Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

markuswesterberg skrev:
Någon mer än jag som börjar bli riktigt sugen på leverans? :P Vet att det förmodligen är långt kvar men behöver verkligen denna bil! 4WD, bra lastutrymme, dragkrok. Har väntat många år på denna egentligen. Kan dock inte låta bli att tänka typ "fast om de börjar med leveranser från Kina eller USA så kanske man skulle vänta ändå..." ena stunden men sedan "hoppas de överraskar med ett mail i jul om att leveranserna börjar efter nyår"!

Ville bara få ur mig det. :lol:
Leveranserna börjar efter nyår. Låångt efter nyår.
Men troligen innan nästa nyår i alla fall. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av hakon18 »

markuswesterberg skrev:
Någon mer än jag som börjar bli riktigt sugen på leverans? :P Vet att det förmodligen är långt kvar men behöver verkligen denna bil! 4WD, bra lastutrymme, dragkrok. Har väntat många år på denna egentligen. Kan dock inte låta bli att tänka typ "fast om de börjar med leveranser från Kina eller USA så kanske man skulle vänta ändå..." ena stunden men sedan "hoppas de överraskar med ett mail i jul om att leveranserna börjar efter nyår"!

Ville bara få ur mig det. :lol:
Jo, jag slits mellan de tankarna också :)
Men jag tror att det är värt väntan med de förbättringar som kommer ske på modellen i och med Berlin-fabriken. Bara att hoppas att det inte drar ut på tiden alltför mycket.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

Tomas L skrev:
Svenssons skrev:

Giga Shanghai började leverera bilar 12 månader efter byggstart, Giga Berlin verkar ha mål att producera snabbare.
Giga Shanghai byggdes rekordsnabbt och började kort efter färdigställande att leverera M3. Men dessa var i princip kopior på de M3 som byggs i Freemont. MY som kommer att produceras i Berlin kommer att ha helt nya batterier som produceras i en helt ny produktionslinje monterat i ett nytt självbärande batteripack, samt ett helt nytt chassie producerat med en helt ny maskin som aldrig körts tidigare. Lägg till det intrimning av en helt ny lackeringsanläggning, som ska vara "världens modernste".

Svenssons skrev:
Beskeden från Tesla och Elon Musk har väl aldrig varit luddiga. Elon har twittrat att Model Y ska produceras i Giga Berlin och med 4680-batterier. Beställningssidan har från start alltid sagt "Produktionen förväntas att inledas i början av 2021". Just "början av" har för Tesla betytt det samma som "första halvan av". Leverans ligger normalt några veckor efter produktion, lite mer i början. Själv gissar jag därför på leveranser i juli-augusti för Model Y från Giga Berlin.

Informationen att Giga Shanghai ska leverera bilar till Europa kommer från en bloggare, ska detta trumfa konkreta officiella uppgifter som har bekräftats flera gånger?
Ok, om man beställer en Model Y idag, när levereras den? Enligt hemsidan så börjar produktionen "i början" av 2021 men är men det minsta påläst eller realistisk, och lyssnar på vad Elon Musk säger, så kommer det inte att procduceras några MY i Berlin förrän Q3, eller möjligtvis Q4.

Så här sade Elon Musk själv för bara några dagar sedan:
Tesla’s under-construction Berlin gigafactory will produce Model Y vehicles with a new battery design, a move that CEO Elon Musk says could result in a “significant production risk.”

Musk has said its European plant will be used to develop new production methods for building Teslas with a “lot of new technology,” which will introduce risk. The plan is to eventually export the new methods to Tesla’s factories in China and California.

“Fremont and Shanghai will transition in 2 years when new tech is proven,” Musk tweeted.

The company plans to start the production of Model Y in Berlin during the second half of 2021.
Om jag ska beställa bilar till firman idag så vill jag ha en realistisk uppskattning om när jag kan förvänta mig en leverans. Det behöver inte vara exakt dag eller vecka, men kanske månad eller iaf kvartal. Men med de luddiga besked som vi får idag, kan man inte ens vara säker på vilket år bilarna levereras. Det är inte direkt klara besked. Detta tillsammans med de ändringar som sker nästa år gällande förmånsvärde, gör att vi inte kan beställa någon MY.

