Moderator: Redaktion
Fredrik j skrev:Så tesla säljer tre helt olika varianter av model Y då? Börjar det inte bli lite rörigt?
Fredrik j skrev:Så tesla säljer tre helt olika varianter av model Y då? Börjar det inte bli lite rörigt?
martinot skrev:Fredrik j skrev:Så tesla säljer tre helt olika varianter av model Y då? Börjar det inte bli lite rörigt?
Hur många varianter har Skoda av sina modeller i olika delar av världen? Är det rörigt för dig som Skodaägare, Fredrik?
Sedan vad menar du med "helt olika"? Den förstår jag inte alls.
Fredrik j skrev:Har ingen aning hur många varianter Skoda har.
Fredrik j skrev:Har ingen aning hur många varianter Skoda har. Kunderna tittar väl på den som är aktuell hos lokala handlaren? Eller nått.
Fredrik j skrev:Varför just Skoda förresten?
martinot skrev:Aha. Intressant.
martinot skrev:
Samma sak för kunder som skall titta på en Tesla?
Var är skillnaden?
martinot skrev:Körde du inte själv Skoda? Därav.
Svenssons skrev:Fredrik j skrev:Så tesla säljer tre helt olika varianter av model Y då? Börjar det inte bli lite rörigt?
Det är egentligen redan fallet med t.ex. Model 3. Det lär bli mindre problem med Model Y än med Model 3 ifall de väljer att inte exportera bilarna mellan kontinenterna.
Idag finns tre versioner av Model 3:
Amerikansk Model 3 för USA, tillverkas i Fremont.
Europeisk Model 3 för Europa, tillverkas i Fremont.
Kinesisk Model 3 för Kina, tillverkas i Giga Shanghai.
För Model Y lär det bli följande:
Amerikansk Model Y för USA, tillverkas i Fremont (samt Giga Austin med tiden).
Europeisk Model Y för Europa, tillverkas i Giga Berlin.
Kinesisk Model Y för Kina, tillverkas i Giga Shanghai.
bylund skrev:Svenssons skrev:Fredrik j skrev:Så tesla säljer tre helt olika varianter av model Y då? Börjar det inte bli lite rörigt?
Det är egentligen redan fallet med t.ex. Model 3. Det lär bli mindre problem med Model Y än med Model 3 ifall de väljer att inte exportera bilarna mellan kontinenterna.
Idag finns tre versioner av Model 3:
Amerikansk Model 3 för USA, tillverkas i Fremont.
Europeisk Model 3 för Europa, tillverkas i Fremont.
Kinesisk Model 3 för Kina, tillverkas i Giga Shanghai.
För Model Y lär det bli följande:
Amerikansk Model Y för USA, tillverkas i Fremont (samt Giga Austin med tiden).
Europeisk Model Y för Europa, tillverkas i Giga Berlin.
Kinesisk Model Y för Kina, tillverkas i Giga Shanghai.
Fast europeiska och amerikanska Model 3 skiljer väl sig inte särskilt mycket, mer än i vissa komponenter som lyktor och laddsystem? I så fall kan du ju dela upp i vänsterstyrd och högerstyrd också om du vill få fler varianter. Även SR och P skiljer ju sig i så fall inom samma fabrik.
Svenssons skrev:
Giga Shanghai började leverera bilar 12 månader efter byggstart, Giga Berlin verkar ha mål att producera snabbare.
Svenssons skrev: Beskeden från Tesla och Elon Musk har väl aldrig varit luddiga. Elon har twittrat att Model Y ska produceras i Giga Berlin och med 4680-batterier. Beställningssidan har från start alltid sagt "Produktionen förväntas att inledas i början av 2021". Just "början av" har för Tesla betytt det samma som "första halvan av". Leverans ligger normalt några veckor efter produktion, lite mer i början. Själv gissar jag därför på leveranser i juli-augusti för Model Y från Giga Berlin.
Informationen att Giga Shanghai ska leverera bilar till Europa kommer från en bloggare, ska detta trumfa konkreta officiella uppgifter som har bekräftats flera gånger?
Tesla’s under-construction Berlin gigafactory will produce Model Y vehicles with a new battery design, a move that CEO Elon Musk says could result in a “significant production risk.”
Musk has said its European plant will be used to develop new production methods for building Teslas with a “lot of new technology,” which will introduce risk. The plan is to eventually export the new methods to Tesla’s factories in China and California.
“Fremont and Shanghai will transition in 2 years when new tech is proven,” Musk tweeted.
The company plans to start the production of Model Y in Berlin during the second half of 2021.
Svenssons skrev: Jag ser inte någon anledning varför Tesla skulle välja att transportera bilar från Kina till Europa istället för att sälja dem i Kina direkt och samtidigt få problem med service när man får två ganska olika versioner av Model Y, en med 2170 och en med 4680-celler ifall de exporterar från Kina.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst