Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
MrOCM skrev:
taliz skrev:
Ta det lugnt bara, det löser sig.
Finns en miljard däcknasare i Sthlm, nån kan garanterat fixa det åt dig.
Jo, det finns en hel del. Verkar dock inte vara helt lätt att hitta någon som har öppet på helgen. Jag har försökt kolla runt och nästan alla har bara öppettider på vardagar. Med tanke på sommardäcken på bilen och risken för att något ska hända vill jag ju också undvika att köra längre än absolut nödvändigt.
Här nere i Skåne finns det t.o.m. sådana som kränger däck på parkeringen vid mataffärer. De har öppet varje dag. Finns säkert i Sthlm med.
Känns ju så... De här finns t.ex. på parkeringen utanför Helsingborgs större köpcentrum Väla:

https://www.dackskiftarna.se/byta-dack/ ... la-centrum

Har öppet 9-18 fre-sön fram till 19/12...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Här nere i Skåne finns det t.o.m. sådana som kränger däck på parkeringen vid mataffärer. De har öppet varje dag. Finns säkert i Sthlm med.
Känns ju så... De här finns t.ex. på parkeringen utanför Helsingborgs större köpcentrum Väla:

https://www.dackskiftarna.se/byta-dack/ ... la-centrum

Har öppet 9-18 fre-sön fram till 19/12...
Ok, verkar i och för sig som just de där kanske stänger ner sina stationer runt 5/12 i Stockholmsregionen...

Eventuellt finns det kanske någon av deras stationer som fortsätter ha öppet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Här nere i Skåne finns det t.o.m. sådana som kränger däck på parkeringen vid mataffärer. De har öppet varje dag. Finns säkert i Sthlm med.
Känns ju så... De här finns t.ex. på parkeringen utanför Helsingborgs större köpcentrum Väla:

https://www.dackskiftarna.se/byta-dack/ ... la-centrum

Har öppet 9-18 fre-sön fram till 19/12...
Ok, verkar i och för sig som just de där kanske stänger ner sina stationer runt 5/12 i Stockholmsregionen...

Eventuellt finns det kanske någon av deras stationer som fortsätter ha öppet...
Västberga har öppet året runt står det.
Men som sagt det lär finnas en hel del om man letar lite.

Själv skulle jag nog bara kört hem. Bild
Körde Sthlm-Lomma i april i snöstorm med ID4an på sommardäck. Gick hur fint som helst.
Fick sakta ner lite ibland när slasket drev en ner mot diket bara. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
teslaponken
Inlägg: 398
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av teslaponken »

Tänkte bara säga att jag fått min MY LR.

Jag kommer aldrig mer äga någon annan bil än en Tesla efter att ha åkt den i några dagar. Om det blir ett bilbyte, blir det till en annan Tesla.

Det finns ingen annan bil som kan mäta sig med denna i min mening. Visst är Mercedes EQS fina, även Taycan, men aldrig att man kan motivera prislappen.

Nej det här är inte skrivet i någon Teslaeufori utan tycker genuint att wow vilken fantastisk bil.

Hatten av till Musk och teamet.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
MrOCM skrev:
taliz skrev:
Ta det lugnt bara, det löser sig.
Finns en miljard däcknasare i Sthlm, nån kan garanterat fixa det åt dig.
Jo, det finns en hel del. Verkar dock inte vara helt lätt att hitta någon som har öppet på helgen. Jag har försökt kolla runt och nästan alla har bara öppettider på vardagar. Med tanke på sommardäcken på bilen och risken för att något ska hända vill jag ju också undvika att köra längre än absolut nödvändigt.
Här nere i Skåne finns det t.o.m. sådana som kränger däck på parkeringen vid mataffärer. De har öppet varje dag. Finns säkert i Sthlm med.
Finns väl ett likadant gäng på en parkering där utanför jula/rusta/pizza hut mfl :) vet inte om det står där i år
också men antar det… det skulle åtminstone vara hyfsat nära på vägen hem (men tyvärr några mil på E4 först)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Rullade just förbi en trailer med 3st vita och 2st svarta Y(samt 2 3or). Båda svarta och en vit med 20”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

