Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Väntrum Model Y

Inlägg av heldiggrisen »

Jag var så dryg att jag kopierade ideen från M3 forumet rakt av :o

Detta är ett väntrum för oss som beställt en Model Y.
Ange när du beställde, modell med mera som du vill dela med dig av.
När du sedan får uppdatering på ditt beställning såsom VIN eller till och med leverans, uppdatera ditt första inlägg eller gör ett nytt.

Varför ett "väntrum"?
Vi är säkert många som otåligt väntar på leverans, och därmed vill veta kring när besked kom och hur långt tid det tog innan leverans. Nu finns den informationen till viss del i många olika trådar, men kan vara intressant samla dem.
Tråden bör bara handla om beställing, leverans och detaljer kring det. Att man inte kan dra slutsatser av hur lång tid den egna leveransen kommer ta baserat på andras beställningar är underförstått, så behöver inte påpekas.
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av heldiggrisen »

Svårt att veta vad man vill ha eftersom man inte har sett så mycket av bilen än, men jag har resonerat som följande:

AWD Long range.(679000kr) Jag sålde lite av räckvidden mot att få AWD, känns tryggare på något sätt att välja till AWD, men känner inte att jag behöver det extra i effekt som performancepaketet ger. Hade varit roligt med större fälgar, men det kommer kanske när jag ska köpa vinterdäck, så byter jag till sommardäcken på de nya fälgerna och vinterdäck på medföljande 18" Aero.

Pärlvit multicoat. Beställde ursprungligen Deep blue metallic (+11700kr) men kommer oavsett att lägga folie på bilen när jag hämtar ut den, och kommer då att få en större möjlighet mtp valmöjligheter av färg.

Interiör med sju säten (+33200). Mycket osäker eftersom jag inte vet hur trångt det blir där bak. Har valt att lägga in det, så får vi se om jag tar bort det sen.

Jag valde att inte lägga till Total självkörningsförmåga. Det ända jag ser blir godkänd i Sverige inom bilens levetid är autopark, och jag tycker inte det är värd 66000. Tar jag fel, och EU/Sverige öppnar för självkörande biler, så finns oavsett möjligheten att aktivera sen.

Totalpris 720780kr

Inget leveransdatum än i mailet från Tesla. Däremot står det :

Slutprisinformaon: Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset
baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter.


Betyder det att bilen blir billigare/dyrare om kursen ändras? Har jag inte låst priset på 720780kr? Någon som vet? Stod det samma ni som beställde M3?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Jag ser en svårighet med att beställa, då det väl inte går att välja dragkrok ännu, hoppas det inte dröjer lika länge inpå leveranserna påbörjas som med model 3 att välja dragkrok. Är det inte en massa laneassist mm som inte ingår om man inte väljer total självkörningsförmåga? Får man sin bil tillverkad innan det går att välja dragkrok, lär det väl inte gå att eftermontera heller.
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mwest »

Har bokat en (se signatur). Märkte idag att den droppat ca 10 tusen i pris på kontot när jag var in.

Väntar dock på alternativet dragkrok, kommer inte det innan man får VIN så blir det en avbokning.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 421
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kikat »

Jag också är intresserad av en Model Y med dragkrok. Men vad vinner man på att förbeställa mer än att man blir en av de första som har bilen i Sverige?
Ser man på Model 3 så har bilen både blivit bättre och billigare än de som var först på bollen och fick den i slutet av mars. Genom att avvakta kan man dessutom åka och titta på den i verkligheten innan beställning vilket åtminstone jag föredrar. Visserligen kan man annars lämna tillbaka den inom 7 dagar men det är lite mer meck med det, särskilt om man har en bit till SC.
Leveranstider lär ju vara som Model 3 eller bättre, d.v.s. någon månad i genomsnitt om man beställer den i grundutförandet, och den tiden kan man ju använda till att försöka sälja sitt då gamla ånglok Model 3.
Det är dessutom enormt lång tid innan Y landar i Sverige, våren 2021 i bästa fall, och innan dess lär det ha kommit väldigt många fler elbilar på marknaden som pressar konkurrensen och förhoppningsvis drar ner priset på Model Y. Dessutom är det osäkert om elbilsbonusen finns kvar och vad den ligger på, då nuvarande förordning går ut dec 2020.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kangru »

Jag betällde en blå med vit inredning 7sits P 18de Mars med de flesta tillval som gick vid tiden. Eftersom 7sits tillverkas ett bra tag efter den vanliga så antar jag att jag kan provköra en 5sits innan leverans och då avgöra om den är intressant.