Svenssons skrev:
Jag ser inte någon anledning varför Tesla skulle välja att transportera bilar från Kina till Europa istället för att sälja dem i Kina direkt och samtidigt få problem med service när man får två ganska olika versioner av Model Y, en med 2170 och en med 4680-celler ifall de exporterar från Kina.
Jag tror inte att det är något som skulle ses som ett problem av Tesla, Model Y från Kina har ju avsevärt mycket mer gemensamnt med nuvarande Model 3 än de kommande MY från Berlin. Tesla är inte rädda för att uppgradera produkter, se bara på hur många olika S det finns eller de efterlängtade uppgraderingarna av M3 som nu är på väg med chrome-delete, ny mittkonsol, frunk, elbaklucka, rutor och kanske värmepump.
Battericellerna har ju producerats sedan maj åtminstone så det är nog inte där som största produktionsrisken ligger även ifall kvantitet kan ta tid att åstadkomma. Tesla och Elon Musk har hela tiden sagt att det är "början av 2021" som gäller för produktionstart, dvs första halvan av 2021. Leveranser lär alltså ske Q3 även ifall det finns indikationer på leverans redan Q2. Visst pekar Elon Musk på produktionsrisker vilket finns men pressarna har redan satts i arbete för att få igång tester. Det är inte Tesla eller Elon Musk som säger "The company plans to start the production of Model Y in Berlin during the second half of 2021.", det är tre journalister (Edward Taylor, Caroline Copley, Edmund Blair).

Kina har inte börjat producera Model Y ännu och det är väldigt osannolikt att de ska producera bilar där, helt ignorera inhemsk efterfrågan, transportera bilarna under 1-2 månader och sedan sälja dem i Europa för att bara några få månader senare komma med samma modell och version från lokal fabrik. Vi får nog dock räkna med att det tar ett par år innan någon annan modell än Model Y produceras i Giga Berlin.

Det är bra mycket större sannolikhet att Kina till en början producerar för inhemsk marknad som kan levereras på ett par veckor till kunder och att Europa endast kommer ha en variant av Model Y under 2021. Allt annat vore orimligt sett till ekonomi, service och underhåll. Klart att de som vill ha en Model Y tidigt kan hoppas på orimliga saker men det finns som sagt var inget som pekar på Model Y-importer från Kina. Jag sa det även när det gick rykten om att Kina skulle exportera Model Y till Europa och det ryktet visade sig vara Model 3 och inte Model Y.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Rolemod
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 dec 2019 19:03
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rolemod »

Sådär, nu har jag äntligen lagt min beställning på en MY också! Känns underbart att ha tagit det steget :D

Model Y
Long Range med fyrhjulsdrift
Pearl White
20’’ Induction Wheels
Helsvart premiuminteriör
Interiör med fem säten
Autopilot
Dragkrok

Då ska man bara vänta sisådär 8-9 månader :ugeek:
Rolemod - Personifiera din Tesla
https://rolemod.se
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bodes_dad »

Vart kan man se vilket pris som gällde när man la order? Har kollat avtal och det som finns när jag loggar in och tittar på bokningen på tesla.com men ser inget där. För visst har den gått upp en del i pris sedan den först listades? Mvh / D
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ville9 »

Bodes_dad skrev:
Vart kan man se vilket pris som gällde när man la order? Har kollat avtal och det som finns när jag loggar in och tittar på bokningen på tesla.com men ser inget där. För visst har den gått upp en del i pris sedan den först listades? Mvh / D

Du loggar in på ditt konto, trycker på bilen.
Längst upp till höger finns en knapp som heter ”din bil”.
Tryck där och det visas reservationsnummer och pris.
Eller?

Jag ser där 688.180 för min vita AWD long Range.
Den kostar ca 40tkr mer ifall jag beställer en ny likadan idag.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bodes_dad »

ville9 skrev:
Bodes_dad skrev:
Vart kan man se vilket pris som gällde när man la order? Har kollat avtal och det som finns när jag loggar in och tittar på bokningen på tesla.com men ser inget där. För visst har den gått upp en del i pris sedan den först listades? Mvh / D

Du loggar in på ditt konto, trycker på bilen.
Längst upp till höger finns en knapp som heter ”din bil”.
Tryck där och det visas reservationsnummer och pris.
Eller?