taliz skrev:
Rullade just förbi en trailer med 3st vita och 2st svarta Y(samt 2 3or). Båda svarta och en vit med 20”.
Såg en till nyss på väg norrut, full med Y. Två gråa resten svarta och vita.
Blir det fler Y sålda i år än Model 3 tro?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3565
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Två trailers med svenskreggade Model Y i hamnen i Nynäshamn igår. Vet inte exakt vad de gör här, om de kommit med båten från Tyskland kanske (fast inte tysktillverkade då).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrOCM »

Så har då till slut slutfakturan dykt upp så nu har jag ett regnummer. Det är ingen garanti för att bokat leveransdatum (11/12) kan hållas men det är i alla fall ett steg närmare. Jag har för övrigt aldrig kunnat hitta några uppgifter om bilen via VIN, varken hos fraktbolag eller hos biluppgifter.se (så är det även nu). Lite irriterande är det dock att Tesla-kontot hävdar att jag nu måste betala in en massa stålar till dem före leverans. Det är helt felaktigt eftersom jag valt att finansiera 100% av bilen (för att inte behöva ligga ute med en massa stålar, den extra räntekostnaden kan jag leva med). Frågan är om detta nu kommer strula till administrationen kring leveransen. Får se hur det utvecklar sig.

Fortfarande lite högt blodtryck över vinterdäckssituationen.... :( :cry:
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
r82
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 09 apr 2014 17:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av r82 »

Inkommande kaos.
Skulle hämta upp nu på fredag, men fick precis samtal om att det måste skjutas på till den 9:e.

Väldigt oklart varför, då den lastades av båt den 21:a.
Känns inte superkul att behöva köra ett par mil med sommarsulor, troligtvis med snö.
85D #88123 matt brun metallic (2015-2019), väntar på Y LR
Himself
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 okt 2021 00:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Himself »

Sms om försenad leverans. Detta på grund av:

"Tesla-uppdatering: Vinterhjulstypen Nokian 19 med dubbar som du valt i din beställning är tillfälligt slut i lager och din upphämtningstid behöver därför senareläggas."

Från 3e till 14e...
Användarvisningsbild
r82
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 09 apr 2014 17:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av r82 »

r82 skrev:
Väldigt oklart varför, då den lastades av båt den 21:a.
”Jag tog en titt för att se om det finns något noterat kring förseningen. Det verkar vara förseningar med just den transport som din bil är planerad att lastas på. Den har som status att den är redo för transport så kan inte se exakta orsaken. ”

Suck.
Trodde leveranserna blivit bättre på senare dar :D
85D #88123 matt brun metallic (2015-2019), väntar på Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

r82 skrev:
r82 skrev:
Väldigt oklart varför, då den lastades av båt den 21:a.
”Jag tog en titt för att se om det finns något noterat kring förseningen. Det verkar vara förseningar med just den transport som din bil är planerad att lastas på. Den har som status att den är redo för transport så kan inte se exakta orsaken. ”

Suck.
Trodde leveranserna blivit bättre på senare dar :D
5-10 år till så sitter det som en smäck :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
brodhall
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 nov 2021 18:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av brodhall »

Himself skrev:
Sms om försenad leverans. Detta på grund av:

"Tesla-uppdatering: Vinterhjulstypen Nokian 19 med dubbar som du valt i din beställning är tillfälligt slut i lager och din upphämtningstid behöver därför senareläggas."

Från 3e till 14e...
Samma för mig. Hur i h-vete kan dom inte ha koll på hur många dubbdäck de behöver när ordern lades i mitten september.
Jag har 18" dubbdäck till min 3a, men de passar ju tyvärr inte.
Användarvisningsbild
E24
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 25 okt 2021 15:34
Ort: Jönköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av E24 »

Säkert relaterat till det fraktkaos som råder nu, varken sjö- eller vägtransporter funkar ju särskilt bra...
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dafro »

Jo det går inte lika på några prognoser just nu utan det är det man har hemma som räknas.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Lastbil full med Blåa och svarta Y påväg söderut , såg den strax norr om Halmstad
Användarvisningsbild
zerkano
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2020 13:49
Ort: Botkyrka

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av zerkano »

Hämtning imorrn :D svart mod y allt enligt plan i trosta Märsta
Tesla Model Y LR
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kenjon »

Lite konstigt tycker jag att de kör söderut... kommer de från Norge? Eller Göteborg?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7449
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

kenjon skrev:
Lite konstigt tycker jag att de kör söderut... kommer de från Norge? Eller Göteborg?
De är på väg tillbaks till Kina. Reklamationer. 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrOCM »

Nu har leveransdatum ändrats på Tesla-kontot men jag har inte fått något meddelande om det. Det är ju lite märkligt. Leveransen verkar nu vara uppskjuten till en dag som är direkt olämplig för mig. Det är förstås en besvikelse att leveransen blir uppskjuten men jag är ju inte direkt ensam om det. Hoppas nu att det går att skjuta upp ytterligare några dagar så att det passar mig bättre. Hoppas också att det går att boka om taxi- och tågresa till Stockholm (som redan är bokat och betalt). Annars blir det kostsamt med Teslas naivt tidsoptimistiska planering. Självklart kan ingen helt förutse de väderproblem som rått de senaste dagarna/veckorna men Tesla har ju inte världens bästa track record när det gäller planering av leveranser annars heller.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DrSnuggles »

Lyckades få fram reg.nr nu via mitt VIN på car.info så nu borde det närma sig. Enligt car.info så reggades bilen in 29/11 alltså i måndags. Fortfarande inte fått sms om att planera leveransdag, hur lång tid brukar det ta ungefär, någon som vet....? Upphämtning i Gbg.
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

DrSnuggles skrev:
Lyckades få fram reg.nr nu via mitt VIN på car.info så nu borde det närma sig. Enligt car.info så reggades bilen in 29/11 alltså i måndags. Fortfarande inte fått sms om att planera leveransdag, hur lång tid brukar det ta ungefär, någon som vet....? Upphämtning i Gbg.

Jag fick regnr för 3v sedan och har fortfarande inte fått hämta bilen.

Skulle säga att de är ett par veckor bort för dig.
DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DrSnuggles »

Malt1 skrev:
DrSnuggles skrev:
Lyckades få fram reg.nr nu via mitt VIN på car.info så nu borde det närma sig. Enligt car.info så reggades bilen in 29/11 alltså i måndags. Fortfarande inte fått sms om att planera leveransdag, hur lång tid brukar det ta ungefär, någon som vet....? Upphämtning i Gbg.

Jag fick regnr för 3v sedan och har fortfarande inte fått hämta bilen.

Skulle säga att de är ett par veckor bort för dig.
OK, tack! När fick du sms för att boka upphämtning? (I förhållande till när du hittat reg.numret)
Malt1
Inlägg: 41
Blev medlem: 20 okt 2021 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Malt1 »

DrSnuggles skrev:
Malt1 skrev:
DrSnuggles skrev:
Lyckades få fram reg.nr nu via mitt VIN på car.info så nu borde det närma sig. Enligt car.info så reggades bilen in 29/11 alltså i måndags. Fortfarande inte fått sms om att planera leveransdag, hur lång tid brukar det ta ungefär, någon som vet....? Upphämtning i Gbg.

Jag fick regnr för 3v sedan och har fortfarande inte fått hämta bilen.

Skulle säga att de är ett par veckor bort för dig.
OK, tack! När fick du sms för att boka upphämtning? (I förhållande till när du hittat reg.numret)

Har för mig att de tog ca en vecka efter slutfaktura med regnr tills jag fick sms med upphämtningstid.
Skriv svar