Detta blir ersättaren till vår MS85D med 7sits om den inte är för mycket SUV. Vi har testat en X i en vecka och det är inte en bil för oss som det känns nu även om utrymmena är fina.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mickep »

Är också intresserad av model y, även om den är för långt utanför budgeten att den inte kommer finnas bland ägosakerna om inte någon vinst i något lotteri händer...
Men jag håller med att man skall avvakta första versionen av en bil. rent generellt. i alla fall första året. Tyckte mig minnas att det tog ca 6 mån efter att de hade den första 3 utan tills jag tyckte att de hade åtgärdat de invändningar jag hade.
Man kan fortfarande argumentera att lack och finish inte motsvarar prisklassen, men jag tror faktiskt att när model y år ute kommer Tesla nog kunna mäta sig även i upplevd kvalitetsmässigt som tyskarna. (den kommer nog byggas i Tyskland också)
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ville9 »

heldiggrisen skrev:
Svårt att veta vad man vill ha eftersom man inte har sett så mycket av bilen än, men jag har resonerat som följande:

AWD Long range.(679000kr) Jag sålde lite av räckvidden mot att få AWD, känns tryggare på något sätt att välja till AWD, men känner inte att jag behöver det extra i effekt som performancepaketet ger. Hade varit roligt med större fälgar, men det kommer kanske när jag ska köpa vinterdäck, så byter jag till sommardäcken på de nya fälgerna och vinterdäck på medföljande 18" Aero.

Pärlvit multicoat. Beställde ursprungligen Deep blue metallic (+11700kr) men kommer oavsett att lägga folie på bilen när jag hämtar ut den, och kommer då att få en större möjlighet mtp valmöjligheter av färg.

Interiör med sju säten (+33200). Mycket osäker eftersom jag inte vet hur trångt det blir där bak. Har valt att lägga in det, så får vi se om jag tar bort det sen.

Jag valde att inte lägga till Total självkörningsförmåga. Det ända jag ser blir godkänd i Sverige inom bilens levetid är autopark, och jag tycker inte det är värd 66000. Tar jag fel, och EU/Sverige öppnar för självkörande biler, så finns oavsett möjligheten att aktivera sen.

Totalpris 720780kr

Inget leveransdatum än i mailet från Tesla. Däremot står det :

Slutprisinformaon: Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset
baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter.


Betyder det att bilen blir billigare/dyrare om kursen ändras? Har jag inte låst priset på 720780kr? Någon som vet? Stod det samma ni som beställde M3?
När jag bygger en AWD long range utan några extrakostnader alls landar priset på 688.180kr.
En sådan har jag lagt in beställning på.

När jag kör som ovan med tillägget 7-sits så blir totalen 721.380kr, dvs ca 500kr mer än dig, hur kan det komma sig?
Skrev du fel kanske? :shock:


Sedan så undrar även jag. Slutprisinformation kommer.
Det borde väl inte gå höja priset iaf om man lagt en beställning vilket vi gjort?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av heldiggrisen »

ville9 skrev:

När jag bygger en AWD long range utan några extrakostnader alls landar priset på 688.180kr.
En sådan har jag lagt in beställning på.

När jag kör som ovan med tillägget 7-sits så blir totalen 721.380kr, dvs ca 500kr mer än dig, hur kan det komma sig?
Skrev du fel kanske? :shock:


Sedan så undrar även jag. Slutprisinformation kommer.
Det borde väl inte gå höja priset iaf om man lagt en beställning vilket vi gjort?
Du har helt rätt, vet inte varför jag skrev 500 kr fel. :lol:
Sen när jag går in så står priset 712200, vilket torde vara innan dokument och leveransavgiften på 9180kr läggs till.

Jag gick också i tankar att vänta in min beställning av Y till jag sett den live. Just det att det kommer att komma många nya modeller närmaste, åren så tror jag batteribrist kan bli en realitet runt 2021-22, och att det gäller ha tingat ett batteripaket innan dess. Men jag kan ha fel, och då är det jo bara att boka av och vänta till man sett bilen.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av heldiggrisen »

mwest skrev:
Har bokat en (se signatur). Märkte idag att den droppat ca 10 tusen i pris på kontot när jag var in.

Väntar dock på alternativet dragkrok, kommer inte det innan man får VIN så blir det en avbokning.
Den har inte droppat exact 9180kr?
Leverans och dokumentavgift, eller vad nu Tesla kallar det. Det har iaf min. 721380kr vid beställlning och 712200 nu när jag går in på mitt konto.
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mwest »

heldiggrisen skrev:
mwest skrev:
Har bokat en (se signatur). Märkte idag att den droppat ca 10 tusen i pris på kontot när jag var in.