Jag ser där 688.180 för min vita AWD long Range.
Den kostar ca 40tkr mer ifall jag beställer en ny likadan idag.
Tack, hade förträngt hur sen på bollen jag var. Har försökt forska lite i förmånsvärde på Y, i en DI bilaga jag fick stod det (nästan) 8k, kan det verkligen stämma. I så fall 1400kr mer än MS LR (efter 1 juli).

//D

// Edit, såg i andra tråden att det fanns på RSV nu, 5285kr med 45k extrautrustning (färg+krok+20”)//
Cayenno
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 dec 2020 09:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Cayenno »

Beställde en pärlvit LR AWD 19" med vit interiör (+SEK 11 700) den 24 juli. Då blev totalpris SEK 740 780.
Specar jag samma bil idag blir totalpriset fortfarande det samma.
Kan någon berätta hur man landar på dessa lägre priser som nämns i tråden?
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av markuswesterberg »

Cayenno skrev:
Beställde en pärlvit LR AWD 19" med vit interiör (+SEK 11 700) den 24 juli. Då blev totalpris SEK 740 780.
Specar jag samma bil idag blir totalpriset fortfarande det samma.
Kan någon berätta hur man landar på dessa lägre priser som nämns i tråden?
Det var lägre priser vid lanseringen :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

markuswesterberg skrev:
Cayenno skrev:
Beställde en pärlvit LR AWD 19" med vit interiör (+SEK 11 700) den 24 juli. Då blev totalpris SEK 740 780.
Specar jag samma bil idag blir totalpriset fortfarande det samma.
Kan någon berätta hur man landar på dessa lägre priser som nämns i tråden?
Det var lägre priser vid lanseringen :)
Från tråden "14 mars":
frippan skrev:
Svenska priser

LR RWD 621000:-
LR AWD 666000:-
Performance 757000:-
7 sittplatser 33200:-
viewtopic.php?f=53&t=15101&start=70

PS. Nu har jag ökat mitt snitt för antal inlägg per dag...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TobbeTesla »

Om någon skulle ändra sig ch vilja avbryta sin förbokning till de lägre priserna så tar jag gärna över bokningen

Tror vi att priserna kan komma att sjunka fram till sommaren? T.ex pga valutajusteringar? Eller är de redan gjorda och de ligger "rätt i pris"?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

TobbeTesla skrev:
Om någon skulle ändra sig ch vilja avbryta sin förbokning till de lägre priserna så tar jag gärna över bokningen Bild
Tror inte Tesla kommer gå med på byte, massa mer jobb för dem bara. De har i alla fall tidigare sagt att det inte går.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
TobbeTesla skrev:
Om någon skulle ändra sig ch vilja avbryta sin förbokning till de lägre priserna så tar jag gärna över bokningen Bild
Tror inte Tesla kommer gå med på byte, massa mer jobb för dem bara. De har i alla fall tidigare sagt att det inte går.
Varför skulle dom gå med på det? Skulle ju bara skapa en svart marknad med förhandsorders.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TobbeTesla »

Så kanske det är, kanske var naivt av mig
Surt bara att lanseringspriserna var inom min budget men nuvarande priser är utom budget för tillfället.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Kommer garanterat lägre priser när dom fått upp volym.
Dom höjde antagligen priserna för att ta höjd för ev export/import-kostnader, ifall Berlin inte kommer igång som planerat. Samt de vill styra folk till Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av markuswesterberg »

Trist för oss som var tvungna att invänta dragkroken. Den kostade 60 000 spänn ungefär :lol:
spinx
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2019 22:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av spinx »

Om jag skulle lägga en order på en Model Y idag, när är rimligt att förvänta sig leverans?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av slugger75 »

spinx skrev:
Om jag skulle lägga en order på en Model Y idag, när är rimligt att förvänta sig leverans?
Ja du. De riktigt optimistiska tror i början av 2021, enligt vad de har skrivit här i tråden tidigare.

Själv tror jag det blir svårt eftersom fabriken som ska bygga bilen inte är klar än. Det ska vara om den tas hit från USA eller Kina, men det tror inte jag.

I början av 2022 tror jag det blir leveranser till Sverige från Tysklandsfabriken.

Din gissning är lika bra som nån annans.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
spinx
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2019 22:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av spinx »

slugger75 skrev:
spinx skrev:
Om jag skulle lägga en order på en Model Y idag, när är rimligt att förvänta sig leverans?
Ja du. De riktigt optimistiska tror i början av 2021, enligt vad de har skrivit här i tråden tidigare.

