Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av detay »

Elon till Berlin på söndag + källkod som skvallrar om att MYP i mars är från Berlin.

Håller tummarna!

https://driveteslacanada.ca/model-y/all ... -in-march/
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
SteSun
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 dec 2020 10:24
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SteSun »

Nån som sett nån ändring på er beställning på teslakontot? Ni som har beställt MYP alltså.
Model 3 LR 2021 Svart - Såld
Model Y Performance 2022 Svart - Såld
Model X 90D 2016 Svart
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tobiaslej »

SteSun skrev:
Nån som sett nån ändring på er beställning på teslakontot? Ni som har beställt MYP alltså.
Nej ingen ändring. Beställde i somras.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Old_O »

Njet. Räknar inte med att få någon uppdatering innan mars (grå MYP beställd)
=========
MYP-Pilot
Nect
elbilist
Inlägg: 1587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nect »

slugger75 skrev:
Nu kliver jag in i väntrummet. Leasingen på min Model 3 går ut i juni. Har beställt en Y LR och önskat leverans i maj på den. Ju längre man väntar desto fler funktioner och bättre bil får man, men någon gång måste man ta leverans också. Spelar ingen roll för mig om det blir Made in China eller Germany (eller USA).

Dragkrok är egentligen ett måste för mig, men jag hoppas att den kommer att finnas tillgänglig
för montering efter sommaren i alla fall.
Finns inte dragkrok till MY redan?
Denna säljs med avtagbar dragkrok iaf.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/99206585
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5293
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nect skrev:
slugger75 skrev:
Nu kliver jag in i väntrummet. Leasingen på min Model 3 går ut i juni. Har beställt en Y LR och önskat leverans i maj på den. Ju längre man väntar desto fler funktioner och bättre bil får man, men någon gång måste man ta leverans också. Spelar ingen roll för mig om det blir Made in China eller Germany (eller USA).

Dragkrok är egentligen ett måste för mig, men jag hoppas att den kommer att finnas tillgänglig
för montering efter sommaren i alla fall.
Finns inte dragkrok till MY redan?
Denna säljs med avtagbar dragkrok iaf.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/99206585
Hela den annonsen är ett bedrägeri.

De begär 849 000 kr för en bil som kostar 672 000 kr efter miljöpremien.

Hur kan den vara ”klimatbonusberättigad” för köparen när bara första ägaren kan få bonus?

Det finns ingen dragkrok till Model Y ännu. Den som visas på bilden är möjligtvis till en Model 3 men den kommer inte att passa till Model Y även om fästet hade funnits på bilen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Nect
elbilist
Inlägg: 1587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nect »

Nicke Nyfiken skrev:
Nect skrev:
slugger75 skrev:
Nu kliver jag in i väntrummet. Leasingen på min Model 3 går ut i juni. Har beställt en Y LR och önskat leverans i maj på den. Ju längre man väntar desto fler funktioner och bättre bil får man, men någon gång måste man ta leverans också. Spelar ingen roll för mig om det blir Made in China eller Germany (eller USA).

Dragkrok är egentligen ett måste för mig, men jag hoppas att den kommer att finnas tillgänglig
för montering efter sommaren i alla fall.
Finns inte dragkrok till MY redan?
Denna säljs med avtagbar dragkrok iaf.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/99206585
Hela den annonsen är ett bedrägeri.

De begär 849 000 kr för en bil som kostar 672 000 kr efter miljöpremien.

Hur kan den vara ”klimatbonusberättigad” för köparen när bara första ägaren kan få bonus?

Det finns ingen dragkrok till Model Y ännu. Den som visas på bilden är möjligtvis till en Model 3 men den kommer inte att passa till Model Y även om fästet hade funnits på bilen.
Man borde skicka till dem och påpeka felet med dragkroken (om de nu verkligen inte fått det fixat av Tesla?). Bilen har aldrig varit påställd och köparen är en registrerad bilfirma så det kanske är orsaken till varför man kan få bonusen? Har sett flera liknande annonser.

Men man får nog sluta jämföra priser efter miljöbilsbonusen nu för man kan nog inte vara 100% säker att Regeringen tillför mer medel till bonusen när den tar slut (som den gör fort)

Hur som helst är det som du säger ockerpriser, undrar om någon verkligen köper dem till det priset. :shock:
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5293
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Det finns inget att ”få fixat av Tesla” när det gäller dragkroken. Det finns inga dragkrokar att beställa/köpa.
Tesla ringde mig i torsdags och berättade att det ännu inte finns några dragkrokar till Model Y för den Europeiska marknaden. Därför kommer de att ta bort det tillvalet och dra av summan på min beställda Model Y.

De hoppades att det skulle dyka upp sent under våren för eftermontering, men det var bara en förhoppning.
Model Y P
Model S P
Model S P
Nect
elbilist
Inlägg: 1587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nect »

Nicke Nyfiken skrev:
Det finns inget att ”få fixat av Tesla” när det gäller dragkroken. Det finns inga dragkrokar att beställa/köpa.
Tesla ringde mig i torsdags och berättade att det ännu inte finns några dragkrokar till Model Y för den Europeiska marknaden. Därför kommer de att ta bort det tillvalet och dra av summan på min beställda Model Y.

