Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

malmer skrev:
Fördelen om leveransen tar lite mer tid är att det ökar chansen att man får någon ny bättre hårdvara. Typ bättre fjädring eller rentav 4680 och att ens LR byggs i Berlin.
Sant! Vi får väl se vad som händer. Men jag undrar om jag inte hellre tar en bil innan jul då sommarplanen sprack. Har nämligen ingen bil alls och skulle gärna slippa nödlösningar ännu en gång. :)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av slugger75 »

malmer skrev:
Fördelen om leveransen tar lite mer tid är att det ökar chansen att man får någon ny bättre hårdvara. Typ bättre fjädring eller rentav 4680 och att ens LR byggs i Berlin.
Är det något fel med nuvarande fjädring? Vad skulle bli bättre för konsumenten om det blir 4680-batteri eller om bilen byggs i Berlin menar du?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

slugger75 skrev:
malmer skrev:
Fördelen om leveransen tar lite mer tid är att det ökar chansen att man får någon ny bättre hårdvara. Typ bättre fjädring eller rentav 4680 och att ens LR byggs i Berlin.
Är det något fel med nuvarande fjädring? Vad skulle bli bättre för konsumenten om det blir 4680-batteri eller om bilen byggs i Berlin menar du?
Var bara några exempel, men det verkar som att de bilar som byggts i Berlin idag har lite bättre fjädring än de som byggts i Kina, samt lite förbättrade säten. Men sånt sprider ju sig så sakteliga mellan fabrikerna. De har även något bättre ljudisolering och så. Men som sagt. Det lär hamna i Kina snart också, om det inte redan gjort det. 4680-batteriet lär nog inte hända på ett bra tag dock, men fördelarna verkar vara snabbare laddning och mer kraft även vid låg %. Men kommer nog ta ett bra tag innan det rampats upp.

Givet rutinen hos Kina-fabriken så är väl det bästa om man får en Kina-bil, fast med de uppgraderingar de gjort i Berlin-fabriken. Och sen finns ju det potentiellt andra smågrejer de ändrar eller fixar över tid som kan vara en liten tröst om man får vänta lite längre.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flamman »

Highfoot skrev:
Vad är det som händer nu? Min bil som jag beställde 26 mars (MY v/s 19”) har nu gått från 28 aug - 13 okt, till nov-Jan 2023… har en andra ”lott” som jag la i maj, den har kvar sep - nov.

Någon som varit med om något liknande? Tycker jag borde vara garanterad leverans i Q3 när jag la order Q1.
Hände liknande för mig nyss (typ idag eller igår) MY LR grå/sv 19” gick från 13 sept - 28 okt till dec 2022 - feb 2023…
Kan det innebära att man får en Tysktillverkad…?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lurkern »

slugger75 skrev:

Är det något fel med nuvarande fjädring? Vad skulle bli bättre för konsumenten om det blir 4680-batteri eller om bilen byggs i Berlin menar du?
Nuvarande fjädring på LR är ett ingenjörsmässigt exempel på misslyckande, alt. misslyckad upphandling av komponenter enligt spec.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FStaake »

Jag har en beställning på en 20” v/s sedan slutet mars, skulle levererats i maj.
Nu ser jag att fönstret i appen är 11/9 - 30/9, tidigare stod det augusti - oktober.
Vågar inte tro på något förrän det börjar komma sms.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
MYLR where art thou
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2022 21:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MYLR where art thou »

FStaake skrev:
Jag har en beställning på en 20” v/s sedan slutet mars, skulle levererats i maj.
Nu ser jag att fönstret i appen är 11/9 - 30/9, tidigare stod det augusti - oktober.
Vågar inte tro på något förrän det börjar komma sms.
Har samma spec från 19 april. Första besked maj/juni. Dagen efter beställning juli. Därefter nov-dec, okt-nov, sept-nov för att just nu vara 12-30 sept…
Har du fått något VIN än? Inget i sikte för min del… Har slutat att hoppas men får ju ändå vara stand-by om något sms dyker upp snart.
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

flamman skrev:
Highfoot skrev:
Vad är det som händer nu? Min bil som jag beställde 26 mars (MY v/s 19”) har nu gått från 28 aug - 13 okt, till nov-Jan 2023… har en andra ”lott” som jag la i maj, den har kvar sep - nov.

Någon som varit med om något liknande? Tycker jag borde vara garanterad leverans i Q3 när jag la order Q1.
Hände liknande för mig nyss (typ idag eller igår) MY LR grå/sv 19” gick från 13 sept - 28 okt till dec 2022 - feb 2023…
Kan det innebära att man får en Tysktillverkad…?
Vet inte, men idag så fick nytt besked igen. Har nu 6 sep - 30 sep. Åt rätt håll i alla fall. :D Förhoppningsvis ändras det för dig snart med till det bättre!
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Andersen »

malmer skrev:
slugger75 skrev:
malmer skrev:
Fördelen om leveransen tar lite mer tid är att det ökar chansen att man får någon ny bättre hårdvara. Typ bättre fjädring eller rentav 4680 och att ens LR byggs i Berlin.
Är det något fel med nuvarande fjädring? Vad skulle bli bättre för konsumenten om det blir 4680-batteri eller om bilen byggs i Berlin menar du?
Var bara några exempel, men det verkar som att de bilar som byggts i Berlin idag har lite bättre fjädring än de som byggts i Kina, samt lite förbättrade säten. Men sånt sprider ju sig så sakteliga mellan fabrikerna. De har även något bättre ljudisolering och så. Men som sagt. Det lär hamna i Kina snart också, om det inte redan gjort det. 4680-batteriet lär nog inte hända på ett bra tag dock, men fördelarna verkar vara snabbare laddning och mer kraft även vid låg %. Men kommer nog ta ett bra tag innan det rampats upp.

Givet rutinen hos Kina-fabriken så är väl det bästa om man får en Kina-bil, fast med de uppgraderingar de gjort i Berlin-fabriken. Och sen finns ju det potentiellt andra smågrejer de ändrar eller fixar över tid som kan vara en liten tröst om man får vänta lite längre.
Det är dock inte osannolikt att skillnaden i fjädring beror på att Berlin-bilarna är Performance-varianten, och att LR oavsett var de tillverkas inte kommer får samma. Stolarna är också mer skålade, så samma sak kan gälla där, tyvärr. Sportigare grejer till P helt enkelt.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Andersen skrev:
malmer skrev:
slugger75 skrev:
malmer skrev:
Fördelen om leveransen tar lite mer tid är att det ökar chansen att man får någon ny bättre hårdvara. Typ bättre fjädring eller rentav 4680 och att ens LR byggs i Berlin.
Är det något fel med nuvarande fjädring? Vad skulle bli bättre för konsumenten om det blir 4680-batteri eller om bilen byggs i Berlin menar du?
Var bara några exempel, men det verkar som att de bilar som byggts i Berlin idag har lite bättre fjädring än de som byggts i Kina, samt lite förbättrade säten. Men sånt sprider ju sig så sakteliga mellan fabrikerna. De har även något bättre ljudisolering och så. Men som sagt. Det lär hamna i Kina snart också, om det inte redan gjort det. 4680-batteriet lär nog inte hända på ett bra tag dock, men fördelarna verkar vara snabbare laddning och mer kraft även vid låg %. Men kommer nog ta ett bra tag innan det rampats upp.

Givet rutinen hos Kina-fabriken så är väl det bästa om man får en Kina-bil, fast med de uppgraderingar de gjort i Berlin-fabriken. Och sen finns ju det potentiellt andra smågrejer de ändrar eller fixar över tid som kan vara en liten tröst om man får vänta lite längre.
Det är dock inte osannolikt att skillnaden i fjädring beror på att Berlin-bilarna är Performance-varianten, och att LR oavsett var de tillverkas inte kommer får samma. Stolarna är också mer skålade, så samma sak kan gälla där, tyvärr. Sportigare grejer till P helt enkelt.
Köper resonemanget när det gäller fjädringen då den bara köps in och man kan ju bara ta olika ur olika lådor beroende på modell, precis som med bromsarna som också är tredjepart, men stolarna som de gör själva är inte så troligt att de kör olika. Drabbar volymproduktionen om man ska bygga två olika sorters stolar. Känns väldigt onödigt.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flamman »

Highfoot skrev:
flamman skrev:
Highfoot skrev:
Vad är det som händer nu? Min bil som jag beställde 26 mars (MY v/s 19”) har nu gått från 28 aug - 13 okt, till nov-Jan 2023… har en andra ”lott” som jag la i maj, den har kvar sep - nov.

Någon som varit med om något liknande? Tycker jag borde vara garanterad leverans i Q3 när jag la order Q1.
Hände liknande för mig nyss (typ idag eller igår) MY LR grå/sv 19” gick från 13 sept - 28 okt till dec 2022 - feb 2023…
Kan det innebära att man får en Tysktillverkad…?
Vet inte, men idag så fick nytt besked igen. Har nu 6 sep - 30 sep. Åt rätt håll i alla fall. :D Förhoppningsvis ändras det för dig snart med till det bättre!
Samma här. Ändrades nu på eftermiddag/kväll till 9-30 sept. Gissar (hoppas) att det var något temporärt fel i Teslas system och att lev sept kan hållas.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Hur kan ni få dessa leveransdatum efter en marsbeställning? Jag har tidig juni som beställning och har 18 september - 2 november. Tycker ni borde ha tidigare leverans. Eller så är det för att både era och min beställning har en prognos att komma på samma båtar från Kina.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FStaake »

MYLR where art thou skrev:
FStaake skrev:
Jag har en beställning på en 20” v/s sedan slutet mars, skulle levererats i maj.
Nu ser jag att fönstret i appen är 11/9 - 30/9, tidigare stod det augusti - oktober.
Vågar inte tro på något förrän det börjar komma sms.
Har samma spec från 19 april. Första besked maj/juni. Dagen efter beställning juli. Därefter nov-dec, okt-nov, sept-nov för att just nu vara 12-30 sept…
Har du fått något VIN än? Inget i sikte för min del… Har slutat att hoppas men får ju ändå vara stand-by om något sms dyker upp snart.
Har inte kollat VIN, men tror inte det dyker upp förrän det gått en ny båt från Kina.
Gissar, tyvärr, på att nästa båtlass kommer till slutet på Q3, alltså september.
Men som andra har sagt, med lite (mycket tur) kommer bilarna med de senaste ändringarna, typ dragkrok redan monterad.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FStaake »

malmer skrev:
Hur kan ni få dessa leveransdatum efter en marsbeställning? Jag har tidig juni som beställning och har 18 september - 2 november. Tycker ni borde ha tidigare leverans. Eller så är det för att både era och min beställning har en prognos att komma på samma båtar från Kina.
Man kan tycka mycket, som att folk som beställde bilar i maj med 19” fick sina i juni/juli.
Men allt hänger på att ha tur och pricka in en färgkombo som det är liten åtgång på som då tillverkats mot prognos och som inte redan är reserverad.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

malmer skrev:
Hur kan ni få dessa leveransdatum efter en marsbeställning? Jag har tidig juni som beställning och har 18 september - 2 november. Tycker ni borde ha tidigare leverans. Eller så är det för att både era och min beställning har en prognos att komma på samma båtar från Kina.
För att jag ändrade till 20” i början för att få leverans i maj. Vi vet alla hur det gick med den saken. Tog dessa enbart för snabbare leverans så jag bytte tillbaka till 19” när jag insåg att det inte skulle komma någon bil. Jag har sett många som beställde efter mig som fått leverans, så det svider lite att jag inte höll mig till 19” från början.
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av acorn »

Highfoot skrev:
malmer skrev:
Hur kan ni få dessa leveransdatum efter en marsbeställning? Jag har tidig juni som beställning och har 18 september - 2 november. Tycker ni borde ha tidigare leverans. Eller så är det för att både era och min beställning har en prognos att komma på samma båtar från Kina.
För att jag ändrade till 20” i början för att få leverans i maj. Vi vet alla hur det gick med den saken. Tog dessa enbart för snabbare leverans så jag bytte tillbaka till 19” när jag insåg att det inte skulle komma någon bil. Jag har sett många som beställde efter mig som fått leverans, så det svider lite att jag inte höll mig till 19” från början.
Nu är det ju personligt tyckte och smak men jag tog 20" men grå/svart och fick då leverans för en vecka sedan. Ville egentligen ha 19" då räckvidden ska vara bättre samt att det ska vara lite skönare att köra. I efterhand så är jag glad att det blev 20" då det ser mycket snyggare ut i mitt tycke. Men det är ju väldigt personligt vad man prioriterar :)
bracad
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 maj 2022 21:55

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av bracad »

Det kommer inte att hända nånting på leveransfronten de komande dagarna iom GF Shanghai kommer att bygga enbart M3 fram till 18 juli. Efter det ska det bara byggas MY och det verkar som de ska bygga ca 2000 bilar om dagen. Första båtarna verkar vara på väg till Shanghai som ska lasta resterande bilar från Q2 (ca 3500 bilar) och M3. Första båtar med bilar för Europa borde vara framme 18:e augusti. Tesla hoppas att skicka ca 15 båtar från Kina till Europa under Q3. De som är bekymrande är att Covid läget i Kina ser inte bra ut. Vi får hålla tummarna att GF Shanghai kör full fart framåt

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk
abaader77
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 sep 2016 21:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av abaader77 »

Albert Andersson skrev:
Dafro skrev:
FStaake skrev:
kastamig79 skrev:
Funderar på om det kanske är värt att behålla beställningen även efter 12:e, hur resonerar ni? Model Y har ju ökat i pris med 50000. Om jag dessutom går tillbaka till 19" så har jag ju minskat smärtan med ytterligare 24000.
Frågan är om du kan göra det utan att du får det nya högre priset?
Jag skulle inte bli förvånad om så blir fallet.
Håller med om att du troligen får det nya priset om du byter fälgar och antar att man inte kan prata med någon säljare för då hade dom nog kunnat lösa det. Om priset har gått upp 50 så kommer du troligen göra en skapligt bra affär men till syvende och sist, vill du ha en Model Y så skulle jag ta ut den för priserna kommer troligen inte gå ner den närmaste tiden. Men jag tycker att det viktigaste måste handla om vad du vill ha för bil och vad du tycker det är värt att ge för den. Tiden då man har kunnat byta bil varje och varannat år och tjäna pengar tror jag är övergående pga inflationen och att många biltillverkare rampar upp sin produktion. Om priset är kritiskt så får du ta och titta på andra bilar under 700, men troligen ingen leverans i år.
Jag bytt från 19 till 20 och sen tillbaka till 19 utan att priset förändrade sig trots att de höjt priset.. alltså priset förändrade sig de 24000kr för fälgarna både upp o ner men fick ingen prishöjning.
Hur gjorde du den ändringen? Jag har en beställning på en MYLR med 20”-tillval med gamla priset.
Nu vill jag plocka bort 20”-tillvalet utan att drabbas av det höjda priset..
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Melon Must »

02:00 i filmen kan man se vita och svarta MYLR med 19” lastade på lastbil som lämnar fabriken i Berlin. Oklart vart det ska levereras. Drar man igång tillverkningen på riktigt efter sommaren kanske?
Användarvisningsbild
Razorman82
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 maj 2022 18:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Razorman82 »

Finns lite olika uppgifter om var dom bilarna ska ta vägen men tre av fyra uppgifter pekar mot Hertz, enligt tesla news
Skottlund
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2022 09:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skottlund »

Första tecknet på leverans kom idag sedan beställning i mars av en vit/svart 20" .
Screenshot_20220708-155817_Messages.jpg
Hejhejhej
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jun 2022 01:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hejhejhej »

Fick precis sms där jag skulle bekräfta att jag vill hämta MYLR vit/svart 20” under augusti/sept
Användarvisningsbild
flojon
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 07 feb 2020 00:10
Ort: Göteborg

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flojon »

Fick också samma sms. Beställde 8 juni. Blå/vit med 20”.
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Fick också precis SMS om att bekräfta att jag vill hämta ut min MYLR V/S 19” i aug/sep.
Användarvisningsbild
Razorman82
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 maj 2022 18:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Razorman82 »

Även jag fick detta sms.. svart/svart MYLR med 20”. Beställd sista mars.
Skriv svar