Själv tror jag det blir svårt eftersom fabriken som ska bygga bilen inte är klar än. Det ska vara om den tas hit från USA eller Kina, men det tror inte jag.

I början av 2022 tror jag det blir leveranser till Sverige från Tysklandsfabriken.

Din gissning är lika bra som nån annans.
Tack! Tanken var att byta runt sommarn, men det känns ju ganska långsökt nu.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

spinx skrev:
Om jag skulle lägga en order på en Model Y idag, när är rimligt att förvänta sig leverans?
Fabriken beräknas kunna producera bilar i maj-juni. Första leveranserna lär inte ske före juli-augusti. Jag tror att tusentals bilar lär levereras under Q4 2021. Order du lägger idag spelar mindre roll. Större roll lär tidpunkt för bekräftelse av konfiguration samt vilken konfiguration som du väljer betyda. Troligen kommer endast Performance-bilar levereras till en början. Beställer du inte en Performance kanske du får vänta till 2022.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
spinx skrev:
Om jag skulle lägga en order på en Model Y idag, när är rimligt att förvänta sig leverans?
Fabriken beräknas kunna producera bilar i maj-juni. Första leveranserna lär inte ske före juli-augusti. Jag tror att tusentals bilar lär levereras under Q4 2021. Order du lägger idag spelar mindre roll. Större roll lär tidpunkt för bekräftelse av konfiguration samt vilken konfiguration som du väljer betyda. Troligen kommer endast Performance-bilar levereras till en början. Beställer du inte en Performance kanske du får vänta till 2022.
Har dom t.o.m. planerat något event för dom första leveranserna från denna fabrik? :)
Det borde dom iaf tycker jag :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hmpftfhdns »

Synd att de låst leveranserna till nya fabriken tycker jag. Har ingen elbil idag och såg fram emot att det äntligen skulle komma en Tesla som checkar av utrymme, räckvidd, takbox och dragkrok. Förbokade en LR AWD. Men att ”produktion förväntas inledas i början av 2021” egentligen betyder ”kanske leverans 2022” känns lite väl osäkert och segt att vänta på. Blir en BMW iX3 istället — som ändå verkar relativt likvärdig utifrån våra behov och som enligt plan tillverkas vecka 5 och levereras till sommaren.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippe »

Ix3 känns väl som en nödlösning om något. En i all hast konverterad fossilbil med alla de nackdelar det medför. Samt enbart bakhjulsdriven vilket känns sådär på en suv.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av NiklasTesla »

Hmpftfhdns skrev:
Synd att de låst leveranserna till nya fabriken tycker jag. Har ingen elbil idag och såg fram emot att det äntligen skulle komma en Tesla som checkar av utrymme, räckvidd, takbox och dragkrok. Förbokade en LR AWD. Men att ”produktion förväntas inledas i början av 2021” egentligen betyder ”kanske leverans 2022” känns lite väl osäkert och segt att vänta på. Blir en BMW iX3 istället — som ändå verkar relativt likvärdig utifrån våra behov och som enligt plan tillverkas vecka 5 och levereras till sommaren.
Du skall inte fundera på en Model 3 (själv otroligt nöjd med innermåtten samt hur mycket bagage i liter du får plats med) fram tills du kan få Model Y?

Mvh
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Hmpftfhdns skrev:
Synd att de låst leveranserna till nya fabriken tycker jag. Har ingen elbil idag och såg fram emot att det äntligen skulle komma en Tesla som checkar av utrymme, räckvidd, takbox och dragkrok. Förbokade en LR AWD. Men att ”produktion förväntas inledas i början av 2021” egentligen betyder ”kanske leverans 2022” känns lite väl osäkert och segt att vänta på. Blir en BMW iX3 istället — som ändå verkar relativt likvärdig utifrån våra behov och som enligt plan tillverkas vecka 5 och levereras till sommaren.
Y kommer troligen levereras innan iX3.
Man tillverkar sedan länge Y i USA och nu även i Kina.
Man har exporterat bilar till EU från båda.
Skulle det bli förseningar i Berlin så kommer man göra samma sak.
Tror faktiskt exporten av 3 SR nyligen var ett testskott.
Skulle inte bli ett dugg förvånad om det kommer båtar med Model Y redan i mars.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar