Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Vitoc
Inlägg: 44
Blev medlem: 30 jun 2022 15:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vitoc »

Känns som att bilar som kommer med båt till Sverige är försenade hela tiden.

Den bilen jag hämtar nästa vecka, måste ha kommit med lastbil, i princip direkt från fabrik.

Fordonet tillverkat
2022-11-24
Förvärvsdatum
2022-11-28
Fordonsstatus
Avställd (2022-11-28)

Alltså 4 dagar från produktion till att den anlände Malmö, svårt att se att dom löst det med en båt?
MYP SV/SV - Beställd 2022-06-30 - RN1174XXXXX
lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

Vitoc skrev:
Känns som att bilar som kommer med båt till Sverige är försenade hela tiden.

Den bilen jag hämtar nästa vecka, måste ha kommit med lastbil, i princip direkt från fabrik.

Fordonet tillverkat
2022-11-24
Förvärvsdatum
2022-11-28
Fordonsstatus
Avställd (2022-11-28)

Alltså 4 dagar från produktion till att den anlände Malmö, svårt att se att dom löst det med en båt?
Detta är ju helt uppenbart en bil från Berlin. Våra kommer från Shanghai.
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av EnDaniel »

Då står bilen hemma i garaget. 2023 version (P i VIN). Vit/vit 19" LR. Ser väldigt bra ut det jag hunnit se hittills. Fick USS! Så det var nog en av de sista från Shanghai med det tippar jag :o

Tillverkad 27 september sa de.
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av La_Jungla »

Jag ska hämta min bil i Malmö på onsdag, men har i afton fått ett sms där det står: "Tesla-uppdatering: Din Tesla är redo och vi kan erbjuda upphämtning av din Model Y tidigare. Tidigarelägg upphämtningen genom att svara "JA" så kontaktar vi dig för att uppdatera din tid."

Hur stor är sannolikheten att jag skulle kunna hämta bilen under helgen tror ni? Annars är det ju måndag eller tisdag jag kan välja på... Binder jag mig till att hämta ut bilen tidigare om jag svarar ja undras tro? Hade varit smidigare på onsdag om helgen inte är en möjlighet... Men en är ju också lite taggad....
Vitoc
Inlägg: 44
Blev medlem: 30 jun 2022 15:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vitoc »

La_Jungla skrev:
Jag ska hämta min bil i Malmö på onsdag, men har i afton fått ett sms där det står: "Tesla-uppdatering: Din Tesla är redo och vi kan erbjuda upphämtning av din Model Y tidigare. Tidigarelägg upphämtningen genom att svara "JA" så kontaktar vi dig för att uppdatera din tid."

Hur stor är sannolikheten att jag skulle kunna hämta bilen under helgen tror ni? Annars är det ju måndag eller tisdag jag kan välja på... Binder jag mig till att hämta ut bilen tidigare om jag svarar ja undras tro? Hade varit smidigare på onsdag om helgen inte är en möjlighet... Men en är ju också lite taggad....
Fick samma SMS, hämtar också på onsdag.
Svarade ”Ja” dom ringde efter 5 minuter, jag frågade om helgen, och det var blankt nej.
Så jag väntar till onsdag, har 30 mil att köra, och ska ändå ner på onsdag.
MYP SV/SV - Beställd 2022-06-30 - RN1174XXXXX
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av La_Jungla »

Vitoc skrev:
La_Jungla skrev:
Jag ska hämta min bil i Malmö på onsdag, men har i afton fått ett sms där det står: "Tesla-uppdatering: Din Tesla är redo och vi kan erbjuda upphämtning av din Model Y tidigare. Tidigarelägg upphämtningen genom att svara "JA" så kontaktar vi dig för att uppdatera din tid."

Hur stor är sannolikheten att jag skulle kunna hämta bilen under helgen tror ni? Annars är det ju måndag eller tisdag jag kan välja på... Binder jag mig till att hämta ut bilen tidigare om jag svarar ja undras tro? Hade varit smidigare på onsdag om helgen inte är en möjlighet... Men en är ju också lite taggad....
Fick samma SMS, hämtar också på onsdag.
Svarade ”Ja” dom ringde efter 5 minuter, jag frågade om helgen, och det var blankt nej.
Så jag väntar till onsdag, har 30 mil att köra, och ska ändå ner på onsdag.
Tack för svar! Det får bli onsdag för min del med. Håller tummarna för fint väglag då med. Kan nog ha tur och pricka mellan två vinterväder...
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av perkabolo »

