Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av OfarligTesla »

Nu krävs bara att de lägger in någon typ av justerbar fjädring (kanske luft) för att få ännu mindre ljud så köper jag en Y direkt. Kan tänka mig att det är något som kommer på Y men inte 3an faktiskt.
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrOCM »

Nu är man mer än lovligt frustrerad. Leverans preliminärbokad om två veckor men utan vinterhjul eftersom jag vill betala dem separat och det går tydligen inte att lösa om man beställde vinterhjulen med bilen (enligt min mening onödigt fyrkantigt av Tesla men inget jag kan påverka tyvärr). Vinterhjul beställdes istället via SC. Oklart om vinterhjulen hinner komma i tid och jag måste ha vinterhjul på bilen eftersom jag direkt efteråt ska åka hem till Sundsvall och sommardäck är då INTE ett alternativ. Tog därför kontakt med ABS Wheels för att beställa vinterhjul men de kan inte få fram TPMS. Gjorde då upp en plan att sätta vinterdäck på originalfälgarna och köpa nya fälgar (kanske thenewaero) och tpms för sommardäcken inför våren. Kollade med ABS Wheels om man kunde få vinterdäck monterade på en lördag (jag vill helst hämta bilen på en lördag för att slippa ta ledigt från jobbet eftersom det kostar en hög med tusenlappar i förlorad inkomst). Fick besked av deras säljchef att det skulle gå bra. Ville dock inte beställa däcken förrän jag fått bekräftat av Tesla att vinterhjulen var avbokade men jag bokade och betalade tågbiljett och taxi för att det inte skulle hinna bli fullbokat. Nu visar det sig att säljchefen hade pissdålig koll och det går tydligen inte alls att få däck monterade på en lördag. Så nu står jag med en bokad leverans, en bokad och betalad tågbiljett och en bokad och betalad taxiresa till tåget, baserat på beskedet från den klantiga säljchefen på ABS Wheels, och riskerar att stå med en bil som inte går att köra hem pga att det inte går att få tag på vinterhjul. Alternativet är att boka om leveransen (om det går), köpa en ny tågbiljett och ny taxi (om det inte går att boka om). Jag är dock inte ett dugg sugen på att anlita ABS Wheels igen efter vad jag tycker är pissdålig hantering från deras sida (som dessutom nu leder till en bunt extra tusenlappar som måste läggas ut). Måttligt imponerad av ABS Wheels!

Är det någon här som känner till någon däckverkstad i närheten av Trosta där jag kan beställa vinterdäck i förväg och sedan komma dit vid 14-15-tiden på en lördag för att byta sommardäck mot vinterdäck på originalfälgarna (verkar vara enda sättet att få till vinterhjul med tpms)?
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Väntrum Model Y

Inlägg av Old_O »

Jag kan bara sympatisera med dina mindre positiva erfarenheter av ABS-wheels. Har väl inte mycket positivt att säga om dom heller.

Kolla med Mekonomen i Arlandastad. Dom ska ha lördagsöppet. Ring och kolla om dom kan hjälpa. Även OKQ8 finns nära:

https://okq8arlandastad.se/
Senast redigerad av Old_O, redigerad totalt 3 gång.
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Ta det lugnt bara, det löser sig.
Finns en miljard däcknasare i Sthlm, nån kan garanterat fixa det åt dig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av hanseman »

Första inlägget på TCS! Varit en del här över åren och kollat in lite då och då, men i förrgår slog jag på trumman och beställde en MYP. Dagen efter läste jag om det riktigt trevliga nyheterna om AMD processorn samt dubbelglas baktill samt det nya 12V batteriet som enbart väger 1.5kg (eller var det 1.2kg kanske). Plus att tillverkningen satt igång i Kina. Så helt klart en härlig start på ens nya tesla-resa:) Detta förutsätter ju såklart att den jag beställt kommer byggas i Kina vilket leder till min fråga - När har ni som lagt en beställning fått reda på av Tesla vart er bil blir producerad? Har det gått på några dagar eller veckor?
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrOCM »

Old_O skrev:
Jag kan bara sympatisera med dina mindre positiva erfarenheter av ABS-wheels. Har väl inte mycket positivt att säga om dom heller.

