Hmpftfhdns skrev:Håller med om att det (att Europa skulle få kinesiska Model Y innan Berlinfabriken är igång) får ses som ett rykte som motsäger vad Musk sa i april.
Dock tycker jag personligen det finns en del som talar för:
* Nuvarande Model Y delar majoriteten av sina delar med Model 3 -- så reservdelsmässigt kommer den att ha många "tekniksyskon" rullandes i Europa
* Musk har sagt att produktionsrisken är stor för Berlin Model Y och att det nog tar två år innan USA och Kina producerar den fullt ut. Detta innebär i praktiken att produktionsstarten i Berlin kan bli försenad samt att det kan ta tid att komma upp i volym.
* Tesla har redan ett stort antal förhandsbokningar på Model Y i Europa som är specade enligt nuvarande Model Y. Av dessa finns säkert de som hellre vill ha beprövad teknik tidigare än obeprövad teknik ett obestämt antal månader senare.
Det är den amerikanska Model Y som delar många delar med den amerikanska Model 3. En kinesisk Model Y vet vi inte så mycket om mer än att det garanterat inte kommer dela lika mycket med en amerikansk Model 3. Det är från Kina som reservdelar m.m. lär komma från för en Kina-byggd bil.
Sant att blir Giga Berlin (eller Giga Shanghai och Giga Austin) försenad så kommer det ta längre tid att nå volym. Att då skicka bilarna runt halva klotet kommer dock inte råda bot på volymbristen, tvärtom kommer det bara göra problemet större med att ha bilar på fraktfartyg i någon månad extra.
Model Y från Kina är inte "beprövad teknik". De har ju inte byggt några där ännu. Tesla har också ett stort antal förhandsbokningar på Model Y i Kina. Det talar inte för att Tesla kommer att sätta bilar på båtar och skicka dem till Europa istället för att sälja dem direkt.