Jan-Erik Sebestyen skrev:vigge50 skrev:Jan-Erik Sebestyen skrev:Är det någon som sett spekulationer online om att Tesla stängt en model 3 line i fremont för ombyggnad? Ledtiderna på model 3 tycks ha ökat. Jag tänker mig att Tesla bygger om en model 3 linje till model Y nu när Shanghai kommit igång och efterfrågan på model 3 samtidigt sjunker eftersom model Y bara är några veckor bort.
Leveranstiderna i USA ökar alltid i början av ett kvartal eftersom de fortfarande måste förse Europa och delar av Asien med bilar. Så skulle inte dra några slutsatser från det.
Kan inte påminna att jag sett så här långa leveranstider på ett bra tag. Q1 2019 var rejält sunkigt, och det var inte bara att Tesla hade logistikproblem. Det var låg efterfrågan i både Q1 och Q2. Nu borde efterfrågan på model 3 svikta rejält eftersom model Y är på gång.
Visst kommer kanske model 3 dippa lite på mogna marknader, men den lanseras fortfarande på nya marknader, så det väger upp lite.
Ur Teslas synpunkt spelar det inte så stor roll om det är modell 3 eller Y som säljs eftersom 75% av komponenterna är samma.
Så när de släpper på modell Y vill det till att de direkt får upp volymer, allt för att inte tappa tempo.
Kan tänka mig att under H1 så står kinafabriken för den största försäljningsökningen, medans H2 så kommer man upp i 1.500 till 2000 tillverkade bilar per dag, ger en årstakt på 550.000 till 730.000 bilar.
Elon har ju själv sagt att H2 2020 kommer bli mycket bra!
Intressant är att Tesla, som är världens största elbiltillverkare,