Kolla med Mekonomen i Arlandastad. Dom ska ha lördagsöppet. Ring och kolla om dom kan hjälpa. Även OKQ8 finns nära:

https://okq8arlandastad.se/
Kollade Mekonomen men de har inte öppet på helger. Har skickat en förfrågan till OKQ8 för att se om det går att lösa via dem. Tack för tipset!
taliz skrev:
Ta det lugnt bara, det löser sig.
Finns en miljard däcknasare i Sthlm, nån kan garanterat fixa det åt dig.
Jo, det finns en hel del. Verkar dock inte vara helt lätt att hitta någon som har öppet på helgen. Jag har försökt kolla runt och nästan alla har bara öppettider på vardagar. Med tanke på sommardäcken på bilen och risken för att något ska hända vill jag ju också undvika att köra längre än absolut nödvändigt.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
JiEss
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 nov 2021 19:18

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JiEss »

hanseman skrev:
Första inlägget på TCS! Varit en del här över åren och kollat in lite då och då, men i förrgår slog jag på trumman och beställde en MYP. Dagen efter läste jag om det riktigt trevliga nyheterna om AMD processorn samt dubbelglas baktill samt det nya 12V batteriet som enbart väger 1.5kg (eller var det 1.2kg kanske). Plus att tillverkningen satt igång i Kina. Så helt klart en härlig start på ens nya tesla-resa:) Detta förutsätter ju såklart att den jag beställt kommer byggas i Kina vilket leder till min fråga - När har ni som lagt en beställning fått reda på av Tesla vart er bil blir producerad? Har det gått på några dagar eller veckor?
Kul! Jag fick orderbekräftelsen på min MYP den 7 oktober och har därefter stött på säljaren med jämna mellanrum gällande tillverkningsfabrik, vinterhjul, leveransmånad mm. men utan klara besked så här långt.
Tesla Model Y Performance -22
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av dhogborg »

hanseman skrev:
Första inlägget på TCS! Varit en del här över åren och kollat in lite då och då, men i förrgår slog jag på trumman och beställde en MYP. Dagen efter läste jag om det riktigt trevliga nyheterna om AMD processorn samt dubbelglas baktill samt det nya 12V batteriet som enbart väger 1.5kg (eller var det 1.2kg kanske). Plus att tillverkningen satt igång i Kina. Så helt klart en härlig start på ens nya tesla-resa:) Detta förutsätter ju såklart att den jag beställt kommer byggas i Kina vilket leder till min fråga - När har ni som lagt en beställning fått reda på av Tesla vart er bil blir producerad? Har det gått på några dagar eller veckor?
När du blivit matchad mot en bil och fått ett VIN kan du se var din bil är producerad, men då är det bara några veckor innan leverans.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

hanseman skrev:
.../ Detta förutsätter ju såklart att den jag beställt kommer byggas i Kina vilket leder till min fråga - När har ni som lagt en beställning fått reda på av Tesla vart er bil blir producerad? Har det gått på några dagar eller veckor?
Så vitt jag vet så har det ännu inte kommit något besked om att Tesla kommer skeppa MYP från Kina till Europa. Men det kommer säkert. MYP är väl typ den bil som de har bäst marginaler på för tillfället, så så fort de fått upp produktionen så de inte längre kan avsätta alla bilar de bygger i Kina och resten av regionen så kommer de säkert börja skeppa hit bilar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