Väntar dock på alternativet dragkrok, kommer inte det innan man får VIN så blir det en avbokning.
Den har inte droppat exact 9180kr?
Leverans och dokumentavgift, eller vad nu Tesla kallar det. Det har iaf min. 721380kr vid beställlning och 712200 nu när jag går in på mitt konto.
Så var det, undra varför. Direkt efter beställning så var priset inkluderat den avgiften.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av heldiggrisen »

Hur funkar det med referralcode när man beställer? Jag fick ingen option att skriva in en sådan.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av B99 »

heldiggrisen skrev:
Hur funkar det med referralcode när man beställer? Jag fick ingen option att skriva in en sådan.
Jag förutsätter att man kan lägga in det vid den skarpa beställningen, om du klickar på någons referral code så finns inte MY valbar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LarsL »

Jag gissar att du inte får någon referal när du köper en Model Y. Var väl ingen referal på de första Model 3 heller.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FlyingBlue »

heldiggrisen skrev:
Hur funkar det med referralcode när man beställer? Jag fick ingen option att skriva in en sådan.
Du använder en referralcode som länk när du ska gå en och beställa. Då kopplas beställningen automatiskt till din referral.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av heldiggrisen »

FlyingBlue skrev:
heldiggrisen skrev:
Hur funkar det med referralcode när man beställer? Jag fick ingen option att skriva in en sådan.
Du använder en referralcode som länk när du ska gå en och beställa. Då kopplas beställningen automatiskt till din referral.
Hur gör man det med en MY, den finns inte som alternativ när man går in på referralkoder?

Edit: Nu har jag updaterat med FSD, verkar som man börjar rulla ut mer och mer båda i EU och USA, och rykten om prishöjning i november gör att jag chansar lite. I värsta fall har jag varit med att finansiera en AI för autonoma bilar :D
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Daven »

:D Nu precis la jag en beställning på en Model Y.
Röd, lr rwd med 5 säten och aero hjul. Enda tillvalet är färgen som jag tycker verkar klockren på karossen, nu är budgeten tänjd till gränsen men men man lever bara en gång ;)
Får se om jag ändrar hjulen alla filmer o bilder som cirkulerar visar ju andra modeller än de som visas i designstudion, de är ju från Model 3.
Är väldigt förväntansfull och hoppas att det går som planerat :D dock är det ett måste med krok så jag hoppas dom levereras med det, men det lär väll märkas innan min är tillgänglig för leverans.

Hoppas nu drömmen om en tesla går i uppfyllelse :) räknar med att uppgraderingen från dagens leaf 24 blir avsevärd :lol:
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av default »

LarsL skrev:
Jag gissar att du inte får någon referal när du köper en Model Y. Var väl ingen referal på de första Model 3 heller.
I Sverige kunde man använda referral från dag ett i alla fall. Men Sverige var ju ett bra tag efter staterna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Zalman3 »

Daven skrev:
:D Nu precis la jag en beställning på en Model Y.
Röd, lr rwd med 5 säten och aero hjul. Enda tillvalet är färgen som jag tycker verkar klockren på karossen, nu är budgeten tänjd till gränsen men men man lever bara en gång ;)
Får se om jag ändrar hjulen alla filmer o bilder som cirkulerar visar ju andra modeller än de som visas i designstudion, de är ju från Model 3.
Är väldigt förväntansfull och hoppas att det går som planerat :D dock är det ett måste med krok så jag hoppas dom levereras med det, men det lär väll märkas innan min är tillgänglig för leverans.

Hoppas nu drömmen om en tesla går i uppfyllelse :) räknar med att uppgraderingen från dagens leaf 24 blir avsevärd :lol:
Från Nissan Leaf 24kWh till en Tesla modell Y.
Vilket lyft!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Daven »

Zalman3 skrev:
Daven skrev:
:D Nu precis la jag en beställning på en Model Y.
Röd, lr rwd med 5 säten och aero hjul. Enda tillvalet är färgen som jag tycker verkar klockren på karossen, nu är budgeten tänjd till gränsen men men man lever bara en gång ;)
Får se om jag ändrar hjulen alla filmer o bilder som cirkulerar visar ju andra modeller än de som visas i designstudion, de är ju från Model 3.
Är väldigt förväntansfull och hoppas att det går som planerat :D dock är det ett måste med krok så jag hoppas dom levereras med det, men det lär väll märkas innan min är tillgänglig för leverans.

