Tomas L skrev:Svenssons skrev:
Giga Shanghai började leverera bilar 12 månader efter byggstart, Giga Berlin verkar ha mål att producera snabbare.
Giga Shanghai byggdes rekordsnabbt och började kort efter färdigställande att leverera M3. Men dessa var i princip kopior på de M3 som byggs i Freemont. MY som kommer att produceras i Berlin kommer att ha helt nya batterier som produceras i en helt ny produktionslinje monterat i ett nytt självbärande batteripack, samt ett helt nytt chassie producerat med en helt ny maskin som aldrig körts tidigare. Lägg till det intrimning av en helt ny lackeringsanläggning, som ska vara "världens modernste".
Svenssons skrev: Beskeden från Tesla och Elon Musk har väl aldrig varit luddiga. Elon har twittrat att Model Y ska produceras i Giga Berlin och med 4680-batterier. Beställningssidan har från start alltid sagt "Produktionen förväntas att inledas i början av 2021". Just "början av" har för Tesla betytt det samma som "första halvan av". Leverans ligger normalt några veckor efter produktion, lite mer i början. Själv gissar jag därför på leveranser i juli-augusti för Model Y från Giga Berlin.
Informationen att Giga Shanghai ska leverera bilar till Europa kommer från en bloggare, ska detta trumfa konkreta officiella uppgifter som har bekräftats flera gånger?
Ok, om man beställer en Model Y idag, när levereras den? Enligt hemsidan så börjar produktionen "i början" av 2021 men är men det minsta påläst eller realistisk, och lyssnar på vad Elon Musk säger, så kommer det inte att procduceras några MY i Berlin förrän Q3, eller möjligtvis Q4.
Så här sade Elon Musk själv för bara några dagar sedan:
Tesla’s under-construction Berlin gigafactory will produce Model Y vehicles with a new battery design, a move that CEO Elon Musk says could result in a “significant production risk.”
Musk has said its European plant will be used to develop new production methods for building Teslas with a “lot of new technology,” which will introduce risk. The plan is to eventually export the new methods to Tesla’s factories in China and California.
“Fremont and Shanghai will transition in 2 years when new tech is proven,” Musk tweeted.
The company plans to start the production of Model Y in Berlin during the second half of 2021.
Om jag ska beställa bilar till firman idag så vill jag ha en realistisk uppskattning om när jag kan förvänta mig en leverans. Det behöver inte vara exakt dag eller vecka, men kanske månad eller iaf kvartal. Men med de luddiga besked som vi får idag, kan man inte ens vara säker på
vilket år bilarna levereras. Det är inte direkt klara besked. Detta tillsammans med de ändringar som sker nästa år gällande förmånsvärde, gör att vi inte kan beställa någon MY.
Svenssons skrev: Jag ser inte någon anledning varför Tesla skulle välja att transportera bilar från Kina till Europa istället för att sälja dem i Kina direkt och samtidigt få problem med service när man får två ganska olika versioner av Model Y, en med 2170 och en med 4680-celler ifall de exporterar från Kina.
Jag tror inte att det är något som skulle ses som ett problem av Tesla, Model Y från Kina har ju avsevärt mycket mer gemensamnt med nuvarande Model 3 än de kommande MY från Berlin. Tesla är inte rädda för att uppgradera produkter, se bara på hur många olika S det finns eller de efterlängtade uppgraderingarna av M3 som nu är på väg med chrome-delete, ny mittkonsol, frunk, elbaklucka, rutor och kanske värmepump.
Battericellerna har ju producerats sedan maj åtminstone så det är nog inte där som största produktionsrisken ligger även ifall kvantitet kan ta tid att åstadkomma. Tesla och Elon Musk har hela tiden sagt att det är "början av 2021" som gäller för
produktionstart, dvs första halvan av 2021. Leveranser lär alltså ske Q3 även ifall det finns indikationer på leverans redan Q2. Visst pekar Elon Musk på produktionsrisker vilket finns men pressarna har redan satts i arbete för att få igång tester. Det är inte Tesla eller Elon Musk som säger "The company plans to start the production of Model Y in Berlin during the second half of 2021.", det är tre journalister (Edward Taylor, Caroline Copley, Edmund Blair).
Kina har inte börjat producera Model Y ännu och det är väldigt osannolikt att de ska producera bilar där, helt ignorera inhemsk efterfrågan, transportera bilarna under 1-2 månader och sedan sälja dem i Europa för att bara några få månader senare komma med samma modell och version från lokal fabrik. Vi får nog dock räkna med att det tar ett par år innan någon annan modell än Model Y produceras i Giga Berlin.
Det är bra mycket större sannolikhet att Kina till en början producerar för inhemsk marknad som kan levereras på ett par veckor till kunder och att Europa endast kommer ha en variant av Model Y under 2021. Allt annat vore orimligt sett till ekonomi, service och underhåll. Klart att de som vill ha en Model Y tidigt kan hoppas på orimliga saker men det finns som sagt var inget som pekar på Model Y-importer från Kina. Jag sa det även när det gick rykten om att Kina skulle exportera Model Y till Europa och det ryktet visade sig vara Model 3 och inte Model Y.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.