De hoppades att det skulle dyka upp sent under våren för eftermontering, men det var bara en förhoppning.
Principfast som jag är har jag nu påtalat felet med kroken till säljaren :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5293
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nect skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Det finns inget att ”få fixat av Tesla” när det gäller dragkroken. Det finns inga dragkrokar att beställa/köpa.
Tesla ringde mig i torsdags och berättade att det ännu inte finns några dragkrokar till Model Y för den Europeiska marknaden. Därför kommer de att ta bort det tillvalet och dra av summan på min beställda Model Y.

De hoppades att det skulle dyka upp sent under våren för eftermontering, men det var bara en förhoppning.
Principfast som jag är har jag nu påtalat felet med kroken till säljaren :lol:
:lol:

Att de begär 107 000 kronor mer än nypriset är ju inget ”fel”, bara bedrägligt, så det kan man inte påpeka. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av slugger75 »

Nicke Nyfiken skrev:

De hoppades att det skulle dyka upp sent under våren för eftermontering, men det var bara en förhoppning.
Uttryckte de sig så, ”sent under våren” ?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5293
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

slugger75 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

De hoppades att det skulle dyka upp sent under våren för eftermontering, men det var bara en förhoppning.
Uttryckte de sig så, ”sent under våren” ?
Japp, tyvärr. :cry:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »



Kanske detta som är på G till oss andra i Sverige också da …
Användarvisningsbild
Vill ha en tesla
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 jul 2019 18:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vill ha en tesla »

Det har väl aldrig gått att betala för dragkrok i beställningen? Till mig sa tesla i torsdags att dom skulle komma i slutet på januari. Vem ska man tro på?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Krok eftermonteras på Y så du kan köpa den när du vill
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av vigge50 »

Dexter86 skrev:
Krok eftermonteras på Y så du kan köpa den när du vill
Ja, man kan köpa den när man vill men ingen vet när den faktiskt levereras. Än så länge har det inte rapporterats om att någon har fått en krok till Model Y.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dodde »

vigge50 skrev:
Dexter86 skrev:
Krok eftermonteras på Y så du kan köpa den när du vill
Ja, man kan köpa den när man vill men ingen vet när den faktiskt levereras. Än så länge har det inte rapporterats om att någon har fått en krok till Model Y.
Finns krok på MY i USA?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Vill ha en tesla skrev:
Det har väl aldrig gått att betala för dragkrok i beställningen?
Jodå. Min beställning var på 752' inklusive dragkrok.
Om jag jag lägger en beställning med samma spec nu hamnar den på 742' utan dragkrok som alltså kostar 14' att köpa separat.
När jag nu gick in kollade mitt ordererkännande så ser jag att de har ändrat till 740' och tagit bort dragkroken (dragkroken kostade 12' tidigare).
Dodde skrev:
vigge50 skrev:
Dexter86 skrev:
Krok eftermonteras på Y så du kan köpa den när du vill
Ja, man kan köpa den när man vill men ingen vet när den faktiskt levereras. Än så länge har det inte rapporterats om att någon har fått en krok till Model Y.
Finns krok på MY i USA?
Ja, men det är en annan krok.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Vill ha en tesla
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 jul 2019 18:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vill ha en tesla »

Okey, måste ringa dom på måndag och kolla igen. Då får det nog bli en ID 4 i stället tyvärr!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Vill ha en tesla skrev:
Det har väl aldrig gått att betala för dragkrok i beställningen? Till mig sa tesla i torsdags att dom skulle komma i slutet på januari. Vem ska man tro på?
Jag beställde i mars förra året, med dragkrok. Finns på orderbekräftelsen. Men när jag pratat med dem om att ta leverans så har de berättat att den kommer utan dragkrok och att den kostnaden dras av från priset.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5293
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev:
Vill ha en tesla skrev:
Det har väl aldrig gått att betala för dragkrok i beställningen? Till mig sa tesla i torsdags att dom skulle komma i slutet på januari. Vem ska man tro på?
Jag beställde i mars förra året, med dragkrok. Finns på orderbekräftelsen. Men när jag pratat med dem om att ta leverans så har de berättat att den kommer utan dragkrok och att den kostnaden dras av från priset.
Ja de drar av 11 700 kr och sedan får du beställa i efterhand för 14 000 kr.
Med andra ord har bilen blivit dyrare för att Tesla inte kan leverera vad de sålt till oss. Det är egentligen inte okej enligt beställningsavtalet där pris och utrustning är specificerad. Men nu får man längre räckvidd så det går kanske på ett ut. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Sandalninjan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 nov 2021 16:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sandalninjan »

beställde 23 november med leverans feb 2022, Fick idag SMS om att räckvidden blivit uppgraderad, har inte fått något VIN nummer ännu, så antar då att alla Y som är kommande i februari måste vara med längre räcklvidd, nu återstår att se om det också betyder ett lite större batteri eller ej.. :D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Dragkroken ska gå att beställa "väldigt snart" enligt min SA. Lär ju vara lite backlog, misstänker att de kommer prioritera de äldsta bilarna först.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av BrooklynS »

Jag beställde med drag hösten 2020 och det var då fortfarande inräknat i priset när jag kollade förra veckan. Har inte bestämt om jag skall ta leverans eller inte, fortfarande hägrar X 100D eller LR.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
Jag beställde med drag hösten 2020 och det var då fortfarande inräknat i priset när jag kollade förra veckan. Har inte bestämt om jag skall ta leverans eller inte, fortfarande hägrar X 100D eller LR.
När du bestämmer dig tar Tesla bort dragkroken från beställningsavtalet.
Skriv svar