Nu är den uppskattade leveranstiden i appen framskjuten igen... denna gång från 2-16 december till 19-31 dec. Skriker i kudden och funderar på att lägga ett medborgarförslag om att skjuta upp julen så att jag kan köra med bilen jag trodde jag skulle få i maj i år för att träffa familj och släkt. Men men vad är väl en egen bil... det finns ju hyrbilar...
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Scania »

perkabolo skrev:
Nu är den uppskattade leveranstiden i appen framskjuten igen... denna gång från 2-16 december till 19-31 dec. Skriker i kudden och funderar på att lägga ett medborgarförslag om att skjuta upp julen så att jag kan köra med bilen jag trodde jag skulle få i maj i år för att träffa familj och släkt. Men men vad är väl en egen bil... det finns ju hyrbilar...
Vad är det för specs på den? Maj - December är rejäl skillnad.
Model Y Performance Quicksilver 2023.
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Scania »

Nu är det samma preliminära leveranstid oavsett om man väljer gemini 19 eller induction 20. Innan angav tesla längre levtid för gemini.

Funderar på att kolla med Tesla Malmö om det stämmer att är samma levtid.

Hade svårt att bestämma mig mellan 19 tum och 20 tum men tog 20 tum ändå delvis för levtid och delvis för utseendet.
Model Y Performance Quicksilver 2023.
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Och där fick man igen uppskjutet leveransfönster till 11-25:e december. Slår aldrig fel. Datumet kommer, 1-2 dagar in och dom skjuter upp fönstret med 1-2 veckor. Heeela tiden.

Ändå pratade jag med dom i fredags där dom säger att dom ska klara fönstret som jag har fått.
Model Y LR AWD -23
defend
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av defend »

Anonym skrev:
Och där fick man igen uppskjutet leveransfönster till 11-25:e december. Slår aldrig fel. Datumet kommer, 1-2 dagar in och dom skjuter upp fönstret med 1-2 veckor. Heeela tiden.

Ändå pratade jag med dom i fredags där dom säger att dom ska klara fönstret som jag har fått.

Samma för mig tyvärr
thefork
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 nov 2022 01:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av thefork »

defend skrev:
Anonym skrev:
Och där fick man igen uppskjutet leveransfönster till 11-25:e december. Slår aldrig fel. Datumet kommer, 1-2 dagar in och dom skjuter upp fönstret med 1-2 veckor. Heeela tiden.

Ändå pratade jag med dom i fredags där dom säger att dom ska klara fönstret som jag har fått.

Samma för mig tyvärr
Och för mig med. Väntar dock på en MYP från Tyskland.
Eric W
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 okt 2022 21:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Eric W »

Åkte förbi TESLA Mölndal idag och då lastades det av massor med nya Model Y. Flest svarta och vita men även en blå syntest till. Några som väntar på leverans i veckan?
Basutbud
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 okt 2022 13:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Basutbud »

Eric W skrev:
Åkte förbi TESLA Mölndal idag och då lastades det av massor med nya Model Y. Flest svarta och vita men även en blå syntest till. Några som väntar på leverans i veckan?
Ja vi är väl åtminstone två härifrån som hämtar i veckan.

8 månaders väntan är snart över. :D
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skar11n »

Eric W skrev:
Åkte förbi TESLA Mölndal idag och då lastades det av massor med nya Model Y. Flest svarta och vita men även en blå syntest till. Några som väntar på leverans i veckan?
Vi är ett gäng som väntar på rwd model Y som borde ha kommit med båt till Göteborg i helgen.
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
Användarvisningsbild
flojon
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 07 feb 2020 00:10
Ort: Göteborg

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flojon »

Eric W skrev:
Åkte förbi TESLA Mölndal idag och då lastades det av massor med nya Model Y. Flest svarta och vita men även en blå syntest till. Några som väntar på leverans i veckan?
Den blåa kan vara min! Skall hämta på torsdag!
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
defend
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av defend »

Jag fick ett sms från tesla i morse igen om att jag kunde få Tesla Direct med andra ord få bilen hemkörd och måste svara inom 8 timmar, det vill jag inte ha. Så jag ringde Tesla och frågande om min bil var i Sverige då jag måste svara inom 8 timmar, svaret var tyvärr nej. Tesla kan inte säga var bilen är förutom att den är i Europa och väntar på att fraktas samt att dom har logistikproblem så det lär vara fler bilar än min som sitter fast.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ErikHallq »

defend skrev:
Jag fick ett sms från tesla i morse igen om att jag kunde få Tesla Direct med andra ord få bilen hemkörd och måste svara inom 8 timmar, det vill jag inte ha. Så jag ringde Tesla och frågande om min bil var i Sverige då jag måste svara inom 8 timmar, svaret var tyvärr nej. Tesla kan inte säga var bilen är förutom att den är i Europa och väntar på att fraktas samt att dom har logistikproblem så det lär vara fler bilar än min som sitter fast.
Nyfiken fråga, varför skulle man inte vilja ha bilen hemkörd?
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Hejhejhej
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jun 2022 01:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hejhejhej »

defend skrev:
Jag fick ett sms från tesla i morse igen om att jag kunde få Tesla Direct med andra ord få bilen hemkörd och måste svara inom 8 timmar, det vill jag inte ha. Så jag ringde Tesla och frågande om min bil var i Sverige då jag måste svara inom 8 timmar, svaret var tyvärr nej. Tesla kan inte säga var bilen är förutom att den är i Europa och väntar på att fraktas samt att dom har logistikproblem så det lär vara fler bilar än min som sitter fast.
Vart har du angett att du vill hämta upp?
Vad för specs?
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

defend skrev:
Jag fick ett sms från tesla i morse igen om att jag kunde få Tesla Direct med andra ord få bilen hemkörd och måste svara inom 8 timmar, det vill jag inte ha. Så jag ringde Tesla och frågande om min bil var i Sverige då jag måste svara inom 8 timmar, svaret var tyvärr nej. Tesla kan inte säga var bilen är förutom att den är i Europa och väntar på att fraktas samt att dom har logistikproblem så det lär vara fler bilar än min som sitter fast.
Fick samma SMS, väldigt tröttsamt... Hon jag pratade med i Fredags sa dock att den med absolut största sannolikhet var i Belgien och väntade på att transportföretaget skulle boka in min bil för fortsatt leverans..

Snart hade jag nästan hellre velat sätta mig på flyget ner och kört upp bilen, fruktansvärt dåligt av Tesla att inte klara av detta med tanke på vad bilarna kostar och hur länge man redan har väntat. Känns som ens resa vid jul inte kommer bli av
Model Y LR AWD -23
lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

Min bästa gissning är att Sthlms-bilarna kommer till Södertälje med antingen Schelde eller Malacca Highway på fredag respektive lördag. Leveranser börjar med nästa vecka.
richardryderstedt
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 dec 2018 19:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av richardryderstedt »

lindvalll skrev:
Min bästa gissning är att Sthlms-bilarna kommer till Södertälje med antingen Schelde eller Malacca Highway på fredag respektive lördag. Leveranser börjar med nästa vecka.
Hoppas du har rätt... hoppas... Gissar: SCHELDE HIGHWAY https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... DE_HIGHWAY
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Så många ggr jag har hört sen sommaren att, med båt X borde bilen komma.. Har helt gett upp hoppet om att bilen kommer innan årsskiftet detta år, börjar försöka förlika mig med att det kanske är julen 2023 jag får hoppas på.
Fått nytt datum på veckobasis sedan maj, hela tiden 2-3 veckor fram i tiden. Även sedan jag fick VIN i början av oktober så har det varit samma sak. Tycker nästan Tesla borde erbjuda sina lagerbilar till oss som fått vänta så länge för det priset vi valt. Så stora skillnader är det inte förutom att priset är högre än vad jag fick.

Sen hör man folk göra sin beställning i oktober och får sin bil i november, väldigt irriterande även om jag såklart är glad för deras skull.
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Anonym skrev:
Så många ggr jag har hört sen sommaren att, med båt X borde bilen komma.. Har helt gett upp hoppet om att bilen kommer innan årsskiftet detta år, börjar försöka förlika mig med att det kanske är julen 2023 jag får hoppas på.
Fått nytt datum på veckobasis sedan maj, hela tiden 2-3 veckor fram i tiden. Även sedan jag fick VIN i början av oktober så har det varit samma sak. Tycker nästan Tesla borde erbjuda sina lagerbilar till oss som fått vänta så länge för det priset vi valt. Så stora skillnader är det inte förutom att priset är högre än vad jag fick.

Sen hör man folk göra sin beställning i oktober och får sin bil i november, väldigt irriterande även om jag såklart är glad för deras skull.
Jag har inte haft något datum på ungefär två månader, jag vet inte om det är bättre eller sämre....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
defend
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av defend »

ErikHallq skrev:
defend skrev:
Jag fick ett sms från tesla i morse igen om att jag kunde få Tesla Direct med andra ord få bilen hemkörd och måste svara inom 8 timmar, det vill jag inte ha. Så jag ringde Tesla och frågande om min bil var i Sverige då jag måste svara inom 8 timmar, svaret var tyvärr nej. Tesla kan inte säga var bilen är förutom att den är i Europa och väntar på att fraktas samt att dom har logistikproblem så det lär vara fler bilar än min som sitter fast.
Nyfiken fråga, varför skulle man inte vilja ha bilen hemkörd?
För att det står att dom har en försäkring men den täcker inte stenskott, det är helt idiotiskt men så är det
Skriv svar