Hoppas nu drömmen om en tesla går i uppfyllelse :) räknar med att uppgraderingen från dagens leaf 24 blir avsevärd :lol:
Från Nissan Leaf 24kWh till en Tesla modell Y.
Vilket lyft!
Förhoppningsvis får leafen vara kvar och Model y får ersätt sambons Honda fossil suv. I dagsläget så är leafen bilen som används mest men av förståeliga själ så används den inte vid längre resor.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Zalman3 »

Daven skrev:
Zalman3 skrev:
Daven skrev:
:D Nu precis la jag en beställning på en Model Y.
Röd, lr rwd med 5 säten och aero hjul. Enda tillvalet är färgen som jag tycker verkar klockren på karossen, nu är budgeten tänjd till gränsen men men man lever bara en gång ;)
Får se om jag ändrar hjulen alla filmer o bilder som cirkulerar visar ju andra modeller än de som visas i designstudion, de är ju från Model 3.
Är väldigt förväntansfull och hoppas att det går som planerat :D dock är det ett måste med krok så jag hoppas dom levereras med det, men det lär väll märkas innan min är tillgänglig för leverans.

Hoppas nu drömmen om en tesla går i uppfyllelse :) räknar med att uppgraderingen från dagens leaf 24 blir avsevärd :lol:
Från Nissan Leaf 24kWh till en Tesla modell Y.
Vilket lyft!
Förhoppningsvis får leafen vara kvar och Model y får ersätt sambons Honda fossil suv. I dagsläget så är leafen bilen som används mest men av förståeliga själ så används den inte vid längre resor.
För Tesla modell Y passar ju bra som första bil.
Det jag tror du kommer att överraskas av, är hur stor den är!
1,9m3 lastutrymme är jättestort!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
KalleB
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 maj 2019 08:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av KalleB »

Någon som fått till att regga reservationen på en referral-kod?
Användarvisningsbild
KalleB
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 maj 2019 08:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av KalleB »

KalleB skrev:
Någon som fått till att regga reservationen på en referral-kod?
Fick till det själv :)
Klicka på model 3, editera sedan urlen från 3 till y.

Jaha, då var ordern lagd :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

Daven skrev:
Zalman3 skrev:
Daven skrev:
:D Nu precis la jag en beställning på en Model Y.
Röd, lr rwd med 5 säten och aero hjul. Enda tillvalet är färgen som jag tycker verkar klockren på karossen, nu är budgeten tänjd till gränsen men men man lever bara en gång ;)
Får se om jag ändrar hjulen alla filmer o bilder som cirkulerar visar ju andra modeller än de som visas i designstudion, de är ju från Model 3.
Är väldigt förväntansfull och hoppas att det går som planerat :D dock är det ett måste med krok så jag hoppas dom levereras med det, men det lär väll märkas innan min är tillgänglig för leverans.

Hoppas nu drömmen om en tesla går i uppfyllelse :) räknar med att uppgraderingen från dagens leaf 24 blir avsevärd :lol:
Från Nissan Leaf 24kWh till en Tesla modell Y.
Vilket lyft!
Förhoppningsvis får leafen vara kvar och Model y får ersätt sambons Honda fossil suv. I dagsläget så är leafen bilen som används mest men av förståeliga själ så används den inte vid längre resor.
Så körde vi ett par år också, en Tesla och behöll Leafen :)
Funkade riktigt bra faktiskt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av zyax »

Bjelke skrev:
Daven skrev:
Zalman3 skrev:
Daven skrev:
:D Nu precis la jag en beställning på en Model Y.
Röd, lr rwd med 5 säten och aero hjul. Enda tillvalet är färgen som jag tycker verkar klockren på karossen, nu är budgeten tänjd till gränsen men men man lever bara en gång ;)
Får se om jag ändrar hjulen alla filmer o bilder som cirkulerar visar ju andra modeller än de som visas i designstudion, de är ju från Model 3.
Är väldigt förväntansfull och hoppas att det går som planerat :D dock är det ett måste med krok så jag hoppas dom levereras med det, men det lär väll märkas innan min är tillgänglig för leverans.

Hoppas nu drömmen om en tesla går i uppfyllelse :) räknar med att uppgraderingen från dagens leaf 24 blir avsevärd :lol:
Från Nissan Leaf 24kWh till en Tesla modell Y.
Vilket lyft!
Förhoppningsvis får leafen vara kvar och Model y får ersätt sambons Honda fossil suv. I dagsläget så är leafen bilen som används mest men av förståeliga själ så används den inte vid längre resor.
Så körde vi ett par år också, en Tesla och behöll Leafen :)
Funkade riktigt bra faktiskt :)
Samma här.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar