Re: Väntrum Model Y
Postat: 10 okt 2020 23:29
Så tesla säljer tre helt olika varianter av model Y då? Börjar det inte bli lite rörigt?
Det är egentligen redan fallet med t.ex. Model 3. Det lär bli mindre problem med Model Y än med Model 3 ifall de väljer att inte exportera bilarna mellan kontinenterna.Fredrik j skrev:Så tesla säljer tre helt olika varianter av model Y då? Börjar det inte bli lite rörigt?
Hur många varianter har Skoda av sina modeller i olika delar av världen? Är det rörigt för dig som Skodaägare, Fredrik?Fredrik j skrev:Så tesla säljer tre helt olika varianter av model Y då? Börjar det inte bli lite rörigt?
Jag har fått intrycket att den model y som kommer tillverkas i Europa kommer bli väldigt mycket bättre än dom andra.martinot skrev:Hur många varianter har Skoda av sina modeller i olika delar av världen? Är det rörigt för dig som Skodaägare, Fredrik?Fredrik j skrev:Så tesla säljer tre helt olika varianter av model Y då? Börjar det inte bli lite rörigt?
Sedan vad menar du med "helt olika"? Den förstår jag inte alls.
Aha. Intressant.Fredrik j skrev:Har ingen aning hur många varianter Skoda har.
Samma sak för kunder som skall titta på en Tesla?Fredrik j skrev:Har ingen aning hur många varianter Skoda har. Kunderna tittar väl på den som är aktuell hos lokala handlaren? Eller nått.
Körde du inte själv Skoda? Därav.Fredrik j skrev:Varför just Skoda förresten?
Varför?martinot skrev:Aha. Intressant.
Att få svenskar som beställt en Y har sett en i verkligheten.martinot skrev:
Samma sak för kunder som skall titta på en Tesla?
Var är skillnaden?
Nej.martinot skrev:Körde du inte själv Skoda? Därav.
Fast europeiska och amerikanska Model 3 skiljer väl sig inte särskilt mycket, mer än i vissa komponenter som lyktor och laddsystem? I så fall kan du ju dela upp i vänsterstyrd och högerstyrd också om du vill få fler varianter. Även SR och P skiljer ju sig i så fall inom samma fabrik.Svenssons skrev:Det är egentligen redan fallet med t.ex. Model 3. Det lär bli mindre problem med Model Y än med Model 3 ifall de väljer att inte exportera bilarna mellan kontinenterna.Fredrik j skrev:Så tesla säljer tre helt olika varianter av model Y då? Börjar det inte bli lite rörigt?
Idag finns tre versioner av Model 3:
Amerikansk Model 3 för USA, tillverkas i Fremont.
Europeisk Model 3 för Europa, tillverkas i Fremont.
Kinesisk Model 3 för Kina, tillverkas i Giga Shanghai.
För Model Y lär det bli följande:
Amerikansk Model Y för USA, tillverkas i Fremont (samt Giga Austin med tiden).
Europeisk Model Y för Europa, tillverkas i Giga Berlin.
Kinesisk Model Y för Kina, tillverkas i Giga Shanghai.
Stämmer, det var mer en förenkling. Sedan skiljer ju bilarna i tid också. Munro hade ju sett att det hade gjorts flera förändringar mellan den Model Y de hade köpt och en halvåret nyare. Där är det dock samma kontinent.bylund skrev:Fast europeiska och amerikanska Model 3 skiljer väl sig inte särskilt mycket, mer än i vissa komponenter som lyktor och laddsystem? I så fall kan du ju dela upp i vänsterstyrd och högerstyrd också om du vill få fler varianter. Även SR och P skiljer ju sig i så fall inom samma fabrik.Svenssons skrev:Det är egentligen redan fallet med t.ex. Model 3. Det lär bli mindre problem med Model Y än med Model 3 ifall de väljer att inte exportera bilarna mellan kontinenterna.Fredrik j skrev:Så tesla säljer tre helt olika varianter av model Y då? Börjar det inte bli lite rörigt?
Idag finns tre versioner av Model 3:
Amerikansk Model 3 för USA, tillverkas i Fremont.
Europeisk Model 3 för Europa, tillverkas i Fremont.
Kinesisk Model 3 för Kina, tillverkas i Giga Shanghai.
För Model Y lär det bli följande:
Amerikansk Model Y för USA, tillverkas i Fremont (samt Giga Austin med tiden).
Europeisk Model Y för Europa, tillverkas i Giga Berlin.
Kinesisk Model Y för Kina, tillverkas i Giga Shanghai.
Giga Shanghai byggdes rekordsnabbt och började kort efter färdigställande att leverera M3. Men dessa var i princip kopior på de M3 som byggs i Freemont. MY som kommer att produceras i Berlin kommer att ha helt nya batterier som produceras i en helt ny produktionslinje monterat i ett nytt självbärande batteripack, samt ett helt nytt chassie producerat med en helt ny maskin som aldrig körts tidigare. Lägg till det intrimning av en helt ny lackeringsanläggning, som ska vara "världens modernste".Svenssons skrev:
Giga Shanghai började leverera bilar 12 månader efter byggstart, Giga Berlin verkar ha mål att producera snabbare.
Ok, om man beställer en Model Y idag, när levereras den? Enligt hemsidan så börjar produktionen "i början" av 2021 men är men det minsta påläst eller realistisk, och lyssnar på vad Elon Musk säger, så kommer det inte att procduceras några MY i Berlin förrän Q3, eller möjligtvis Q4.Svenssons skrev:Beskeden från Tesla och Elon Musk har väl aldrig varit luddiga. Elon har twittrat att Model Y ska produceras i Giga Berlin och med 4680-batterier. Beställningssidan har från start alltid sagt "Produktionen förväntas att inledas i början av 2021". Just "början av" har för Tesla betytt det samma som "första halvan av". Leverans ligger normalt några veckor efter produktion, lite mer i början. Själv gissar jag därför på leveranser i juli-augusti för Model Y från Giga Berlin.
Informationen att Giga Shanghai ska leverera bilar till Europa kommer från en bloggare, ska detta trumfa konkreta officiella uppgifter som har bekräftats flera gånger?
Om jag ska beställa bilar till firman idag så vill jag ha en realistisk uppskattning om när jag kan förvänta mig en leverans. Det behöver inte vara exakt dag eller vecka, men kanske månad eller iaf kvartal. Men med de luddiga besked som vi får idag, kan man inte ens vara säker på vilket år bilarna levereras. Det är inte direkt klara besked. Detta tillsammans med de ändringar som sker nästa år gällande förmånsvärde, gör att vi inte kan beställa någon MY.Tesla’s under-construction Berlin gigafactory will produce Model Y vehicles with a new battery design, a move that CEO Elon Musk says could result in a “significant production risk.”
Musk has said its European plant will be used to develop new production methods for building Teslas with a “lot of new technology,” which will introduce risk. The plan is to eventually export the new methods to Tesla’s factories in China and California.
“Fremont and Shanghai will transition in 2 years when new tech is proven,” Musk tweeted.
The company plans to start the production of Model Y in Berlin during the second half of 2021.
Jag tror inte att det är något som skulle ses som ett problem av Tesla, Model Y från Kina har ju avsevärt mycket mer gemensamnt med nuvarande Model 3 än de kommande MY från Berlin. Tesla är inte rädda för att uppgradera produkter, se bara på hur många olika S det finns eller de efterlängtade uppgraderingarna av M3 som nu är på väg med chrome-delete, ny mittkonsol, frunk, elbaklucka, rutor och kanske värmepump.Svenssons skrev:Jag ser inte någon anledning varför Tesla skulle välja att transportera bilar från Kina till Europa istället för att sälja dem i Kina direkt och samtidigt få problem med service när man får två ganska olika versioner av Model Y, en med 2170 och en med 4680-celler ifall de exporterar från Kina.
Leveranserna börjar efter nyår. Låångt efter nyår.markuswesterberg skrev:Någon mer än jag som börjar bli riktigt sugen på leverans? Vet att det förmodligen är långt kvar men behöver verkligen denna bil! 4WD, bra lastutrymme, dragkrok. Har väntat många år på denna egentligen. Kan dock inte låta bli att tänka typ "fast om de börjar med leveranser från Kina eller USA så kanske man skulle vänta ändå..." ena stunden men sedan "hoppas de överraskar med ett mail i jul om att leveranserna börjar efter nyår"!
Ville bara få ur mig det.
Jo, jag slits mellan de tankarna ocksåmarkuswesterberg skrev:Någon mer än jag som börjar bli riktigt sugen på leverans? Vet att det förmodligen är långt kvar men behöver verkligen denna bil! 4WD, bra lastutrymme, dragkrok. Har väntat många år på denna egentligen. Kan dock inte låta bli att tänka typ "fast om de börjar med leveranser från Kina eller USA så kanske man skulle vänta ändå..." ena stunden men sedan "hoppas de överraskar med ett mail i jul om att leveranserna börjar efter nyår"!
Ville bara få ur mig det.
Battericellerna har ju producerats sedan maj åtminstone så det är nog inte där som största produktionsrisken ligger även ifall kvantitet kan ta tid att åstadkomma. Tesla och Elon Musk har hela tiden sagt att det är "början av 2021" som gäller för produktionstart, dvs första halvan av 2021. Leveranser lär alltså ske Q3 även ifall det finns indikationer på leverans redan Q2. Visst pekar Elon Musk på produktionsrisker vilket finns men pressarna har redan satts i arbete för att få igång tester. Det är inte Tesla eller Elon Musk som säger "The company plans to start the production of Model Y in Berlin during the second half of 2021.", det är tre journalister (Edward Taylor, Caroline Copley, Edmund Blair).Tomas L skrev:Giga Shanghai byggdes rekordsnabbt och började kort efter färdigställande att leverera M3. Men dessa var i princip kopior på de M3 som byggs i Freemont. MY som kommer att produceras i Berlin kommer att ha helt nya batterier som produceras i en helt ny produktionslinje monterat i ett nytt självbärande batteripack, samt ett helt nytt chassie producerat med en helt ny maskin som aldrig körts tidigare. Lägg till det intrimning av en helt ny lackeringsanläggning, som ska vara "världens modernste".Svenssons skrev:
Giga Shanghai började leverera bilar 12 månader efter byggstart, Giga Berlin verkar ha mål att producera snabbare.
Ok, om man beställer en Model Y idag, när levereras den? Enligt hemsidan så börjar produktionen "i början" av 2021 men är men det minsta påläst eller realistisk, och lyssnar på vad Elon Musk säger, så kommer det inte att procduceras några MY i Berlin förrän Q3, eller möjligtvis Q4.Svenssons skrev:Beskeden från Tesla och Elon Musk har väl aldrig varit luddiga. Elon har twittrat att Model Y ska produceras i Giga Berlin och med 4680-batterier. Beställningssidan har från start alltid sagt "Produktionen förväntas att inledas i början av 2021". Just "början av" har för Tesla betytt det samma som "första halvan av". Leverans ligger normalt några veckor efter produktion, lite mer i början. Själv gissar jag därför på leveranser i juli-augusti för Model Y från Giga Berlin.
Informationen att Giga Shanghai ska leverera bilar till Europa kommer från en bloggare, ska detta trumfa konkreta officiella uppgifter som har bekräftats flera gånger?
Så här sade Elon Musk själv för bara några dagar sedan:
Om jag ska beställa bilar till firman idag så vill jag ha en realistisk uppskattning om när jag kan förvänta mig en leverans. Det behöver inte vara exakt dag eller vecka, men kanske månad eller iaf kvartal. Men med de luddiga besked som vi får idag, kan man inte ens vara säker på vilket år bilarna levereras. Det är inte direkt klara besked. Detta tillsammans med de ändringar som sker nästa år gällande förmånsvärde, gör att vi inte kan beställa någon MY.Tesla’s under-construction Berlin gigafactory will produce Model Y vehicles with a new battery design, a move that CEO Elon Musk says could result in a “significant production risk.”
Musk has said its European plant will be used to develop new production methods for building Teslas with a “lot of new technology,” which will introduce risk. The plan is to eventually export the new methods to Tesla’s factories in China and California.
“Fremont and Shanghai will transition in 2 years when new tech is proven,” Musk tweeted.
The company plans to start the production of Model Y in Berlin during the second half of 2021.
Jag tror inte att det är något som skulle ses som ett problem av Tesla, Model Y från Kina har ju avsevärt mycket mer gemensamnt med nuvarande Model 3 än de kommande MY från Berlin. Tesla är inte rädda för att uppgradera produkter, se bara på hur många olika S det finns eller de efterlängtade uppgraderingarna av M3 som nu är på väg med chrome-delete, ny mittkonsol, frunk, elbaklucka, rutor och kanske värmepump.Svenssons skrev:Jag ser inte någon anledning varför Tesla skulle välja att transportera bilar från Kina till Europa istället för att sälja dem i Kina direkt och samtidigt få problem med service när man får två ganska olika versioner av Model Y, en med 2170 och en med 4680-celler ifall de exporterar från Kina.
Bodes_dad skrev:Vart kan man se vilket pris som gällde när man la order? Har kollat avtal och det som finns när jag loggar in och tittar på bokningen på tesla.com men ser inget där. För visst har den gått upp en del i pris sedan den först listades? Mvh / D
Tack, hade förträngt hur sen på bollen jag var. Har försökt forska lite i förmånsvärde på Y, i en DI bilaga jag fick stod det (nästan) 8k, kan det verkligen stämma. I så fall 1400kr mer än MS LR (efter 1 juli).ville9 skrev:Bodes_dad skrev:Vart kan man se vilket pris som gällde när man la order? Har kollat avtal och det som finns när jag loggar in och tittar på bokningen på tesla.com men ser inget där. För visst har den gått upp en del i pris sedan den först listades? Mvh / D
Du loggar in på ditt konto, trycker på bilen.
Längst upp till höger finns en knapp som heter ”din bil”.
Tryck där och det visas reservationsnummer och pris.
Eller?
Jag ser där 688.180 för min vita AWD long Range.
Den kostar ca 40tkr mer ifall jag beställer en ny likadan idag.
Det var lägre priser vid lanseringenCayenno skrev:Beställde en pärlvit LR AWD 19" med vit interiör (+SEK 11 700) den 24 juli. Då blev totalpris SEK 740 780.
Specar jag samma bil idag blir totalpriset fortfarande det samma.
Kan någon berätta hur man landar på dessa lägre priser som nämns i tråden?
Från tråden "14 mars":markuswesterberg skrev:Det var lägre priser vid lanseringenCayenno skrev:Beställde en pärlvit LR AWD 19" med vit interiör (+SEK 11 700) den 24 juli. Då blev totalpris SEK 740 780.
Specar jag samma bil idag blir totalpriset fortfarande det samma.
Kan någon berätta hur man landar på dessa lägre priser som nämns i tråden?
viewtopic.php?f=53&t=15101&start=70frippan skrev:Svenska priser
LR RWD 621000:-
LR AWD 666000:-
Performance 757000:-
7 sittplatser 33200:-
Tror inte Tesla kommer gå med på byte, massa mer jobb för dem bara. De har i alla fall tidigare sagt att det inte går.TobbeTesla skrev:Om någon skulle ändra sig ch vilja avbryta sin förbokning till de lägre priserna så tar jag gärna över bokningen
Varför skulle dom gå med på det? Skulle ju bara skapa en svart marknad med förhandsorders.Svenssons skrev:Tror inte Tesla kommer gå med på byte, massa mer jobb för dem bara. De har i alla fall tidigare sagt att det inte går.TobbeTesla skrev:Om någon skulle ändra sig ch vilja avbryta sin förbokning till de lägre priserna så tar jag gärna över bokningen