MrOCM skrev:
taliz skrev:
Ta det lugnt bara, det löser sig.
Finns en miljard däcknasare i Sthlm, nån kan garanterat fixa det åt dig.
Jo, det finns en hel del. Verkar dock inte vara helt lätt att hitta någon som har öppet på helgen. Jag har försökt kolla runt och nästan alla har bara öppettider på vardagar. Med tanke på sommardäcken på bilen och risken för att något ska hända vill jag ju också undvika att köra längre än absolut nödvändigt.
Här nere i Skåne finns det t.o.m. sådana som kränger däck på parkeringen vid mataffärer. De har öppet varje dag. Finns säkert i Sthlm med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
MrOCM skrev:
taliz skrev:
Ta det lugnt bara, det löser sig.
Finns en miljard däcknasare i Sthlm, nån kan garanterat fixa det åt dig.
Jo, det finns en hel del. Verkar dock inte vara helt lätt att hitta någon som har öppet på helgen. Jag har försökt kolla runt och nästan alla har bara öppettider på vardagar. Med tanke på sommardäcken på bilen och risken för att något ska hända vill jag ju också undvika att köra längre än absolut nödvändigt.
Här nere i Skåne finns det t.o.m. sådana som kränger däck på parkeringen vid mataffärer. De har öppet varje dag. Finns säkert i Sthlm med.
Känns ju så... De här finns t.ex. på parkeringen utanför Helsingborgs större köpcentrum Väla:

https://www.dackskiftarna.se/byta-dack/ ... la-centrum

Har öppet 9-18 fre-sön fram till 19/12...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Här nere i Skåne finns det t.o.m. sådana som kränger däck på parkeringen vid mataffärer. De har öppet varje dag. Finns säkert i Sthlm med.
Känns ju så... De här finns t.ex. på parkeringen utanför Helsingborgs större köpcentrum Väla:

https://www.dackskiftarna.se/byta-dack/ ... la-centrum

Har öppet 9-18 fre-sön fram till 19/12...
Ok, verkar i och för sig som just de där kanske stänger ner sina stationer runt 5/12 i Stockholmsregionen...

Eventuellt finns det kanske någon av deras stationer som fortsätter ha öppet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Här nere i Skåne finns det t.o.m. sådana som kränger däck på parkeringen vid mataffärer. De har öppet varje dag. Finns säkert i Sthlm med.
Känns ju så... De här finns t.ex. på parkeringen utanför Helsingborgs större köpcentrum Väla:

https://www.dackskiftarna.se/byta-dack/ ... la-centrum

Har öppet 9-18 fre-sön fram till 19/12...
Ok, verkar i och för sig som just de där kanske stänger ner sina stationer runt 5/12 i Stockholmsregionen...

Eventuellt finns det kanske någon av deras stationer som fortsätter ha öppet...
Västberga har öppet året runt står det.
Men som sagt det lär finnas en hel del om man letar lite.

Själv skulle jag nog bara kört hem. Bild
Körde Sthlm-Lomma i april i snöstorm med ID4an på sommardäck. Gick hur fint som helst.
Fick sakta ner lite ibland när slasket drev en ner mot diket bara. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
teslaponken
Inlägg: 398
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av teslaponken »

Tänkte bara säga att jag fått min MY LR.

Jag kommer aldrig mer äga någon annan bil än en Tesla efter att ha åkt den i några dagar. Om det blir ett bilbyte, blir det till en annan Tesla.

Det finns ingen annan bil som kan mäta sig med denna i min mening. Visst är Mercedes EQS fina, även Taycan, men aldrig att man kan motivera prislappen.

Nej det här är inte skrivet i någon Teslaeufori utan tycker genuint att wow vilken fantastisk bil.

Hatten av till Musk och teamet.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
MrOCM skrev:
taliz skrev:
Ta det lugnt bara, det löser sig.
Finns en miljard däcknasare i Sthlm, nån kan garanterat fixa det åt dig.
Jo, det finns en hel del. Verkar dock inte vara helt lätt att hitta någon som har öppet på helgen. Jag har försökt kolla runt och nästan alla har bara öppettider på vardagar. Med tanke på sommardäcken på bilen och risken för att något ska hända vill jag ju också undvika att köra längre än absolut nödvändigt.
Här nere i Skåne finns det t.o.m. sådana som kränger däck på parkeringen vid mataffärer. De har öppet varje dag. Finns säkert i Sthlm med.
Finns väl ett likadant gäng på en parkering där utanför jula/rusta/pizza hut mfl :) vet inte om det står där i år
också men antar det… det skulle åtminstone vara hyfsat nära på vägen hem (men tyvärr några mil på E4 först)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Rullade just förbi en trailer med 3st vita och 2st svarta Y(samt 2 3or). Båda svarta och en vit med 20”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

taliz skrev:
Rullade just förbi en trailer med 3st vita och 2st svarta Y(samt 2 3or). Båda svarta och en vit med 20”.
Såg en till nyss på väg norrut, full med Y. Två gråa resten svarta och vita.
Blir det fler Y sålda i år än Model 3 tro?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3565
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Två trailers med svenskreggade Model Y i hamnen i Nynäshamn igår. Vet inte exakt vad de gör här, om de kommit med båten från Tyskland kanske (fast inte tysktillverkade då).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrOCM »

Så har då till slut slutfakturan dykt upp så nu har jag ett regnummer. Det är ingen garanti för att bokat leveransdatum (11/12) kan hållas men det är i alla fall ett steg närmare. Jag har för övrigt aldrig kunnat hitta några uppgifter om bilen via VIN, varken hos fraktbolag eller hos biluppgifter.se (så är det även nu). Lite irriterande är det dock att Tesla-kontot hävdar att jag nu måste betala in en massa stålar till dem före leverans. Det är helt felaktigt eftersom jag valt att finansiera 100% av bilen (för att inte behöva ligga ute med en massa stålar, den extra räntekostnaden kan jag leva med). Frågan är om detta nu kommer strula till administrationen kring leveransen. Får se hur det utvecklar sig.

Fortfarande lite högt blodtryck över vinterdäckssituationen.... :( :cry:
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
r82
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 09 apr 2014 17:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av r82 »

Inkommande kaos.
Skulle hämta upp nu på fredag, men fick precis samtal om att det måste skjutas på till den 9:e.

Väldigt oklart varför, då den lastades av båt den 21:a.
Känns inte superkul att behöva köra ett par mil med sommarsulor, troligtvis med snö.
85D #88123 matt brun metallic (2015-2019), väntar på Y LR
Himself
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 okt 2021 00:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Himself »

Sms om försenad leverans. Detta på grund av:

"Tesla-uppdatering: Vinterhjulstypen Nokian 19 med dubbar som du valt i din beställning är tillfälligt slut i lager och din upphämtningstid behöver därför senareläggas."

Från 3e till 14e...
Användarvisningsbild
r82
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 09 apr 2014 17:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av r82 »

r82 skrev:
Väldigt oklart varför, då den lastades av båt den 21:a.
”Jag tog en titt för att se om det finns något noterat kring förseningen. Det verkar vara förseningar med just den transport som din bil är planerad att lastas på. Den har som status att den är redo för transport så kan inte se exakta orsaken. ”

Suck.
Trodde leveranserna blivit bättre på senare dar :D
85D #88123 matt brun metallic (2015-2019), väntar på Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

r82 skrev:
r82 skrev:
Väldigt oklart varför, då den lastades av båt den 21:a.
”Jag tog en titt för att se om det finns något noterat kring förseningen. Det verkar vara förseningar med just den transport som din bil är planerad att lastas på. Den har som status att den är redo för transport så kan inte se exakta orsaken. ”

Suck.
Trodde leveranserna blivit bättre på senare dar :D
5-10 år till så sitter det som en smäck :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
brodhall
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 nov 2021 18:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av brodhall »

Himself skrev:
Sms om försenad leverans. Detta på grund av:

"Tesla-uppdatering: Vinterhjulstypen Nokian 19 med dubbar som du valt i din beställning är tillfälligt slut i lager och din upphämtningstid behöver därför senareläggas."

Från 3e till 14e...
Samma för mig. Hur i h-vete kan dom inte ha koll på hur många dubbdäck de behöver när ordern lades i mitten september.
Jag har 18" dubbdäck till min 3a, men de passar ju tyvärr inte.
Användarvisningsbild
E24
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 25 okt 2021 15:34
Ort: Jönköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av E24 »

Säkert relaterat till det fraktkaos som råder nu, varken sjö- eller vägtransporter funkar ju särskilt bra...
Skriv svar