annorlunda
Vi har faktiskt (bor 15min norr om Malmö) haft isbana par dagar i veckan o förra veckan

Tänker jag betalar in när man får boka upphämtning
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

Idag har jag varit in till Tesla och meddelat att jag skjuter upp matchningen till Q2 (hade fått slutfaktura nu). Så om någon har beställt en vit/svart/19” utan vinterdäck så kan ni hålla utkik efter slutfaktura på kontot om några dagar. Kanske dyker ”min” bil upp där.

Anledningarna är tre; har ännu inte sett dragkroken dyka upp, vill inte hämta en bil på sommardäck i februari och vår Model 3 tuffar på alldeles utmärkt och även om den närmar sig 14000 mil så ser vi inget behov att byta nu av den anledningen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
DeltaUV
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 jan 2022 15:38

Väntrum Model Y

Inlägg av DeltaUV »

Hej alla!

Beställde en MY (Vit/svart/19" med vinterdäck) den 8/12 -21 genom Autoplan. Personalbil genom jobbet.

När kan jag förvänta mig en matchning av bil? Kommer jag bli meddelad eller kommer Autoplan få all kommunikation?


Någon som har koll?
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Choke »

themax skrev:
Idag har jag varit in till Tesla och meddelat att jag skjuter upp matchningen till Q2 (hade fått slutfaktura nu). Så om någon har beställt en vit/svart/19” utan vinterdäck så kan ni hålla utkik efter slutfaktura på kontot om några dagar. Kanske dyker ”min” bil upp där.

Anledningarna är tre; har ännu inte sett dragkroken dyka upp, vill inte hämta en bil på sommardäck i februari och vår Model 3 tuffar på alldeles utmärkt och även om den närmar sig 14000 mil så ser vi inget behov att byta nu av den anledningen.
När beställde du?
Hoppas jag får "ärva" din :-) Jag beställde mitten av November

Har du en Model 3 som du är nöjd med så kan det vara klokt att vänta - kanske till en Berlinleverans :-)
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

Choke skrev:
themax skrev:
Idag har jag varit in till Tesla och meddelat att jag skjuter upp matchningen till Q2 (hade fått slutfaktura nu). Så om någon har beställt en vit/svart/19” utan vinterdäck så kan ni hålla utkik efter slutfaktura på kontot om några dagar. Kanske dyker ”min” bil upp där.

Anledningarna är tre; har ännu inte sett dragkroken dyka upp, vill inte hämta en bil på sommardäck i februari och vår Model 3 tuffar på alldeles utmärkt och även om den närmar sig 14000 mil så ser vi inget behov att byta nu av den anledningen.
När beställde du?
Hoppas jag får "ärva" din :-) Jag beställde mitten av November

Har du en Model 3 som du är nöjd med så kan det vara klokt att vänta - kanske till en Berlinleverans :-)
Beställde sommaren 2020 … Men eftersom det tog ett tag för Tesla att upptäcka att jag hade dragkrok på beställningen så blev det klart först i november. Då hann jag inte matchas före jul.

Berlin spelar inte så stor roll för mig. Och då de tycks börja med Performance därifrån lär det dröja ända.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Waymoot »

Fick detta SMS idag.
Blev nöjd att se att de nu gjort en färdig process för att få vänta på Berlin modellen.
Jag har ju bara LR modellen på beställning så kan få vänta lite längre.

Stora frågan är nu bara om 4680 versionen hinner komma ut så man vet skillnaden mellan 2170 (Berlin) och 4680 (Austin) modellerna.
Screenshot_20220124-163106.jpg
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Vart fan är mitt sms !!!!!!!!!!!!!
Har ju fått slutfaktura o allt

Eller du kanske inte varit matchad innan så dök det upp en som någon sket i kanske ?
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SomTam »

Har en LR svart beställd lev 8-22 feb jag just bytte beställning till MYP. Kanske var den :p
Skriv svar